Neoweb.nl

M'n laptop op zonne energie

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline Easymind

• **
  • 59
  • +20/-3
  • Iedereen ga zien: The Race To Zero Point.avi
M'n laptop op zonne energie
« on: December 13, 2007, 06:38:19 PM »
Ik kwam op ebay deze zonnecel tegen: http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=280182405440

Zou ik 1 of meerdere van deze direct op mijn laptop's 'powerline-in' kunnen aansluiten als ik er een stekkertje voor koop? Waar moet ik op letten? Dat ik niet een te hoog voltage genereer?

Ik heb Li-ion batterijen in mijn laptop.

Hoe zit het met overcharging, te laag voltage door te weinig licht of te weinig ampere (moet er een minimum zijn?)

Moet ik eigenlijk een volt regulator hebben?

Oftewel, waar moet ik op letten als ik zonnecelletjes direct op mijn laptop wil aanlsuiten om m'n batterijen op te laden?

Alvast bedankt,

Bart
« Last Edit: December 13, 2007, 07:09:41 PM by Easymind »

willem1940

Re: M'n laptop op zonne energie
« Reply #1 on: January 23, 2008, 01:27:18 PM »
Een laptop heeft gewoonlijk een los voedings/ladings-apparaat en hierin moet een punt te vinden of aan te passen zijn waarop een fotovoltaïsche stroombron (als extra) kan worden aangeprikt; dan benut je de bestaande stabilisatie en dat zal een stuk goedkoper zijn dan een speciaal apparaatje zelf bouwen.

Eigenlijk kan ik mij niet goed voorstellen dat zoiets niet allang zou bestaan .... maar ik heb geen zin om dit allemaal te gaan doorlezen:
http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/do/nph-zoek.cgi?qry=solar+laptop&where=nl

Offline Wim_V

• 142
  • +17/-1
  • Neoweb.nl Duurzame Technologie
    • Mijn homepage
Re: M'n laptop op zonne energie
« Reply #2 on: January 25, 2008, 09:31:51 PM »
Zo'n paneel is slechts 1,8 W (waarschijnlijk ook nog eens wattpiek).

Een typische batterij van een laptop levert 14,8 V en heeft een capaciteit van 4,8 Ah.
Je zonnepaneeltje zal waarschijnlijk ongeveer 1,5 W leveren indien hij goed belicht is. Verder heb je een laadregelschakeling nodig die ook nog eens de nodige verliezen voor zich neemt. Stel dat je uiteindelijk nog 1 W ter beschikking hebt (waarschijnlijk nog minder, omdat het de spanning behoorlijk verhoogt moet worden en dit niet effici├źnt is).
Het zal dus ruim 70 uur (in volle zon) duren voordat je laptop opgeladen is, rekening houdend met het Nederlandse klimaat zul je op een tweetal weken uitkomen.

Een zonnepaneel met een iets groter vermogen is dus wel gewenst ;)