Neoweb.nl

Hydrosol & Solar Hydrogen

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Robert

• 3.071
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Hydrosol & Solar Hydrogen
« on: May 19, 2007, 06:09:34 PM »
mei 2007

Wetenschappers in Griekenland zijn er in geslaagd om waterstof te produceren uit direct zonlicht.
Via een speciaal ontwikkeld membraan, dat gecoat is met een nanomateriaal waardoor het oppervlakte enorm vergroot wordt, wordt waterdamp gesplitst door hitte en straling van de zon.
Het is tot maarliefst 70% effectief! (waar andere zonnecellen slechts een rendement van zo'n 30% behalen)

Het andere voordeel is dat je direct waterstof kan aftappen en dus ook geen verlies meer hebt bij het converteren van verschillende energiebronnen naar electriciteit en electrolyse.

Solar Hydrogen, Hydrosol
Hydrosol staat voor: Catalytic Monolith Reactor for Hydrogen Generation from Solar Water Splitting.

Het plan is om de laboratorium opstelling nu op te schalen tot industrieel formaat.

Meer (verouderde) informatie over Solar Hydrogen en Hydrosol is te vinden op http://www.hydrosol-project.org

Offline Benjamin23

• 351
  • +30/-4
  • Dit forum is het helemaal !
Re: Hydrosol & Solar Hydrogen
« Reply #1 on: July 14, 2007, 10:40:23 AM »
Als ze die waterstof direct omzetten naar electriciteit.
Wat is dan het rendement in vergelijking met andere zonnecellen die direct electriciteit produceren?

Offline Geert1984

• *
  • 17
  • +6/-0
  • Neoweb.nl Duurzame Technologie
« Reply #2 on: July 18, 2007, 10:18:10 PM »
Wat is dan het rendement in vergelijking met andere zonnecellen die direct electriciteit produceren?

Reken een keer 75% FCrendement. 75% * 80% = 60% is erg hoog.

Offline Robert

• 3.071
  • +269/-11
    • Neoweb
« Reply #3 on: July 20, 2007, 10:24:48 PM »

Reken een keer 75% FCrendement. 75% * 80% = 60% is erg hoog.

Vergeef me als ik niet snap wat je nu aanhaalt.
wat is 75% en wat is die 80% ? en waar staat die 60% dan uiteindelijk voor?

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
« Reply #4 on: August 03, 2007, 11:13:28 AM »
De vraag is: Wat kost dat materiaal? en hoe duur wordt een 1 KiloWatt dan?

Offline Robert

• 3.071
  • +269/-11
    • Neoweb
« Reply #5 on: October 03, 2007, 12:45:51 PM »
Zie hier een filmpje over de Hydrosol technologie (Hydrosol-2 Project)

Offline matti

• 278
  • +13/-2
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Milieu
« Reply #7 on: February 16, 2008, 09:40:02 AM »
Waterstof produceren is NIET moeilijk en moet niet duur zijn.
Een oplossing zijn/is algen.
Met name chlamydomonas deze alg produceert H 2 indien hij blootgesteld wordt aan zonlicht.
ALs dat geen goede oplossing is!
Maar wat moet er dan verder gedaan worden.
Met het waterstof gaan we er auto's op laten rijden?
(iets wat technisch vernuft vraagt dat er niet is)
Of gaan we er centrales mee bevoorraden?
(iets wat ik als zeer haalbaar zie)

Offline Andries

• *
  • 34
  • +3/-1
« Reply #8 on: February 26, 2008, 08:22:25 PM »
Inderdaad goede oplossing. Maar produceren deze algen genoeg H2?

Ik heb ook eens iets anders gelezen. Het idee was een zeer snel groeiend zeewier te kweken in grote basins, het zeewier te oogsten, en vervolgens te verbranden. Dan heb je dezelfde voordelen als biodiesel. (Het CO2 dat vrijkomt bij verbranding kwam in dit geval eerst uit de zee.) Bovendien denk ik dat je dan niet het gevaar loopt dat je je energie uit eten van de allerarmsten haalt. (Het schijnt dat de planten die nodig zijn voor de productie van biodiesel vaak wordt gekweekt op grond die eerst werd gebruikt voor de verbouw van voedselgewassen. Dat gebeurde bovendien in regio's waar de bevolking al arm was.)

Misschien is het wel een probleem dat de opgenomen CO2 niet uit de lucht kwam maar uit de zee? Ik denk zelf dat de opname door de zee van koolstofdioxide uit de lucht snel genoeg gaat, maar dat weet ik niet zeker.

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #9 on: March 08, 2008, 08:13:17 AM »
Ik zie die alg nou ook niet als een oplossing.

Moedertje aarde houdt niet van zulke dingen.
Alles waar te grote concentraties van zijn wordt op een natuurlijke manier uitgedund.
We zijn nog geen eens in staat om vee te beschermen tegen ziektes.
Eerst ,nee laten we eerst als het plastic uit zee vissen en opstoken.
Dan de 2,2 kw zonneenergie die er jaarlijks per vierkante de aarde bereikt benutten.
De kweenie hoeveel kw aan windenergie benutten,golf,getijden stroom,maar vooral minder energie gebruiken.
Ga bijvoorbeeld op tweede paasdag eens monopoly spelen met de kinderen in plaats van naar zo'n achterlijke meubelboulevard.Gewoon eens lopend naar de groenteboer en vraag dan naar lokaal geproduceerde groente.

De zaken in eigen hand nemen,zelf nadenken,zelf de verantwoordelijkheid durven nemen,dat is het eerste wat er moet gebeuren.

Offline Cor Olthuis

• *
  • 1
  • +1/-0
« Reply #10 on: May 24, 2008, 09:38:29 PM »
Hallo allemaal
Mijn idee
Ik heb een C4 citroen groot model
Ik krijg binnenkort een LPG installatie ingebouwd
Het dak is +/- 5 m2 groot.
Ik maak  daarop  de dunne film zonnepanelen
Volgens catalogus CONRAD dan +/- 20 KW per uur??? of toch de 11 kw zoals hiervoor
wordt aangegeven.
Of lees ik het verkeerd.
Totaal voor zonnepanelen +/- 10 panelen = 4000 Euro.
Met de electriciteit wordt water ontleed.
Hiervoor een kastje met anode en kathode in water tank.
Metertje voor regelmatig bijvullen met gedestileerd of gedemineraliseerd water. 
O verdwijnt in de lucht,
H2 wordt in tank gepompt max 300 bar
Sportduiker tanks, meerder aan elkaar gekoppeld
Tot +/- 100 liter. 
Pompje wordt al door  sportduikers gebruikt.

Waterstof wordt gemengd met LPG ingepsoten als gasmengsel
onder het rijden wordt waterstop direct in LPG installatie ingebracht.
van 300 bar naar 8 bar.

Als auto geparkeerd staat worden de waterstof tanks gevuld.
S'zomers gemiddeld 18 uur.  s'winters nauwelijks, maar dan wordt op LPG gereden of als dat op is, op benzine.
Auto met lpg installatie wordt 100 kg zwaarder
Met 6 tanks parallel gekoppeld ook nog zoiets.
Op totaal van 1500 kg aflever gewicht is dat niet veel.

Is dit onzin of lijkt het ergens op
Zeker als apparaat wat in Griekenland ontwikkeld is boven op de auto gemonteerd kan worden met een rendement van 60%

Tot horens
Cor

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
Re:Hydrosol & Solar Hydrogen
« Reply #11 on: February 13, 2010, 09:57:38 AM »
Ik weet niet of dit hetzelfde hydrosol project is, maar wetenschappers gebruiken in het volgende onderzoek ook nanomaterialen om van zonlicht en water, waterstof en zuurstof te maken.

Proces met nanodeeltjes maakt waterstof met zonlicht

Onderzoekers hebben elektrodes ontwikkeld die dankzij nanodeeltjes waterstof uit water kunnen produceren. De benodigde energie komt uit zonlicht. Volgens de wetenschappers is een omzettingsrendement van zestig procent mogelijk.

Waterstofproductie met indiumfosfaatDe nanodeeltjes die op de gouden elektrodes worden aangebracht, zijn van een combinatie van indiumfosfide en ijzersulfide gemaakt. De vijf nanometer grote indiumfosfide-deeltjes vangen de fotonen uit zonlicht op en geven de energie in de vorm van elektronen door aan het ijzersulfide. Het ijzersulfide werkt als katalysator en maakt met behulp van de elektronen waterstofgas vrij uit water.

Het mechanisme dat dit mogelijk maakt is vergelijkbaar met een al langer bekende methode die organische moleculen gebruikt voor het converteren van zonlicht in elektronen. De methode met nanodeeltjes werkt echter stukken effectiever.

Volgens Thomas Nann, onderzoeker aan de universiteit van East Anglia in het Verenigd Koninkrijk, zijn de zogeheten nano-dots honderden malen beter in het opvangen van fotonen dan organische moleculen. Die organische materialen degraderen bovendien onder invloed van zonlicht, waardoor ze minder efficiƫnt worden in het converteren ervan.

De indiumfosfide-nano-dots bleken twee weken zonlicht zonder nadelige effecten te kunnen doorstaan. Het rendement van zestig procent is bovendien nog slechts een voorzichtige schatting, zo zegt Nann. De effectiviteit van het proces om waterstofgas te produceren kan nog verder verbeterd worden en ook de kosten kunnen verder gereduceerd worden: zo zijn de elektrodes van goud en platina niet strikt noodzakelijk, terwijl ze wel een forse kostenpost vormen.

bron: Tweakers.net

Zie ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Indium