Neoweb.nl

rijden op lucht, rijden op perslucht

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline K. Jansen

• *
  • 21
  • +12/-0
  • Wat niet kan, kan toch!
« on: August 24, 2004, 06:42:35 PM »
Ik las in de Quest van deze maand dat er auto's zijn die op lucht rijden, de luchtdruk is 300 bar, en kan worden bereikt door de auto op te laden, m.b.v. een stopcontact, het aantrekkelijke aan de auto was de prijs, vanaf 8600 euro en de brandstof is goedkoop! op 100 liter lucht, kan je 200 km rijden, ideaal voor gebruik in de stad! Weet iemand misschien waar informatie staat over deze nieuwe soort auto's

Groetjes Kasper
Wat niet kan, kan toch!

Offline bastheboss

• 411
  • +70/-16
  • *360*
    • site over mijn WH40Kleger (orks)
Re: auto's op lucht
« Reply #1 on: August 24, 2004, 09:23:00 PM »
http://www.theaircar.com/models.html

Op deze site staat volgens mij informatie over die auto's

Offline Denton

• 444
  • +86/-9
  • Who is talking about progress is a slow proces?
« Reply #2 on: March 02, 2005, 07:35:47 PM »
Ik kan er niet heeel erg warm van lopen als ik eerlijk ben, het is natuurlijk wel makkelijk als schone energie drager, maar ik ben ten eerste bang dat het nogal even duurt voordat je voldoende lucht comprimeerd (niet erg gebruikers vriendelijk dus) en ik zit er vooral mee in mn hoofd waar die energie (stroom) dan opgewekt moet worden. Dit gebeurt waarschijnlijk in een conventionele fabriek en dus nog steeds slecht voor het millieu

Trouwens, ik zit nou even te denken, als je nou thuis een lucht tank hebt staan met daarin al voldoende gecomprimeerde lucht (ongeveer 330 bar) dan kun je misschien binnen korte tijd je tank vullen, en dan is dat probleem in iedergeval opgelost. Het energie probleem begint daar nou juist weer wel: je hebt steeds energie verlies: het opwekken van de stroom, het verplaatsen van de stroom (electr. net) en daarna weer in je compressor.

Misschien is het wel een aardige concurrent voor de waterstof auto en heeft daarbij zelfs het voordeel dat die veel vocht in de lucht gooit (erg vochtige lucht=benouwend!)

Tja voor en nadelen! 
Denton

Offline fantamas

• *
  • 18
  • +10/-1
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
« Reply #3 on: March 05, 2005, 09:46:02 PM »
De energiedichtheid van waterstof is natuurlijk wel behoorlijk groter dan die van gecomprimeerde lucht.

Offline harbosma

• 912
  • +160/-22
  • Verleg de grenzen op Neoweb!
    • Homepage familie bosma
« Reply #4 on: March 07, 2005, 01:00:26 PM »
Quote from: Denton
en ik zit er vooral mee in mn hoofd waar die energie (stroom) dan opgewekt moet worden. Dit gebeurt waarschijnlijk in een conventionele fabriek en dus nog steeds slecht voor het millieu

Het kan echter wel een goede oplossing zijn voor steden de regelmatig te kampen hebben met grote hoeveelheden smog en uitlaatgassen.
Dit is wel beter voor de gezond heid. Omdat de gevaarlijke gassen niet meer overal in de stad worden uitgestoten.
"One small step for man, one giant leap for mankind"

Offline D.Heusden

• 409
  • +28/-5
  • van nanotechnologie tot ruimtevaart
« Reply #5 on: March 07, 2005, 01:04:45 PM »
Als ze een goede designer het exterieur van de auto's hadden laten ontwerpen, zou het een grote hit kunnen worden. Maar dit is bijna nog erger dan de Fiat Multipla.

Offline harbosma

• 912
  • +160/-22
  • Verleg de grenzen op Neoweb!
    • Homepage familie bosma
« Reply #6 on: March 07, 2005, 01:09:18 PM »
idd
 ik vind dat ze eerst maar eens wat extra aandacht aan het uiterlijk moeten besteden  ::)
"One small step for man, one giant leap for mankind"

Offline Denton

• 444
  • +86/-9
  • Who is talking about progress is a slow proces?
« Reply #7 on: March 08, 2005, 07:20:23 PM »
Het is, net zoals waterstof trouwens, een idiale manier om smog in de stad te voorkomen. Je zou zelfs een combi systeem kunnen ontwerpen waarbij in de stad op luchtdruk gereden moet worden en buiten de stad kan zowel luchtdruk als een conventionele verbrandingsmotor.

De energie die vrij komt bij het remmen kan trouwens ook weer voor een deel omgezet worden in gecomprimeerde lucht.

Verder ben ik het er helemaal mee eens: ontwerp maar eerst eens een goedgevormde auto met een luchtdruk/ waterstof auto en dan praten we verder!

Denton

Offline Frank

• 118
  • +24/-1
« Reply #8 on: March 18, 2005, 06:13:29 PM »
Ik heb nog een leuke website gevonden over air treinen, auto’s en motoren op http://www.aircaraccess.com/history.htm

Nu heb ik een vraag of die geperste luchttanks gebruikt kunnen worden voor dieselmotoren.

Het bedrijf Dynetek (www.dynetek.com) heeft onlangs succesvol een 825bar lichtgewicht cilinder getest. Dat zijn veel meer bars dan dat die MDI air auto heeft (300 bar).

Dieselmotoren verliezen veel energie tijdens de compressie. Kan dit verholpen worden door bijvoorbeeld deze Dynetek cilinders te vullen met 825 bar lucht en deze geperste lucht weer in de cilinders  te persen. Of  verbruikt een diesel zoveel ‘lucht’ dat dit idee helemaal niet opgaat ?

Offline nerd-alert

• *
  • 12
  • +7/-8
« Reply #9 on: March 20, 2005, 03:18:37 PM »
Ja auto's op lucht zijn leuk!  >:(
Je vliegt letterlijk door de naar-bloemetjes-ruikende atmosfeer.  :-[
Ik heb er nu 69, want dat getal is leuk  :o

Offline bashanna

• 775
  • +55/-6
  • yourney to the future
« Reply #10 on: March 21, 2005, 08:20:10 PM »
Ik weet niet waar jij aan ruikt, of wat jij gebruikt  O0, maar je emoticons slaan kant nog wal  :-\ en je reacties zijn ook vaak een beetje vreemd  :-X

;D

Offline bastheboss

• 411
  • +70/-16
  • *360*
    • site over mijn WH40Kleger (orks)
« Reply #11 on: March 22, 2005, 04:22:25 PM »
Ja auto's op lucht zijn leuk!  >:(
Je vliegt letterlijk door de naar-bloemetjes-ruikende atmosfeer.  :-[
Ik heb er nu 69, want dat getal is leuk  :o

WAT?
waar heb je het echt over?
Ik denk dat nerd-alert iemand is die ons maar een stelletje nerds vind en daarom het forum maar komt volspammen.

Offline Frank

• 118
  • +24/-1
« Reply #12 on: March 26, 2005, 01:30:15 PM »
Dieselmotoren verliezen veel energie tijdens de compressie. Kan dit verholpen worden door bijvoorbeeld deze Dynetek cilinders te vullen met 825 bar lucht en deze geperste lucht weer in de cilinders  te persen. Of  verbruikt een diesel zoveel ‘lucht’ dat dit idee helemaal niet opgaat ?

Natuurlijk kan dit niet, de lucht moet heet zijn om de diesel vervolgens te laten 'ploffen'.

Ik heb op internet gezocht of er hybride dieselmotoren zijn die geperste lucht gebruiken om de motor te laten koelen. Bv de luchtdruk van 600 bar uit een luchtdrukcilinder verlagen naar 100  bar en deze lucht als koeling laten functioneren in een diesel motor. De lucht zet uit - de lucht koelt af - koelt vervolgens de motor - de motor verwarmt de lucht - de luchtdruk neemt toe - en deze luchtdruk wordt weer gebruikt voor een extra turbo/ air engine.

Ik heb deze hybride engines niet kunnen vinden op internet. Weet iemand of dit idee kan of zijn er al prototypes van ?

Het zou toch mooi zijn als het verlies van warmte in een motor alsnog kunnen gebruiken door bv de Dynetek cinders toe te passen.

Offline Zachary

• 121
  • +10/-3
« Reply #13 on: August 24, 2005, 01:26:56 AM »
Het idee is leuk maar zoals ik eenpaar reacties heb gezien... uiterlijk moet echt dringend verandert worden als het verkocht word.

Ik heb geen zin om in de toekomst alleen maar Multipla's te zien rondrijden ;D
Enjoy life! Maybe you live once...so don't screw up!!!

Offline ladorite

• **
  • 89
  • +7/-0
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Mili
« Reply #14 on: March 17, 2007, 09:29:33 AM »
Het idee en uitvoering is perfect.  Men zit over comprimeren en dergelijke.

Stel voor je hebt zown compressor bij een tankstation. Deze gebruikt energie van de centrale. Dit wordt de prijs + uurloon en onkosten. Dit is vele malen goedkoper. + het rendement is stukken hoger. Als het energie van de centrale komt waar de rendement veel hoger is dan in een verbrandings motor. Al weet ik niet hoe het zit met het rendement van de compressor. Dat zou je ff uit moeten rekenen hehe.

Tis toch wel een goed idee tegen de smog in de grote steden!!!  Buiten de stad centrale... en binnen in de stad auto's die op lucht rijden.
 hydrogen... Go Lithium !!
=>Waterstof is een leugen...

Offline Robert

• 3.080
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
« Reply #15 on: May 30, 2007, 01:54:18 PM »
Een andere oplossing is gecomprimeerde lucht (perslucht)
Auto's kunnen 1600 km rijden op een tank van 25 liter stikstof (24bar!)

Er is inderdaad een vergevorderde ontwikkeling van de luchtauto.
Dit is een auto die op bi-energy of hybride-systeem rijdt. Dat is een combinatie van traditionele brandstof en perslucht.
De auto heeft een actieradius van 2000 km

http://www.theaircar.com/

Er zijn ook plannen voor een autobus op perslucht

Offline ronny

• *
  • 1
  • +1/-0
Re: rijden op lucht, rijden op perslucht
« Reply #16 on: November 04, 2007, 11:08:26 AM »
Het energie probleem begint daar nou juist weer wel: je hebt steeds energie verlies: het opwekken van de stroom, het verplaatsen van de stroom (electr. net) en daarna weer in je compressor.

Als je een windmolen uitrust met een compressor (lucht) i.p.v. een dynamo (electrisch) is het probleem van het energieverlies al voor een deel opgelost en rendabeler.

Voor zo ver ik heb begrepen uit publicaties over the air car ligt het hele project voorlopig op z'n gat wegens geldgebrek om een productielijn op te zetten en dat na +/-10 jaar ontwikkeling, dat is wel zuur,

Offline sparky

• 323
  • +46/-4
  • Techniek is voor iedereen!
« Reply #17 on: November 04, 2007, 11:42:59 AM »
Met een stijgende prijs van vervuilende olie, zullen schone, groene en duurzame alternatieven vanzelf aantrekkelijker worden. 

Offline Robert

• 3.080
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
« Reply #18 on: November 04, 2007, 11:46:31 AM »
De olieprijs staat (mede) zo hoog door de lage dollar koers. Voor Europa en China is de olie dus niet veel duurder.
Voor de Amerikanen zelf daarentegen wel!
Dus de economische groene impuls zal waarschijnlijk uit Amerika komen. Waar mensen het beu zijn om dure benzines te moeten te betalen, en dure energierekeningen hebben.
In Europa en China moeten we het hebben van politiek en visie.

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
« Reply #19 on: May 05, 2008, 09:42:34 AM »
Hier een goede documentaire (in het Engels) over de aircar, die gewoon rijdt op perslucht.
In 3 minuten heb je je tank gevuld met lucht en kun je 2 uur lang rijden.

http://nl.youtube.com/watch?v=QmqpGZv0YT4