Neoweb.nl

Extra milieu boete bij te snel rijden?

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline sparky

• 323
  • +46/-4
  • Techniek is voor iedereen!
Extra milieu boete bij te snel rijden?
« on: July 01, 2007, 08:20:38 PM »
Is het voor de overheid mogelijk om snelheidsboetes extra te verhogen voor milieuovertreding?

Veel mensen rijden 130 of 140, maar weten niet dat ze bijna 2 keer zoveel verbruiken dan als ze 100 - 110 zouden rijden.

Offline Vredenburg

• 122
  • +19/-1
  • Dit forum is het helemaal !
Re: Extra milieu boete bij te snel rijden?
« Reply #1 on: July 02, 2007, 09:44:12 AM »
De overheid zou ook gewoon spotjes kunnen uitzenden en vertellen wat de werkelijke gevolgen zijn van te hard rijden.
Zo is het niet voor niets dat er op sommige wegen maar 80 gereden mag worden.

Maar dan is het wel krom dat bij Utrecht op het ene stuk snelweg maar 80 mag rijden, maar op de parallelweg mag je gewoon 100 km per uur?

Offline washer

• *
  • 6
  • +3/-0
« Reply #2 on: January 29, 2008, 05:41:10 PM »
Sparky:

He, dat is vreemd, onze auto rijdt juist zuiniger rondom de 140 km! Het scheelt wel zo'n 10  tot 15%  Ik ga er toch van uit dat je het verbruik per km bedoeld en niet per tijdseenheid?
Krijg ik dan ook een korting op mijn bekeuring, of wordt dat allemaal te ingewikkeld en is het gewoon handiger om een proportionele milieuheffing in te voeren op b.v. cilinderinhoud? 

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
« Reply #3 on: January 30, 2008, 11:16:04 AM »
Welke auto rijdt er nou zuinigst bij 140 km/h??

Dan heb je een hele 'onzuinige' auto hier in Nederland, want je kan hier bijna nergens zo hard rijden.
Dus alle snelheden onder of boven de 140 maken jouw auto extra vervuilend.

Maar goed.. het is inderdaad niet zo makkelijk allemaal

Offline washer

• *
  • 6
  • +3/-0
« Reply #4 on: January 30, 2008, 07:28:49 PM »
Digihans,

Het klinkt inderdaad raar, maar we hebben het een paar jaar geleden "empirisch" vastgesteld tijdens een vakantierit naar Munchen. Eerste stuk samen opgereden met kennis die een vouwwagen sleepte, dus ongeveer 100km/u. Nu is dat op de Duitse autobahn nogal frustrerend, daarom op een gegeven moment vooruitgereden met (minimaal) 140km/u. Vanaf dat punt nam de actieradius van de wagen met bijna 15% toe.  Dat is dus zuiniger rijden!

Volgens mij kan een en ander afhangen van de cilinderinhoud van auto in combinatie met toeren/koppel kromme. Ik waag me niet aan berekeningen, maar intuitief lijkt me dat een auto  met grote cilinderinhoud + overdrive zuiniger rijdt bij hogere snelheden. (maar nog steeds wel slurpt!)

Offline fishbreath

• *
  • 1
  • +0/-0
« Reply #5 on: June 19, 2008, 11:20:32 PM »
Een extra milieuboete voor te hard rijden??? Als de regering dat te horen krijgt, heb je kans dat ze er werk van maken en dan hebben we weer de zoveelste "milieuheffing" die niets oplevert voor het milieu. In juli willen ze de accijns op diesel en LPG weer duurder maken. En waarom? Voor het milieu? Ik vind het wel een beetje vreemd dat juist de twee schoonste brandstoffen duurder worden. Heel toevallig zijn het ook de twee brandstoffen waar de meeste kilometers mee gereden worden.

Ook vind ik het een beetje vreemd om te zeggen dat hard rijden gelijk staat aan veel verbuiken. Met mijn Volkswagen Passat TDI van 1995 maakt het maar weinig uit hoe hard je rijdt. Het gemiddelde gebruik ligt altijd zo rond de 1:20. Rijd ik naar mijn werk, dan rijd ik veel in de stad en kom ik op dat gebruik maar de vorige vakantie ben ik op één tank diesel van 70 liter helemaal naar Zuid Frankrijk gereden (zo'n 1300 kilometer) en de tank was nog niet leeg. En daarbij was de kruissnelheid toch echt een stuk boven de 130. Natuurlijk geeft twee keer zoveel luchtweerstand vier keer zoveel wrijving maar op een constante snelheid 140 rijden is echt zuiniger dan 80 rijden op een weg vol rotondes en verkeersdrempels.

Zelf heb ik ooit een cursus "het nieuwe rijden" gedaan en daarbij kon ik op de computer in de auto precies zien hoeveel de auto verbruikte bij alles wat ik deed en daar heb ik veel van geleerd. De juiste bandenspanning (3 bar in plaats van 2 bar volgens de leraar) scheelde meer dan 15% in verbruik, overdag met zon de lampen van de auto uitlaten scheelde 5% en onnodig laat remmen scheelde zelfs meer dan 20%, net als het gebruik van de airco. Vreemd genoeg maakte het in verhouding niet zoveel uit of ik nu snel of langszaam optrok en dat had ik wel verwacht. Misschien dat het gratis aanbieden van zo'n cursus bij veel mensen de ogen open doet gaan. Ik ben er in elk geval zo'n 40% zuiniger op gaan rijden.