Neoweb.nl

Snelheid.

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Frank Menges

Snelheid.
« on: August 21, 2007, 04:15:52 PM »
Ik loop al jaren met een vraag in mijn hoofd, die tot nu toe nog niet  beantwoord is.

Puur theoretisch:

Stel, je hebt een bal. Deze is van een materiaal gemaakt wat niet kan indeuken.
Deze bal vliegt met een snelheid van 100 km per uur op een muur af. Deze muur is net als de bal
van een materiaal gemaakt wat niet kan vervormen. Wanneer de bal nog 10 cm van de muur is verwijderd, zal
deze nog steeds een snelheid hebben van 100 km per uur. Op het moment van de botsing heeft de bal geen
snelheid meer. Nu is mijn vraag, heeft deze bal een snelheid gehad, anders dan 100 km per uur?

Offline Robert

• 3.076
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Re: Snelheid.
« Reply #1 on: August 21, 2007, 05:08:30 PM »
hmmmm  ::)  interesting  ;)

in de praktijk zul je nooit dergelijk materiaal vinden.
Want de kracht zal verspreid worden over de biljoenen atomen in de bal.
Alle bindingen zullen iets indeuken en daarna weer terug veren.

Als dit materiaal wel zou bestaan, zou het z'n kracht via het muurtje uiteindelijk aan de grond kwijt raken.

Als het 2 losse objecten zijn, wordt de impuls direct op het andere object doorgegeven.
Je kent vast wel van de stalen balletjes (5 stuks) aan een draadje die tegenelkaar botsen.

Offline DrMarshall

• *
  • 3
  • +2/-0
« Reply #2 on: August 21, 2007, 05:37:22 PM »
De het balletje draagt zijn impuls (=massa keer snelheid) over op de muur. In werkelijkheid zal over een heel kort tijdsbestek de snelheid van het balletje afnemen. Echter, je veronderstelt de muur en het balletje als oneindig stug. Dit vereist in je berekening van het vertragings-tijdsbestek een limietberekening, welke ertoe zal leiden dat de tijdsduur naar nul zal naderen.

Het antwoord op je vraag is: ja, deze bal heeft een snelheid gehad, anders dan 100 km per uur, en wel gedurende de tijdsduur van de botsing, die 0 seconden heeft geduurd. Dit klinkt misschien raar, maar dat komt doordat je aanname ook raar is (een oneindig stugge bal).

frank menges

« Reply #3 on: August 23, 2007, 09:11:13 PM »
Ik was met mijn verstand ook zo ver gekomen. De bal heeft alle snelheden gevlogen op het zelfde moment in nul seconden.
klink idd gek, maar een ander antwoord zou ik ook niet kunnen verzinnen

Offline deBas

• *
  • 4
  • +1/-0
« Reply #4 on: October 05, 2007, 08:50:17 PM »
als zo`n materiaal in theorie zou bestaan, dan zou de kinetische energie resoluut omdraaien met die 100 km/h weer als beginsnelheid.
in de tussen tijd was die in een fractie van een seconde afgenomen naar 0 en direct opgelopen naar 100.( er vanuitgaand dat het muurtje van hetzelfde materiaal ook stevig verankerd staat)

beetje hetzelfde effect als je met een hamer op een aambeeld slaat zonder er iets tussen, 2 materialen van gelijke hardheid, dat stuiterd . . .

???   :(

Offline Raymond

• **
  • 80
  • +6/-0
« Reply #5 on: January 11, 2008, 04:00:57 PM »
Er is niets wat niet in kan deuken.
Want de kracht zal verspreid worden over de biljoenen atomen in de bal.
Alle bindingen zullen iets indeuken en daarna weer terug veren juist ja, en dat is de eigenschap van het universum.
Anders zou alles er heel anders uit zien, want een bal die niet in kan deuken is een bal die bestaat losse delen en zou dan ook nooit rond zijn,je zult hen dan niet eens kunnen zien denk ik.
Want materie zit vol met atomen die constant duwen en trekken,waardoor die steeds van vorm veranderen,elektronen die om een atoom heen draaien zorgen dus voor een trek en duw reactie waardoor die atoom dus eigenlijk steeds van vorm verandert.Anders krijg je een stuiter reactie door de onderlinge aantrekkingskracht. uiteindelijk gebeurt dan het onvoorstelbare namelijk een atoom dat uit elkaar valt om nooit meer samen te komen.
Steeds verder uit elkaar stuiteren tot ze niet meer aan elkaars aantrekkingskracht verbonden zijn.
(als ik het mis heb verbeter me dan!)

an 'Opinion' is just an 'Opinion' if u take life to serious u start killing other people..