Neoweb.nl

warmte naar elektriciteit

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Compact

• **
  • 53
  • +6/-0
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Milieu
warmte naar elektriciteit
« on: March 28, 2007, 09:48:05 PM »
Is het mogelijk om warmte om te zetten naar elektriciteit?
Het zou wel mooi zijn, warmte is namelijk overal.
Als het zou lukken kan je strax koelkasten maken die energie opleveren ipv energie kosten.

Offline bastheboss

• 411
  • +70/-16
  • *360*
    • site over mijn WH40Kleger (orks)
Re: warmte naar elektriciteit
« Reply #1 on: March 28, 2007, 10:48:30 PM »
Ja dat kan. Dat doen heel veel energiecentrales namelijk.
verbranden olie,kolen -> warmte -> laat water koken -> stoom -> stoom drijft turbines aan -> turbines genereren elektriciteit.

het zal vast niet zo makkelijk zijn maar hier komt het wel op neer.

volgens mij werkt zelfs een kerncentrale zo. Bij de reactie komt warmte vrij waarmee meer energie d.m.v. turbines word opgewekt.

Offline Compact

• **
  • 53
  • +6/-0
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Milieu
« Reply #2 on: March 29, 2007, 06:50:42 AM »
Ja, dat weet ik, maar daar heb je veel warmte voor nodig, anders kookt het water niet...
Maar kan dat ook met relatief weinig warmte?

willem1940

« Reply #3 on: June 04, 2007, 07:14:46 PM »
Ja, dat weet ik, maar daar heb je veel warmte voor nodig, anders kookt het water niet...
Maar kan dat ook met relatief weinig warmte?
Ja, met (varianten van) de Stirling-motor.

Offline Benjamin23

• 351
  • +30/-4
  • Dit forum is het helemaal !
« Reply #4 on: June 06, 2007, 09:57:36 AM »
Men kan sinds kort warmte omzetten naar geluidstrillingen en op die manier een piezo-element triggeren, die dan weer voor een electrisch stroompje zorgt.

Zie: http://www.neoweb.nl/forum2/index.php?topic=3832.0

Harrie

« Reply #5 on: January 09, 2008, 08:37:09 PM »
Nee,dat kan met de huidige  mechanische technieken niet.
Ook niet met de piëzo  techniek,staat ook in het artikel,dat het gaat met behulp van bewegende lucht.
Je kan alleen energie omzetten in elektriciteit als er een temperatuur verschil is.
Het medium moet dus in beweging zijn

willem1940

« Reply #6 on: January 09, 2008, 09:09:34 PM »
Een interessant lijkende constructie, centrale verwarming met stirling-motor die behalve warmte ook nog 1kW electriciteit oplevert, zou in productie zijn in New Zealand onder de naam Whispergen.

De technische info op Net is echter sinds enige dagen veel minder uitgebreid en er staat voor Nederland & België een nieuwe importeursnaam bij. Bij de vorige importeur, een firma in Papendrecht, had ik via een formulier een prijsschatting gevraagd voor een op hun site uitgetekende woonhuis-installatie, waarop echter geen antwoord kwam.

Hieronder staat wat ik nog kon terugvinden:
http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/do/nph-zoek.cgi?qry=whispergen&where=nl&mu=&mi=&cs=UTF-8

En hier vond ik (SLECHTE) ervaringen:
http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/do/nph-zoek.cgi?qry=whispergen+ervaringen&where=nl

Dan hier nog meest al tamelijk oude info over hetzelfde of een vergelijkbaar systeem, maar nog steeds geen prijzen dus kennelijk nog niets leverbaar:
http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/do/nph-zoek.cgi?qry=hre+ketel+stirling&how=and&where=nl&mh=10&mu=&mi=&cs=UTF-8

Van Whispergen NZ las ik dat ze in 2008 kleinschalig en in 2009 groter de Europese markt plannen te gaan benaderen, als ze de juiste partner vinden voor een joint-venture.

Mijn voorlopige indruk: veel geschreeuw en weinig wol.
« Last Edit: January 09, 2008, 09:18:27 PM by willem1940 »

Harrie

« Reply #7 on: January 11, 2008, 05:56:18 PM »
Zit in Duitsland ook een bedrijf wat stirlingmotren bouwt,zowel voor zonnewarmte met een parabool als microturbine.
Als ik het goed begrepen heb is die microturbine een soort STEG,hoe het precies werkt heb ik nog niet helemaal uitgedokterd,heel eenvoudig omdat ik de link kwijt ben,het moderne digitijdperk heeft z'n sporen nagelaten op de kompoeter.
Is deze digibeet instaat de site terug te vinden ,lees je het .

Offline Andries

• *
  • 34
  • +3/-1
« Reply #8 on: January 12, 2008, 07:38:29 PM »
Ik had laatst gehoord dat nuon of essent ofzo een soort miniwarmtepomp had ontwikkeld, die uit de aan de omgeving onttrokken warmte meer energie opwekt, dan nodig is om de warmte 'te pompen'. Het is de bedoeling dat ieder huishouding zo'n ding kan betalen.

Harrie

« Reply #9 on: January 12, 2008, 08:23:12 PM »
dat zijn omgekeerde koelkasten.
In Scandinavie heel gewoon,ze zijn er in verschillende uitvoeringen...maar koop die troep niet.
Zoals een koelkast af en toe de ijsaanslag kwijt moet moet een warmtepomp dat ook en dat kost meer energie dan ze beloven in die fantastische folders.
Duur zijn ze n iet maat je hebt wel een hoop gaten in de muur en een hoop ellende.
Ik hoop voor jou dat je nog iemand spreekt die er wel tevreden over is...

Harrie

« Reply #10 on: January 12, 2008, 08:49:50 PM »
Maar als je op zoek bent naar een goedkope oplossing voor de verwarming...
Zoek dan naar een houtkachel die aan te sluiten is op de CV.
Ecofire(Italiaans)
Hunterstoves(engels)
Zelf heb ik een Hunter Herald,brand lekker,warm in het hele huis.
en geef toe een houtkachel is mooier dan een warmtepomp

willem1940

« Reply #11 on: January 12, 2008, 11:09:06 PM »
dat zijn omgekeerde koelkasten.
In Scandinavie heel gewoon,ze zijn er in verschillende uitvoeringen...maar koop die troep niet.
Zoals een koelkast af en toe de ijsaanslag kwijt moet moet een warmtepomp dat ook en dat kost meer energie dan ze beloven in die fantastische folders.
Duur zijn ze niet maar je hebt wel een hoop gaten in de muur en een hoop ellende.
Ik hoop voor jou dat je nog iemand spreekt die er wel tevreden over is...
He, dat er zal zo veel in gebruik zijn (in Scandinavië) wist ik niet. Wel heb ik altijd al begrepen/gepiekerd dat je met een (te) grote temperatuursprong uiteraard ijsvorming kunt oplopen in/aan de koude sectie, waartegen misschien niet voor alle denkbare omgevings-omstandigheden een rendabel werkbare oplossing haalbaar is.

Harrie

« Reply #12 on: January 13, 2008, 07:45:23 AM »
ijsvormimg ontstaat alleen als ie warmte uit de lucht haalt,er zijn ook pompen die het uit het grondwater halen.
Goedkoopste zijn lucht-lucht pompen,maar dan zit je met een ventilatorpaket in huis.
Voordeel is weer dat je 'm als airco kan gebruiken .
Wat ik wel interessant vond dat is een warmtewisselaar voor ventilatiekanalen en schoorstenen.

Harrie

« Reply #13 on: January 13, 2008, 08:11:41 AM »
Een interessant lijkende constructie, centrale verwarming met stirling-motor die behalve warmte ook nog 1kW electriciteit oplevert, zou in productie zijn in New Zealand onder de naam Whispergen.

De technische info op Net is echter sinds enige dagen veel minder uitgebreid en er staat voor Nederland & België een nieuwe importeursnaam bij. Bij de vorige importeur, een firma in Papendrecht, had ik via een formulier een prijsschatting gevraagd voor een op hun site uitgetekende woonhuis-installatie, waarop echter geen antwoord kwam.

Hieronder staat wat ik nog kon terugvinden:
http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/do/nph-zoek.cgi?qry=whispergen&where=nl&mu=&mi=&cs=UTF-8

En hier vond ik (SLECHTE) ervaringen:
http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/do/nph-zoek.cgi?qry=whispergen+ervaringen&where=nl

Dan hier nog meest al tamelijk oude info over hetzelfde of een vergelijkbaar systeem, maar nog steeds geen prijzen dus kennelijk nog niets leverbaar:
http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/do/nph-zoek.cgi?qry=hre+ketel+stirling&how=and&where=nl&mh=10&mu=&mi=&cs=UTF-8

Van Whispergen NZ las ik dat ze in 2008 kleinschalig en in 2009 groter de Europese markt plannen te gaan benaderen, als ze de juiste partner vinden voor een joint-venture.

Mijn voorlopige indruk: veel geschreeuw en weinig wol.
de beloofde link:
http://www.stirlingmotor.com/leistungsmot.html

willem1940

« Reply #14 on: January 13, 2008, 01:23:11 PM »
ijsvormimg ontstaat alleen als ie warmte uit de lucht haalt,er zijn ook pompen die het uit het grondwater halen.
Goedkoopste zijn lucht-lucht pompen,maar dan zit je met een ventilatorpaket in huis.
Voordeel is weer dat je 'm als airco kan gebruiken .
Wat ik wel interessant vond dat is een warmtewisselaar voor ventilatiekanalen en schoorstenen.
Als er een koelende sectie van enige sterkte deel uitmaakt van de opstelling, zal er altijd condens daarin of daaromheen ontstaan en eventueel ook ijs.
Ik stel mij voor dat het erg omslachtig wordt om dit bijvoorbeeld trapsgewijs te bestrijden, zoiets als "tussenkamer(s)" met vocht-afvoer. Alles laat zich wel beheersen maar kost dan extra materiaal, ruimte en door langere weg onvermijdelijk meer energieverlies; weglekkende energie ook met de vochtafvoer. Ideaal zou mij lijken om blokjes ijs geautomatiseerd op veilige afstand van de installatie te dumpen (of te verbruiken) maar dan krijg je toch wel echt een hele fabriek.

willem1940

« Reply #15 on: January 13, 2008, 01:50:02 PM »
de beloofde link:
http://www.stirlingmotor.com/leistungsmot.html
Dank, ik heb die zeldzame verzamel-lijst voor alle zekerheid toegevoegd aan mijn favorieten.

Het ziet er allemaal nog erg experimenteel uit, ondanks prijslijsten. Opsomming van apparaten zonder onderscheid speelgoed/nuttig. Verscheidene dode links.

Het zal mij benieuwen of die stirling-motoren ooit op forse schaal in gebruik komen. Een eeuwtje ofzo experimenteert men al met dat spul en er komt nog steeds niet iets baanbrekends uit.

Ik vermoed dat vooral de forsere bouwsels (her)opstart-problemen zullen houden; indien eenmaal in werking gezet, graag niet stoppen dus. Typische stationair-machines die je het liefst hun eigen tempo laat bepalen. Niet voor niets hebben Philips-Ford-Motorola-GeneralMotors de proeven met een auto waarin 2 otto-cilinders en 2 stirling-cilinders, na tientallen jaren experimenteren stopgezet.
Nog steeds blijft men dromen over een stirling-sectie in hybride auto's maar ik geloof daar niet in; àls het ooit een vlucht gaat nemen dan verwacht ik die in het bereik van verwarmings/koelings/luchtwaterwinnings-installaties, al dan niet met tevens een aandeeltje stroomopwekking en zo degelijk uitgevoerd dat iets minstens 10 jaar onderhoudsloos non-stop kan doordraaien.

Een fabriek van voorgekookte en diepgevroren maaltijden, tevens drinkwater- en stroomvoorziening in een warm land ..... enige bijproducten zoals "gedistilleerd" water en gevriesdroogde instant-soepen ....
:)

Offline Robert

• 3.080
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Re: warmte naar elektriciteit / Stirlingmotor
« Reply #16 on: January 23, 2008, 11:09:23 AM »
mooie ontwikkeling!

En tevens op grote schaal interessant!

zie: http://www.neoweb.nl/forum2/index.php/topic,4168.0.html
Daar wil een Amerikaans bedrijf een gigantisch gebied gaan beplanten met zonne-stirlingmotor machines.

willem1940

« Reply #17 on: January 23, 2008, 12:18:23 PM »
Stormbestendigheid .... ?

Offline Robert

• 3.080
  • +269/-11
    • Neoweb
« Reply #18 on: January 23, 2008, 01:53:17 PM »
die 'closed-construction' stirlingmotor (die bomin_solar1_stirling_solar.jpg) ziet er wel 'stevig' uit.
En misschien is het een idee om ze te laten verzinken, zoals die verzinkbare toiletten op pleinen in populaire uitgaansgebieden.

En het ontwerp van die solarstirlings lijken een beetje op een satellietschotel. Daar heb je ook hele velden vol van, dus ik denk dat die constructie wel enigzins beproefd zal zijn.

Offline HansS

• *
  • 2
  • +1/-0
    • Bespaar Bazaar
« Reply #19 on: August 24, 2008, 08:57:42 AM »
Als je warmte wilt gebruiken om mee te koelen kan dat met een absorptie koelmachine.

http://www.energietech.info/koelmachine/theorie/schema_akm.html

Wordt meestal toegepast achter een WKK. De WKK maakt stroom, de afvalwarmte wordt gebruikt voor een absorptiekoelmachine. Zo gebruik je de restwarmte in de winter voor verwarming en in de zomer voor koeling...

Offline r1p4u

• *
  • 5
  • +4/-0
« Reply #20 on: August 28, 2008, 06:57:31 PM »
BMW heeft iets ontwikkeld waardoor ze elektriciteit uit hun uitlaatgassen kunnen halen. Daar zit nog heel wat energie in (30-35 procent) en men kan er 200 watt uithalen. Ze beloven dit te verbeteren en er 1000 watt uit te halen. Als dit gebeurt is zijn ze van plan de alternator er uit te halen waardoor de motor weer 5-7 procent meer kracht heeft.

Hier enkele nuttige links:

http://www.elektor.nl/nieuws/elektrische-energie-uit-auto-uitlaat.519100.lynkx
http://www.bmwgroup.com/e/nav/index.html?http://www.bmwgroup.com/e/0_0_www_bmwgroup_com/forschung_entwicklung/science_club/veroeffentlichte_artikel/2006/news20063.html
http://www.amt.nl/web/Nieuws/Autotechniek/Tonen-Nieuws-Autotechniek/BMW-haalt-elektriciteit-uit-uitlaat.htm
http://www.amt.nl/web/Videos/Video-BMW-haalt-elektriciteit-uit-uitlaat.htm

weet juist niet helemaal exact hoe het werkt miss komt 1 van jullie erachter  ;)

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
« Reply #21 on: August 29, 2008, 09:35:00 AM »
Warmte omzetten naar electriciteit kan met een variant van de sterling motor.
Het is ook mogelijk om de warmte om te zetten naar geluidstrillingen en daarmee een Piezo-kristal steeds eventjes onder druk zetten, waardoor er een stroompje ontstaat.

Verder zou je natuurlijk warmte kunnen gebruiken om een vloeistof (of stoom) te laten bewegen. Die vloeistofstroom of stoomstroom brengt dan een magneet in een spoel in beweging, waardoor electronen gaan lopen. (het idee van een stoomturbine.

Welke variant ze bij BMW hebben ontwikkeld weet ik niet..

Offline Robert

• 3.080
  • +269/-11
    • Neoweb
« Reply #22 on: August 29, 2008, 10:17:08 AM »
Het lijkt me niet dat ze 30 tot 35% van de totale energie die de auto verbruikt terug kunnen winnen.
De efficientie van de meeste auto's ligt nu op zo'n 30 tot 35%. Dat zou betekenen dat BMW dan een manier heeft om hier ver boven te komen.

Dus de vraag is:"kunnen ze alleen de warmte-energie uit de uitlaat voor 30 tot 35% gebruiken?", of gaat er 35% van de totale energie door de uitlaat en ze proberen daar dan energie van terug te winnen. En hoeveel energie is dat dan op het totale energieverbruik (een volle tank benzine)

Offline r1p4u

• *
  • 5
  • +4/-0
« Reply #23 on: August 29, 2008, 02:22:59 PM »
ja er gaat 30-35 procent van de totale energie door de uitlaat en daar kunnen ze nog enkele procentjes van terugwinnen door de TEG ( Thermal Energy Generator). Deze lijkt sterk op een Thermokoppel. Deze gebruiken ze om temperaturen te meten. aan de hand van de spanning dat de thermokoppel geeft, weet het meetapperatuur het is zo warm.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Thermokoppel

Offline Floor81

• *
  • 2
  • +0/-0
Re:warmte naar elektriciteit
« Reply #24 on: May 11, 2009, 10:07:17 PM »
Hallo,

Wat vinden jullie hiervan?

http://www.micro-turbine.nl//

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
« Reply #25 on: May 12, 2009, 12:28:58 PM »
het is een WKK motor (warmte-krachtkoppeling). Voor processen die veel warmte (en ook stoom) genereren zou dit extra energie kunnen opleveren.

Offline Floor81

• *
  • 2
  • +0/-0
« Reply #26 on: May 12, 2009, 01:13:18 PM »
Klinkt niet echt enthousiast?

Offline lemio

• *
  • 2
  • +0/-0
« Reply #27 on: February 02, 2010, 09:08:41 PM »
Is het niet mogelijk om het Infrarode licht direct om te zetten naar energie (zoals in een zonnepaneel gebeurt met zichtbaar licht)?

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #28 on: February 07, 2010, 11:39:45 AM »
Klinkt niet echt enthousiast?

Das niet zo vreemd,
Citaat van de tekst:De Green Turbine is een kleine stoom gedreven turbogenerator die gebruik maakt van een bewezen technologie om afvalwarmte op te vangen van een brandstofbron( fossiele, solar PV., brandstofcel of biogas) Deze brandstofbron wordt omgezet in stoom om de microturbineaan te drijven en elektriciteit op te wekken tegen € 1 per watt.

Offline Nlx

• **
  • 64
  • +17/-2
« Reply #29 on: February 08, 2010, 10:21:22 PM »
tegen € 1 per watt.
[/quote]

Ik mag aannemen dat ze bedoelen dat een 1000Watt turbine dan € 1000,- gaat kosten. Dat is toch nog wel netjes?

(Ik kan me niet voorstellen dat ze bedoelen dat een Kwh dan € 1000,- gaat kosten.  :o )
Iedereen heeft het recht op mijn mening ;-)

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #30 on: February 13, 2010, 08:38:27 AM »
Ja dat zou kunnen ,maar zo staat het er niet.
Er wordt electriciteit opgewekt tegen 1 euro per watt,dat is iets anders dan de aanschafkosten.
Bovendien is het geheel zeer slecht geschreven.
om afvalwarmte op te vangen van een brandstofbron( fossiele, solar PV., brandstofcel of biogas) Deze brandstofbron wordt omgezet in stoom
de brandstofbron wordt dus omgezet in stoom,niet in warmte ,nee in stoom,dat is vooral knap als je kijkt naar de PVcellen en de brandstofcel.Slecht geschreven dus.
Overigens met die euro per watt ben je nog niet klaar,er staat duidelijk dat de turbine afhankelijk is van "een stoomgenerator en condensor met bijbehorende hulpapparatuur".
Het apparaat is dus een compacte stoomturbine met geintegreerde generator .
Toch heb je nog een stoomgenerator nodig. ???

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #31 on: February 13, 2010, 08:39:16 AM »
Ja dat zou kunnen ,maar zo staat het er niet.
Er wordt electriciteit opgewekt tegen 1 euro per watt,dat is iets anders dan de aanschafkosten.
Bovendien is het geheel zeer slecht geschreven.
om afvalwarmte op te vangen van een brandstofbron( fossiele, solar PV., brandstofcel of biogas) Deze brandstofbron wordt omgezet in stoom
de brandstofbron wordt dus omgezet in stoom,niet in warmte ,nee in stoom,dat is vooral knap als je kijkt naar de PVcellen en de brandstofcel.Slecht geschreven dus.
Overigens met die euro per watt ben je nog niet klaar,er staat duidelijk dat de turbine afhankelijk is van "een stoomgenerator en condensor met bijbehorende hulpapparatuur".
Het apparaat is dus een compacte stoomturbine met geintegreerde generator .
Toch heb je nog een stoomgenerator nodig. ???