Neoweb.nl

De perfecte computer

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Compact

• **
  • 53
  • +6/-0
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Milieu
De perfecte computer
« on: July 01, 2007, 12:13:44 PM »
Ik zit al een tijdje te denken over wat nou de perfecte computer zou zijn. En ik dacht dat het wel leuk zou zijn om daar een topic over te maken. Het mag zou futuristisch zijn als je maar wilt, zolang het maar mogelijk blijft volgens de natuurwetten. Je mag een eigen perfecte pc bedenken, je mag een aanvulling bedenken en je mag iemand anders verbeteren hoe het nog beter zou kunnen. Je mag zo gedetailleerd mogelijk beschrijven. Het is de bedoeling dat we uiteindelijk 1 perfecte computer eruit krijgen. :P

Dingen die ik alvast heb bedacht:

De perfecte computer werkt uiteraard op licht. Tis sneller, zuiniger qua energie en produceert minder warmte. Ipv de normale bits waar je maar 2 mogelijkheden hebt (0 en 1) heeft de perfecte pc uitgebreidere bits die 4 mogelijkheden hebben (0, 1, 2 en 3). Zo kan je met 4 uitgebreidere bits evenveel bereiken als je normaal met 8 normale bits kon. Dat is dus sneller en minder ruimte voor opslag. Het werkt dan zo:
Bij normale bits stond de eerste bit voor 128, de 2e voor 64 enz...
Dus zoiets:
|128|64|32|16|8|4|2|1|
|  0 | 1 | 1 | 0|1|0|1|1| = 107

Bij die uitgebreidere bits staat de eerste voor 64, de tweede voor 16 enz...:
|64|16|4|1|
| 1| 2 |2|3| = 107

Maar 1 byte wordt niet verzonden door 4 van die uitgebreide bits te verzenden. 1 byte wordt gewoon verzonden door 1 foton. En de golflengte van dat ene foton geeft aan welke byte het is. De golflengte zit tussen de 200 en 456 nanometer in, dus er wordt altijd 200 van de golflengte afgehaald en dan heb je de byte. Nu denk je misschien dat het trager wordt als die er constant 200 van af moet trekken, maar dat is niet zo, want je zet 200 gewoon als 0.

Dus data verzenden wordt gewoon zo gedaan:
De ene kant verstuurd een heleboel fotonen op de golflengte tussen de 200 en 456. De andere kant ontvangt dat en weet meteen welke bytes dat zijn.

Over data-opslag heb ik nog niet nagedacht omdat ik totaal niet weet hoe dat nu werkt. Ik weet wel dat een harde schijf magnetisch is (en dan zie ik voor me, allemaal magneetjes die een andere kant op wijzen) en een cd/dvd optisch. En bij die beide manieren van opslag kunnen die uitgebreidere bits werken. Bij magnetisch moeten de magneten gewoon 4 verschillende kanten opwijzen en bij optisch moeten de gaatjes gewoon 4 verschillende dieptes hebben. Maar ik weet niet hoe flash werkt of een andere snellere manier van opslag.

Nou, ik hoop dat jullie me nog kunnen verbeteren/aanvullen en dat we uiteindelijk op een perfecte pc uitkomen. :)

Offline Raymond

• **
  • 80
  • +6/-0
Re: De perfecte computer
« Reply #1 on: January 11, 2008, 04:30:13 PM »
Als je nou eens het heelal als èèn grote computer zou zien.
Informatie verplaatst zich met de snelheid van het licht.
Alleen al de helft van het universum....en daar weer de helft van en dan weer daar de helft van en daar 1% van, het licht doet er een eeuwigheid over om daar doorheen te komen. Zou het heelal niet een heeeele langzame computer zijn.
an 'Opinion' is just an 'Opinion' if u take life to serious u start killing other people..

Offline Andries

• *
  • 34
  • +3/-1
« Reply #2 on: January 11, 2008, 05:53:54 PM »
Informatie verplaatst zich met de snelheid van het licht.

In dat geval is onze informatie gewoon sneller dan het licht, of nog beter: het heeft zo'n snelheid dat de tijd-ruimte precies zó vervormt, dat deze informatie precies op hetzelfde moment aankomt (aan de andere kant van het universum) als dat het verzonden is. :)

Offline deBas

• *
  • 4
  • +1/-0
« Reply #3 on: January 14, 2008, 09:51:40 PM »
dataopslag gaat dmv een kleine kubus inwelke bits worden geschreven/gelezen door 2 lasers.
hierdoor kan je bits in 3d opslaan en de capaciteit van een blokje van 1 cm3 zal een veelvoud zijn van de huidige langzame harde schijven.

ze zijn hier al mee bezig, ik weet alleen niet meer van welk materiaal de kubus is en waar ik de bron kan terugvinden.

gr. bas
« Last Edit: January 14, 2008, 10:10:00 PM by deBas »

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
« Reply #4 on: January 15, 2008, 08:16:05 AM »
Zoek eens op Info-MICA, holografische opslag, holografische dataopslag, opslag in kristallen, dataopslag in kristalrooster. Volgens mij kun je dan een hoop vinden.