Author Topic: Rolstoel voortbewegen  (Read 4978 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline rensoelzinga

• Newbie
  • *
  • Waardering: +0/-0
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
Rolstoel voortbewegen
« on: September 11, 2007, 01:05:27 PM »
Beste Lezer,

Ik zou graag willen weten welke krachten van invloed zijn voor een rolstoelgebruiker die zichzelf voortbeweegt. Hoe kan ik berekenen hoeveel kracht ervoor nodig is om bijv. een man van 100kg en een rolstoel van 25 kg voort te bewegen.

Is daarnaast ook van belang wat de rolwrijving is (bv. rubber-tapijt) en de hoeveelheid wielen en de grootte ervan.

Kortom hoe kan ik berekenen (welke formules heb ik nodig) hoeveel kracht er voor nodig is om een rolstoel voor te bewegen. Ik ben hierbij nieuwsgierig na hoe verschillende ondergronden invloed hebben op de voortbeweging.

m.v.g. Renso

Neoweb.nl

Rolstoel voortbewegen
« on: September 11, 2007, 01:05:27 PM »

Offline Robert

• Administrator
  • Technology Guru
  • Waardering: +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Re: Rolstoel voortbewegen
« Reply #1 on: September 12, 2007, 05:09:02 PM »
Op het gebied van rolstoelen zijn veel ontwikkelingen geweest.
Zo zijn er speciale 'sportrolstoelen' waarvan de wielen schuin staan. Dit heeft o.a. effect op de stabiliteit en wendbaarheid.
Ook de afstand naar de zwenkwieltjes aan de voorkant hebben invloed op de stabiliteit en wendbaarheid.
Daarnaast heb je grote wielen voor snelheid en kleinere wielen voor agiliteit (wenbaarheid)

Ook zijn er rolstoelen / fietsen, waar men met de armen een stel pedalen in beweging brengt.

Offline rlagarde

• Newbie
  • *
  • Waardering: +0/-0
Re: Rolstoel voortbewegen
« Reply #2 on: February 26, 2008, 11:56:06 AM »
neem een veer waarmee je trekkracht kunt meten (vaak gebruikt om dingen te wegen, naam: veerurnster)
en sleep iemand voort over verschillende soorten ondergrond

succes gegarandeerd