Neoweb.nl

Electrische autos / Elektrische auto's

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Offline ladorite

  • **
  • 89
  • +7/-0
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Mili
Electrische autos / Elektrische auto's
« on: May 18, 2007, 12:26:03 AM »
Een bedrijf in amerika is van start gegaan met het produceren van sport auto's die rijden op electriciteit.

De tweezitter is uitgerust met een electro motor die 248 pk levert. Het grote voordeel van electromotoren is dat het maximale koppel altijd beschikbaar is, vanaf 0 toeren tot het maximum van 13.500. Daardoor heeft de Tesla genoeg aan een tweetraps transmissie. Daarmee zou de Tesla in 4 seconden naar de 100 sprinten en een top van 210 km/u bereiken. En een actieradius van maar liefst 250 mijl.

Net als bij hybride auto’s wordt de remenergie gebruikt om de accu’s op te laden. Toch zal regelmatig een volledig oplaadbeurtje nodig zijn en dat duurt aan het lichtnet 3,5 uur. De Tesla bevat 6831 Lithium-Ion batterijen, van het soort dat ook in laptops wordt gebruikt.

De Tesla zal worden gebouwd door Lotus in Engeland en ook het werknemersbestand van Tesla kent veel ex-Lotus werknemers.


http://www.teslamotors.com
« Last Edit: May 24, 2010, 09:51:09 AM by Robert »
 hydrogen... Go Lithium !!
=>Waterstof is een leugen...

Offline Benjamin23

  • ****
  • 351
  • +30/-4
  • Dit forum is het helemaal !
Re: Elektrische sport auto (tesla roadster) 4 seconden naar de 100
« Reply #1 on: May 18, 2007, 07:48:05 AM »
En eindelijk een keer niet zo'n lelijke auto.
Hier zou ik best in gezien willen worden  ;)

Maar ik vind 6831 Li-Ion accu's toch wel een beetje veel!
Die dingen zijn volop chemisch! En na enkele maanden tot een paar jaar gaat de kwaliteit behoorlijk achteruit.

De grote beurt zal dus voornamelijk bestaan uit het vervangen van nieuwe accu's.

Maar als de techniek er nu al vast is, kunnen in de toekomst wellicht ook methanol- of waterstofbrandstofcellen gebruikt worden.

Offline ladorite

  • **
  • 89
  • +7/-0
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Mili
Re: Elektrische sport auto (tesla roadster) 4 seconden naar de 100
« Reply #2 on: May 20, 2007, 01:14:43 PM »
Let wel op dat het 6831 van die AA batterijen zijn he :P  Deze zijn niet particulier te verkrijgen nog. Wel de bekende Nimh. ( BTW Nimh is in handen van olie maatschappijen ze waren bang dat zoiets al ging gebeuren en kochten ze de boel op.. ) 
Er is namelijk ook geen vooruitgang in Nimh.. en wel in LI-ion. 

Voordelen elektro motor:
-Rendement kan soms 97% halen ( brushless ).
-Altijd Dezelfde koppel.
-Je kan als je de motor op die manier bouwt. Gigantisch veel toeren uithalen. ( Geen versnellingen en toch 300 KM/uu halen)

Hoe meer rendement hoe minder warm die motor wordt. Al heb je nog wel een controller nodig en die zijn ook wel boven de 95% te verkrijgen. B.v. siemens maakt ze ook en veel meer.

Batterijen?? Er is nu speciale Nano technieken voor Lithium-ion. Deze maakt het mogelijk in in nutteloze minuten een complete auto op te laden. ( wel 900+ ampere moet erdoor gepompt worden )
Dit ook nog dat je een levenscycles van wel  17.000 keer opladen. Dit betekend dat je wel 17.000 X 400km = 680 000 Km moet rijden voordat de accu nog maar op 85% werkt. Dus kun je nog maar 85% van de 400km rijden. Dit betekend niet dat hij dood is. ( batterij fabrikant is Altairnano ).

Het feit dat alle technology er is en dit nog in kinderschoentjes staat. Lacht de elektro motor de benzine motor qua prestaties en performance hard uit!

Er is nog 1 nadeel ( 1tje maar ):
-Prijs van de batterijen.
China levert nu al hele goedkoper lition ion packs. Om b.v. je eigen auto om te bouwen. ( dit mag niet in NL ).

Als deze nano batterijen goedkoop te maken zijn. ( Lithium kun je halen uit de zee )

Brandstof motor heeft ook nog eens dikke onderhoud nodig. Terwijl bij de tesla roadster wordt gezegd dat er voor de 160.000 km geen onderhoud is behalve banden en remmen.
De tesla roadster is nog maar een begin.
In california bouwen heel veel personen met een beetje technische kennis zijn auto om tot elektro auto. Puur omdat het winstgevend en beter voor het milieu is.
Zulke electrische auto's zijn geschikt voor het rijden naar het werk en boodschappen ( niet voor lange ritten )

edit: toevoegingen:
http://www.altairnano.com
http://www.alibaba.com/showroom/li-battery.html
http://w1.siemens.com/entry/cc/en/?tab=industry-455440-Drive%20Technologies
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektromotor
« Last Edit: March 31, 2009, 10:11:14 AM by Robert »
 hydrogen... Go Lithium !!
=>Waterstof is een leugen...

Offline Darksteel

  • *
  • 9
  • +3/-0
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Milieu
Re: Elektrische sport auto (tesla roadster) 4 seconden naar de 100
« Reply #3 on: June 05, 2007, 07:03:52 PM »
Waarom zou je in NL je auto niet mogen ombouwen tot een electrisch aangedreven exemplaar?
Welke wet verbiedt dat dan??

Offline ladorite

  • **
  • 89
  • +7/-0
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Mili
Re: Elektrische sport auto (tesla roadster) 4 seconden naar de 100
« Reply #4 on: June 08, 2007, 09:22:07 PM »
Najha tis niet zo van dat de WET  het verbied. Ze proberen je eraf te praten en je onderuit te halen met opstakels.

Ikzelf heb ook gemailt met de RDW en ze zeiden b.v. dat zulke tests alleen door grote autofrabricanten kunnen worden vervult. En b.v. de regel dat de auto niet zwaarder mag zijn dan zijn aangegeven gewicht. Als je met accu's bezig ben kom je er namelijk wel een klein beetje overheen als je het op de makelijke manier doet.

Als je gaat werken zonder versnellingen en AC motor en veel geld insteekt kan het wel lukken. + dat hij nog gekeurd moet worden door de RDW. Maar de RDW draait eromheen omdat ze totaal geen ervaring in elektrische auto's hebben en er liever met een boog omheen lopen.

admin edit: toevoeging:
http://www.rdw.nl/nl/overrdw/wat_doet_de_rdw/
« Last Edit: March 31, 2009, 10:12:48 AM by Robert »
 hydrogen... Go Lithium !!
=>Waterstof is een leugen...

Offline Robert

  • *****
  • 3.076
  • +269/-11
  • Gender: Male
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Re: Elektrische sport auto (tesla roadster) 4 seconden naar de 100
« Reply #5 on: October 03, 2007, 02:34:37 PM »
95% rendement in vergelijking met benzine motoren die slechts 35% rendement halen is een mooie ontwikkeling.
Qua gewicht mag zo'n electrische auto dan nog bijna 3x zo zwaar zijn om 'rendabel' te zijn.

Offline Digihans

  • *****
  • 1.794
  • +86/-8
  • Gender: Male
  • E=MC2
Electrische autos
« Reply #6 on: May 05, 2008, 09:36:40 AM »
Tesla start verkoop elektrisch aangedreven sportauto

De Amerikaanse autofabrikant Tesla is begonnen met de verkoop van een elektrisch aangedreven sportauto. De milieuvriendelijke Tesla Roadster wordt aangedreven door een elektromotor en gevoed met een 6831-cellige lithium-ion-accu.

De sportauto is officieel in de verkoop gegaan bij de onlangs geopende Tesla-dealer in Los Angeles. De koper moet rekenen op prijzen die beginnen bij een kleine honderdduizend euro, zo bericht AP. De auto is ontwikkeld met behulp van een startkapitaal van 40 miljoen dollar, onder andere afkomstig van Google-oprichters Larry Page en Sergey Brin.

De losse componenten van de Roadster worden in de fabrieken van Lotus in het Britse Hethel vervaardigd, waarna de auto in Californië wordt geassembleerd. De Tesla Roadster is voorzien van een elektromotor die 13.000 toeren per minuut kan behalen. De motor is in staat om de sportauto in 3,9 seconde naar de 100 kilometer per uur te brengen, terwijl de topsnelheid is begrensd op 200 kilometer per uur. De lithium-ion-accu's wegen bij elkaar weliswaar 450kg, maar door het toepassen van moderne kunststoffen is het totaalgewicht van de auto beperkt tot 1220 kg. Critici menen dat er mogelijk gevaren kleven aan een dergelijk gewicht aan accu's, maar Tesla stelt dat zijn automobiel door alle veiligheidstests is gekomen.

Ook kritische geluiden over de levensduur van de accu's worden door de autofabrikant weggewuifd de batterijen zouden het zeker 160.000 kilometer volhouden. Tesla claimt verder dat zijn sportauto twee keer zo efficiënt is als de beste hybride auto die op dit moment te koop is. De energiekosten zouden rond de twee dollarcent per mijl liggen. De accu's hebben een totale capaciteit van 53kWh en moeten de auto een actieradius geven van 360 kilometer, waarna de tweezitter weer 'volgetankt' kan worden door hem 3,5 uur aan het stopcontact te hangen.

De groene sportauto's zullen voorlopig alleen in de Verenigde Staten te koop zijn, maar Tesla heeft laten weten dat het in 2009 ook de Europese markt wil gaan betreden. Dit jaar zullen er naar verwachting zeshonderd Roadsters worden geleverd. Onder andere Arnold Schwarzenegger, gouverneur van Californië, en acteur George Clooney zullen nog voor maart 2009 in hun nieuwe speeltje kunnen stappen. Inmiddels is de levertijd van de sportauto opgelopen tot ruim vijftien maanden. Ondertussen zou Tesla ook werken aan een elektrisch aangedreven sedan met ruimte voor vijf personen.

bron:Tweakers.net

Zie meer informatie over de Tesla Roadster
http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Roadster
http://news.yahoo.com/s/ap/20080502/ap_on_hi_te/electric_car
http://www.teslamotors.com/

Andere electrische auto's en auto's op lucht
http://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_EV1
http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=8790
http://nl.youtube.com/watch?v=QmqpGZv0YT4

Gerelateerde onderwerpen
http://en.wikipedia.org/wiki/Who_killed_the_electric_car
http://www.whokilledtheelectriccar.com/

Offline Digihans

  • *****
  • 1.794
  • +86/-8
  • Gender: Male
  • E=MC2
Electrische autos
« Reply #7 on: June 24, 2008, 05:37:54 PM »
Essent maakt 'elektrisch tanken' gemakkelijk

Energiebedrijf Essent begint een proef met een systeem om het opladen van de accu's van elektrische auto's eenvoudiger te maken. De wagen kan overal op het stopcontact worden aangesloten, terwijl de rekening naar de eigenaar gaat.

Om het gebruik van elektrische auto's te stimuleren is Essent een project begonnen om voertuigen zonder al te veel moeite op veel plaatsen te kunnen opladen, wat nu doorgaans alleen bij de eigenaar thuis kan. Een door Essent ontwikkeld intelligent netwerk, het Mobile Smart Grid, maakt het mogelijk dat de auto vanzelf wordt herkend wanneer hij op een stopcontact wordt aangesloten. De stroomrekening gaat dan naar de eigenaar, ongeacht de plaats waar het voertuig wordt opgeladen.

Door de hoge brandstofprijzen van de laatste tijd is de belangstelling voor elektrisch rijden aanmerkelijk toegenomen. Een elektrische auto kan 8 kilometer rijden op een kilowattuur van 20 cent, terwijl een diesel op een liter van 1,40 euro 16 kilometer ver komt. Dat maakt rijden op diesel 3,5 keer zo duur als op elektriciteit, terwijl er voor elektrische auto's ook geen bpm of wegenbelasting hoeft te worden betaald. Daarnaast zijn elektrische auto's veel milieuvriendelijker dan auto's die fossiele brandstoffen verstoken. Essent verwacht dan ook dat in 2025 rond de 1,8 miljoen auto's door elektriciteit worden aangedreven.

Essent is van plan om op strategische plekken, zoals langs snelwegen, speciale oplaadstations aan te leggen, die met een veel hoger vermogen dan een huisinstallatie de accu's in slechts tien minuten kunnen vullen, zo meldt het bedrijf. Essent zal zelf 'op korte termijn' enkele honderden elektrische auto's in gebruik nemen. Diverse grote autofabrikanten zijn momenteel bezig om elektrische auto's geschikt te maken voor serieproductie; waarschijnlijk zullen de eerste modellen in 2010 op de markt komen.

bron:Tweakers.net

zie ook:
http://www.essent.nl/content/overessent/actueel/persberichten/eletrische_auto_in_stroomversnelling.jsp
http://www.dft.nl/nieuws/4248553/_Tanken_via_stopcontact__.html?p=1,1

Offline r2gnl

  • *
  • 8
  • +1/-0
  • Gender: Male
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Milieu
    • Artoge
Nieuwe elektrische auto ontwikkelingen
« Reply #8 on: January 11, 2009, 01:30:14 PM »
Afgelopen maanden zijn er verschillende concepten gepresenteerd voor elektrische auto's. Veelal als hybride, sommige als batterij aangedreven elektrische auto's.
Verwijzend naar o.a. dit topic: http://www.neoweb.nl/forum2/index.php/topic,4192.0.html zijn  er meerdere ontwikkelingen op dat gebied en in het algemeen zijn er ontwikkelingen in / op het gebied van:
  • brandstofcellen
  • accu's / batterijen
  • vormgeving
  • toegepaste materialen
  • aandrijvingen

Een van de concepten is de ZAP Alias (zie www.zapworld.com)
Daarnaast is bv Duracar bezig met de Quicc (zie www.quicc.nl

Mijn ideale uitvoering zou in basis vorm een driehoek zijn, zeer kleine draaicircel moeten hebben, elektrisch aangedreven (inwheel motoren?) verschillende door mij als gebruiker aan te passen stroomvoorzieningen moeten kunnen gebruiken. Als 2+1 zitter geschikt zijn voor zowel stadsritten, voor de boodschappen met een eenvoudige manier om die zware tas in de wagen te kunnen zetten (til me nu al een breuk voor die 1 keer per week ;) ); om mijn kind veilig te kunnen vervoeren, ook als een ander met een suv moet rondrijden; en gelijktijdig van Maastricht naar Amsterdam moet kunnen rijden zonder ander verkeer op te houden. Wie denkt mee over mogelijkheden en extra eisen of wensen voor een dergelijke elektrisch aangedreven auto?

Remco

Offline Robert

  • *****
  • 3.076
  • +269/-11
  • Gender: Male
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Re:Nieuwe elektrische auto ontwikkelingen
« Reply #9 on: January 31, 2009, 01:13:52 PM »
Ook Toyota komt weer met een vernieuwde prius (Hybride auto).

Honda pakt ook uit met een nieuwe hybride auto naast de Honda Civic Hybride, De Honda hybride "Insight", die de gebruiker 'leert' om zuiniger te rijden. Honda had al eerder een insight, maar die werd door z'n gecompliceerde techniek te duur voor de Nederlandse markt. Nu gelooft Honda er wel in. Daarbij profiteren hybrides tegenwoordig van de vrijstelling van BPM, korting op de wegenbelasting en een voordeel op de fiscale bijtelling voor zakelijke rijders.


edit:
http://www.toyota.nl/cars/new_cars/prius/index.aspx
http://www.honda.nl/content/autos/modellen_civic_hybrid.html
« Last Edit: March 31, 2009, 10:16:46 AM by Robert »

Offline Robert

  • *****
  • 3.076
  • +269/-11
  • Gender: Male
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Re:Nieuwe elektrische auto ontwikkelingen
« Reply #10 on: January 31, 2009, 01:20:05 PM »
Mitsubishi brengt als eerste grote autofabrikant een volledige electrische auto op de markt, de i MIEV.
De i MIEV (Mitsubishi Innovative Electric Vehicle) is een kleine electrische auto die voorzien is van 200kg aan lithium ionbatterijen (88 stuks) die 63pk produceren.
Hiermee kan de auto zo'n 100 km rijden, waarna je de auto weer een paar uurtjes moet opladen.
Het opladen kost slechts 2 euro (waarmee je dus 100 km kan rijden!)

Dit jaar bouwt Mitsubishi 2.000 exemplaren van de electrische i MIEV en in de volgende jaren wordt dat aantal opgeschroeft tot 4.000 en 10.000 in 2011.
Volgens een Japanse krant, komt de auto ook als Peugeot en Citroën op de markt. Maar dat is nog niet officieel bevestigd.

De i MIEV is 3,5 meter lang en 1,5 meter breed en bied plaats aan vier volwassenen.
Zonder stimuleringsregelingen van de overheid kost de auto zo'n 40.000 euro.

Nu maar hopen dat de overheid de importheffing en de btw op de electrische auto's afschaft.

zie ook:
http://www.mitsubishi-motors.com/special/ev/
« Last Edit: March 31, 2009, 10:22:47 AM by Robert »

Offline Peter

  • *****
  • 423
  • +37/-7
  • Gender: Male
  • Meten = Weten
Re:Nieuwe elektrische auto ontwikkelingen
« Reply #11 on: February 01, 2009, 05:53:01 PM »
Toyota ontwikkelt auto op zonne-energie
Autofabrikant Toyota uit Japan is al jaren bekend om zijn vooruitstrevende energiezuinige modellen. Momenteel werkt het bedrijf in het geheim aan een ontwerp voor een auto  op zonne-energie. Het zal echter nog de nodige jaren duren voordat de zonne-auto op de markt komt. Dat heeft zakenkrant The Nikkei gemeld.

Voertuig met zonnepanelen
Volgens deze krant moet het nieuwe voertuig deels worden voortgedreven door zonnepanelen op het dak en voor de rest door zonnepanelen op huizen.  Daarmee kan de auto thuis worden opgeladen, ook met behulp van zonne-energie. Later moet een voertuig volgen dat geheel door zijn eigen panelen in zijn energiebehoefte wordt voorzien.

In december kondigde Toyota aan vanwege de economische crisis op zijn belangrijkste markt in de Verenigde Staten voor het eerst in zeventig jaar verlies te draaien. Maar ook de stijgende yen eist zijn tol en raakt de inkomsten van Japanse autofabrikanten.

Toyota blijft investeren in duurzame technologie
Toyota, leider waar het gaat om de ontwikkeling van groene technologieën, heeft bekend gemaakt ondanks de economische malaise niet te zullen beknotten op onderzoek naar deze technologieën. Toyota is al begonnen met de installatie van zonnepanelen op een fabriek in het midden van Japan om daar ieen deel van de energiebehoefte van de fabriek op te wekken uit een duurzame bron.

Bron: Elsevier
« Last Edit: March 31, 2009, 10:24:04 AM by Robert »

Offline r2gnl

  • *
  • 8
  • +1/-0
  • Gender: Male
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Milieu
    • Artoge
Re:Essent maakt 'elektrisch tanken' gemakkelijk
« Reply #12 on: February 01, 2009, 06:45:55 PM »
Essent maakt op dit moment voor promotie doeleinden gebruik van wagens van ECE o.a een tweetal omgebouwde lotus elise. Er zijn slechts kleine kinderziektes in de omgebouwde wagens. Een poging om met Think! een demo te starten is gestrand op het niet eenvoudig verkrijgen van de Think!, vanwege de grote vraag ernaar in Noorwegen zelf.

zie ook:
http://www.think.no/

« Last Edit: March 31, 2009, 10:26:47 AM by Robert »

Offline Peter

  • *****
  • 423
  • +37/-7
  • Gender: Male
  • Meten = Weten
Electrische autos
« Reply #13 on: February 27, 2009, 08:50:12 AM »
Chinezen rollen elektrische auto van de band

De grootse fabrikant van auto's in China heeft zijn eerste volledig elektrische auto van de productieband laten rollen. Het 'groene' vervoermiddel kan binnen een half uur via een standaard stopcontact grotendeels opgeladen worden.

Chery Automobile
De autofabrikant, Chery Autmobile, koos voor een volledig elektrische auto, terwijl andere Chinese fabrikanten als BYD voor een hybride voertuig kozen. De hybride auto van BYD is al sinds december 2008 te koop, maar wanneer de volledig elektrisch aangedreven S18, zoals die van Cherry Automobile te koop zal zijn, is nog niet bekend. Ook de prijs van de door accu's aangedreven S18 is nog niet bekend, maar de vice-president van het bedrijf, Yuan Tao, gaf aan dat de prijs 'zeer geschikt voor gezinnen' zou zijn. De elektrische aandrijving van 40kW werkt op 336V.

binnen 30 minuten opgeladen via stopcontact
De S18 kan via een standaard 220V-stopcontact worden opgeladen, waardoor de accu binnen dertig minuten tot op 80 procent van zijn maximale capaciteit geladen kan worden. De lithiumijzerfosfaat-accu wordt in vier tot zes uur volledig opgeladen. Op een volle accu kan maximaal 150 kilometer worden gereden, waarbij de S18 een topsnelheid van 120 kilometer per uur kan halen. De Chinese overheid maakte vorige week dinsdag bekend de aanschaf van voertuigen die niet op fossiele brandstoffen rijden te zullen subsidiëren en zo de binnenlandse auto-industrie te stimuleren en de uitstoot van schadelijke gassen te reduceren.

bron: Tweakers.net


zie ook:
http://www.physorg.com/news154363401.html
http://www.cheryglobal.com/index.aspx
« Last Edit: March 31, 2009, 10:27:45 AM by Robert »

Offline Robert

  • *****
  • 3.076
  • +269/-11
  • Gender: Male
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Electrische autos
« Reply #14 on: March 04, 2009, 10:01:02 AM »
Veel potentieel voor elektrische auto
In de tweede helft van deze eeuw kan naar verwachting 90% van de kilometers in elektrische personenauto's en andere lichte voertuigen worden gereden. Dat hoeft niet duurder te zijn dan rijden in conventionele auto's. Voor zware vrachtwagens is elektrisch rijden geen voor de hand liggende optie. De elektrische auto kan op de lange termijn een grote bijdrage leveren aan het terugdringen van broeikasgasemissies (80 à 90%) en geluidhinder. Dat blijkt uit het rapport Elektrisch autorijden van het Planbureau voor de Leefomgeving, dat vorige week is verschenen.

CO2 & Geluidshinder
Elektrisch rijden is schoon; in tegenstelling tot conventionele auto's kennen elektrische auto's zelf geen uitstoot van CO2. Uiteraard stoten de elektriciteitscentrales die de elektriciteit voor deze auto's leveren, wel broeikasgassen uit. Er is inmiddels een breed scala aan technieken om elektriciteit schoner te produceren, denk aan windenergie. Windenergie kent echter een wisselend aanbod. Over het algemeen is het aanbod daarvan 's nachts groter dan de vraag. Auto's kunnen juist goed 's nachts worden opgeladen. Daarmee kan geproduceerde elektriciteit efficiënter worden benut.

Een bijkomend voordeel van elektrisch rijden is dat de geluidhinder in de stad verder afneemt, vooral bij het accelereren. Dat geldt helemaal als ook brommers en scooters overgaan op elektrisch rijden. Bijna een vijfde van de stadsbewoners heeft nu veel hinder van geluidoverlast door brommers.

Beperkingen en oplossingen
Op de korte termijn zijn er beperkingen voor het invoeren van de elektrische auto: de nog dure accu, de beperkte actieradius van elektrische auto's, de toegankelijkheid van oplaadpunten en de tijdsduur van het opladen. Deze beperkingen verminderen het gebruiksgemak van de elektrische auto. Er zijn echter mogelijkheden om dit te verbeteren. Een alternatief dat al op korte termijn commercieel beschikbaar zal zijn, is de plug-in (stekker)hybride. Daarmee kan bijvoorbeeld 50 kilometer elektrisch worden gereden, waarna overgeschakeld wordt op conventionele brandstoffen. Op deze manier wordt een CO2-emissiereductie van meer dan 50% bereikt. Door het dubbele aandrijfsysteem is de plug-in hybride auto echter relatief duur.

Andere alternatieven om het gebruiksgemak te vergroten, zijn een systeem voor snelladen onderweg - bedrijven en onderzoekers streven naar oplaadtijden van 5 à 10 minuten - bij oplaadstations, of accuwisselstations, waar men binnen enkele minuten het lege accupakket vervangt door een opgeladen pakket. Het gaat om grote accu's van een paar honderd kilo. De omwisseling vergt standaardisatie en beperkt de mogelijkheden voor de autofabrikant om de accu op een zodanige wijze in te bouwen dat het de gebruiker zo min mogelijk ruimte kost.

Cherry S18 electrische auto
Tweakers meldt dat de grootse Chinese autofabrikant zijn eerste volledig elektrische auto van de productieband heeft laten rollen. Het 'groene' vervoermiddel kan binnen een half uur via een standaard stopcontact grotendeels opgeladen worden. De autofabrikant, Chery Autmobile, koos voor een volledig elektrische auto, terwijl andere Chinese fabrikanten als BYD voor een hybride voertuig kozen. De hybride auto van BYD is al sinds december 2008 te koop. Wanneer de volledig elektrisch aangedreven Cherry S18 te koop zal zijn is nog niet bekend. De prijs zou 'zeer geschikt zijn voor gezinnen', aldus Yuan Tao, de vice-president van Cherry Automobile.

De S18 kan via een standaard 220V-stopcontact worden opgeladen, waardoor de accu binnen dertig minuten tot op 80 procent van zijn maximale capaciteit geladen kan worden. De lithiumijzerfosfaat-accu wordt in vier tot zes uur volledig opgeladen. Op een volle accu kan maximaal 150 kilometer worden gereden, waarbij de S18 een topsnelheid van 120 kilometer per uur kan halen. De Chinese overheid maakte vorige week dinsdag bekend de aanschaf van voertuigen die niet op fossiele brandstoffen rijden te zullen subsidiëren en zo de binnenlandse auto-industrie te stimuleren en de uitstoot van schadelijke gassen te reduceren

Toekomst van electrische auto's
ZERAuto heeft vast op een rijtje gezet welke in Nederland verwacht worden:

  • Introductie electrische auto's in 2009
  • Introductie electrische auto's in 2010
  • Introductie electrische auto's in 2011

Op de site van ZERAuto is tevens een zeer uitgebreide catalogus te vinden met zero-emission auto’s in de categorieën brandstofcel, elektrisch, plug-in en hybride.

bron: energieportal.nl

zie ook:
Chinese electrische auto Cherry S18
http://www.pbl.nl/nl/nieuws/persberichten/2009/20090223-Veel-potentieel-voor-elektrische-auto.html
http://www.zerauto.nl/catalogus/ (diverse zero-emission auto's)


Offline Digihans

  • *****
  • 1.794
  • +86/-8
  • Gender: Male
  • E=MC2
Electrische autos
« Reply #15 on: March 25, 2009, 09:33:14 PM »
Amsterdam wil stadsvervoer in 2040 geheel elektrisch
Amsterdam heeft plannen gepresenteerd voor geheel elektrisch vervoer binnen de stad in 2040. Goedkopere parkeervergunningen maar ook samenwerking met onder meer de taxibranche en zelf het goede voorbeeld geven maken deel uit van het plan.

Wethouder van Milieu Marijke Vos presenteerde de plannen woensdag, en stelde dat de voornemens passen in het streven naar een 'schone, gezonde, leefbare stad voor iedereen, ook in de toekomst'. Ze zei dat Amsterdam bij zichzelf moet beginnen en alle wagens van de gemeente en de stadsdelen wil gaan vervangen door elektrische voertuigen. Een deadline voor wanneer dat zover moet zijn gaf ze evenwel niet. Wel zei Vos dat de dienst Stadstoezicht bij wijze van proef met elektrische scooters gaat rondrijden. De gemeente wil dat er in 2015 tienduizend elektrische auto's, bestelbusjes en brommers door de stad moeten rijden. Om dat te bereiken moeten er binnen twee jaar minimaal tweehonderd oplaadpunten in de stad zijn geïnstalleerd. Voor de zomer moeten de eerste er al zijn.

elektrische wagen aan oplaadstation In 2040 moeten in Amsterdam 'bijna alle auto- en scooterkilometers elektrisch worden gereden'. Om bestuurders zover te krijgen wil de stad lagere parkeertarieven voor elektrische voertuigen, waarvoor er overigens een landelijk proefproject in de pijplijn zit. Ook wordt gedacht aan goedkopere parkeervergunningen voor bewoners die elektrisch rijden. Daarnaast wil de gemeente proberen het vrachtvervoer uit de stad te weren door afleverpunten aan de rand te stad te bouwen waarna goederen met elektrische voertuigen naar de plaats van bestemming worden gereden.

Vos zei voorts dat de gemeente met een aantal bedrijven gaat samenwerken om het rijden in voertuigen op traditionele brandstoffen terug te dringen. Het betreft onder meer taxi- en postbedrijven, maar er zal ook met energiebedrijf Nuon en met Schiphol worden samengewerkt. Tenslotte zei de wethouder dat een aantal autodeelorganisaties waaronder Greenwheels elektrisch willen gaan.

bron: Tweakers.net

Zie ook:
http://www.amsterdam.nl/gemeente/college/marijke_vos/redactionele/amsterdam_zet_in_op

Offline merkator

  • *****
  • 330
  • +25/-4
  • Zeker Weten? Neoweb.nl...
Re:Amsterdam wil stadsvervoer in 2040 geheel elektrisch
« Reply #16 on: March 25, 2009, 10:16:25 PM »
in 2040 ligt Amsterdam al onder water..  ;D
Nee.. serieus, al zou er 2014 staan, dan nog zet het geen zoden aan de dijk.
Het zijn allemaal niche projecten, die echt een druppel op de gloeiende plaat zijn.

er worden in 2040 dan misschien 10.000 auto's geweerd die electrisch rijden, maar ondertussen komt Tata Steel met een 1 miljoen extra (te goedkope) autotootjes op de markt, die alle goede bedoelingen weer teniet doen.

De overheid moet gewoon morgen zeggen:" Sorry mensen, autorijden is schadelijk voor de gezondheid (fijnstof en kankerverwekkende stoffen)" , "Zorg maar dat er binnen 10 jaar genoeg vervoersmiddelen zijn die dat probleem niet hebben".

Zo hebben ze het ook gedaan bij rookcafe's.

Verder is autorijden schadelijk voor het milieu en kunnen we met de huidige technologie makkelijk thuis werken.
Het vervoer dat dan echt nodig is, is bevoorrading van winkels, het vervoer van grondstoffen en het vervoer van arbeiders die in fabrieken werken.

90% van alle mensen heeft helemaal geen auto nodig!

Offline Digihans

  • *****
  • 1.794
  • +86/-8
  • Gender: Male
  • E=MC2
Electrische autos
« Reply #17 on: March 27, 2009, 09:39:45 PM »
Tesla Motors onthult volledig elektrische sedan
Tesla Motors heeft een volledig elektrisch aangedreven sedan gepresenteerd. Het dashboard van de Model S is een fors touchscreen dat via een 3g-verbinding van content kan worden voorzien. Belangstellenden moeten wel tot 2011 geduld hebben.

De achtduizend cellen tellende batterij van het voertuig, dat een actieradius heeft van 482km en in 5,5 seconden van 0 naar 100km/u accelereert, kunnen via een 220V-aansluiting in vier uur geheel worden opgeladen. Een laadtijd van 45 minuten is echter voldoende voor een kort ritje, waarbij de Model S maximaal zeven mensen mee kan nemen, zo meldt DailyTech.

De sleutelbos van het elektrische voertuig bevat een rfid-chip, zodat de auto vanzelf start als de chauffeur in zijn stoel plaatsneemt. Tesla heeft alle knoppen op het dashboard vervangen door een reusachtig touchscreen. De software, waaronder een routeplanner op basis van Google Maps en een uitgebreide mediaspeler, is permanent met het internet verbonden via een 3g-verbinding. Verder zijn er aansluitpunten voor apparatuur als usb-sticks en iPods aanwezig.

De productie van het nieuwe Tesla-model moet eind 2011 in de VS van start gaan, waarbij vanaf 2012 jaarlijks 20.000 sedans uit de fabriek. De basisprijs bedraagt 57,400 dollar, maar dankzij het economisch herstelplan van de regering-Obama kunnen Amerikanen het elektrische voertuig voor 49.900 dollar aanschaffen.

bron: Tweakers.net

zie ook:
http://www.dailytech.com/Tesla+Motors+Unveils+Model+S+Electric+Sports+Sedan/article14684c.htm
http://www.teslamotors.com/
http://www.teslamotors.com/models/index.php

of zoek hier op neoweb.nl alles over electrische auto's

« Last Edit: March 31, 2009, 10:30:03 AM by Robert »

Offline Robert

  • *****
  • 3.076
  • +269/-11
  • Gender: Male
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Electrische autos
« Reply #18 on: March 28, 2009, 10:33:08 AM »
Ruim baan voor electrische auto's
Electrisch autorijden komt in een stroomversnelling nu steeds meer organisaties en bedrijven zich hierop storten.
Ook op de AutoRAI worden verschillende electrische initiatieven getoond.
Stichting Natuur & Milieu en de universiteit van Twente, Eindhoven en Delft, maken dinsdag een actieplan bekend, voor grootschalige introductie van elektrische auto's in Nederland.
De plannen worden ondersteund door energiebedrijven zoals Eneco, die in de komende 4 jaar, 500 bedrijfsauto's wil vervangen door electrische bedrijfsauto's.
Een ander energiebedrijf (Essent) werkt net als Eneco aan openbare oplaadpunten voor electrische auto's.
Het plan voorziet in een grootschalige introductie van electrische auto's tot 2020.
Ook de stichting Urgenda en Elmonet (Electric Mobility Nederland) halen dit jaar al 500 electrische auto's naar Nederland.
Het gaat hierbij om de electrische auto: Th!nk die in Noorwegen wordt geproduceerd.
De invoering van de electrische Th!nks wordt ondersteund door TNT, de Rabobank Eneco en Athlon Carlease.
Een electrisch auto zoals de Th!nk kan op een volgeladen accu ruim 180 kilometer rijden.

zie voor meer informatie over electrische auto's:
http://www.think.no/
http://www.elmonet.nl/
http://www.urgenda.nl/

Offline Peter

  • *****
  • 423
  • +37/-7
  • Gender: Male
  • Meten = Weten
Re:Electrische autos
« Reply #19 on: March 28, 2009, 10:46:35 AM »
eindelijk komt de electrische auto van de grond. Het heeft echt tig jaren geduurd voordat dit nu eindelijk op de markt komt. Al die tijd hebben oliemaatschappijen de ontwikkeling van de electrische auto's tegengewerkt. Met lobby's, het opkopen van patenten etc.
Maar nu gaat het er eindelijk van komen!

http://www.whokilledtheelectriccar.com/

Offline Benjamin23

  • ****
  • 351
  • +30/-4
  • Dit forum is het helemaal !
Re:Electrische autos
« Reply #20 on: March 28, 2009, 10:56:56 AM »
Electrische auto’s zijn veel energie efficienter dan de benzineslurpende tegenhangers, je kan energie grootschalig en centraal (duurzaam) opwekken (wat de efficientie ook weer ten goede komt). Door electrische auto's behoort smog in de steden is tot de verleden tijd.

De actieradius van electrische auto's is op dit moment bijzonder geschikt voor nagenoeg iedereen in Nederland, met uitzondering van ‘vertegenwoordigers’ en andere beroepen waarbij veel gereden moet worden.


Offline Robert

  • *****
  • 3.076
  • +269/-11
  • Gender: Male
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Re:Electrische autos
« Reply #21 on: March 28, 2009, 10:57:40 AM »
Nu nog een overheid die inziet dat electrische auto's de toekomst zijn.
Zorg dat Nederlandse bedrijven een voorsprong kunnen opbouwen op het gebied van electrisch auto's. Investeer in onderzoek zodat grote bedrijven hier hun electrische auto's willen laten bouwen, omdat onze studenten veel van electrische auto's afweten, subsidieer de aankoop door particulieren en bedrijven.
Laat de gehele overheid rijden in deze auto's! Dus alle ambtenaren verplicht in een electrische auto!

Offline Benjamin23

  • ****
  • 351
  • +30/-4
  • Dit forum is het helemaal !
Re:Electrische autos
« Reply #22 on: March 31, 2009, 08:53:34 AM »
Het Nederlandse bedrijf Detroit Electric uit Damwoude, gaat samen met het Maleisische Proton beginnen met de massaproductie van electrische auto's.
In 2012 willen Detroit Electric en Proton jaarlijks meer dan 400.000 electrische auto's verkopen in Europa, China en de Verenigde Staten.

Het bedrijf "Detroit Electric", bouwt de electromotor voor de electrische auto. Deze motor onderscheidt zich van de concurrenten door het relatief geringe gewicht en beperkte omvang van de electromotor.
Met de electromotor van Detroit Electric, kan de electrische stadsauto met volle accu's zo'n 180 kilometer ver komen en een middenklasse electrische auto voorzien van deze electromotoren kan zelfs 325 kilometer rijden op volle accu's.
Daarmee presteert deze motor aanzienlijk beter dan de motoren die grote autofabrikanten in hun electrische auto's uitbrengen.

De electrische auto's kunnen eenvoudig aan het stopcontact worden opgeladen en zijn binnen 10 uur volledig opgeladen. Een volle tank kost zo'n 3,5 euro.

Met de samenwerking tussen Proton en Detroit Electric is 555 miljoen dollar gemoeid.
Het Nederlandse ECE (Electric Cars Europe BV) in Lochem gaat de electrische auto's in Europa op de markt brengen.
ECE verwacht in 2010 de eerste electrische auto's te verkopen.

Het eerste model van de electrische auto van Proton en Detroit Electric kost een bescheiden 22.000 euro.

www.proton.com
www.ececars.nl
« Last Edit: March 31, 2009, 10:39:36 AM by Robert »

Offline Robert

  • *****
  • 3.076
  • +269/-11
  • Gender: Male
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Re:Electrische autos
« Reply #23 on: March 31, 2009, 10:51:15 AM »
Verder zijn er een hoop bedrijven bezig met electrische voertuigen en elektro motoren. Zij maken o.a. grasmaaiers, kleine laadwagens, golfwagentjes etc.

Ook deze bedrijven hebben het potentieel om auto's om te bouwen naar electrische voertuigen.

Offline D.Heusden

  • *****
  • 409
  • +28/-5
  • van nanotechnologie tot ruimtevaart
Re:Electrische autos
« Reply #24 on: March 31, 2009, 11:57:25 AM »
Een andere fabrikant en leverancier van Electrische voertuigen voor transport van goederen en personen is Zap.

Ze hebben o.a. electrische scooters, een electrische quad en zijn bezig met de ontwikkeling van de Zap Alias. Een futuristische 3 wieler, die volledig op electriciteit rijdt.

Voor een compleet overzicht van electrische voertuigen van Zap:
http://www.zapworld.com


Offline Robert

  • *****
  • 3.076
  • +269/-11
  • Gender: Male
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Re:Electrische autos
« Reply #25 on: April 19, 2009, 07:58:23 PM »
De voordelen van electrische auto's

-electrische auto's hebben geen vervuilende uitstoot tijdens het rijden
-electrische auto's kan iedereen thuis opladen (in tegenstelling tot waterstofauto's!)
-electrische auto's hebben geen olie nodig
-electrische auto's zijn efficienter als benzine auto's en worden door technologische ontwikkelingen steeds efficienter
-electrische auto's kosten minder aan brandstof (slechts 6 euro voor zo'n 350 km actieradius)
-electrische auto's hebben minder (dure) onderdelen nodig, zoals oliefilters, smeerolie, roetfilters, doorgeroeste uitlaten etc.
-electrische auto's zijn niet duurder in de bouw dan normale benzine auto's

de grootste gevaren voor grootschalige invoer van electrische auto's
-overheden die de olieproducenten beschermen!! (met name de conservatie amerikaanse regering!)
-overheden die een infrastructuur voor electrische auto's onmogelijk maken
-fabrikanten die geen estetisch mooie electrische auto's maken, om de vraag laag te houden
-fabrikanten die geen reclame maken voor electrische auto's
-fabrikanten die proberen waterstofauto's erdoor te duwen, want dan kunnen oliemaatschappijen de waterstof blijven verkopen.
-fabrikanten die hybrides blijven maken .. terwijl auto's ook volledig electrisch kunnen zijn!
-oliefabrikanten die patenten opkopen, zodat kleinschalige innovaties niet van de grond kunnen komen.

de grootste hoop voor de electrische auto
-electriciteitsmaatschappijen die meer electriciteit willen verkopen!!

En hoe zit het dan met de waterstof autos (fuelcell cars)?
-een fuelcell auto op waterstof, verbruikt 4 keer zoveel energie als een electrische auto met batterijen
-fuelcell auto's kunnen nog niet genoeg waterstof opslaan voor een actieradius van zo'n 400 - 600 km
-fuelcell auto's rijden op waterstof, dat 2 tot 3 keer zo duur is als benzine! (daarom will Shell wel investeren in waterstoftankstations)


Offline Robert

  • *****
  • 3.076
  • +269/-11
  • Gender: Male
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Re:Electrische autos
« Reply #26 on: April 19, 2009, 08:09:54 PM »
Check ook de documentaire: Who killed the electric car


Offline Robert

  • *****
  • 3.076
  • +269/-11
  • Gender: Male
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Re:Electrische autos
« Reply #27 on: April 19, 2009, 08:24:54 PM »
Fisker electrische auto / hybride auto
Nog een mooie electrische (hybride)auto komt van Fisker ... De Fisker Karma.
Helaas is dit nog geen volledige electrische auto.

http://karma.fiskerautomotive.com/

Mini electrische auto / hybrid auto
Ook mini heeft een hybride variant; de mini-E, maar deze hybride auto is zeer slecht leverbaar en waarschijnlijk slechts een marketing stunt.
http://www.miniusa.com/#/learn/minimalism/MINIE-m

Ford electrische auto
Ook Ford schijnt bezig te zijn met een volledige electrische bestelbus (ford electric transit), maar nergens zijn ze nog te koop, en ook op de website van ford is weinig info te vinden.

Aptera electrische 3-wieler
De Aptera 2e, is een volledig electrisch voertuig op 3 wielen met ruimte voor 2 personen. De actieradius is zo'n 160 km op een volle accu.
http://www.aptera.com/


Offline Robert

  • *****
  • 3.076
  • +269/-11
  • Gender: Male
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Re:Electrische autos
« Reply #28 on: April 28, 2009, 10:00:57 AM »
Electrische auto Dodge Chrysler Circuit
Ook Chrysler probeert de economische crisis te overleven en komt met een electrische auto op de markt.
De Electrische Dodge Circuit lijkt op een gekrompen Dodge Viper en heeft een verpletterende trekkracht en bovendien is het maximale koppel direct beschikbaar. (zoals bij alle electrische auto's)
Ook hoeft de electromotor niet eerst warm te draaien en is de versnelling lineair.
De Dodge Circuit kan in nog geen 5 seconden van 0 - 100 km/h. (bijna net zo snel als de benzine slurpende Vipers V10)
De electrische Dodge Circuit is gebasseerd op de Lotous Europa.
De aandrijving van de electrische auto wordt verzorgd door lithium-ionbatterijen. Het regeneratieve remsysteem zet remenergie om in electriciteit.

Chrysler wil ook een Jeep en 2 Chrysler sedan's uitrusten met een electromotor.

zie ook:
http://www.dodge.nl/dodge/newsitems/ni000507

Offline Digihans

  • *****
  • 1.794
  • +86/-8
  • Gender: Male
  • E=MC2
Re:Electrische autos
« Reply #29 on: May 29, 2009, 03:12:10 PM »
Je hoort wel eens mensen zeggen:
Quote
"Als je de productie en verwerking aan het einde van de levensduur van een auto meeneemt, is de Toyota Prius een van de meest vervuildende auto's op de markt, naast andere hybride voertuigen!
Vooral de productie en verwerking van de accu's kost gigantisch veel energie, en daarnaast zijn daar veel giftige (zware) metalen in verwerkt."

Dat is dus een verhaal wat door GM (producent van o.a. de Hummer) de wereld in gebracht is.

Zie ook:
http://www.volkskrant.nl/economie/article1078902.ece/Zuinigheidswonder_zet_kwaad_bloed
http://www.groenopweg.nl/weblog/1224/Hummer-tegen-Prius-de-leugen-regeert
http://www.thecarconnection.com/article/1010861_prius-versus-hummer-exploding-the-myth

De Toyota Prius is dus wel degelijk een schone auto, waarvan de accu volledig recyclebaar is!

Offline Digihans

  • *****
  • 1.794
  • +86/-8
  • Gender: Male
  • E=MC2
Re:Electrische autos
« Reply #30 on: July 30, 2009, 02:57:07 PM »
Ook Mercedes bevestigt komst elektrische auto

De Duitse autofabrikant Mercedes-Benz heeft eerdere geruchten bevestigd dat het aan een volledig elektrisch aangedreven sportauto werkt. De SLS-coupé grijpt echter terug naar het verleden, met vleugeldeuren als eerbetoon aan de Gullwing.

De auto zal het resultaat zijn van een samenwerking tussen Mercedes-Benz en dochterbedrijf AMG, dat zich specialiseert in de productie van sportwagens. De elektrische uitvoering van de Mercedes-Benz SLS AMG - er komt ook een versie met een 6,3 liter V8-benzinemotor - zou rond 2015 op de wegen moeten verschijnen. Een prijskaartje noemde de fabrikant nog niet, maar gezien de verwachte prijs van de benzine-versie, zo'n tweehonderdduizend euro, zal die niet mals zijn.

De elektrische auto wordt aangedreven door vier elektromotoren: één voor elk wiel. De motoren hebben een gezamenlijk piekvermogen van 392kW en kunnen een maximaal koppel van 880Nm leveren, waarmee de SLS binnen vier seconden uit stilstand naar 100km/u accelereert. De energie daarvoor wordt geleverd door een modulair accu-systeem dat bestaat uit vloeistofgekoelde lithiumion-accu's. De 400V-accu's kunnen 48kWh leveren en hebben een capaciteit van 40Ah en worden tijdens het remmen opgeladen. Het verwachte bereik van de auto ligt daarmee lager dan bijvoorbeeld de Tesla Roadster, die bijna vierhonderd kilometer op een acculading rijdt.

Het modulaire systeem maakt een goede gewichtsverdeling van de accu's mogelijk en houdt het zwaartepunt laag. Het ontwerp van de elektrische variant zal vrijwel niet afwijken van de in 2011 te introduceren benzine-variant. Zo krijgt de SLS AMG onder meer vleugeldeuren, die ook wel als gullwings bekend staan. De body zal voor een belangrijk deel van aluminium gemaakt worden.

bron: Tweakers.net

zie o.a.
http://www.autobloggreen.com/2009/07/16/officially-official-mercedes-to-produce-electric-sls-gullwing/
« Last Edit: July 30, 2009, 03:03:45 PM by Digihans »

Offline Benjamin23

  • ****
  • 351
  • +30/-4
  • Dit forum is het helemaal !
Re:Electrische autos Nissan Leaf
« Reply #31 on: November 21, 2009, 11:31:51 AM »
Nissan LEAF elektrische auto
Nu eens niet een geëlektrificeerde versie van een bestaand model, maar een vanaf grond af ontwikkelde elektrische auto. En hij is bedoeld voor het grote publiek.

De Nissan LEAF elektrische auto is een nieuwe medium-size hatchback met plek voor vijf volwassenen en een actieradius van meer dan 160km (100 mijl).

Zoals verwacht komt Nissan met een compleet nieuwe elektrische auto. Volgens de fabrikant is de LEAF ’s werelds eerste betaalbare auto met nul uitstoot (zero-emission). De Nissan LEAF is speciaal ontworpen voor een lithium-ion batterij-aangedreven chassis. De lancering van deze elektrische auto staat eind 2010 gepland voor Japan, de Verenigde Staten en Europa. CEO Carlos Ghosn licht het nog even toe: “We have been working tirelessly to make this day a reality – the unveiling of a real-world car that has zero – not simply reduced – emissions. It’s the first step in what is sure to be an exciting journey – for people all over the world, for Nissan and for the industry.“

De Nissan LEAF wordt aangedreven door gelaagde compacte lithium-ion batterijen, deze leveren een vermogen van meer dan 90kW. De elektromotor levert 80kW/280Nm. Dit moet volgens Nissan zorgen voor een “fun-to-drive” ervaring dat in overeenstemming is met wat de consument verwacht van traditionele, benzine-aangedreven auto’s… Dat valt nog te bezien, we hebben het hier namelijk over ene topsnelheid van 140 km/u…

De Nissan LEAF, het elektrische voertuig, kan in een halfuur voor 80% worden opgeladen (met een snelle oplader), thuis opladen kan via een 200V stopcontact en die doorlooptijd wordt geschat op ongeveer acht uur. Er is overigens speciale aandacht voor het “CONNECTED MOBILITY IT SYSTEM” van de Nissan LEAF. Dit systeem is verbonden met een global datacenter, waardoor er snel support, informatie en entertainment kan worden geboden. Tevens worden via de monitor de dichtstbijzijnde oplaadpunten getoond en is er een feature waarmee je je mobiele telefoon kunt gebruiken om de airco aan te zetten. Handig!

bron: autoblog.nl

Nissan wil zich specialiseren in accu's
TOKYO - De ontwikkeling en productie van oplaadbare accu's voor elektrische wagens wordt één van de pijlers van het Nissan-concern. Dat verklaarde Carlos Ghosn, topman van Renault-Nissan, aan de vooravond van de Tokyo Motorshow, waar Nissan meerdere concepten van elektrische auto's toont.
"De accu wordt een belangrijk technologisch onderdeel in de toekomstige auto's'', aldus Ghosn. "Als je je als autobouwer richt op de elektrische auto of een auto met brandstofcel, dan vormt de accu het hart van het aandrijfsysteem."

Nissan lanceert eind 2010 de Nissan Leaf, de eerste elektrische auto van het concern. Het is een compacte hatchback met een opgegeven actieradius van 160 kilometer en een topsnelheid van 140 km/h. De Nissan Leaf elektrische auto moet dezelfde gebruikskosten hebben als een auto met benzinemotor.

bron:ad.nl

Nissan Leaf elektrische auto net zo duur als normale auto. De accu kun je leasen.

De Nissan LEAF is 's werelds eerste betaalbare elektrische auto die voldoet aan de eisen van autorijden in de 'echte wereld'.

Het recuperatieve remsysteem dat energie opwekt bij het remmen, helpt de actieradius van de Nissan LEAF te rekken naar 160 km. Vergeleken bij de meeste brandstof auto's die vier à vijfhonderd kilometer rijden op een tank is dat niet veel, maar volgens een studie van Nissan rijdt 70 procent van de autorijders wereldwijd per dag minder dan 160 kilometer.

Opladen van de accu's van de Nissan Leaf via het stopcontact duurt acht uur en met een speciale sneloplader heb je de accu's van de elektrische auto binnen 30 minuten tot 80 procent opgeladen. De wereldwijde verkoop start eind 2010. Je koopt de auto en leaset de accu's. Volgens Nissan zal de prijs van de auto concurreren met gelijkwaardige brandstofauto's en de lease van de accu's inclusief laden niet meer kosten dan de gemiddelde maandelijkse tankbeurten

bron:bright.nl
« Last Edit: November 21, 2009, 11:43:08 AM by Benjamin23 »

Offline Robert

  • *****
  • 3.076
  • +269/-11
  • Gender: Male
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Re:Electrische autos
« Reply #32 on: May 10, 2010, 08:13:09 AM »
Autofabrikanten mogen zelf 'motorgeluid' voor elektrische auto's kiezen

De EU, Japan en de VS overwegen om autofabrikanten de vrijheid te geven om zelf een 'motorgeluid' te kiezen dat elektrische auto's bij lage snelheden moeten gaan produceren. Het kunstmatige geluid zou de kans op ongelukken verkleinen.

Eurocommissaris Günter Verheugen gaf al eind vorig jaar aan dat de EU overweegt om een minimale geluidsproductie voor elektrische auto's verplicht te stellen. Vooral fietsers en voetgangers, blinden en slechtzienden in het bijzonder, zouden door de komst van stille, elektrisch aangedreven voertuigen meer kans hebben op een ongeluk. Zij horen deze voertuigen immers niet aankomen. Ook in de Verenigde Staten en Japan wordt over een wettelijke verplichting voor een minimale geluidsproductie van elektrische auto's nagedacht.

Volgens de Britse krant The Times wil de EU de autofabrikanten vrij laten in hun geluidskeuze. Wel zou het kunstmatige 'motorgeluid' alleen bij snelheden tot circa 30 kilometer per uur moeten worden geproduceerd, omdat bij hogere snelheden het bandengeruis voldoende geluid maakt. Ook zou het kunstmatige geluid vooruit moeten worden gericht.

Aan de Britse Warwick University wordt momenteel met een testauto onderzoek gedaan naar verschillende geluiden die een elektrische auto zou kunnen produceren. Daarbij moet het artificiële geluid niet als vervelend worden ervaren, zoals het waarschuwingsgeluid dat een achteruitrijdende vrachtauto maakt, maar het moet wel hard genoeg zijn om voetgangers op tijd te attenderen.

Autofabrikanten zien bij de EU-plannen een kans om bijvoorbeeld merkgebonden geluiden aan hun elektrische auto's te koppelen. Niet alleen het klassieke geluid van een ronkende motor zou als mogelijkheid worden gezien, maar ook geluiden die voertuigen in sciencefictionfilms produceren. Een onderzoeker aan de Warwick University waarschuwt echter voor een wildgroei aan geluiden, omdat deze hun doel voorbij kunnen schieten.

bron: Tweakers.net

zie ook:
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/environment/article7115259.ece

Offline Robert

  • *****
  • 3.076
  • +269/-11
  • Gender: Male
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Re:Elektrische autos
« Reply #33 on: May 13, 2010, 07:28:54 PM »
Chevrolet werkt aan nieuwe elektrische auto
Chevrolet werkt behalve aan de Volt aan een tweede elektrische auto. De MPV5 is groter en biedt passagiers meer ruimte. Hij wordt volledig elektrisch aangedreven en heeft een actieradius van 51km op de accu's en 500km met de benzinemotor.

Terwijl de Chevrolet Volt pas in november in Amerika uitkomt, is de autofabrikant al druk bezig met de ontwikkeling van een nieuwe elektrische auto. De Volt MPV5 is gebaseerd op hetzelfde chassis, maar moet met zijn grotere afmetingen een andere doelgroep aanspreken. Chevrolet onthulde de auto vandaag op de Auto China-beurs en gaf aan dat het om een concept-car gaat.

Net als de Volt wordt de MPV5 aangedreven door Chevrolets Voltec-systeem. Dit bestaat uit een elektrische motor die 111kW aan vermogen kan leveren en de auto een topsnelheid geeft van 160km/u. Ook is er een 1,4 liter-benzinemotor aanwezig, die wordt ingezet als de batterijen leeg zijn. De benzinemotor wordt overigens niet direct gebruikt om de auto aan te drijven; de opgewekte energie wordt omgezet in elektriciteit, die als voeding voor de elektromotor dient. Energie wordt opgeslagen in een grote T-vormige lithium-ion-accu met een capaciteit van 16kWh. Via een 240V-aansluiting duurt het vier uur om de accu op te laden.

Waar de Volt op een volle accu 64km kan rijden, moet de MPV5 het vanwege zijn hogere gewicht met een actieradius van 51km doen als alleen de accu's worden gebruikt. In combinatie met een volle benzinetank wordt de actieradius verhoogd naar iets meer dan 500km. Chevrolet heeft nog niet bekendgemaakt wanneer en in welke landen de MPV5 zal uitkomen.

zie ook:
http://media.gmchina.com/content/media/cn/en/news/news_detail.brand_GM.html/content/Pages/news/cn/en/2010/Beijing/03

Offline Robert

  • *****
  • 3.076
  • +269/-11
  • Gender: Male
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Re: Electrische autos / Elektrische auto's
« Reply #34 on: November 08, 2017, 11:08:04 AM »
Inmiddels worden er in Europa 'slechts' 23.841 electrische auto's verkocht op jaarbasis.
Op een totaal aantal van 15.000.000 autos is dat nog maar een druppel op een gloeiende plaat.
Wel groeit deze markt op dit moment met 61% per jaar.

De gemiddelde prijs van een electrische auto is 30.000 (excl belastingen)

De totale markt van elektrische autos in Europa op jaarbasis is zo'n 700 miljoen euro. Met een groei van ruim 60% op jaarbasis zal deze markt volgend jaar een miljarden industrie zijn.

zie ook:

https://www.eea.europa.eu/publications/electric-vehicles-in-europe/download

https://www.nu.nl/duurzaam/4997558/verkoop-volledig-elektrische-autos-stijgt-flink-in-eu.html

http://bovagrai.info/auto/2017/europa/10-1-europese-unie-registratie-nieuwe-personenautos/

Offline Robert

  • *****
  • 3.076
  • +269/-11
  • Gender: Male
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Re: Electrische autos / Elektrische auto's
« Reply #35 on: February 25, 2019, 03:52:49 PM »
Inmiddels groeit het aandeel van elektrische auto's gestaag. (in 2018 42% stijging t.o.v. 2017)

Ook de prijs van elektrische auto's gaat snel naar beneden.
Een Duits bedrijf biedt electrische auto's (2-zitters) v.a. € 15.900
zie: https://www.e-go-mobile.com/en/

In Noorwegen is 1:3 (ruim 33%) nieuw verkochte auto's een full-electric auto. (volledig elektrische auto)
In Europa was in het 3e kwartaal van 2018 'slechts' 2.3% van alle nieuw verkochte auto's elektrisch.
Maar met een stijging van 40 tot 50% zal dat in 2019 al zo'n 3.1 - 3.9%

Als die stijging zich doorzet kan het volgende scenario ontstaan:
2020 zo'n 4.5% - 6% zijn
2021 6.1 - 9%
2022 8.5 - 13.5%
2023 11.9 - 22%

Misschien zal de groei afvlakken, maar het is ook mogelijk dat verregaande (Europeese) maatregelen ervoor zorgen dat de groei nog sterker is.

zie:
https://nederlandelektrisch.nl/actueel/verkoopcijfers
https://nos.nl/artikel/2266111-veel-meer-elektrische-auto-s-verkocht-in-2018.html