Neoweb.nl

Gebruik templates om nano-partikels af te zetten.

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Choxo

• *
  • 3
  • +2/-0
Gebruik templates om nano-partikels af te zetten.
« on: June 20, 2007, 09:56:35 PM »
Beste nanofreaks,

Voor ons examen moeten we vragen oplossen die we hebben meegekregen.
Ik heb ze allemaal gevonden, maar een krijg ik niet opgelost.
Ik ben live.com, google, wikipedia afgeschuimd naar mogelijk antwoorden of relevante zaken, maar
heb nog steeds niet gevonden.

De vraag an sich is redelijk simpel:
"Bespreek het gebruik van templates om nanopartikels af te zetten".

Uiteraard verwacht ik niet dat jullie de vraag voor mij oplossen, maar een zet in de goede richting(link,...) zou
ik apprecieren!

Dank bij voorbaat.

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
Re: Gebruik templates om nano-partikels af te zetten.
« Reply #1 on: June 21, 2007, 02:58:03 PM »
Ik weet niet of ik het goed bedrijp, maar als ik denk aan een template, denk aan een soort 'mal' of 'gestandardiseerd productieproces'.

In die optiek is een template dus een vorm of procede waarmee nanodeeltjes / nanopartikels in bepaalde vormen, texturen en andere eigenschappen gemaakt kunnen worden.
Door de template te hergebruiken, krijg je dus steeds dezelfde nanodeeltjes van een bepaalde afmeting, vorm etc.

Voor verschillende toepassingen, zijn verschillende nano-vormen nodig. Denk aan langwerpige nanotubes, ronde bucky-balls, onregelmatige nano-structuren die licht en warmte absorberen of andere eigenschappen zoals electrische geleiding.

Om deze vormen (nanoshapes) te maken heb je verschillende technieken en bijbehorende templates nodig.

Wat die nano-templates en technieken precies zijn weet ik helaas niet.

Offline Choxo

• *
  • 3
  • +2/-0
« Reply #2 on: June 21, 2007, 04:33:06 PM »
Bedankt,

het helpt me weer iets dichter bij.
Ik blijf nog verder zoeken en laat weten wanneer ik het gevonden heb!

Offline Robert

• 3.076
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
« Reply #3 on: June 21, 2007, 05:14:26 PM »
Templates in de nanotechnologie worden ook gebruikt om bepaalde stoffen te binden.
Zo kun je een eiwit fabriceren of engineeren, die bijvoorbeeld goud of zilver insluit.
Zo kun je de goud- en zilverdeeltjes aan een eiwit binden en filteren. Het gebonden goedje kun je verder bewerken om er bijvoorbeeld weer puur goud en zilver uit te halen.

Zo kun je templates maken die zich koppelen aan ieder mogelijke (organische)chemische stof.

Denk bijvoorbeeld aan een template die zich koppelt aan het aidsvirus, bloedcellen, kankercellen of dna etc.
Als de template tevens een medicijn draagt of een stralingsbron, of reageert op electromagnetische straling, kan heel gericht geopereerd worden.

Offline Choxo

• *
  • 3
  • +2/-0
« Reply #4 on: June 21, 2007, 09:38:32 PM »
En heb je eventueel links naar meer informatie?
Niet dat jullie input niet goed genoeg is, maar alles moet stevig onderbouwd zijn ;)

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
« Reply #5 on: September 03, 2007, 10:00:57 AM »
Hoi Choxo,

heb jij zelf nog wat kunnen vinden? dan kunnen we onze informatie over nano-partikels en templates hier ook aanvullen.