Neoweb.nl

Toyota Prius rijden of niet?

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline merkator

• 330
  • +25/-4
  • Zeker Weten? Neoweb.nl...
Toyota Prius rijden of niet?
« on: December 06, 2008, 11:54:07 AM »
Ik ben zelf van plan om zakelijk een Toyota Prius te gaan rijden .
Die kosten nieuw zo'n 26.000 euro. Je betaalt de helft wegenbelasting, en de bijtelling is slechts 14%. (bij lease of zakelijke koop). Bij zakelijke koop krijg je ook nog eens btw terug.
De auto is standaard voorzien van een automaat (dat maakt een normale auto ook zo'n 3000 euro duurder)
Verder is het verbruik 1:22 (mits je niet te veel korte ritjes maakt).

Wie heeft er ervaring met de Prius? Hoe rijdt ie? Is ie echt zo zuinig?

Offline r2gnl

• *
  • 8
  • +1/-0
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Milieu
    • Artoge
Re:Toyota Prius rijden of niet?
« Reply #1 on: January 11, 2009, 12:52:55 PM »
Ik heb enige ervaring met de Prius. Een tijd lang is deze gebruikt door ons in een shortlease constructie. De wagen rijdt prima, ons is het niet gelukt boven een gemiddelde van 1:17 uit te komen. Opvallend vonden wij dat de accu's gevoelsmatig vaak opgeladen moesten worden. Geen idee of dat lag aan ons gebruik of de kleine storingen vanuit het motormanagementsysteem. De wagen is vanwege die storingen door de leasemaatschappij ingenomen. Ik zeg bewust kleine storingen, incidenteel uitvallen van een meter, na een lange autoweg rit wat stoten bij de eerst 3 of 4 stoplichten. Vonden wij niet ergelijk hooguit storend genoeg om melding van maken. Ik vermoed dat dit aan dit specifieke model lag aangezien ik nog niet vergelijkbare meldingen heb gezien over deze wagen.

Remco

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
« Reply #2 on: January 15, 2009, 04:41:17 PM »
Er komt in de zomer een nieuwe prius van toyota uit. Dat is dan al de 3e generatie, dus de meeste kinderziektes bij deze hybride zullen dan wel opgelost zijn.

Offline telefoontoestel

• *
  • 23
  • +4/-0
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Milieu
« Reply #3 on: January 20, 2009, 01:15:44 PM »
Ik zelf rijd de Honda Civic Hybrid. Ik heb juist voor deze gekozen doordat hij goedkoper is bij het instapmodel en tevens naar mijn smaak standaard een stuk uitgebreider is. Verder vind ik de Prius niet mooi.

Om echt zuinig te rijden zul je je moeten beperken tot 100km/u op de snelwegen en 80 op de buitenwegen. Uiteraard niet veel in de stad of file rijden.

Offline bashanna

• 775
  • +55/-6
  • yourney to the future
« Reply #4 on: January 20, 2009, 08:15:59 PM »
Het is wel jammer dat je inderdaad maar uit 2 merken kan kiezen. Honda is mij net iets te 'sportief' en Toyota is echt iets te oubollig. Het is dus jammer dat je eigenlijk geen echte keus hebt. Je kan niet kiezen voor een kleine hybride (smart / aygo / citroen C1), Je kan niet kiezen voor een hybride in de vorm van een golf / mini / leon. Ook geen sportwagen modellen of SUV's of van die hoge auto's zoals de opel safira of opel agila. Laat staan de duurdere auto's zoals een mercedes S-klasse of BMW 5 of 7 serie of Audi A5, A6, A8.

Ik hoop dat dat snel gaat veranderen!!

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
« Reply #5 on: April 15, 2009, 09:19:29 AM »
Er is een nieuwe Honda Hybride auto, de Honda Insight Hybride. De Insight lijkt bijzonder veel op een Toyota Prius Hybride.

Verder komt eind 2009 nog een nieuwe hybride van Honda uit, de Honda CR-Z Hybride. De CR-Z Hybride is een sportieve hybride auto.

En wie nog even geduld heeft... in 2010 is er de Honda Jazz Hybride. Een volwaardige gezinsauto die gebruik maakt van Hybride techniek.

Ook Toyota komt binnenkort weer met de 3e generatie Toyota Prius, verder is Toyota ook bezig met de Toyota Hybride Sports. Een sportieve versie van een hybride auto.

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
« Reply #6 on: April 15, 2009, 09:20:28 AM »
Ook Toyota komt binnenkort weer met de 3e generatie Toyota Prius, verder is Toyota ook bezig met de Toyota Hybride Sports. Een sportieve versie van een hybride auto

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
« Reply #7 on: June 02, 2009, 05:56:22 PM »
Nieuwe Prius heeft Kyocera-zonnepanelen op dak

De nieuwe Toyota Prius, die op 18 mei werd geĆÆntroduceerd, kan voor een meerprijs worden voorzien van een zonnepaneel die het ventilatiesysteem direct van energie voorziet. De panelen worden geleverd door het bedrijf Kyocera.

Toyota moest de vorm van het dak van de Prius aanpassen om deze geschikt te maken voor het zonnepaneel. Standaard is het dak van de nieuwe wagen voorzien van een welving, maar het was niet mogelijk om het paneel, waarvan de bovenste laag uit glas bestaat, deze 'pagoda'-vorm mee te geven. Ondanks de potentiƫle kwetsbaarheid bleken de panelen te voldoen aan de duurzaamheid die nodig is voor gebruik in auto's. Na het testen op ruw terrein vertoonden de zonnecellen geen scheuren of loslatingsverschijnselen.

Het zonnepaneel, afkomstig van Kyocera, bestaat uit zesendertig zonnecellen van polykristallijn silicium, gerangschikt in een matrix van zes bij zes cellen. Het rendement van de cellen bedraagt 16,5 procent, waardoor het maximale vermogen dat het paneel kan leveren uitkomt op om en nabij de vijftig watt. In eerste instantie ging het ontwerp van Toyota uit van een systeem waarbij het zonnepaneel een batterij oplaadde, maar de ontwerpers zijn hiervan afgestapt omdat het 'herhaaldelijk opladen en ontladen de levensduur van de batterij verkort'.

De keuze voor Kyocera voor de levering van de zonnepanelen voor de nieuwe Prius is een mooie opsteker voor de Japanse fabrikant. Het is echter niet bekend hoeveel geld er met de deal tussen Kyocera en Toyota gemoeid is. Wel is duidelijk dat de meerprijs voor het zonnepaneel circa 1500 euro zal bedragen.

Kyocera kon vorige donderdag overigens nog meer goed nieuws melden met het bericht dat het de daken van het Europese Gerechtshof heeft voorzien van zonnepanelen. In totaal behelst deze installatie 2262 zonnecelmodules die elk 175W kunnen leveren. Jaarlijks moeten deze panelen 360.000kWh opleveren.

bron: Tweakers.net

zie ook:
http://techon.nikkeibp.co.jp/english/NEWS_EN/20090519/170318/
http://www.pv-tech.org/news/_a/kyocera_solar_pv_modules_installed_on_rooftop_of_european_court_of_justice/