Neoweb.nl

Nanosolar maakt eerste batch goedkope en geprinte zonnecellen

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
Nanosolar maakt eerste batch goedkope en geprinte zonnecellen
« on: December 19, 2007, 09:59:40 AM »
Nanosolar maakt eerste batch geprinte zonnecellen

Nanosolar heeft de eerste batch met zeer dunne, flexibele zonnecellen geïntroduceerd. Het bedrijf maakt gebruik van alternatieve zonnecelmaterialen en dit is het eerste succesvolle product met dit materiaal.

De productie van deze zonnecellen is bijzonder, omdat gebruikgemaakt wordt van een speciaal proces om de cellen te printen. De 'inkt' is namelijk gemaakt van 'koper indium gallium selenide', in plaats van het traditionele maar relatief dure silicium. Nanosolar is niet het eerste bedrijf dat deze techniek toepast, maar veel voorgangers liepen tegen technische problemen aan.

Volgens ceo Martin Roscheisen is het productieproces van zijn bedrijf zo efficiënt en goedkoop dat het mogelijk is om panelen te bouwen die zonne-energie produceren voor minder dan een dollar per watt. Dit is aanzienlijk goedkoper dan energie uit fossiele brandstoffen. Om dit te bereiken heeft Nanosolar de afgelopen vijf jaar rond de 100 miljoen dollar geïnvesteerd in onderzoek en productontwikkeling. Alle productieruimte voor 2008 is reeds verkocht.

De eerste drie panelen die door Nanosolar goed genoeg zijn bevonden voor de commerciële markt hebben een speciale bestemming gekregen. Nummer één zal bij Nanosolar blijven en tentoongesteld worden, het tweede exemplaar zal via eBay verkocht worden en het derde en laatste paneel zal gedoneerd worden aan het Tech Museum in het Amerikaanse San Jose.

bron:tweakers.net

links:
Nanosolar zonnepaneel te koop via eBay
Nanosolar introduceerd eerste werkende zonnecellen"

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
Re: Nanosolar maakt eerste batch goedkope en geprinte zonnecellen
« Reply #1 on: December 19, 2007, 10:20:00 AM »
Overigens kun je tegenwoordig bijna alles zelf 'printen'

-Printers die electronica printen (cartridge gevuld met geleidend-, halfgeleidend- en isolerend materiaal)
-Nog een printer die electronische circuits print
-Printers die organen printen (cartridge gevuld met cellen)
-Printers die je muur beschilderen (cartridge gevuld met verf)
-Printers die 3D-objecten (in kleur) printen (cartridge gevuld met kunststof polymeren)
-Printers die OLED schermen printen

Ow ja.. en bijna vergeten. Printers die gewoon documenten printen :D , maar dan wel in één keer een hele pagina!

Offline Robert

• 3.076
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
« Reply #2 on: December 20, 2007, 04:10:29 PM »
Auto's bespuiten met dit "nanosolar zonnecel spul", stevige lichtdoorlatende laklaag eroverheen en voila! Geen accu's meer nodig!

Offline Elektrofreak

• *
  • 19
  • +7/-0
  • mineral oil.... mmm
« Reply #3 on: January 06, 2008, 12:58:23 AM »
Harstikke mooi bericht natuurlijk. Ik vraag me af waarom de westerse wereld niet massaal gaat overstappen op het gebruik van dit soort cellen. Tis schoon (schoner) en bovendien het zou onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen natuurlijk aanzienlijk beperken, en dat heeft natuurlijk ook weer allerlei politieke voordelen....

Offline Benjamin23

• 351
  • +30/-4
  • Dit forum is het helemaal !
« Reply #4 on: January 06, 2008, 10:30:32 AM »
Ja, was het maar zo simpel. De meeste politici zijn goed in het bedrijven van politiek, maar hebben totaal geen visie.
Neem zoiets als rekening rijden. Dat kon rond 1990 ook al (met infrarood), maar is al die tijd blijven liggen.

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
« Reply #5 on: January 06, 2008, 06:09:58 PM »
Dit kun je heel goed aan de vrije markt overlaten.
De prijs van olie is al bijna 100 dollar per vat. Dus alternatieven voor olie als energiebron worden alleen maar interessanter.

Offline Elektrofreak

• *
  • 19
  • +7/-0
  • mineral oil.... mmm
« Reply #6 on: January 17, 2008, 12:23:18 AM »
Wellicht is er nog een reden dat de overheid niet staat te juigen bij dit soort producten. Het zou natuurlijk kunnen betekenen dat veel huishoudens dan zelf hun electriciteit gaan opwekken, waardoor de overheid heel veel inkomsten misloopt.....

Offline Njidrog

• *
  • 8
  • +2/-0
  • We denken te snel dat we het snappen.
« Reply #7 on: January 20, 2008, 12:15:29 PM »
alle elektriciteits bedrijfen zijn geprivatiseerd dus zoveel inkomsten heeft de overheid niet meer van ze

willem1940

« Reply #8 on: January 23, 2008, 12:58:55 PM »
Harstikke mooi bericht natuurlijk. Ik vraag me af waarom de westerse wereld niet massaal gaat overstappen op het gebruik van dit soort cellen. Tis schoon (schoner) en bovendien het zou onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen natuurlijk aanzienlijk beperken, en dat heeft natuurlijk ook weer allerlei politieke voordelen....
Nee, "overstappen" gaat niet; hoogstens "erbij" want de opbrengsten zijn niet groot, per investering aan materialen en ruimte. Bovendien vaak lang weinig zon in Nederland.

Offline djmarco

• **
  • 55
  • +12/-0
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
« Reply #9 on: January 25, 2008, 05:08:18 PM »
hee willem niet zo zuur, dit zouden de eerste economisch duurzame zonnepanelen zijn. met een kostprijs lager dan de opbrengsten. je kan deze gebruiken om je maandbedrag aan de nuon te verlagen zonder subsidie van de overheid.
ook bij bewolking geven zonnepanelen stroom

het is zelden bewolkt en windstil

overdag als alle kantoorparken een hoop stroom vragen zou dit veel opleveren.

ik zie alleen maar voordelen en met mij meer mensen, want dit bedrijf heeft de productie voor het eerste jaar al helemaal verkocht. opschalen die productie dat scheelt weer in de CO2 productie.

Offline tegio1976

• *
  • 29
  • +7/-0
« Reply #10 on: February 25, 2008, 10:31:30 PM »
Ik denk niet dat er veel van dit soort CIS en CIGS zonnecellen geproduceerd kunnen worden omdat er maar weinig grondstoffen op aarde zijn te vinden waar deze cellen van gemaakt zijn. Vooral Indium wordt zo erg zeldzaam en dat wordt ook gebruikt als transparante elektrode (Indium-tinoxide) in LCD-schermen van televisies en mobieltjes.
Zie: http://www.polderpv.nl/nieuws_PV9.htm#21dec2005CISproblemen

http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_cell#Copper-Indium_Selenide (Eng)

En 2 GW piek is niet zo veel vergeleken met 12 GW piek opgesteld vermogen in Nederland uit alle bronnen (fossiel en duurzaam)

De beste keuze voor zonnecellen is toch van monokristallijn silicium, maar dan wel voorzien van Sliver technologie, zie:

http://www.global-greenhouse-warming.com/Sliver-solar-cells.html (Eng)

Of voorzien van holografische lichtconcentratoren zie:

http://solar.rain-barrel.net/prism-solar-technologies/ (Eng)
http://www.technologyreview.com/read_article.aspx?ch=specialsections&sc=solar&id=16736&a= (Eng)

Zodat het gebruik van PV-grade silicium gereduceerd wordt en zo goedkoper.
Of nog beter, als het kan, een combinatie van beide technieken.

Offline ladorite

• **
  • 89
  • +7/-0
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Mili
« Reply #11 on: March 21, 2008, 04:51:05 PM »
Ik denk toch dat we bij silicium moeten blijven.. daar zitten nogal duure stoffen in zoals koper.. begint aardig op te lopen. Eigenlijk zie ik tegenwoordig bij vele grondstoffen de prijzen omhoog schieten. En altijd het gevolg van "CHINA". Tis gewoon de regel van vraag een aanbod. En bij zown grote groei als die van china is dat zeer irritant.

Silicium is echt "bijna"  oneindig op deze aarde te vinden. En idd ik zie wel technology zoals die prisma en andere dingen die het silicium verminderen met hetzelfde rendament. Alleen ben ik bang door die prisma effect. Je meer warmte op het silicium krijgt en een kortere levensduur als gevolg is.

Wat ook mooi zou zijn in die prisma technology. Als je bepaalde licht frequenties die niet worden gebruikt zoals infra rood etc. Om kon zetten in een bruikbaar licht frequentie. Maar ja dat is nogal lastig om voor elkaar te krijgen.

Ik zou later echt graag een 5 tot 10 kWh/piek zonne dakje geintegreerd willen. Hopelijk is de prijs dan flink gedaalt. Het gaat immers allemaal om de prijs per W/uur en de levensduur.
 hydrogen... Go Lithium !!
=>Waterstof is een leugen...