Neoweb.nl

Green Revolution Engine, verbrandingsmotor van de toekomst?

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline washer

• *
  • 6
  • +3/-0
Green Revolution Engine, verbrandingsmotor van de toekomst?
« on: January 27, 2008, 09:21:41 PM »
Een bedrijf in Florida-USA heeft een nieuw concept ontwikkeld op het gebied van externe verbrandingsmotoren.
Naar mijn idee heeft deze motor enkele heel goede basiseigenschappen en kenmerken die tegenwoordig steeds belangrijker (gaan) worden. De ontwikkeling staat nog in de kinderschoenen, maar lijkt, wat betreft emissies, al te starten op een niveau waar die van de hedendaagse interne vebrandingsmotoren tegen hun grenzen aan gaan lopen.
De onlangs vernieuwde (maar niet verbeterde!...)website komt nu nogal ongeloofwaardig over vanwege de typisch Amerikaanse, juichende PR-stijl, maar het ontwerp heeft beslist een gezonde technische basis.
De uitvinder heeft op meesterlijke wijze een paar harde noten uit het oorspronkelijke (oude) idee weten te kraken en dat bovendien weer op slimme manier met moderne technieken geintegreerd tot een compact geheel.

Wat denken jullie; gaan we nog meer horen over dit initiatief, of zal deze motor een stille dood sterven, of anders, zoals vaker is voorgekomen, door multinationals (olie-, autoindustrie) of overheid worden gewurgd?

http://www.cyclonepower.com/index.html
« Last Edit: January 30, 2008, 07:33:03 PM by washer »

Offline Benjamin23

• 351
  • +30/-4
  • Dit forum is het helemaal !
Cyclone Engine: Green Revolution Engine, verbrandingsmotor van de toekomst?
« Reply #1 on: January 28, 2008, 08:54:10 AM »
Als deze cycloonmotor (cyclone engine) efficienter is als de bekende otto-motor betekend dat zeker een kleine revolutie.
Ondanks alle charts met tienen en negens zie ik geen werkelijke verbruikscijfers

De motor wordt nu vooral ingezet voor grasmaaiers en onkruidwieders.
http://www.cyclonepower.com/cyclone_engine_uses.html

Als iemand meer over de efficientie van deze cyclone engine weet, ben ik zeker geinteresseerd!

Offline washer

• *
  • 6
  • +3/-0
Re: Green Revolution Engine, verbrandingsmotor van de toekomst?
« Reply #2 on: January 28, 2008, 06:51:17 PM »
Cyclone power claimt een rendement of efficientie die tussen een benzine en een dieselmotor in zou liggen. Ergens tussen de informatie staat een berekening die, onder bepaalde voorwaarden, uitkomt op een rendement van 31% .

Over de werkelijke verbruikscijfers vind je inderdaad nergens harde cijfers. Als reden wordt opgegeven dat het moeilijk appels met peren vergelijken is. Het ding verbrandt zowat alles, dus wat is het verbruik van, zeg maar, b.v. kerosine ten opzichte van sinaasappelschillen? Eerst moeten de brandstoffen die je wilt vergelijken omgerekend worden naar calorische waarde.
Er worden wel berekeningen in BTU's gegeven, maar die eenheid zegt mij niet zoveel.

Die grasmaaiers en onkruidwieders bestaan nog niet eens echt. Het zijn z.g. mock-up's bestemd voor demonstratie op beurzen. Het uiterlijk is er, maar de motor draait niet echt.

Volgens mij is de enige echt draaiende motor, op de beurs, de 10kW generator, voorlopig. Ook de toepassing voor automobielen is nog een eind weg, het wordt nergens genoemd, maar ik vermoed dat het nog lastig is om het toerental snel en secuur te kunnen regelen.

« Last Edit: January 28, 2008, 10:42:34 PM by washer »

Offline Robert

• 3.078
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
« Reply #3 on: January 28, 2008, 07:45:35 PM »
Als de efficientie niet noemenswaardig groter is dan bestaande motoren, zie ik het nut niet in van 'nog'  een variant.
Tenzij deze motor zonder al te veel moeite ook waterstof kan verbranden. Want dat is een tamelijk nieuw gebied, waar het toch wel allemaal naar toe nijgt te gaan. Veel mensen denken dat waterstof enkel in fuelcell cars met electromotoren zal worden geintegreerd, maar traditionele ottomotoren en deze nieuwe cyclonemotor die ook waterstof verbranden kunnen daar wellicht uitkomst bieden.

Offline washer

• *
  • 6
  • +3/-0
« Reply #4 on: January 30, 2008, 08:00:39 PM »
Robert,

Die motor verbrandt inderdaad net zo gemakkelijk waterstof(gas) als propaan, aardgas, LPG of welke gasvormige brandstof dan ook.  Bovendien blijven de nozzle's voor vloeibare brandstoffen gewoon op hun plek in de verbrandingskamer, zodat je elk gewenst moment weer kunt overschakelen.

Ik zou niet zo snel spreken van "nog" een variant, dit ding is zo wezenlijk anders van opzet dan de motoren waar wij mee opgegroeid zijn...  Zelf vind ik vooral het smeersysteem weergaloos!
Als iedereen hierop zou overschakelen levert alleen dat al een enorm milieuvoordeel op.

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #5 on: February 12, 2008, 08:08:02 AM »
Since the combustion is external to the mechanism, the Cyclone engine can run on any fuel… liquid or gaseous. Ethanol, diesel, gasoline, biomass … anything from municipal trash and agricultural waste to traditional fossil fuels can power the Green Revolution Engine – individually, or in combination. Initial tests of the engine used fuels derived from orange peels, palm oil, cottonseed oil, and chicken fat … none of which are impacted by cartels, hostile governments or dwindling reserves.

Whereas almost anything can go into a Green Revolution Engine, almost nothing comes out. It is exceptionally environment-friendly because the combustion is continuous and more easily regulated for temperature, oxidizers and fuel amount. Lower combustion temperatures and pressures create less toxic and exotic exhaust gases.

Blijkt gewoon een variant te zijn van de Stirlingmotor,in de vorm van een turbine
Externe verbranding én continu verbranding,niks nieuws dus.
Hoe groen is de motor eigenlijk,ik heb geleerd dat bij lage verbrandingstemperatuur meer zooi in de lucht komt.