Neoweb.nl

Nieuwe uitvindingen en ideeën

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Offline admin

• The Admin
  • 582
  • +112/-10
  • Neoweb Technologie Forum
    • www.neoweb.nl
Nieuwe uitvindingen en ideeën
« on: October 31, 2003, 06:24:23 PM »
Heeft u een goed idee en wilt u dit delen met anderen, om het idee te toetsen aan de werkelijkheid. Hier heeft u er de mogelijkheid voor.
"The Future Starts Here!"

Offline Spidy

• *
  • 13
  • +6/-0
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
Re: Nieuwe uitvindingen en ideeën
« Reply #1 on: August 10, 2006, 03:03:03 AM »
Hey mensen,

Ik ben niet echt hoog opgeleid en ben nog minderjarig, dus maak het me niet te moeilijk  :laugh: ...

ik heb me de laatste tijd nogal geintreseert in 'de visuele' wereld..
programma's zoals google earth en nasa's world wind vink dan ook wel interessant ::) .. (jammer alleen dat ze het western europe niet uitbreiden met hogere resolutie foto's die er al wel zijn (vanaf bijv. de site http://www.terraserver.com, daar kan je (kon tenminste) hoge resolutie sattaliet en luchtfoto's bekijken en op een bepaalde manier kan je foto's vanaf 5 bij 5 meter bekijken(wel mmet watermerk)))

ik heb het programma 'sketch up' een tijdje gevolgd, een programma waarmee je 3d objecten kan maken met een zeer makkelijke UI (van gedetailleerde objecten zoals boormachines tot hele steden). het programma koste 600 dollar, maar er was een trial versie van 8 uur  :o..

nadat google met google earth kwam en zich daarna begon te intreseren voor 3d objecten in google earth (zoals steden) heeft google sketch up gekocht en heet nu dus ook Google SketchUp. google sketchup is nu dus ook gratis maar heeft wel een beprijsde pro versie. (hier kan je de gratis versie dloaden http://www.sketchup.com/?sid=368)

Google maakt dus ook gebruik van simpele 3D steden, en heeft google sketch up gratis gemaakt, zodat mensen hun dorp/wijk/huis in 3D kan maken (simpel of gecompliceerd) en het zo kan uploaden naar hun gallery (en is daar dus ook te dloaden als .kmz file).

zo ben ik dus ook begonnen om mijn hele buurt in 3D te zetten, met mijn eigen huis gedetailleerd.

Cyclomedia is nog zon inventief bedrijf... http://www.cyclomedia.nl
cyclomedia heeft 12 auto's (nu misschien meer) die speciale foto software mee 'dragen'..  het heeft een 'visheye' lens op het dak en stopt ong. om de 5 meter/2 minuten.

ik ondekte hem op een morge in de straat en heb hem gevolgd (vooral vanwege de apparatuur op het dak en in de auto)omdak dacht dat er aliens ware detect  ;D..

ik heb daarna wat wezen googlen en ben der dus achter gekomen dat het bedrijf 360 graden (eigelijk meer dus (visheye lens)) foto's van nederland maakt, om de 5 meter weer een nieuwe. een tijd geleden heb ik gelezen dat ze rond de 40 miljoen foto's hadden van de grotere steden, en dan alleen van de grotere straten (als het bedrijf klaar is met grotere steden, komen de portable camera's voor zijstraatjes enzo (en de dorpjes)).

na een paar vragende mailtjes gestuurd te hebben heb ik begrepen dat het alleen voor particulieren zal zijn (als een abbonoment bijv.) en voor dingen zoals makelaren, of gewoon de gemeente.

je kan het overigens wel proberen met lage resolutie foto's, maar met een beetje uitzoomen en dan gewoon pannen is het behoorlijk vet  ;D

hier is de link http://images001.cycloconnect.nl/demo/adresdemo/CM_DemoAdres.htm(btw, het kan alleen in IE, en je moet bepaalde software installeren, maar dat is niet groter dan 5 MB)

en nou mijn vraag of idee waarvan ik zeer benieuwd ben hoe jullie daarover denken  ;D ;D ;D

ik denk dus.. dat we heel nederland (en als iedereen mee zou werke de hele wereld zelfs  ::)) in 3D kunnen zetten zonder (te) veel moeite 8-) ..

ik zal zegge wat ik denk..

waarschijnlijk heeft de gemeente van elk huis alle bouwkundige informatie, tot hele gedetailleerde dingen.. van hoe dik de muren zijn, tot hoe hoog de ramen zitten etc.. allemaal coordinaten dus..

en als dat allemaal gedigitaliseerd zou zijn.. zou er een 3D programma te maken zijn dat de coordinaten kan lezen en begrijpen en daar een 3D object van kan maken, zou je dus van elk huis een 3D object kunnen maken..

kan je dat nog eens mixen met alle foto's van nederland (je zou de foto's bijvoorbeeld als een soort layer kunnen gebruiken (voor bakstenen enzo.. ligt er natuurlijk ook aan of je het visuele nederland groot of super groot wil maken 8-) ...) 

je zou de foto's ook dubbel kunnen gebruiken bijv. dat de foto's doorzichtig zijn.. zodat ze wel overeen komen met de 3D steden, zodat je diepte hebt, maar wel realistisch..

je kan het gebruiken voor GPS, en dan met internet, zodat hij alle foto's en 3D objection binnen een straal van een paar kilometer 'update', zodat er geen terraflops aan data op hoefen..

of straks gewoon als Planet Earth® die 100 GB groot word of miss. wel een paar TB's :P  (als er straks grote harde schijven zijn is t prima te doen  ::)) waar je je dan vanaf de ruimte laat zakken tot op de grond en kan rondkijken in je eige straat...

of spellen dat je dan in je eigen stad speelt (en dan uitbrijdings sets kan kope zoals utrecht, den haag... 8-) en dan online speelt) ...

ik vraag me af of het mogelijk is en natuurlijk zitten er veiligheids risicos aanvast zoals dat terroristen gedoe  :laugh: ..

ik vraag me dus ook alleen af tot hoever we zouden kunnen gaan..

ik kijk uit naar antwoorden van mensen die de moeite hebben genomen om deze bullsjit door te lezen 8-)...

hartelijke groeten Lennart

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
« Reply #2 on: August 11, 2006, 11:45:47 AM »
Even kort samenvattend.

Alle gebouwen en structuren van Terraserver en Google-earth moeten via 3D-programma's een plek krijgen in een 'echte' virtuele wereld, waarbij digitale bouwtekeningen de details in moeten vullen en waarbij via 'fisheye' fotografie de skins op alle structuren en gebouwen geplaatst kunnen worden.

Daarna kan deze 'virtuele wereld' worden gebruikt voor simulaties en o.a. (hele vette) games.

Ik denk dat het uiteindelijk wel naar zoiets toegaat. Eerst zullen de 'bekende' gebouwen worden gerenderd, later de omliggende gebouwen in voornamelijk de bekende steden en uiteindelijk zullen ook kleine steden en dorpjes gerenderd worden.

Het amerikaanse leger gebruikt dit soort technieken al om soldaten te trainen op 'guerilla' straatoorlogen in o.a. Irak.

Een andere ontwikkeling is de '3D Avatar', die er steeds menselijker uit gaat zien. Dus je kan straks ook via een zeer gedetaileerde 3D-persoonlijkheid door zo'n wereld lopen/rennen/rijden/vliegen/varen/etc.

Het klinkt misschien nu nog redelijk onmogelijk om zwaar gedetailleerd zo'n wereld te creeeren.
Toch zal de toekomst dit soort technieken zeker herbergen! (mits we onszelf als mensheid niet eerst hebben vernietigd). De computers worden steeds sneller en ook de 'gezamelijke' rekenkracht wordt steeds vaker aangeboord om complexe simulaties uit te voeren. (denk aan clusters van computers of de multi-core ontwikkelingen bij Intel en AMD)

Er bestaan nu ook al supercomputers (complete gebouwen met eigen energiecentrale) die een gebied van enkele honderden kubieke meters tot op 'atoomniveau' kunnen simuleren.
40 jaar geleden konden computers ter groote van een flinke huiskamer ook niet meer dan de huidige Casio rekenmachines.
Dus in de toekomst zullen 'kleine' supercomputers ook steeds gangbaarder worden. Daarnaast zal wereldwijd gebruik van glasvezel en quantum computing dit soort ontwikkelingen ook mogelijk moeten maken.

Tevens is er een ontwikkeling waarbij de hersenen direct op electronische apparatuur wordt aangesloten om 'commando's' uit te voeren en 'zintuigelijke ervaringen' te ervaren. (verlamden kunnen weer dingen laten bewegen door 'denkkracht' en doven en blinden kunnen weer horen en zien door implantaten.
Ook deze ontwikkeling staat nog in de kinderschoenen. Uiteindelijk heb je als 'mens' niet meer nodig dan een stel hersenen dat is aangesloten op een digitaal netwerk.
We zouden onze lichaamswarmte dan kunnen gebruiken als energievoorziening voor al deze computers die onze werkelijkheid simuleren..

Of praat ik nu over de Matrix???   ::)

Offline Spidy

• *
  • 13
  • +6/-0
« Reply #3 on: August 11, 2006, 11:54:34 AM »
haha  ;D

dus het IS mogelijk  :laugh:.. jammer dat ze er nu al niet mee bezig zijn.. 't leek my namelijk behoorlijk vet als alles virtueel nagebouwd kon worden (en 't zou dus ook nog simpel kunnen met die coordinaten van de gemeente enzo)..

in iedergeval bedankt dat je hebt gereageerd 8-) ..

lenn.

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
« Reply #4 on: August 11, 2006, 12:00:07 PM »
Ze zijn er al wel mee bezig, maar nog niet op grote schaal. En alle verschillende initiatieven zijn gedecentraliseerd, dus er is nog géén standaard voor een complete 3D omgeving.
Veel games houden bijvoorbeeld geen rekening met 'diktes' van muren. De muur is gewoon 0mm dik en wordt afgebakend door een digitaal script 'collision detection'.

Je hebt ook al spellen waar je over de A1 kan racen enzo. Of vliegsimulatoren met 'redelijk' gedetailleerde kaarten (daar oefenden die terroristen destijds ook mee!)

Toch zijn de mogelijkheden dan echt eindeloos, omdat alles kan wat nu in onze wereld ook al kan, maar daarnaast kan er in een virtuele wereld nog veel meer!

Een virus zou alles kunnen slopen, maar een backupprogramma zou kapotte gebouwen na een oorlog gewoon in één klap kunnen herstellen.

Offline Spidy

• *
  • 13
  • +6/-0
« Reply #5 on: August 11, 2006, 12:11:18 PM »
oke:)

waar zou je liever leven.. in deze saaie eentonige wereld.. of een virtuele wereld waar je als superman door je eige stad kan vliegen  O0

zoude we zelf niet zon programma kunnen maken  :o dat alle coordinaten van alle huisen in nederland kan lezen  8) zodat we nederland helemaal virtueel kunnen maken.. en als andere landen dat gzien hebbenw illen hun het ook.. en gaan we een grote virtuele wereld make ;D ;D

Offline dazz

• 203
  • +20/-3
    • ronkr.goedbegin.nl
« Reply #6 on: September 21, 2006, 09:24:45 AM »
Het lijkt me wel aardig als Internet kan worden verbeterd
met een stem vanuit de PC die voorleest wat er geschreven staat.

Nog aardiger misschien als er dan gekozen kan worden
uit een aantal stemmen...

Offline dazz

• 203
  • +20/-3
    • ronkr.goedbegin.nl
« Reply #7 on: September 21, 2006, 09:25:53 AM »
Driedubbel glas?

Het is zo maar een ideetje, maar ik dacht dat dubbel glas
voor veel huishoudens een vermindering betekende van
energiegebruik en stookkosten.

Offline Spidy

• *
  • 13
  • +6/-0
« Reply #8 on: September 21, 2006, 02:03:34 PM »
ff een update over mijn onsamenhangende verhaal bovenaan over 'Nederland in 3D'...

het kan makkelijker  O0...

microsoft is bezig met het programma 'Photosynth' (volgens hen is er al een demo eind dit jaar).

je hebt bijvoorbeeld 100 foto's gemaakt met je telefoontje van je huis en rondom. dan laad je die in in het programma. het programma maakt herkenningspunten in de foto's, en bij bijvoorbeeld de volgende foto herkent ie het patroon van de andere.

door middel van dat systeem kan ie dieptes uit de foto's halen en zo een 3D-object maken.  zo kan je dus door je hele huis lopen.

als je dan je hele buurt fotografeert, en nog een luchtfoto van je buurt erin laad, kan je rond je hele buurt zweven en zo dalen tot de grond en je huis binnen lopen (er zit ook een soort van morphing optie in, dus word het wat dynamischer als je de fotos zélf  bekijkt).

http://phototour.cs.washington.edu/PhotoTourismFull.wmv Hier kan je een filmpje van het programma bekijken. echt zeer vet :D

nou heb ik toevallig ook het bedrijf 'Cyclomedia' een emailtje gestuurd (kijk naar mijn eerste (grote) verhaal, daar staat cyclomedia vermeld) met het idee om al hun 60.000.000 360° foto's van nederland in dat programma te laden, zodat je heel nederland in een super gedetailleerde 3D omgeving kan bekijken...

jammer genoeg heeft het programma echt superlang nodig om al die fotos te renderen (dus je zal ook wel een behoorlijk snel computertje nodig hebben om dit programma te kunnen draaien)...

toch vet he  8) 8)

Lennart

Offline Spidy

• *
  • 13
  • +6/-0
« Reply #9 on: September 21, 2006, 02:06:44 PM »

download een 'text-to-speech' programma  :P ... die leest t wel voor ^.^

lennart

Offline dazz

• 203
  • +20/-3
    • ronkr.goedbegin.nl
« Reply #10 on: September 22, 2006, 06:43:38 AM »
Ik vraag me af of het misschien
relevant kan zijn om te denken
aan verhitting van zonlicht
mbv van vergrootglazen.

Zonneenergie via zonnecellen
bestaat al,
maar energie uit verhit zonlicht
via vergrootglazen?

Offline Florian

• 327
  • +32/-0
  • Alles heeft een tegengestelde
« Reply #11 on: October 12, 2006, 08:42:20 PM »
ooit al eens gedacht om een bliksem op de een of andere manier op te vangen???

Volgens velen onmogelijk, het lijk mij ook niet zo logisch dat je er echt stroom van zou krijgen maar ik heb nog van niemand echt gehoord waarom het niet zou kunnen...

Iemand een idee wat bolbliksem is?

Offline dazz

• 203
  • +20/-3
    • ronkr.goedbegin.nl
« Reply #12 on: October 20, 2006, 09:24:13 AM »

lennart

Binnenkort hoop ik meer tijd te gaan besteden aan dat text-to-speech zoals dat hierboven werd genoemd.
Om te beginnen via Google.

Intussen ging ik meer en meer tijd besteden aan Internetten, en het lijkt me gewoon handig als te lezen teksten indien gewenst ook beluisterd kunnen worden...

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
« Reply #13 on: November 11, 2006, 06:05:27 PM »
de rabobank heeft nu ook een audio functie op de website, die teksten voorleest en de website dus toegangkelijk maakt voor slechtzienden.

Offline dazz

• 203
  • +20/-3
    • ronkr.goedbegin.nl
« Reply #14 on: December 11, 2006, 12:24:50 PM »
Goeiedag,

Ik vraag me af of het mogelijk is om
lantaarnpalen te laten branden
via energie uit getijdewerking/golfslag.

Zoals langs een gracht.

Kan er misschien energie worden gewonnen
uit bewegingen van water in een gracht
waarmee lantaarnpalen kunnen gaan branden?

Offline Wim_V

• 142
  • +17/-1
  • Neoweb.nl Duurzame Technologie
    • Mijn homepage
« Reply #15 on: December 11, 2006, 02:26:50 PM »
Ik weet niet waar jij woont, maar hier liggen de grachten er toch niet zo onrustig bij ;)
Nee serieus, je hebt een behoorlijke golf nodig om er energie uit te halen, dat haal je nooit uit een beekje of gracht. Nog een nadeel is dat zo'n systeem vrij veel onderhoud zo kosten en aangezien er toch al een elektriciteitsnet naar de lantaarnpalen ligt, is het veel simpeler om deze op groene stroom aan te sluiten.
Wat eventueel wel zou kunnen is een zonnenpaneel op elke paal dat overdag oplaadt en 's avonds de lamp laat branden, maar hier zijn zonnenpanelen nog veel te duur voor.
De beste oplossing lijkt mij om het straatverlichtingsnetwerk gewoon te behouden en meer duurzame elektriciteitscentrales op het net aan te sluiten.

Offline bashanna

• 775
  • +55/-6
  • yourney to the future
« Reply #16 on: December 11, 2006, 06:59:12 PM »
Toch worden veel sloten, beken en grachten in Nederland kunstmatig op pijl gehouden. Ook staan ze soms laag en soms overstromen ze bijna.
Het gaat daarbij om miljoenen, zoniet miljarden liters water, die toch een hoogte verschil van enkele tientallen centimeters moeten overbruggen.
Hier zit best veel energie in, maar het aanbod is niet constant, en ik vraag me af hoeveel energie je effectief uit één gracht kan halen!

Offline D.Heusden

• 409
  • +28/-5
  • van nanotechnologie tot ruimtevaart
« Reply #17 on: December 12, 2006, 08:39:39 AM »
Ook het rioleringstelsel van Londen verwerkt dagelijks al meer dan een miljard liter water!
De vraag is hoeveel (potentiele) energie/Watt bevat 1 liter of 1 kg water, als dat bijvoorbeeld 1 meter kan vallen?

Offline Wim_V

• 142
  • +17/-1
    • Mijn homepage
« Reply #18 on: December 12, 2006, 09:17:53 AM »
Ep = m * g * h = 1 * 9,81 * 1 = 9,81 joule

Theoretisch natuurlijk. Je zit met een hoop problemen als je een soort generator op een gracht/riolering wil plaatsen. Vooral het onderhoud lijkt me praktisch onmogelijk. Een beek zal nooit zoveel energie generen dat er met een centrale op één plaats meer dan enkele gezinnen van stroom kunnen voorzien worden.
Dan zit je nog met andere problemen zoals: de generator moet gesyncroniseerd worden met het net, als de stroom in het beekje niet constant is, en het is geen enorme hoeveelheid energie die er mee gewonnen kan worden, is dit helemaal niet rendabel.

Ofwel moet je natuurlijk een plaats vinden waar al het rioleringswater bij elkaar komt, maar zelfs dan lijkt het me niet rendabel. Je ziet ook dat er enkel generatoren op enorme stuwdammen geplaatst worden. Op kleinere rivieren (soms nog steeds erg groot) wordt dit al niet gedaan.

Offline Florian

• 327
  • +32/-0
« Reply #19 on: December 14, 2006, 01:34:10 PM »
En de kinetische energie? Moet je daar geen rekening mee houden???

Ek = (m * v²) / 2

Offline Wim_V

• 142
  • +17/-1
    • Mijn homepage
« Reply #20 on: December 14, 2006, 05:53:23 PM »
Dat komt in feite op hetzelfde neer. De potentiële energie is gelijk aan de kinetische energie die het water bereikt heeft net voordat het de grond raakt.
Dus als je eerst de snelheid zou berekenen en daarna de kinetische energie, zou je evenveel uit moeten komen.

Offline Florian

• 327
  • +32/-0
« Reply #21 on: December 15, 2006, 12:49:28 PM »
Ek(to) + Ep(to) = Ek(t) + Ep(t)

(to) = begin tijdstip
(t) = eind tijdstip

Offline Wim_V

• 142
  • +17/-1
    • Mijn homepage
« Reply #22 on: December 15, 2006, 01:57:55 PM »
Dat klopt, maar in dit geval is de kinetische energie in het begin 0, en de potentiële energie op het einde is 0.
De kinetische energie op het einde is dus gelijk aan de potentiële aan het begin.

Offline bruno

• **
  • 95
  • +25/-9
  • Dit forum is het helemaal !
« Reply #23 on: January 11, 2007, 11:29:09 AM »
gewoon een schoepenrad of iets dergelijks plaatsen. (poepenrad)

Of een soort cilinder van enkele centimers hoog, met bovenin een soort platte trechter, die de rioolstroom op één punt richt en deze laat vallen op een groot rotorblad. Doordat er constant water (en afval) valt op het rotorblad, blijft dit draaien en genereert daarmee energie.

Offline dazz

• 203
  • +20/-3
    • ronkr.goedbegin.nl
« Reply #24 on: March 12, 2007, 05:25:29 AM »

lennart
Dat "text-to-speech" wilde niet zo lukken. Ik heb maar een eenvoudige computer met niet veel geheugen.

Bij nos.nl vond ik een knopje "lees voor" wat ik ongeveer bedoelde,
zoals bij het artikel: Ontdekking van de Hemel beste boek.

Ik zou wel willen dat dat "lees voor" vaker mogelijk zou zijn.

Offline moreinspiration

• *
  • 2
  • +2/-0
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Milieu
« Reply #25 on: March 20, 2007, 03:40:19 PM »
een overzicht van een aantal nieuwe uitvindingen en ideeën ter inspiratie kun je vinden op:
www.moreinspiration.com

Deze gratis tool biedt inspiratie door honderden voorbeelden van innovaties te tonen in alle mogelijke sectoren.
Dagelijks worden nieuwe innovaties toegevoegd. Even registeren op de site en je beschikt over een mooie tool die je vast inspiratie geeft als je random of gericht zoekt naar voorbeelden.

Indien u er verder nog meer wil over lezen http://www.nieuweproductenbedenken.nl/default.asp?pid=723&sid=2&blid=536

weblog : http://moreinspiration.wordpress.com/

Offline dazz

• 203
  • +20/-3
    • ronkr.goedbegin.nl
« Reply #26 on: May 22, 2007, 02:52:18 AM »
...
Kan er misschien energie worden gewonnen
uit bewegingen van water in een gracht
waarmee lantaarnpalen kunnen gaan branden?
Goeiedag,

Onlangs maakte ik een klein schilderijtje met een woonbootje.
Ook daarbij vroeg ik me af of de energievoorziening misschien beter zou kunnen.
Energie uit bewegingen van 't water?
Zonnepanelen?
Schoenen met ingebouwde dynamoos of zo waarmee batterijen kunnen worden opgeladen?

Ik hoop dat dit past binnen de rubriek:
Een anker met speciale ketting vanaf bootje aan bodem, en dan energie vanuit eb en vloed?
En: Vraag ik me gewoon af: Dubbel- of driedubbel glas?

Offline dazz

• 203
  • +20/-3
    • ronkr.goedbegin.nl
« Reply #27 on: July 03, 2007, 02:47:37 AM »
Via de volgende link is er een uitzending te zien
van EenVandaag
waarin "de alg" wordt gepresenteerd
als mogelijk bruikbaar voor
voeding, cosmetica en ook brandstof.

"Voor de uitvinding van de eeuw
is over de hele wereld belangstelling,
behalve in Nederland."

Algen kweken voor het milieu
EenVandaag; 09-05-'07; 7minuten.

Offline znaketure

• *
  • 5
  • +2/-0
« Reply #28 on: July 12, 2007, 03:28:57 PM »
Ik zat eens op een avondje te denken, en kwam hierop.
Een idee waardoor een auto sneller en veiliger zonder geslip door een bocht zou kunnen.

de auto zal hierdoor 100 kg ongv verzwaard door worden,
maar als je nou een onderstel zou maken waarbij als je links door een bocht gaat de gewichten die aan het onderstel zitten kunenn verplaatsen naar links en naar recht, hoe meer gewicht er op links komt te staan hoe minder kan op slip en dat de auto stabiel blijft.
alleen zou je dan uit moeten vinden hoeveel gewicht er dan op dat punt moet komen te staan.,

Een ander ideetje dat ik bedacht is waarom niet gebruik maken van de wind.?
zorg dat iets de wind opvangt, met die wind kan je zo enorm veel doen, je zou tegendruk kunnen leveren met die wind, waardoor je sneller door bochten heen zou kunnen, je zou het zelfs kunnen regelen door die wind te gebruikt op de grond zodat er minder druk op de wielen komt te staan, dus minder slatage aan de wielen. onmogelijk veel kan je ermee.

Grtz,

Kevin

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
« Reply #29 on: July 12, 2007, 05:16:05 PM »
Een contragewicht van 100kg kan wel wat stabiliteit geven, maar 100kg extra is natuurlijk bijzonder 'onzuinig'.
Als alle auto's daardoor zo'n 8% zwaarder worden, zal dus ook het verbruik toenemen.
Daarnaast moet je een systeem hebben om het gewicht contra te plaatsen. Hiervoor is ook energie-nodig.

Wel kun je met allerlei uitklapbare spoilers en wind-screens wellicht wat aerodynamische trucjes uithalen.
Zo kunnen vrachtwagens behoorlijk zuiniger worden door een pyramide-achtige structuur achter op de bak te plaatsen.
Ook porsches en andere snelle auto's hebben spoilers die bij bepaalde snelheden omhoog komen om de wegligging te bevorderen.
Dus met wind en allerlei 'lichtgewicht' spoilers is zeker een boel te winnen!

Goed idee.

Offline znaketure

• *
  • 5
  • +2/-0
« Reply #30 on: July 12, 2007, 08:31:40 PM »
hmm oke, maar bestaat er niet zoiets als gebruik te maken via de wind,
een soort compressor of zoiets die het wind op vangt en onder druk opslaat ?
waardoor je dus drukstoten kan uit oefenen ??

Offline Wim_V

• 142
  • +17/-1
    • Mijn homepage
« Reply #31 on: July 13, 2007, 12:00:00 PM »
Ik denk niet dat dat bestaat, het zou trouwens ook niet echt praktisch zijn. Wat nu als zo'n auto net een luchtdrukstoot uitdeelt als je voorbij fietst? :)

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
« Reply #32 on: July 13, 2007, 03:52:44 PM »
ik denk dat lucht opslaan door compressie weinig efficient is.
Je remt er je auto eerst mee af om er later wat snelheid mee te winnen (met tussenkomst van allerlei energieomzettings verliezen)

Verder heb je zeer veel gecomprimeerde lucht nodig om een auto van 1500 kg (excl passagiers) in beweging te brengen!

Er zijn wel plannen voor grote windschermen op zeeschepen, waardoor ze zuiniger kunnen varen.
Op auto's zou je ook wel iets van een zeilscherm kunnen zetten, maar ik denk niet dat je er 10% mee kunt winnen.
Daarnaast is een zeilscherm niet estetisch.

Offline telefoontoestel

• *
  • 23
  • +4/-0
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Milieu
« Reply #33 on: July 13, 2007, 07:22:47 PM »
De meeste sportautos hebben speciale assen onder de auto die getordeerd zijn. Hierdoor als er druk komt te staan op de rechterkant door een bocht naar links wordt een deel van deze druk overgedragen via die as naar het linker deel en heb je idd een heel stuk betere wegligging. Het probleem zit em alleen in de kosten ervan, anders hadden alle fabrikanten al zoiets af-fabriek op hun autos zitten.

Offline Bobo

• *
  • 2
  • +0/-0
« Reply #34 on: November 04, 2007, 09:33:11 PM »
Ik wil een nieuwe discussie beginnen over warmte! Iedereen komt elke dag aan behoefte voor energie in vorm van warmte, maar wat gebuurt precis in materie als wordt warmer. Meeste methode voor meer warmte kregen is: elektrische stroom in warmte omzetten en brandstof verbranden (snelle oxidatie). Ik wil horen wat is verschil als je kijkt op twee atomen (basis van materie ) met verschillende temperaturen en als we willen scheiden zuurstof en waterstof vanuit water gebruiken we gelijkstom maar als we willen weer water kregen dan komt warmte als energie( waarom niet weer elektrische stom).       

Offline Robert

• 3.076
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
« Reply #35 on: November 04, 2007, 09:46:59 PM »
warmte is een vorm van trilling. atomen nemen elkaars trilling over totdat ze allemaal even snel trillen (even warm zijn)

Tenzij warmte dat niet is, en er dus wat anders gebeurt!

Offline Bobo

• *
  • 2
  • +0/-0
« Reply #36 on: November 04, 2007, 10:11:41 PM »
Gaat hele atoom trillen of alleen elektronen? 

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
« Reply #37 on: November 05, 2007, 09:39:52 AM »
Temperatuur is toch de snelheid waarmee deeltjes zich bewegen.

Als je een grote bak met langzaam bewegende ballen hebt, en je schiet er een paar snelle ballen in, zullen de snelle ballen snelheid verliezen en zullen de langzame ballen sneller gaan bewegen. De temperatuur wordt egaal verspreid.

Harrie

« Reply #38 on: January 09, 2008, 09:14:45 PM »
Ik vraag me af of het misschien
relevant kan zijn om te denken
aan verhitting van zonlicht
mbv van vergrootglazen.

Zonneenergie via zonnecellen
bestaat al,
maar energie uit verhit zonlicht
via vergrootglazen?
Geconcentreerd zonlicht,kan met behulp van een fresnel lens
Is heel goed mogelijk.

Offline liesbeth

• *
  • 1
  • +0/-0
Re:Nieuwe uitvindingen en ideeën
« Reply #39 on: May 30, 2010, 04:10:47 PM »
Beste uitvinders/technici,

Het initiatief ZinInZelfDoen zoekt ontwerpers/technici/uitvinders die zin hebben in het ontwerpen en knutselen aan open source duurzame energie apparaten, zoals zonneboilers/panelen.

Er start een open source ontwerp wedstrijd voor een Sterling motor, waarmee groene stroom opgewekt kan worden (bijv. door zonne-energie). Meedoen? Kijk op http://www.zininzelfdoen.nl

Groeten,
Liesbeth

P.S. ik hoop dat ik op de goede plek op het forum zit

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #40 on: May 30, 2010, 07:53:41 PM »
Hoi Liesbeth,

Mooie site, 11 juni dan is er weer een borreltje toch? Dat initiatief mis ik wel op deze site.
Wellicht kan iemand een st05 sterling bouwen, deze hint kreeg ik bij onderstoom.nl

Rapid prototyping op jouw site is mij bekend. Ik heb hier destijds een apparaat voor gebouwd ter grootte
van een 20ft zeecontainer. De freeskop was gemaakt van een fanuc 430 robotarm, onverwoestbaar. Het apparaat is nooit afgebouwd wegens geldgebrek.

Ik kocht destijds digitale tekeningen bij 3dmodels.com van de koeningsegg cc voor 200 dollar, de snelste productieauto ter wereld destijds. De bedoeling was om deze auto na te bouwen. Later is dit een Hummer H1 geworden, hier heb ik nog foto's van.

Omdat ik een goede postprocessor had en een programma die kon frezen met een normale desktop pc, kon ik
de meerdere assen 3d aansturen. Later heb ik voor een klant een 4 assige machine gebouwd en in bedrijf genomen.

Ik heb me toen ook verdiept in de interpolatie van een 6 assige robotarm om zo een inverse berekening te maken
van g-code naar j-code en andersom. J staat voor joint (graden) bij robotarmen. G-code staat voor
x,y,z,a,b,c, posities. Bij g-code's en j-codes kun je ook nog macro's toevoegen zoals M01. Deze macro
is dan bijvoorbeeld frees aan. M02 is dan bijvoorbeeld frees uit.

Voor rapid prototyping heb ik ook nog een idee wat ik nooit verder heb gezien. Als je een machine hebt die
in staat is een 3-model te maken, dan kun je hier gelijk een negatieve productie mal mee drukken.
Het is zo, je hebt een soort spijkerbed in het groot. De machine drukt 1 voor 1 de spijkers op hoogte.
Het eindresultaat is een mal waarop je kunt polyesteren. Je hebt dan geen schuim nodig voor rapid prototyping.
Je kunt gelijk aan de slag en de mal is keer op keer te gebruiken.

Gr. Michel

Nante Hermans

« Reply #41 on: April 28, 2011, 05:46:40 PM »
Bliksem opvangen lijkt makkelijk zet een enorme ijzere paal op een open gebied bij een plek met veel storm .
En de bliksem wordt opgevangen door de ijzere paal een geleider daarna zal de elektriciteit kunnen worden bewaard ofzo. Dus is dat een goed plan je hebt veel voorzorgsmaatregelen moeten nemen de ijzeren paal beschermen met een isolator .                           

Andere plannen zijn bv. : een waterstofatoom proberen te klonen dat zou toch handig zijn .
Dit lukt nu niet omdat  alle klonen die al zijn gemaakt uit bestaan uit een cel of een DNA maar van water weten we het DNA niet dus misschien in de toekomst .

Of een raket op lichtsnelheid zou ook cool zijn .

Tijdreizen vind ik een mooi idee en of het ook zou lukken weet ik niet . Hiervoor zijn drie theorieën mogelijk .

1. wormgaten

Dit zal echter nooit lukken want een vergroot wormgat heeft een te grote feedback . En is dodelijk . Maar als dat toch zou lukken hier op Aarde kan je jezelf vermoorden 1 minuut eerder di zou echter grote drama's kunnen veroorzaken .

2. zware objecten .

Het is een mooie theorie waarbij je naar een zwart gat reist in een baan om een zwart gat gaat de tijd trager omdat je in de buurt bent bij een zwaar object .

3. snelheid van licht stuur ik straks want ik ben even weg

Nante Hermans

« Reply #42 on: May 04, 2011, 04:05:10 PM »
 Even snel gaan als het licht gaat niet zal je zeggen maar het is een moggelijkheid om te tijdreizen je rijd met een trein om de Aarde en je gaat 300 000 km per sec. dan wordt je afgeremd maar voor hoe hard is de vraag ze zeggen dat 1 week in de trein 100 jaar in werkelijkheid  dat is 5200 keer trager . Klinkt het niet alsof dat te veel is . Oké het maakt niets uit maar het is een knap plan

Offline dazz

• 203
  • +20/-3
    • ronkr.goedbegin.nl
« Reply #43 on: October 15, 2011, 03:51:53 AM »
Sinds een tijdje ben ik er af en toe mee bezig
om beeld en geluid van Internet te kopiëren
en evt in te spreken als een voiceover.
Het volume van verschillende filmpjes via Internet kan variëren
en zo dacht ik: Een microfoon met volumeknopje zou handig zijn.

Ik ging informeren en kwam tot de ontdekking dat het niet bestaat.
Kan iemand uitleggen wáarom het niet bestaat:
Microfoon met volumeregelaartje?

Nante Hermans

« Reply #44 on: October 26, 2011, 03:23:41 PM »
Inderdaad je hebt gelijk maar ik denk dat microfoons allemaal op hetzelfde volume zitten en dat je toch hoger en lager je volume kan zetten via je boksen . Maar een draadloze microfoon met volumeknopje zou handig zijn ja .

Offline sampelemoos

• 121
  • +9/-9
  • ervaring beleef je, de theorie ijlt na.
    • esoterie versus kwantummechanica
« Reply #45 on: February 09, 2015, 03:52:22 PM »
Wat zou het leuk zijn als we een bosonen generator hebben om te teleporteren.

Waarom?

Omdat licht een grenswaarde heeft tussen bosonen (fotonenen graviton) en fermionen (protonen , neutronen en elektronen).

Met de bosonen generator kan men van licht een holografische port cq wormhole maken.

Met de fermionen kan men dan via zo,n wormhole telepateren naar een andere plek op de aarde.

Bewijs is al gelevert in 2014 februarie cq maart.