Neoweb.nl

Bonaire gaat volledig over op duurzame energie

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline merkator

• 330
  • +25/-4
  • Zeker Weten? Neoweb.nl...
« on: December 05, 2007, 09:34:10 AM »

KRALENDIJK - Bonaire gaat als eerste Caribische eiland volledig over op duurzame energie. EcoPower Bonaire gaat een wind- biodieselsysteem op het eiland bouwen.

Het consortium heeft dinsdag hiertoe een contract getekend met het Water & Energiebedrijf Bonaire. Dat heeft Evelop, grootaandeelhouder van EcoPower Bonaire, bekendgemaakt. 

Windmolens en biodiesel
Het systeem bestaat uit dertien windturbines en een biodieselfabriek. De verwachting is dat het totale project in het tweede kwartaal van 2009 is afgerond. Het hele eiland krijgt door dit systeem van elektriciteit.

De nieuwe biodieselfabriek gebruikt in beginsel nog fossiele diesel, maar de eerste experimenten worden momenteel uitgevoerd met biodiesel uit algen. De verwachting is dat de fabriek na twee tot drie jaar over zal gaan op biobrandstof

bron: ANP & Nu.nl

willem1940

Re: Bonaire gaat volledig over op duurzame energie
« Reply #1 on: January 23, 2008, 01:34:08 PM »
Diesel uit algen lijkt mij stug; alcohol zal denk ik wel kunnen.

Offline Robert

• 3.076
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
« Reply #2 on: January 23, 2008, 01:46:48 PM »
Ik dacht ook dat het om een soort algenbiobrandstof a la 'alcohol' zou gaan, maar blijkbaar kun je uit algen wel degelijk iets van een diesel maken.

http://www.neoweb.nl/forum2/index.php/topic,4144.0.html

en organisch materiaal omzetten via HTU (HydroThermal Upgrading) is ook een optie om een soort biocrude te verkrijgen.
http://www.neoweb.nl/forum2/index.php/topic,3952.0.html

vanuit die ruwe olie kun je weer verder destileren en kraken naar diesels en lichtere fracties

Offline Njidrog

• *
  • 8
  • +2/-0
  • We denken te snel dat we het snappen.
« Reply #3 on: January 23, 2008, 03:37:02 PM »
Algen kunnen welzeker biodiesel produceren. 15 keer zoveel als palmen en elfs 100 keer zoveel als bijvoorbeeld zonnebloemen doen.

Je kan ook de co2 van fabrieken door buizen gevuld met algen pompen, de algen gebruiken de co2 en zo komt er minder co2 in de lucht. (ik heb dit ergens gelezen maar weet niet meer waar)

http://allesoveralgen.wordpress.com/2007/11/09/zoeken-naar-het-groene-algengoud/

willem1940

« Reply #4 on: January 23, 2008, 05:50:57 PM »
Woorden genoeg en kennelijk al grote bedragen geïnvesteerd; nu even op resultaten wachten, indien niet goed / geld weg, heus wel lawaai.

Offline EcoBonaire

• *
  • 1
  • +0/-0
Re:Bonaire gaat volledig over op duurzame energie
« Reply #5 on: January 20, 2009, 08:18:52 PM »
Goed initiatief uiteraard. Maar het lijkt niet allemaal zo rooskleurig te zijn als voorgeschoteld wordt.

Er wordt helaas een vertekend beeld geschets en het is zo dat het nog compleet onduidelijk is wanneer de nieuw te bouwen diesel centrale op Bonaire (N.A.) daadwerkelijk gebruik zal maken van biodiesel. EcoPower, verantwoordelijk voor de bouw van de nieuwe centrale, heeft gezegd dat pas gebruik gemaakt zal worden van biodiesel, wanneer het financieel rendabel is, d.w.z. wanneer biodiesel kan concurreren met de STOOKOLIE die ze tot die tijd gaan gebruiken. 100% duurzaam? Nee, bepaald niet. 60% van de energie zal dus opgewekt worden door een centrale die gevoed wordt met de meest vieze, en goedkope olie die te krijgen is.

Daarbij komt nog dat de emissie normen (de hoeveelheid schadelijk stoffen die uitgestoot mogen worden) vergelijkbaar zijn met wat de WerelBank aanhoudt voor 3e wereld landen, i.p.v. de veel strengere normen die zijn vastgesteld door en voor de Nederlandse Antillen zelf, voor nieuwe centrales.

Het bedrijf (EcoVision) dat de MER heeft uitgevoerd heeft deze absurt soepele normen aangeraden, onduidelijk is waarom , zeker wanneer je je bedenkt dat de Nederlandse normen nog strenger zijn dan de Nederlands Antiliaanse normen. Deze centrale staat straks op een stukje speciaal nederland...

My guess is dat dit alles is om de kosten te drukken, en tegelijkertijd mooi weer proberen te spelen met zgn. duurzame energie op Bonaire.

Bonaire 100% duurzaam? NEE! Dit is helaas verre van waar...

Offline Florian

• 327
  • +32/-0
  • Alles heeft een tegengestelde
« Reply #6 on: January 29, 2009, 11:04:26 AM »
Algen, ja dat gaat inderdaad...

Voordelen: ze nemen geen landbouw grond in omdat je ze in zee kunt laten groeien, hebben een energetische waarde die veel hoger ligt dan gelijk welke andere plant
Nadeel: enorm arbeid intensief, dure technologie

momenteel kost het gewoon handen vol geld om biodiesel uit algen te halen, dit kan gewoon niet haalbaar zijn volgens mij... Bescherming van het milieu, ok maar tegen welke prijs? Ik ben absoluut voorstander van bescherming van het milieu van de prijs die je ervoor betaald moet haalbaar blijven. Als ik zie hoe duur biodiesel nu is (met alle belasting verlagingen die er al op zitten) dan zit ik me af te vragen hoe dat op dat eiland is... Daar zou dan geen fossiele brandstof zijn dus moet die biodiesel wel enorm duur worden... Mensen werken daar dus moet het winstgevend gehouden worden.

Offline Karakter16

• *
  • 1
  • +0/-0
« Reply #7 on: February 04, 2009, 10:36:04 AM »
Hoi,

Wat een rare voorstelling van zaken.
Dus een Eco-project dat eerst op vervuilende diesel gaat draaien en ook nog niet eens aan de nieuwste normen voldoet.

EcoBonaire, kun je mij vertellen waar je deze informatie vandaan hebt?
Is er iets over gepubliceerd in een tijdschrift of de krant?
Zou er wel wat meer over willen weten.

groetjes