Neoweb.nl

Remmen met magneten

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline telefoontoestel

• *
  • 23
  • +4/-0
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Milieu
Remmen met magneten
« on: September 27, 2007, 11:34:04 PM »
Ik vraag me af, zou het mogelijk zijn om het remsysteem in een auto zodanig aan te passen dat het werkt met electromagneten. Ik weet dat trams hier wel gebruik van maken en ik begreep dat je slechts een paar volt nodig hebt om al een redelijke aantrekkingskracht te genereren. Mss als het goed bestuurt wordt via een computertje dat je dan een behoorlijke remkracht kan genereren die niet kan slijten. Is daar al onderzoek naar gedaan?

Offline Robert

• 3.076
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Re: Remmen met magneten
« Reply #1 on: September 28, 2007, 04:34:38 PM »
het slijpsel van remschijven is wel een smerige milieuvervuiler. Dus magnetische remschijven zouden wel ideaal zijn. met condensators kun je aardig wat 'spanning' opbouwen om een grote remkracht te genereren.

Offline Wim_V

• 142
  • +17/-1
  • Neoweb.nl Duurzame Technologie
    • Mijn homepage
Re: Remmen met magneten
« Reply #2 on: November 18, 2007, 05:45:38 PM »
Dat bestaat ja. Sterker nog, het verbruikt geen stroom, het levert stroom :)

In principe is een elektromagnetische rem niets meer dan een generator (of motor) die kortgesloten wordt (of waarop een zware verbruiker aangesloten wordt). De Prius bijvoorbeeld gebruikt deze energie opgewekt door remmen om zijn accu een klein beetje op te laden.

Allicht zijn er wel nog schijfremmen voorzien in geval dat de elektromagnetische rem niet krachtig genoeg is.