Neoweb.nl

Nissan voorziet auto's van technologie om botsingen te voorkomen

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline Digihans

  • *****
  • 1.794
  • +86/-8
  • Gender: Male
  • E=MC2
Nissan voorziet auto's van technologie om botsingen te voorkomen

Autofabrikant Nissan werkt aan nieuwe veiligheidstechnologie die het wisselen van rijstrook en het achteruitrijden veiliger moet maken. Daarnaast moet een 'slim' gaspedaal zorgen voor lagere brandstofkosten.

Om de kans op een aanrijding via de zijkant en achterkant van een auto te verkleinen, heeft Nissan twee nieuwe technieken ontwikkeld. Het side collision prevention-systeem houdt via sensoren die aan de zijkant van de auto zijn bevestigd, het verkeer op andere rijstroken in de gaten. Als de bestuurder bijvoorbeeld voor een inhaalactie naar de linker rijstrook wil manoeuvreren, en er bevindt zich op dat moment een medeweggebruiker in de blinde hoek van de auto, dan geeft de boordcomputer een akoestisch alarmsignaal af. Daarnaast probeert het systeem een ongeluk te voorkomen door tegen te sturen en het rempedaal te laten trillen. De chauffeur kan in geval van nood echter het systeem negeren en een forse stuurcorrectie toepassen.

Het back-up collision prevention-systeem is actief tijdens het achteruitrijden. Sensoren aan de achterzijde en de zijkant van het voertuig scannen of de kust veilig is zodra de achteruitversnelling wordt ingeschakeld. Indien een object of een persoon te dichtbij komt, gaat een alarm af en stopt het voertuig direct. De nieuwe systemen, die momenteel nog uitvoerig worden getest voordat ze als optie op de duurdere modellen worden aangeboden, zijn aanvullingen op de bestaande systemen van Nissan die er voor moeten zorgen dat de chauffeur netjes in zijn baanvak blijft rijden en dat hij zich niet als bumperklever ontpopt.

Nissan komt, behalve met de nieuwe veiligheidssystemen, ook met een brandstofbesparende techniek op de proppen. Het zogeheten Eco-gaspedaal geeft een lichte tegendruk als de chauffeur het gas te diep intrapt. Daarnaast krijgt de bestuurder via een aantal leds die in de toerenteller zijn verwerkt, te zien of hij al dan niet zuinig rijdt. De chauffeur kan het systeem desgewenst uitschakelen of het gewoon negeren door het gas alsnog tot op de bodem in te trappen. Nissan stelt dat het Eco-gaspedaal vooral gezien moet worden als een leermiddel om de bestuurder een energiezuinige rijstijl bij te brengen.

bron:Tweakers.net

zie ook:
http://www.nissan-global.com/EN/NEWS/2008/_STORY/080805-01-e.html
http://www.nissan-global.com/EN/NEWS/2008/_STORY/080804-02-e.html