Neoweb.nl

Windpark op Noordzee officieel geopend

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline D.Heusden

• 409
  • +28/-5
  • van nanotechnologie tot ruimtevaart
« on: May 01, 2007, 05:24:45 PM »

bron:planet.nl

Prins Willem Alexander heeft woensdag de officiële opening verricht van de offshore windfarm Egmond aan Zee.
Het gaat om 36 windmolens in zee, die goed zijn voor een totale capaciteit van 108 megawatt. Dat is genoeg om honderdduizend huishoudens van stroom te voorzien, vergelijkbaar met een gemeente als Eindhoven.

Eerste grote windpark van Nederland
Het windpark Egmond aan Zee is het eerste grote windpark dat in de Noordzee voor de Nederlandse kust is voltooid. De bouw startte in 2005 en in oktober van 2006 werd het park al gedeeltelijk in gebruik genomen. De eerste kilowatturen schone stroom werden destijds aan Nederlandse huishoudens geleverd.

De turbines liggen 10 tot 18 kilometer uit de kust bij Egmond aan Zee, die bij helder weer zichtbaar zijn vanaf het strand. Het totale park beslaat zo’n 27 vierkante kilometer.

Het circa tweehonderd miljoen euro kostende project is voor een fors deel betaald door de overheid, die duurzame energie wil stimuleren. In 2001 heeft de overheid gegadigden opgeroepen om met initiatieven te komen. Hierop hebben Shell en Nuon onder de naam NoordzeeWind gezamenlijk hun plannen ingediend. In het voorjaar 2002 werd NoordzeeWind geselecteerd als winnende partij. In de daarop volgende jaren is het park verder ontwikkeld.

Besparing CO2-uitstoot
De bij de opening aanwezige minister Van der Hoeven van Economische Zaken greep de opening dan ook aan om het belang van windenergie als schone energiebron te onderstrepen.

Zonder verdere inzet van windenergie, ook op zee, kan Nederland de doelstellingen voor duurzame energie niet halen, aldus de bewindsvrouw. Jaarlijks kan door het windmolenpark bij Egmond zo'n 140.000 ton CO2-uitstoot bespaard worden.

Wind op zee is een betrekkelijk nieuwe energietechnologie. Aan het project is een uitgebreid onderzoeksprogramma gekoppeld, dat niet alleen de effecten op natuur en milieu in kaart brengt, maar ook het technische gedrag van de windturbines. Die kennis is van belang voor volgende windparken, zo benadrukte Maria van der Hoeven.

Links:

[url=http://www.noordzee.nl/ruimtelijkeordening/windmolens.htmlWindmolens in zee

Offline djmarco

• **
  • 55
  • +12/-0
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
Re: Windpark op Noordzee officieel geopend
« Reply #1 on: May 09, 2007, 01:57:49 PM »
zojuist is bekend geworden dat voor de kust van zandvoort een nieuw windmolenpark gebouwd zal worden wat 3 keer zo groot is.

willem1940

« Reply #2 on: May 31, 2007, 04:31:38 AM »
.... Het circa tweehonderd miljoen euro kostende project is voor een fors deel betaald door de overheid, die duurzame energie wil stimuleren. In 2001 heeft de overheid gegadigden opgeroepen om met initiatieven te komen. Hierop hebben Shell en Nuon onder de naam NoordzeeWind gezamenlijk hun plannen ingediend. In het voorjaar 2002 werd NoordzeeWind geselecteerd als winnende partij. In de daarop volgende jaren is het park verder ontwikkeld ....

Dat wil dus zeggen: uit belastinggeld betaald; Shell en Nuon lachen zich een kriek.

Offline LortGob

• *
  • 6
  • +4/-0
  • Neoweb.nl Duurzame Technologie
    • EnergiePortal
« Reply #3 on: July 09, 2007, 10:46:40 AM »
zojuist is bekend geworden dat voor de kust van zandvoort een nieuw windmolenpark gebouwd zal worden wat 3 keer zo groot is.

Bedoel je het Q7 windpark of nog een ander?
http://www.q7wind.nl

Offline sparky

• 323
  • +46/-4
  • Techniek is voor iedereen!
« Reply #4 on: July 09, 2007, 07:52:39 PM »
Voor die bedrijven is het inderdaad gunstig dat de overheid hier subsidies voor over heeft.
Iedere Watt die schoon wordt opgewekt is er weer één!

Wat is eigenlijk het totale energieverbruik (electriciteit) in Watt van Nederland per dag? of per jaar? Wie weet dat?

willem1940

« Reply #5 on: July 09, 2007, 08:23:52 PM »
Ik vind dat Q7 er gevaarlijk uitzien; als wind (storm) en stroom tegen elkaar in staan komen er rare krachten op die lantaarnpalen.

Bovendien past er makkelijk een boot tussen die lantaanpalen maar daar kunnen ze natuurlijk wel dunnere palen tussen slaan met een bordje "verboden toegang", probleem opgelost .... ?

Offline Robert

• 3.076
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
« Reply #6 on: July 10, 2007, 09:26:02 AM »
laatst zag ik tekeningen van een energie-eiland voor de kust van Nederland. Compleet met windmolens, een groot waterbasin voor het opslaan van energie, een LNG-terminal en een haven.
Dit eiland zou energie moeten leveren voor 2.000.000 nederlandse huishoudens! (das een kwart van het totaal!)

willem1940

« Reply #7 on: July 10, 2007, 03:44:57 PM »
laatst zag ik tekeningen van een energie-eiland voor de kust van Nederland. Compleet met windmolens, een groot waterbasin voor het opslaan van energie, een LNG-terminal en een haven.
Dit eiland zou energie moeten leveren voor 2.000.000 nederlandse huishoudens! (das een kwart van het totaal!)
Een veel ouder "Plan Lievense" voor de Markerwaard leek daar reeds op, werd echter afgekeurd of in de ijskast gestopt omdat een dijkdoorbraak te bedreigend was voor Amsterdam. Er staat nog wel iets over op Net en ook op universiteiten worden wel copiën bewaard. Ik denk dat met zo'n stuwmeer-combinatie inderdaad een leuke energie-opslag of minstens betere aanpassing aan verbruiksvariaties te halen is.

Altijd drukt men voorspelde opbrengsten lekker kneuterig uit in "huishoudens" en dat vind ik wat hypocriet, want huishoudens zijn niet de grootste energieverbruiker in Nederland.

Ik blijf de duurzame technieken en techniekjes fascinerend vinden, maar behoud toch mijn indruk dat ze te duur en te kwetsbaar worden toegepast, meer gebaseerd op overmatige moment-opbrengsten dan op continuïteit en slijtagevastheid.

Graag zou ik eens een inschatting zien voor een ontzettend groot stuwmeer (in zee) met een erg groot aantal robuust uitgevoerde, niet zeer hoge molens die alleen maar water verpompen en daarbij stroomopwekkingsturbines die alleen maar door water worden aangedreven. Ik stel mij voor dat de besparingen op onderhoud en reparaties over pakweg 20 jaren dik opwegen tegen het inleveren van kortstondige piekwinsten.
Ook las ik nog nergens over de mogelijkheid om, uitgaande van niet al te grote opvoer-hoogten in zulk plan, gedeeltelijk ook de getijdeverschillen mede te benutten; of eigenlijk: een soort van getijden-centrale mèt stuwmeer en hulpmolens ...  kalm-aan-dan-breekt-het-lijntje-niet, de wind is er niet altijd.