Neoweb.nl

Electrabel plukt u kaal

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Electrabel plukt u kaal
« on: October 30, 2007, 06:18:37 PM »
Greenpeace heeft een filmpje gemaakt over de onverhoopte winsten die Electrabel boekt op de rug van de consument. Het 2-minutendurende filmpje vertelt op een bevattelijke manier hoe de vervroegde afschrijvingen van de kern- en steenkoolcentrales uitzonderlijke winsten opleveren voor Electrabel. De Commissie voor de Regulering voor de Elektriciteit en het Gas (CREG) schat dat die winsten 11 miljard euro bedragen. Ook de verouderde manier waarop Electrabel elektriciteit opwekt, wordt aangeklaagd.

De kern- en steenkoolcentrales in België, allemaal in handen van Electrabel, dateren van tussen de jaren '60 en '80. Hun levensduur werd aanvankelijk vastgelegd op 30 tot 40 jaar. Maar er werd wel beslist de infrastructuur op 20 jaar af te schrijven. Die versnelde afschrijvingen werden in de facturen van de Belgische huishoudens verrekend. Eenmaal de centrales waren afgeschreven, werd er niets ondernomen om aan de gemeenschap terug te geven wat ze had geïnvesteerd.

Het filmpje werd vandaag op verschillende publieke gebouwen geprojecteerd en verspreid via http://www.electrabrol.be

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
Re: Electrabel plukt u kaal
« Reply #1 on: October 31, 2007, 09:55:17 AM »
Zo.. ze krijgen al dikke subsidies en dan maken ze het nog eens 2 keer zo duur voor de consument.
Dat is inderdaad een slechte zaak.

Welke energieleveranciers hebben jullie nog meer in Belgie? Ook groene?

Offline Sonja

• *
  • 1
  • +0/-0
Re:Electrabel plukt u kaal
« Reply #2 on: May 12, 2009, 12:22:16 PM »
Inderdaad, Electrabel plukt je kaal. En als ze geld terug moeten betalen moet je daar een half jaar op wachten, omdat ze van alles fout doen. Zo hebben ze bijvoorbeeld bij mij het bedrag wat ik terug zou krijgen, naar een verkeerd rekening nummer over gemaakt. Nu ben ik al vanaf februari bezig om mijn geld terug te krijgen. Ondertussen zijn we ongeveer 60 mails verder ( iedere keer weer van iemand anders, waardoor je 10000 keer dezelfde vragen krijgt met verschillende antwoorden ) en ik heb het nu nog niet ontvangen! Het kost me heel veel tijd. Communicatie onderling hebben ze nog nooit van gehoord volgens mij. Maar goed, even kort samengevat vindt ik het een flutbedrijf.