Neoweb.nl

aparte windmolens

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline bashanna

• 775
  • +55/-6
  • yourney to the future
aparte windmolens
« on: February 25, 2004, 04:43:26 PM »
Kent iemand deze windmolens  :o

weet iemand een naam voor deze 'aparte' turbines?
Waar staan ze? Hoe efficient zijn ze? etc.

Ik ben wel benieuwd!

Offline harbosma

• 912
  • +160/-22
  • Verleg de grenzen op Neoweb!
    • Homepage familie bosma
Re:aparte windmolens
« Reply #1 on: February 27, 2004, 12:47:34 PM »
Ik weet wel dat ze niet uit zichzelf gaan draaien als het begint te waaien, dan moeten ze door een electro motor worden aangeslingerd. Dus met weinig wind en korte 'losse' windvlagen, zijn ze niet zo efficient.

Het voordeel is wel dat het niks uitmaakt waar de wind vandaan komt.
"One small step for man, one giant leap for mankind"

Offline harbosma

• 912
  • +160/-22
    • Homepage familie bosma
« Reply #2 on: February 27, 2004, 12:59:23 PM »
Kijk eens op http://www.windharvest.com/

Hier is info te vinden over een vergelijkbare windmolen, ook op een verticale as. De windmolen van dit bedrijf heet Windstar

Offline Denton

• 444
  • +86/-9
  • Who is talking about progress is a slow proces?
« Reply #3 on: February 29, 2004, 02:52:01 PM »
Een nadeel van windmolens, ook met deze dingen verander je het klimaat. Het schijnt zo te zijn dat grote windmolen parken als een soort gebergte werkt, het zorgt er voor dat in de buurt van die dingen de regen neer slaat (Omdat het de lucht omhoog stuwt), en de windsnelheid verminderd.

Bron: Spits, en die had als bron het KNO

Denton

Offline mickenhans

• *
  • 33
  • +22/-1
  • Dit forum is het helemaal !
« Reply #4 on: March 01, 2004, 08:13:19 PM »
Dit type windmolen heet Darrieux rotor en heeft het hoogste rendement van de types die we nu kennen. De wind wordt door het voorste blad afgebogen, en komt even later onder een gunstige hoek op het achterste. Het model met vierkante bladen heeft een nog iets hoger rendement maar de krachten op de rotors zijn groter dus is hij robuuster gebouwd.
Niet te verwarren met de Savonius rotor, die uit twee halve cilinders bestaat en die je veel op bestelwagens ziet draaien. Die heeft een erg laag rendement maar is makkelijk te maken.
Groet,  Hans

Offline the eagle

• 725
  • +123/-8
  • De tijd zal het leren!
« Reply #5 on: April 18, 2004, 04:01:21 PM »
Hier nog éen aparte windmolen.

Offline the eagle

• 725
  • +123/-8
  • De tijd zal het leren!
« Reply #6 on: April 18, 2004, 04:02:52 PM »
Een goede manier om veel energie op te vangen zonder veel landschap vervuiling is om windmolens tussen flats te plaatsen, deze geleiden de wind beter zodat de door een smal stukje moet met veel kracht.

Offline harbosma

• 912
  • +160/-22
    • Homepage familie bosma
« Reply #7 on: April 18, 2004, 06:58:47 PM »
Ja, maar dan is het natuurlijk weer de vraag of het in het stadsbeeld past...

Offline triple G

• *
  • 9
  • +10/-4
  • Dit forum is het helemaal !
« Reply #8 on: April 19, 2004, 04:32:49 PM »
Een goede manier om veel energie op te vangen zonder veel landschap vervuiling is om windmolens tussen flats te plaatsen, deze geleiden de wind beter zodat de door een smal stukje moet met veel kracht.

Zijn er al mensen of bedrijven die zich daarmee bezig houden eigelijk?

Offline the eagle

• 725
  • +123/-8
  • De tijd zal het leren!
« Reply #9 on: April 20, 2004, 01:34:30 PM »

Zijn er al mensen of bedrijven die zich daarmee bezig houden eigelijk?

Ja er worden onderzoeken gedaan door verschillende universiteiten.

Offline Benontherock

• 436
  • +135/-52
  • Hij is fijn!
    • www.benontherock.tk
« Reply #10 on: April 21, 2004, 08:11:47 PM »
windenergie is wel mooi en goed maar levert niet genoeg. als je bijna de hele Noord-Zee vol zou zetten met die dingen dan kun je net Amsterdam van stroom voorzien.  :-\ en staat nog lelijk ook dan. :-\
« Last Edit: April 22, 2004, 09:03:00 AM by Benontherock »
Denk positief, denk creatief, denk realistisch, kortom denk goed ;)

Offline harbosma

• 912
  • +160/-22
    • Homepage familie bosma
« Reply #11 on: April 22, 2004, 10:04:34 AM »
Het hoeft ook niet de bedoeling te zijn dat de windmolens het gehele net van stroom voorzien, maar om de uitstoot door kolen, olie enz gestookte centrales te verlagen.

Offline Denton

• 444
  • +86/-9
  • Who is talking about progress is a slow proces?
« Reply #12 on: April 22, 2004, 04:54:08 PM »
Trouwens: Windmolens in de stad is misschien ook niet zo handig want dat zorgt er voor dat het er minder gaat waaien. Dat zorgt er weer voor dat er meer smog blijft hangen, en meer warmte.

Denton

Offline Benontherock

• 436
  • +135/-52
  • Hij is fijn!
    • www.benontherock.tk
« Reply #13 on: April 23, 2004, 04:30:16 PM »
Trouwens: Windmolens in de stad is misschien ook niet zo handig want dat zorgt er voor dat het er minder gaat waaien. Dat zorgt er weer voor dat er meer smog blijft hangen, en meer warmte.

Denton

Zo had ik het nog niet eens bekeken slim van je Denton  :D

Offline Groencontainer

• **
  • 87
  • +38/-29
  • The important thing is not to stop questioning.
    • Duurzame Techniek Forum
« Reply #14 on: April 28, 2004, 12:11:06 AM »
windenergie is wel mooi en goed maar levert niet genoeg. als je bijna de hele Noord-Zee vol zou zetten met die dingen dan kun je net Amsterdam van stroom voorzien.  :-\ en staat nog lelijk ook dan. :-\

Nou, er zijn anders plannen (van prof. Ockels) om windmolens te bouwen die heel en heel veel energie kunnen leveren.

zie onder andere:

http://www.Ockels.nl
http://home-14.tiscali-business.nl/~ockels/

Offline Benontherock

• 436
  • +135/-52
  • Hij is fijn!
    • www.benontherock.tk
« Reply #15 on: April 28, 2004, 06:19:03 PM »
Hoeveel energie dan en hoeveel huishoudens per windmoelen per jaar?

Offline Groencontainer

• **
  • 87
  • +38/-29
  • The important thing is not to stop questioning.
    • Duurzame Techniek Forum
« Reply #16 on: April 28, 2004, 06:28:37 PM »
Staat dat niet ergens op die websites?
Maar ik zal het anders oven opzoeken.

edit: voor de vermogens zoals die zijn berekend met simulaties: http://home-14.tiscali-business.nl/~ockels/overview.htm
« Last Edit: April 28, 2004, 06:36:20 PM by groencontainer »

Offline xras3r

• *
  • 1
  • +0/-0
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
Re: aparte windmolens
« Reply #17 on: June 05, 2005, 07:27:40 PM »
Verticale-as molens hebben als voordelen ten opzichte van Horizontale-as molens:
- Simpelder design waardoor het ook goedkoper is
- Generator bevindt zich op de grond en is dus makkelijker bereikbaar
- Kan op daken geplaatst worden (iets wat bij H-as molens praktisch onmogelijk is vanwege de trillingen)
- Heeft niet veel last van turbulentie
- Hoeft zich niet te richten aangezien het niet uitmaakt van waar de wind komt

Als nadelen:
- Onveiliger
- Moet sneller draaien dan een H-as om een zelfde vermogen te produceren
- Iets lager rendement (meestal 38 tot 40% tegenover tot 45% van H-as molens)

Offline Pieter

• *
  • 1
  • +1/-0
  • Neoweb.nl Duurzame Technologie
« Reply #18 on: February 27, 2006, 08:10:35 PM »

Ik vind het allemaal maar typisch dat jullie allemaal zo in de ban zijn van windenergie. Wind energie is namelijk helemaal NIET milieuvriendelijk. Voor elke windmolen die je neerzet, moet je 'warme reserve' klaar hebben staan. Als je dus een windmolen park met een capaciteit van zeg 500mw hebt, dan moet er dus een conventionele centrale met een capaciteit van 500mw  altijd paraat staan. Dat kost geld, dat kost (extra) energie, kortom, is dus slechter voor het milieu dan wanneer dat ding altijd op z'n capaciteit zou draaien. Mensen willen nog wel eens vergeten dat het niet altijd waait in Nederland. En vaak te hard. Maar we hebben met z'n allen afgesproken dat het licht niet zomaar mag uitvallen als het niet waait. Daar komt nog iets bij. Als de windkracht de helft is van waarop de molen ontworpen is, dan levert deze niet 50% van de capaciteit, zoals je zou denken, maar 0.5 maal 0.5 maal 0.5=0.12=12% van de capaciteit. Dit is te wijten aan een lige aerodynamische eigenschap. Het is alleen niet anders. In Nederland leveren windmolens met moeite het jaar door 25% van hun ontwerpcapaciteit. Bij een conventionele centrale is dit 90%, die 10% marge is slechts voor noodgevallen, en voor het voorkomen van overmatige slijtage.
Kortom, klinkt allemaal heel romantisch, maar is helaas geen realistische oplossing. Wie mij niet gelooft, moet het boek Nader bezien van Huib van Heel maar eens lezen, is te bestellen via internet. Staan een hoop ontnuchterende verhalen over meerdere milieu issues in. 

Offline kockie

• *
  • 1
  • +0/-0
  • http://forum.kockie.nl voor ecologie en energie
    • Ecologie en energie
« Reply #19 on: March 09, 2006, 08:10:19 PM »
Een boek is geschreven met een mening van een persoon en dus zeer subjectief...

Ik denk dat windmolen zeer goed inzetbaar zijn, ondanks de nadelen die ze hebben (zie post hierboven). Er moeten alleen specifieke toepassingen gezocht worden voor die dingen.

Door de energiehandel door europa is het trouwens niet nodig om overal reserve capaciteit achter de hand te hebben zoals hierboven werd geschetst. Er is ook nog zoiets als energie "handel" Het waait altijd wel ergens in europa zodat er met energie geschoven kan worden.
Kijk ook eens op http://forum.kockie.nl een forum over ecologie en energie!

Offline bashanna

• 775
  • +55/-6
  • yourney to the future
« Reply #20 on: March 10, 2006, 01:04:49 PM »
je kan pieken van windenergie gebruiken voor onsite productie van waterstof. Daar sla je de energie als het ware in op. (soort chemische batterij)
Op het moment dat je weer energie nodig hebt, laat je het waterstof reageren tot water.

Offline r2gnl

• *
  • 8
  • +1/-0
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Milieu
    • Artoge
« Reply #21 on: November 09, 2006, 04:57:32 PM »
Voor diegene die meer willen weten over kleine verticale windmolens producten:
o.a uit Finland: http://www.windside.com/

Ook in nederland zijn we ermee bezig: o.a. http://www.geosenergie.nl/ en http://www.turby.nl/

Er is al veel onderzoek geweest voor reguliere windmolens, het onderzoek naar verticale molens staat feitelijk nog in de kinderschoenen.
Zeker is wel dat er en aantal specifieke nadelen aan elk type verticale molen zit, (er zijn 2 hoofdtypes te onderscheiden: Darrieus wind turbine en Savonius wind turbine ) bovenstaande links verwijzen naar producten die een feitelijke combinatie van deze twee types zijn. En daarmee de tekortkomingen in meer of mindere mate weten te compenseren.

Feit is voor specifieke situaties een verticale windmolen een betere oplossing kan zijn en voor een andere situatie juist niet. Meer info zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Wind_turbine

Mvg,
Remco

Offline Jeroena

• *
  • 9
  • +3/-0
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Milieu
« Reply #22 on: December 26, 2006, 11:16:20 PM »
De wereldwijde markt voor windenergie is harder gegroeid dan elke andere vorm van duurzame energie. Van slechts 4.800 MW in 1995 tot 59.000 MW aan het einde van 2005. Dat is stijging van meer dan 1200% in 10 jaar tijd. Inmiddels zijn er drie scenario’s uitgewerkt hoe we verder kunnen groeien met wind energie en wat het ons kan opleveren.

De resultaten zijn indrukwekkend. In het vooruitstrevend scenario zouden we in 2050 meer dan 34% van onze elektriciteit kunnen opwekken met windenergie. De kostprijs voor windenergie zou kunnen dalen tot 3 cent / kWh, het aantal banen in de windenergie kan groeien met 2,1 miljoen en de CO2 uitstoot met 3.100 miljoen ton dalen.

Het potentieel om grote hoeveelheden windenergie te integreren in het bestaande elektriciteitsnet kan men zien in het voorbeeld van Denemarken. Hier wordt al 20% van de totale elektriciteit consumptie opgewekt met wind. De DENA studie in Duitsland concludeert dat wind energie productie met een factor 3 kan toenemen in 2015, waarbij 14% van de elektriciteit middels windenergie opgewekt wordt, zonder de noodzaak voor extra reserve of balanceer elektriciteitcentrales.

Meer informatie hierover is te vinden in het artikel
De toekomst scenario's voor windenergie in de wereld

willem1940

« Reply #23 on: December 27, 2006, 12:51:06 PM »
Ik heb wel eens zitten puzzelen of er wat rendement valt te halen uit een opstelling van 3 muren in de vorm van de schoepen van een centrifugaalpomp, met in een middelpunt-pleintje een op een as staand draaibaar schot dat een dynamo aandrijft.
Misschien moet er een dak op om het lekker te laten "tochten".

Ik ben een slechte tekenaar maar hopelijk heb ik mijn ideetje voldoende duidelijk in woorden uitgedrukt.

Offline ladorite

• **
  • 89
  • +7/-0
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Mili
« Reply #24 on: February 14, 2007, 05:50:47 PM »
Nou net zoals r2gnl zegt over die www.windside.com  Het feit dat iedereen zit te klagen over dat ze lelijk zijn.  Vind ik eigenlijk nog reuze meevallen... Of geluid.  Er wonen toch ook mensen naast het spoor ?? Na 1 jaar hoor je ze niet meer klagen..  En moet je kijken op die site. Ik vind die dingen nogal kunstig en best mooi!! Kwil er best zo 1tje op mijn huis hebben =D

Ik vind dit nogal een mooie inzicht. Als we ze nou als kunst inzien zullen veel mensen een andere kijk erop hebben.  Stel je voor iedereen heb zown "terug naar het net" Converter... dat als je niks gebruikt gewoon je kW/h metertje terug loopt. En iedereen een soort van vrije energie aanschaft zoals windmolen of zonne energie of dergelijke..

Ik denk toch dat we het met z'n allen moeten doen en niet wachten totdat essent of dergelijke energie leveranciers met meer molens aan komen zetten etc.
 hydrogen... Go Lithium !!
=>Waterstof is een leugen...

Offline ladorite

• **
  • 89
  • +7/-0
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Mili
« Reply #25 on: May 30, 2007, 10:07:29 PM »
b.t.w.  Wat is de meest efficientste vorm van een wind turbine ??

Ben namelijk wel geintereseerd om wat op schaalmodel te maken.. voor de leut.
 hydrogen... Go Lithium !!
=>Waterstof is een leugen...

Offline baffy

• *
  • 1
  • +1/-0
« Reply #26 on: December 11, 2007, 03:25:59 PM »
www.allsmallwindturbines.com geeft een mooi overzicht van (bijna) alle kleine windmolens, ook aparte...

Offline Robert

• 3.079
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
« Reply #27 on: December 11, 2007, 03:59:54 PM »
Toch zijn de kW/h prijzen nog wel 'hoog' te noemen.

De goedkoopste windmolen (Savonius 2 kW) haalt een kWh prijs van 0,82 euro.
Als je dit vergelijkt met 'grijze stroom' of groene stroom van de Essents/Nuons is dat toch wel een heel verschil.

willem1940

« Reply #28 on: December 11, 2007, 06:59:31 PM »
Een Savonius-rotor heeft een zeer laag rendement maar de constructie is relatief eenvoudig en kan zeer degelijk worden uitgevoerd. Extra nadeel vind ik wel het lawaai (stommel) bij wat harde wind.

Deze hieronder lijkt mij een soort van kruising tussen een helix en een savonius;  toch al iets moeilijker na te bouwen:

En hier nog veel plaatjes; de meeste kun je vergroten door aanklikken:
http://www.downloads.nl/search/images/1/savonius+rotor

Grappig nog deze: de altijd startende savonius als hulpje in de veel snellere en sterkere maar onbetrouwbaar startende Darrieux-molen; die gele bocht zit daar alleen als vaste verstevigingsbalk, "mast", lijkt mij.
« Last Edit: December 11, 2007, 07:14:42 PM by willem1940 »

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
« Reply #29 on: December 11, 2007, 10:42:01 PM »
Een Savonius-rotor heeft een zeer laag rendement maar de constructie is relatief eenvoudig en kan zeer degelijk worden uitgevoerd. Extra nadeel vind ik wel het lawaai (stommel) bij wat harde wind.

Zelf bezig geweest Willem?  ;)

Het ontwerp is inderdaad eenvoudig en efficient. Misschien een goed idee voor ontwikkelingslanden om dit ontwerp te gebruiken voor 'kleine' energiebehoeftes.

Grappig overigens dat de Savonius-rotor nu in 'mega' formaat en helemaal modern met magnetische 'lagers' wordt gebouwd. (zie http://www.neoweb.nl/forum2/index.php/topic,4130.0.html)
Of is de MagLev Windturbine niet van het type Savonius?

willem1940

« Reply #30 on: December 12, 2007, 12:36:26 AM »
Ik ben tamelijk lang lid geweest van een club "duurzame energie" die voor het grootste deel bestond uit techneuten en zelfbouwers; enige dingen (niet alleen maar windmolens) WERKEND gezien en wel iets van onthouden.

Savonius-rotor is NIET zeer efficiënt (efficiency=rendement) maar heeft wel eigen charmes zoals ik al uitlegde.

Het karakteristieke van de savonius-rotor is de centrale overloop-doorgang tussen halve-bol- of halve-cilindervormige wieken, wat ik niet zo 1-2-3 herken in die "MagLev" (waarvan ik trouwens denk dat-ie een hoax is).

Veelal verkijken knutselende avonturiers zich op het feit dat schaalvergroting bijzondere eisen aan materialen stelt; een werkend miniatuurtje zegt op zich weinig. Mijn respect wekten wel een paar (niet al te gek grote) toestellen die al enige jaren zich stonden terug te verdienen, totaal aangepast aan ge/ver-bruik op locatie.
« Last Edit: December 12, 2007, 12:39:23 AM by willem1940 »

Offline Maneschijn

• *
  • 6
  • +0/-0
« Reply #31 on: September 24, 2010, 12:01:50 PM »
De meeste kleine windmolen's zonne collectoren en zonne cellen komen uit China nu, het rare van alles is dat deze producten worden gebouwd naar Europees voorbeeld en met onderdelen uit Europa. Voor deze prijzen kun je haast niets meer zelf bouwen. Voor die gene die iets zoekt www.alibaba.com.

Offline hando

• *
  • 3
  • +1/-0
« Reply #32 on: December 24, 2010, 06:53:54 PM »
Ik vraag me af of het nodig is om het onderzoek naar windmolens wat te verplaatsen van molens, die ook bij weinig wind werkzaam zijn, en bij te harde wind uitgeschakeld moeten worden, naar windmolens, die bij storm nog functioneren, maar wellicht bij een briesje geen energie meer leveren. Bij storm is er in de lucht een grote hoeveelheid kinetische energie, bij een briesje maar weinig. Wellicht kunnen windmolenparken in de toekomst gebouwd worden met een mengsel aan soorten molens, die gezamelijk een grotere continuiteit brengen.
Een bijkomend voordeel zou wellicht kunnen zijn,dat door het wegnemen van energie uit stormen, de stormschade kan afnemen. Hoeveel energie moet je dan aftappen? Kun je even mee vooruit!
« Last Edit: December 24, 2010, 06:57:34 PM by hando »

Offline Dylan

• *
  • 2
  • +2/-0
« Reply #33 on: January 03, 2011, 03:10:43 PM »
1 windturbine op zee levert genoeg voor 2000 huishoudens. ;D

Offline sparky

• 323
  • +46/-4
  • Techniek is voor iedereen!
« Reply #34 on: January 06, 2011, 08:48:21 AM »
Als we nou met 2.000 huishoudens één zo'n windmolen kopen in een soort stichting.
Dan betalen we éénmalig € 1.000,- en dat is dan 2.000.000 euro.
Van dat geld kopen we dan een windmolen en de komende 5-10 jaar hebben we gratis stroom.
Misschien dat we per jaar € 100 moeten uitgeven voor onderhoud, maar dan nog.

Uiteraard kun je dit ook in het groot doen. En dan worden windmolens nog goedkoper!

Dit moet je niet overlaten aan commerciële partijen, want die willen alleen maar winst maken.

Offline zeeuw

• *
  • 3
  • +0/-0
« Reply #35 on: June 08, 2011, 11:47:35 PM »
Het lijkt wel een uitgestorven forum!!

Maar toch reageer ik even de huidige windmolens zijn achterhaalt door zijn prijs,onderhoud kosten, werkt nooit optimaal, en is een zeer gevoelig onderwerp vergeleken met zonne energie daar ligt de toekomst, zonne energie wordt ieder jaar goedkoper en mensen vinden ze mooi en over tien jaar is de huidige zonne paneel 15 tot 45% effectiever   

Offline pascal7

• *
  • 4
  • +0/-0
    • Energie vergelijken
« Reply #36 on: August 05, 2011, 12:25:15 PM »
Wow dat windmolens het klimaat kunnen veranderen is echt extreem. Ik denk sowieso dat het niet echt een oplossing is op dit moment. Laat die duurzame energiebronnen eerst maar eens veel efficiënter energie opwekken.

Offline Robert

• 3.079
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
« Reply #37 on: August 11, 2011, 10:49:20 AM »
Ik denk dat er al genoeg duurzame energiebronnen en duurzame apparaten rendabel zijn, maar de markt zorgt er zelf voor dat ze bijna niet concurreren met traditionele energie. Windmolens, zonnecellen etc. worden nu kunstmatig 'duur' gehouden, omdat het dan alsnog rendabel is.
Maar een windmolen van 1 miljoen euro, kan ook gebouwd worden voor 100.000 euro! Maar de fabrikanten van windmolens houden de prijs kunstmatig hoog.

Of neem bijvoorbeeld LED-TL. Een LED-TL is niet meer dan een langwerpige printplaat, met om de zoveel cm een led-lamp. In principe kan LED TL per km van de band af rollen. Het is echt een heel simpel technologisch product. Men zaagt de lange strook in kleinere stukken en monteert een klein stukje electronica om de ledjes te schakelen.
Dan wordt de LED-strook op een frame gemonteerd en wordt de plastic omhulzing er omheen geklikt.

De prijs van een LED-TL bij een volledig geautomatiseerd proces bedraagt amper een euro. Uiteraard wil de tussenhandel ook iets verdienen, maar toch liggen dezelfde LED-TL balken gewoon in de winkel en op het internet voor prijzen vanaf zo'n 50 euro!! Er zijn zelfs aanbieders die meer dan 100 euro durven te vragen voor een LED-TL balk van 150cm!!

Waarom is LED-TL zo duur? En is LED-TL echt zo duur?
Normale TL is in de winkel goedkoper dan LED-TL. Maar normale TL-verlichting vreet meer energie dan LED TL. En een normale TL-buis gaat veel minder lang mee dan LED-TL.
De prijs wordt dus niet betaald door de productiekosten, maar door het voordeel wat je er op haalt, ten opzichte van ouderwetsche TL-buizen.
Uiteindelijk is een LED-TL balk van 50 euro goedkoper dan normale TL!

Maar.. stel nou dat ze LED-TL (en dan wel kwalitatief goede, want er is een hoop rommel op de markt) , stel nou dat ze LED-TL tegen een normale prijs zouden aanbieden. Dus de fabriek verkoopt het voor 2 euro. De groothandel voor 4 en de detaillist voor een bedrag tussen de 6 en 10 euro.

Dan is LED-TL goedkoper dan normale TL bij aanschaf in de winkel !!
Dan bespaar je heel veel energie. Dan koopt iedereen standaard LED-TL en besparen we dus nog veel meer energie. Dan kan de productie van LED-TL nog verder geautomatiseerd worden en daalt de prijs nog verder enz..