Neoweb.nl

Preventief Medisch Onderzoek ja/nee?

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Peter

• 423
  • +37/-7
  • Meten = Weten
Preventief Medisch Onderzoek ja/nee?
« on: May 21, 2007, 10:21:36 AM »
U kent het wel. Van die bedrijven die een medische check-up bieden. Moet dit verplicht worden of niet?

Offline Benjamin23

• 351
  • +30/-4
  • Dit forum is het helemaal !
Re: Preventief Medisch Onderzoek ja/nee?
« Reply #1 on: November 21, 2007, 08:43:03 AM »
Het verplichten van preventief medisch onderzoek, is volgens mij niet goed.
Natuurlijk haal je een hoop kwalen naar boven die levensbedreigend kunnen zijn en waar dan wat aan gedaan kan worden, maar er zijn ook genoeg mensen die oud worden terwijl ze van alles mankeren, maar dat simpelweg niet weten.
Het feit dat ze dan zouden weten dat ze niet gezond zijn, zou de levensstandaard ernstig aantasten.
Maar maak het wel mogelijk om voor iedereen betaalbaar te zijn.

Offline flambojan

• **
  • 97
  • +17/-1
Re: Preventief Medisch Onderzoek ja/nee?
« Reply #2 on: March 22, 2008, 06:59:47 PM »
Tja, ik denk dat je het niet verplicht moet maken, maar wel mogelijk. Voor iedereen die het wil is het dan beschikbaar.

Offline kimbroekman

• *
  • 4
  • +0/-0
Re:Preventief Medisch Onderzoek ja/nee?
« Reply #3 on: June 22, 2009, 10:59:53 AM »
Inderdaad moet het zeker wel mogelijk zijn jah denk ik. Er zijn zoveel mensen die er behoefte aan (denken te) hebben. Het zou dus zeker niet verboden mogen worden als je het mij vraagt.
En soms hoor je dat het tegenvalt, te duur is, of zelfs slecht / ongezond zou zijn. Lijkt me vrij onwaarschijnlijk, gezien de ervaringen van iedereen. Was zelf ook tijdje van plan een body scan te ondergaan, en kwam toen op enkele sites terecht van klinieken die het aanbieden. Zelfs bekende nederlanders waren positief (zie bijvoorbeeld: http://www.prescan.nl).

Offline loadrunner

• 152
  • +23/-0
« Reply #4 on: June 22, 2009, 07:42:48 PM »
Als een aandoening het werk en daardoor andere mensen in gevaar kan brengen wel. o.a. een ogentest voor piloten e.d.

Maar niet voor mensen die een kantoorbaantje hebben gaan kijken naar aandoeningen die het werk niet beinvloeden. Iemand die last heeft van astma, kan zonder enig probleem administratief werk doen. Maar als brandweerman kan deze persoon last krijgen van de luchtwegen en het werk niet 100% uitvoeren.

Het gevaar is, dat ze dan naar 100% gezonde mensen gaan zoeken, bij de sollicitatie. Ze hebben liever een werknemer die nooit ziek is, en maar 89% geschikt is, dan iemand die een week per jaar verzuimt en 100% werk levert. Heeft vaak met kosten te maken. Zo blijven geleerden snel thuis zitten, zodat er iemand die het baantje niet echt verdient daar aan het werk gaat.
Als alles gemakkelijk gaat, hebben we niets te doen.

Offline taigitu

• *
  • 14
  • +5/-0
« Reply #5 on: June 24, 2009, 08:28:53 PM »
Ik vind dat dit zeker niet verplicht moet worden.
Het zou eventueel in een ziekenfondspakket kunnen worden opgenomen.
Zo kunnen mensen die het "nodig" (hebben bijvoorbeeld een erfelijke aandoening
of iets van dien aard} het kunnen aanvragen.
Maar als het verplicht zou worden dan zouden heel veel mensen in de problemen
kunnen komen. Niet iedereen kan het mentaal aan wanneer er iets ontdekt wordt
waar ze misschien in de toekomst last van zouden kunnen krijgen omdat ze het in
aanleg bij zich dragen. En we hebben in aanleg allemaal een heel pakket van problemen
in ons lichaam. De vraag is wanneer er iets wordt getriggert en waardoor.
En wat denk je van de mensen die helemaal niets willen weten. Ga je die dwingen?
En dan nog.....zo'n onderzoek geeft een beeld van dat moment maar geen honderd procent zekerheid dat je helemaal oké bent.
Laten ze het geld maar in de zorg stoppen. Stuur schoonmakers naar de operatiekamers die
werkelijk schoonmaken. Dat scheelt weer een hoop leed voor de patienten die nu ziek worden door de zorg die ze krijgen.

Offline Benjamin23

• 351
  • +30/-4
« Reply #6 on: June 25, 2009, 08:17:54 AM »
Inderdaad. Mensen die het willen, moeten 'gratis' een full bodyscan kunnen ondergaan.
Ik denk dat heel veel mensen ook niet willen weten wat ze mankeren. En als iemand een preventief medisch onderzoek krijgt en er komt een ernstige afwijking of ziekte aan het licht, dan moet het ook mogelijk zijn om deze te laten behandelen.

Offline kimbroekman

• *
  • 4
  • +0/-0
« Reply #7 on: September 28, 2009, 11:10:31 AM »
Ik krijg steeds meer het gevoel dat het erbij begint te horen, die medische scans. Maar waarom zou het eigenlijk erg zijn? Ik zag laatst weer iets op tv over zo'n die dat aanbied. Volgens mij ging het hierover:

http://www.gezondheidsnet.nl/total-body-scan/artikelen/2327/een-dagje-preventief-onderzoek.

Volgens mij kunnen we er straks niet meer omheen, en zal iedereen straks af en toe en medisch onderzoek ondergaan. Maar of het dan ook verplicht moet worden? ..

Offline Robert

• 3.071
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
« Reply #8 on: September 28, 2009, 09:38:39 PM »
Er zijn mensen die 100 jaar oud worden, en die nooit bij een dokter komen. Maar dat wil niet zeggen dat deze mensen 100% gezond zijn.
We denken altijd dat de medische wetenschap al onze kwalen kan oplossen, maar mensen kunnen heel goed oud worden met allerlei kwalen.
Vaak zijn de medicijnen nog slechter dan de kwaal zelf! Als je ziet wat voor medicijnkast ouderen in bejaardentehuizen krijgen dan verbaas je je!
Een middel tegen hartklachten. Maar dat middel geeft weer last van duizeligheid. Dus een middel tegen duizeligheid. maar dat middel geeft weer maag- en darmklachten. Dus een middel tegen maag- en darmklachten, maar dat zorgt weer voor jeuk. Dus weer een middel tegen jeuk, maar dat veroorzaakt weer opgezwollen benen. Dus weer een middel tegen vochtophoping, maar dat middel veroorzaakt weer hartklachten!!!  :o

Of wat denk je dat chemo met een mens doet??  :'(

Dus willen mensen wel weten dat ze ziek zijn? Tast dat hun huidige levensstandaard niet aan?
Als je niet weet dat je ongeneeslijk ziek bent, leef je misschien nog 5 jaar zorgeloos. Maar als je door zo'n scan gaat, leef je misschien nog 6 jaar in onzekerheid!

Offline marjan

• *
  • 1
  • +0/-0
« Reply #9 on: November 21, 2009, 12:39:05 AM »
Ik zou het zeker doen. Het is volgens mij niet meer van deze tijd als je maar gaat zitten afwachten tot er iets aan je lijf mankeert. Ik heb het er wel voor over om uit eigen zak eens in de paar jaar een APK van mijn lichaam te laten maken. Heb eens op het net zitten rondneauzen wat zo'n checkup allemaal inhoudt. Zo doen ze een volledig cardiologisch onderzoek met een fietstest en een echo van het hart. En alle organen worden met behulp van een mri scan onderzocht. Uiteraard doen ze allemaal ook een bloedtest. Ik lees wel dat het vooral interessant wordt vanf je 40-45 jarige leeftijd. Ik ga vast sparen en ga mezelf opgeven over 2 jaar wanneer ik 45 ben geworden.

Groetjes Marjan.
----------------------
P.s. Ik heb goede info gevonden op de website van http://www.privatescan.nl in Duitsland.

Offline loadrunner

• 152
  • +23/-0
« Reply #10 on: November 22, 2009, 11:49:23 PM »
Voordat ik een tijdje taxi reed, moest ik een verplichte ogentest doen, en daarnaast 7 jaar rijbewijs, en bewijs van goed gedrag bij justitie.

nee, sommige mensen vertrouwen hun werknemers bij voorbaat al niet.
Als alles gemakkelijk gaat, hebben we niets te doen.