Neoweb.nl

rekenen aan zonne-energie

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline sprengers

• *
  • 1
  • +1/-0
rekenen aan zonne-energie
« on: October 27, 2008, 11:55:14 PM »
Zonne-energie heet de toekomst. Iedere andere investering is uitstel en vertraging van de duurzaamheid, die we moeten nastreven.
Ik ben op zoek naar rekenmeesters, die mee kunnen rekenen hoeveel zonne-energie wij moeten opwekken om ons land volledig van electriciteit te voorzien zodanig dat we onze hele energiebehoefte inclusief onze automobiliteit.
Over hoeveel megawatt hebben we het dan?
Hoeveel vierkante kilometer zonnepaneel is daar voor nodig?
Hoeveel investeringen vergt dat?
een klein begin voor een grootse oefenening?

Offline D.Heusden

• 409
  • +28/-5
  • van nanotechnologie tot ruimtevaart
Re: rekenen aan zonne-energie
« Reply #1 on: October 30, 2008, 10:15:21 AM »
Hoeveel energie verbruikt Nederland per jaar?

Dat lijken mij cijfers die het Nationaal Energie Agentschap wel kan geven.

Het omrekenen van benzine naar electriciteit is een stuk lastiger.

Verder moeten we weten wat de efficiëntie is van de beste zonnepanelen, eventueel voorzien van fresnel lenzen of aluminium spiegels om het zonlicht te concentreren.

Dan moet je weten hoeveel zonne-energie er in Nederland per m2 valt en daarbij rekening houden met de hoek van inval. Want als je de panelen schuin zet en laat meedraaien met de zon, zodat ze loodrecht het zonlicht opvangen vergroot dat de efficiëntie aanzienlijk.

Aan de hand daarvan kun je dan het aantal panelen uitrekenen. (totale energieverbruik / energie per zonnepaneel per vierkante meter = totale benodigde oppervlak)

Dan volgt de vraag:"Wat is de prijs van die efficiente zonnepanelen?"
Maar misschien nog wel belangrijker: "Wat is de prijs van die zonnecellen bij een dergelijke grote afname!"
Want je praat dan over duizenden vierkante meters.

Offline Robert

• 3.076
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
« Reply #2 on: October 30, 2008, 10:20:45 AM »
In Duitsland is becijferd dat met een gebied ter grote van 8% van het land, vol met zonnepanelen, heel Duitsland van energie kan worden voorzien.
Datzelfde zal dus ook ongeveer voor Nederland gelden.

Voor zoveel zonne-energie hoef je niet perse landbouw grond op te offeren, want ook bestaande gebouwen kunnen worden voorzien van zonnepanelen.

Verder kan een grote wolkenkrabber een veelvoud van z'n grondoppervlak aan zonnepanelen kwijt, door de zonnecellen ook aan de zijkant van het gebouw te bevestigen.

Offline sparky

• 323
  • +46/-4
  • Techniek is voor iedereen!
« Reply #3 on: October 31, 2008, 10:46:12 AM »
Hier wat cijfers over het electriciteitsverbruik in Nederland. (in 2007 was het electriciteitsverbruik 420 Peta Joule)

er staan ook cijfers over het energieverbruik van voertuigen (omgerekend naar Joules)

http://www.milieuennatuurcompendium.nl/indicatoren/nl0020-Verbruik-van-elektriciteit.html?i=6-40

Succes met de berekening voor het zonne-energie vraagstuk.

Offline Nlx

• **
  • 64
  • +17/-2
Re:rekenen aan zonne-energie
« Reply #4 on: September 12, 2009, 04:44:53 PM »
Omdat ik nieuwsgierig werd naar het antwoord -> even dit oude topic reanimeren...

Via de link van Sparky kwam ik hierop:
http://www.milieuennatuurcompendium.nl/indicatoren/nl0201-Stroomdiagram-energie-voor-Nederland.html?i=6-40

En daaruit blijkt dat het totale energieverbruik van NL in 2008 zo'n 3330 PJ was.

1 KWh is 3.6MJ, en uitgaande van een jaaropbrengst van een zonnepaneel van 80KWh per m2 (schatting) kom ik op een totaal benodigde oppervlakte van 11458333333 m2.

Oftewel net iets meer dan 11458 Km2, dat is dus een strook van 150Km lang en ruim 76Km breed.  :o

(Nederland heeft een oppervlakte van 41526Km2 waarvan zo'n 20% in beslag genomen wordt door water)
« Last Edit: September 12, 2009, 08:31:45 PM by Nlx »
Iedereen heeft het recht op mijn mening ;-)

Offline michel

• 166
  • +22/-0
Re:rekenen aan zonne-energie
« Reply #5 on: September 12, 2009, 10:59:44 PM »
Ik denk dat jouw berekening in grote lijnen wel zal kloppen. 25% van nederlands grondoppervlakte is op nodig om quite te spelen aan de energiebehoefte van stroom. Hier zelf heb ik een oppervlakte solar van
16m2 op het huis en dit levert nog net niet genoeg stroom voor ons samen.

Soms hebben we piekspanningen van 1900W, en bij bewolkt weer maar 200W, Ik kan me niet
voorstellen dat nederland 25% vollegt met solar, het is te duur om zoveel te produceren en
tevens is de hoeveelheid spiegeling een nadeel voor ons klimaat in nederland. Het zou hier ongeveer 20 graden  worden in de winter. Wel zou het gaan als ze de solar laten koelen m.b.v. de grond zodat de klimaat effecten worden gereduceerd.

Een alternatief is een biomassa centrale met 80% rendement, hou hier wel rekening met energiebelasting 0.11€ die veel hoger is als de kostprijs 0.08€ van stroom en daarna nog de btw 19%. Bomen nemen Co2 op en verbranding geeft Co2 af. Beter kan het niet en bomen groeien vanzelf.