Neoweb.nl

niet oplaadbare batterijen oplaadbaar?

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline biska

• *
  • 2
  • +1/-0
  • Dit forum is het helemaal !
niet oplaadbare batterijen oplaadbaar?
« on: February 25, 2004, 11:28:50 AM »
na ongeveer 2 maanden mijn batterijen in de oplader te hebben gedaan en daarna gewoon steeds te hebben gebruikt, kom ik erachter dat de batterijen helemaal niet oplaadbaar zijn! hoe kan dat nou? ze zijn gewoon opgeladen.  is een niet-oplaadbare batterij dan ook oplaadbaar? groetjes sietske

Offline harbosma

• 912
  • +160/-22
  • Verleg de grenzen op Neoweb!
    • Homepage familie bosma
Re:niet oplaadbare batterijen oplaadbaar?
« Reply #1 on: February 25, 2004, 01:39:23 PM »
Ik snap het niet helemaal, maar is 2 maanden in de oplader niet wat lang?
"One small step for man, one giant leap for mankind"

Offline Denton

• 444
  • +86/-9
  • Who is talking about progress is a slow proces?
« Reply #2 on: February 25, 2004, 03:37:22 PM »
Ik neem aan dat je de batterijen twee maanden lang hebt gebruikt.
Het is echter gevaarlijk om niet oplaadbare batterijen op te laden omdat deze kunnen ontploffen (ze worden waarschijnlijk ook heelk heet tijdens het opladen).

Je vroeg je af hoe dat kan dat je em wel op kan laden:
Het princiepe van een batterij is simpel. In de batterij zitten twee stoffen (ik geloof: negatieve ionen). Als je op de polen iets gaat aansluiten, kunnen de overbodige electronen weg, zodat er een stroom kringetje ontstaat (de ionen zorgen dus voor).
De ionen worden hierbij gewoon een moleculaire stof. Als je dan weer een stroompje door de batterij laat gaan (bij de oplader) ioneer je weer een deel van die moleculen waardoor de batterij het weer even doed.

Denton

Offline biska

• *
  • 2
  • +1/-0
  • Dit forum is het helemaal !
« Reply #3 on: February 25, 2004, 05:14:17 PM »
ja ik heb ze inderdaad verschillende keren opgeladen, en dat binnen 2 maanden.  maar het verschil tussen oplaadbare en niet-oplaadbare batterijen is dan dus alleen dat oplaadbare batterijen steviger en dus veiliger zijn? dat vind ik toch raar, waarom zijn dan niet gewoon alle batterijen oplaadbaar?  :-\ groetjes biska

Offline Denton

• 444
  • +86/-9
  • Who is talking about progress is a slow proces?
« Reply #4 on: March 06, 2004, 12:48:06 AM »
Waarschijnlijk zit er ook een andere combinatie van stoffen in. De kwaliteit van de stoffen in de gewone batterijen gaat waarschijnlijk veel sneller achteruit dan bij oplaadbare.

Offline Benontherock

• 436
  • +135/-52
  • Hij is fijn!
    • www.benontherock.tk
« Reply #5 on: April 16, 2004, 06:00:08 PM »
Oplaadbare batterijen zijn over het algemeen iets duurder en als ze allemaal oplaadbaar zijn dan verdinet de fabrikant er te weinig aan.
Denk positief, denk creatief, denk realistisch, kortom denk goed ;)

Offline Florian

• 327
  • +32/-0
  • Alles heeft een tegengestelde
Re: niet oplaadbare batterijen oplaadbaar?
« Reply #6 on: May 16, 2006, 05:50:36 PM »
Er is een groot verschil tussen oplaadbare en niet oplaadbare batterijen: het zuur. Bij de niet oplaadbare worden de stroom definitief gesorteerd om het simpel uit te drukken. - bij - en + bij +. Bij heroplaadbare is dit enigzins anders. Nadat de batterij 'plat' is steek je hem in de oplader. Door stroom toe te voegen word er weer een potentiaal verschil gecreerd. Daarna kan je de batterij hergebruiken en begint alles weer opnieuw.

DIT KAN ENKEL BIJ OPLAADBARE BATTERIJEN