Neoweb.nl

Hoe duurzaam is Nederland ?

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline milieunet

• *
  • 14
  • +6/-0
Hoe duurzaam is Nederland ?
« on: September 12, 2007, 12:44:46 PM »
Duurzame ontwikkeling staat sterk in de belangstelling. Niet minder dan 96% van de mensen zegt duurzame ontwikkeling belangrijk te vinden. Maar hoe duurzaam is onze samenleving? Wie weet het antwoord? In de loop der jaren zijn veel indexen ontwikkeld om de duurzaamheid te meten, waaronder hele goede. Er is echter nog geen index die alle aspecten van duurzame samenleving omvat, eenvoudig en overzichtelijk is en geschikt is om Nederland te vergelijken met andere landen. Kijk voor meer informatie op www.stichtingmilieunet.nl

De Index voor een Duurzame Samenleving, de IDS, integreert voor het eerst op duidelijke wijze duurzaamheid en leefbaarheid. De IDS is gebaseerd op openbare gegevens van wetenschappelijke instituten en internationale organisaties. De IDS laat in een oogopslag zien hoe duurzaam de samenleving in ons land is, op welke punten het goed gaat en waar verbetering nodig is. De IDS van 150 landen wordt overzichtelijk weergegeven op een aantal wereldkaarten. Doel van de IDS is om mensen bewust te maken van de huidige situatie en hen te stimuleren om maatregelen te treffen die de duurzame samenleving bevorderen. De Index voor een Duurzame Samenleving, de IDS, is ook uitgegeven in boekvorm met de titel Nederland Duurzaam?

Offline Robert

• 3.076
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Re: Hoe duurzaam is Nederland ?
« Reply #1 on: September 12, 2007, 03:41:16 PM »
Vanochtend stond het weer eens duidelijk in de krant.
NEderlanders denken heel 'duurzaam' en 'milieubewust' te zijn, maar in wezen zijn we dat helemaal niet!
Als we 1 product kopen dat duurzaam is geproduceerd, denken we al dat we goed bezig zijn. De overige 199 producten die volop afval produceren hebben we geen weet van.

Offline Benjamin23

• 351
  • +30/-4
  • Dit forum is het helemaal !
« Reply #2 on: September 14, 2007, 01:24:24 PM »
Ik denk dat de industrie en het bedrijfsleven een verantwoordelijkheid hierin heeft.

Waarom kan ik bij een Essent of Nuon wel groene stroom kopen, maar moet ik daar meer voor betalen?

Ik weet dat ze geen prijzen mogen afspreken, maar ze kunnen 'grijze' stroom toch gewoon duurder maken als de groene?
Dan stapt binnen een jaar heel Nederland over op groene stroom en kan het tarief van groene stroom zelfs verder omlaag!

En spaarlampen. Waarom moeten die zo duur zijn?
Het is gewoon maar een stukje glas, met een spiraal en wat gas.
Qua productiekosten is een gloeilamp echt niet goedkoper als een spaarlamp. Maar een spaarlamp kost wel tig keer zoveel.

En auto's. Waarom zijn die milieuvriendelijke auto's zo duur?
Als je een degelijke gezinsauto nodig hebt, ontkom je niet aan de standaard diesel- en benzinemotoren. Waarom maken de fabrikanten de 'normale' auto's niet wat duurder en de schone gewoon goedkoper.

En zo is het met al die onzin. Waarom is biologisch duurder dan intensieve bio-industrie?
Omdat bio-industrie meer kan produceren met minder?
Als ze de prijs van de intensieve bio-industrie hoger maken, zal iedereen biologisch willen en zal er binnen no-time een bloeiende 'biologische' maar toch 'intensieve' bio-industrie zijn.

Of neem de auto vs. de fiets of het openbaar vervoer.
Een stukje rijden met de auto kost nog geen 10 ct. per kilometer aan benzine.
Zou jij voor 4 euro 40 km gaan fietsen?
En waarom kost openbaar vervoer tegenwoordig bijna het dubbele per km?
Je kan openbaar vervoer gratis maken en er geld op toeleggen, of je maakt autorijden gewoon zo duur dat niemand nog een vervuilende auto wil hebben. Een auto is voor 90% van de Nederlandse bevolking puur een luxe item, en biedt totaal geen meerwaarde boven openbaar vervoer. En als je zo graag een dagje ergens heen wilt, bestaan er o.a. greencars en dat soort initiatieven. 

Nu heeft de consument eigenlijk geen keuze.
De fabrikanten moeten in hun 'prijs' gewoon rekening gaan houden dat het vervuilende product duurder moet zijn dan de milieuvriendelijke.

Wat kan de overheid doen?
1. Bedrijven verplichten om een duurzamere versie van ieder product/dienst te maken.
2. Bedrijven verplichten om de duurzame versie even duur of goedkoper te maken als de vervuilende versie.

Uiteraard krijg je dan weer bedrijven die de 'vervuilende' als 'duurzaam verkopen' en gewoon een nog vervuilender apparaat of dienst op de markt brengen, die dan door moet gaan voor de 'vervuilende' versie.

Maar dat alleen al laat zien hoe 'goor' en 'gemeen' de industrie werkt. Ze geven niet om het milieu.

dirko

« Reply #3 on: September 18, 2007, 01:14:34 AM »
Biologische producten o.a. zijn helemaal niet duur ! Ze zijn duurder dan reguliere producten dat is waar, maar dat komt omdat die te goedkoop geproduceerd worden dmv makkelijk winbare olie.  We hebben gewoon jaren zo goedkoop geleefd dat we er allerlei luxe op hebben kunnen nahouden. En dat is een erg onnatuurlijke manier van leven. Luxe die helemaal niet vanzelfsprekend is. Want wat heeft een mens nu eigenlijk nodig ?? Eten,  drinkwater, en een  dak boven je hoofd.
in de toekomst zal olie en de daarmee afhankelijke industriele producten veel duurder worden, en zal het (zelf) verbouwde biologische producten goedkoper zijn.
Wij kunnen makkelijk leven zonder al die olie en luxe, we hebben goede landbouwmethodes ontwikkeld om de bevolking rijkelijk te voorzien van voedsel. We zullen (moeten) wellicht een verschuiving moeten doormaken qua arbeid: van kantoor arbeid --> platte land arbeid. Maar wat is daar mis mee?

Ikzelf ben dit jaar begonnen met een moestuin, met als doel zoveel mogelijk zelfvoorzienend te worden. Ik ben ook bezig om een regenwatersysteem aan te leggen in mijn huis waarop toiletten, en wasmachine kunnen werken. Ik heb een houtkachel geplaatst, met een goed rendement voor de verwarming van het huis , en om op te kunnen koken. Ben ook nog bezig met een zonneboiler, en een windmolen. Ik kijk al uit naar de dag dat ik mijn gas en/of electriciteitsleverancier een afscheidsbrief kan schrijven :) Want dat scheel gas , electriciteit, maar bovenal de extra kosten aan belasting, energieheffing, netwerk etc (ca 60 %)