Author Topic: Hoe maak ik lichtgevende haargel?  (Read 9997 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline le0nline

• Newbie
  • *
  • Waardering: +2/-0
Hoe maak ik lichtgevende haargel?
« on: November 12, 2007, 01:53:45 PM »
Hallo iedereen,

Wij zijn bezig voor ons profielwerkstuk en daarvoor willen we lichtgevende haargel maken. O0
Het recept voor gel hebben we al gevonden, alleen we kunnen maar niks vinden over het lichtgevende gedeelte. ??? Kan iemand ons hiermee helpen? Alvast bedankt!

Neoweb.nl

Hoe maak ik lichtgevende haargel?
« on: November 12, 2007, 01:53:45 PM »

Offline Digihans

• Board Technicus
  • Technology Guru
  • Waardering: +86/-8
  • E=MC2
Re: Hoe maak ik lichtgevende haargel?
« Reply #1 on: November 12, 2007, 06:51:31 PM »
Je hebt 2 mogelijkheden.

De eerste is met een witte stof en blacklight. (ultraviolet), Door het ultraviolette licht, gloeit het wit op. (roos kun je op die manier ook goed zien)
De tweede manier is een lichtgevende of fluorescerende stof te gebruiken.
Veel fluoreserende stoffen zijn echter 'giftig/toxisch', dus dat zou ik niet zomaar gebruiken!

Via zoekmachines kunje fluorescerende stoffen en chemische eigenschappen zoeken, en daaruit de meest veilige fluorescerende stof proberen te mengen met de haargel.

Offline le0nline

• Newbie
  • *
« Reply #2 on: December 17, 2007, 10:14:19 PM »
We bedoelden eigelijk een fosforescerende stof, hier is geen blacklightlamp voor nodig. Weet iemand misschien welke stoffen er fosforescerend zijn?

Offline Robert

• Administrator
  • Technology Guru
  • Waardering: +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
« Reply #3 on: December 18, 2007, 09:40:09 AM »
Andere woorden waar je op kan zoeken: lichtgevend, fosforescerend, fotogeen, lichtend, lumineus

Bij fosforescentie heb je  bioluminescentie (zoals lichtgevend plankton), en aan de andere kant chemoluminescentie (chemische stoffen)
Bij fosforescentie absorbeert een stof licht en geeft dit langzaam weer af.

Bij "glow-in-the-dark" producten wordt deze aangeslagen toestand chemisch opgewekt. Dit is dus eigenlijk geen fosforescentie en is tevens 'giftig'.
Je hebt bijvoorbeeld dat spul wat in van die knikbuisjes zit. Als je de vloeistoffen in het buisje elkaar raken, begint het te gloeien.
Dit wordt vaak gebruikt bij nachtvissen en op houseparty's, maar volgens mij moet je dat spul niet in of op je lichaam krijgen.

"Common pigments used in phosphorescent materials include zinc sulfide and ium aluminate. Use of zinc sulfide for safety related products dates back to the 1930s. However, the development of ium oxide aluminate, with a luminance approximately 10 times greater than zinc sulfide, has relegated most zinc sulfide based products to the novelty category. ium oxide aluminate based pigments are now used in exit signs, pathway marking, and other safety related signage." (bron: wikipedia)

Dus zinksulfide is een beetje fosforiscerend en werd in het begin gebruikt in veiligheidsproducten. Ook horlogewijzers werden voorzien van een likje zinksulfide. Omdat horlogemakers de kwast vaak met de mond tot een puntje maakte, kregen ze teveel zinksulfide binnen en overleden uiteindelijk ook.
ium aluminaat is 10 keer meer stralend en is ook gelijk veel 'giftiger' of 'meer toxisch'.

Volgens mij bestaan er geen 'veilige' of non-toxische gloeiproducten.

Misschien moet je het op een andere manier zoeken.
Denk aan het invlechten van 'glasvezel' met een centrale lichtbron of haarnetjes met miniledjes.
glitters geven ook een leuk effect, maar glitter verf bestaat al.
Een andere optie is kleine zachte sterke onbreekbare kunststof 'bolletjes' met fluoriscerende stof die in de gel wordt gemengd.
Door het inmasseren van de gel, gaan de bolletjes intern kapot gaan en krijg je de chemische luminiscentie (chemoluminescentie).

Offline le0nline

• Newbie
  • *
« Reply #4 on: December 27, 2007, 03:47:02 PM »
We hebben ondertussen geprobeerd Zinksulfide te maken omdat we dit op school niet hebben. We hebben deze stof gemaakt door zinkchloride met natriumsulfide te mengen. heet neerslag was ZnS. Alleen deze stof gaf geen licht. op internet kwamen we erachter dat alleen onzuivere zinksulfide lichtgaf. we hebben de stof dus gedoopt met een koperchloride-oplossing. de stof gaf alleen toen nog geen licht. we hebben de stof toen nog verhit tot 1000 graden, maar daarna gaf de stof nog steeds geen licht. het enige verschil was dat het nu wel fluoriserend was. het gaf nu onder een UV-lamp geel licht.

We hebben ook nog een practicum uitgevoerd met chemoluminiscentie. Dit gaf 2 seonden licht dus was niet geschikt voor in gel.

De rest van de oplossingen die je had bedacht worden voor ons te moelijk om te maken. We hebben 1 voorbeeldproduct die we na kunnen doen, namelijk Iglow. Dit is een gel die ook uit zichzelf lichtgeeft. Hiervan staan verschillende filmpjes op internet. Er staat alleen nergens hoe het werkt en hoe je het eventueel zou kunnen maken. Weet iemand misschien wel hoe dat werkt en hoe je dat kunt nabootsen?