Neoweb.nl

DIY Solar, zelf een zonnepaneel op je dak bouwen?

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline merkator

• 330
  • +25/-4
  • Zeker Weten? Neoweb.nl...
DIY Solar, zelf een zonnepaneel op je dak bouwen?
« on: December 11, 2008, 04:30:54 PM »
Hallo, ik wil misschien een zonnepaneel op m'n dak gaan bouwen, maar waar begin ik?
Wat is het beste zonnepaneel? hoe lang gaat zo'n pv-paneel mee? Hoe sluit ik een zonnepaneel aan op de electriciteitskabels? Wat heb ik allemaal nodig? Wat zijn betrouwbare leveranciers van zonnepanelen?
Heb je een bouwvergunning nodig voor de plaatsing van zonnepanelen of zijn er regels voor de plaatsing van zonnecellen?
Waar moet ik op letten bij het plaatsen van een zonnepaneel? Wat voor onderhoud komt er bij een zonnepaneel kijken? Hoeveel energie levert zo'n zonnepaneel? Is er nog iets van subsidie voor zonnepanelen?

Offline djmarco

• **
  • 55
  • +12/-0
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
Re:DIY Solar, zelf een zonnepaneel op je dak bouwen?
« Reply #1 on: December 24, 2008, 07:18:39 PM »
kalm aan, kerel.  tegen de tijd dat zonnepanelen kostendekkend worden en er dus geld aan te verdienen valt door instalateurs wordt het veel eenvoudiger om die panelen te bemachtigen en op je dak te plaatsen.

Offline oblio

• *
  • 1
  • +0/-0
« Reply #2 on: January 18, 2009, 07:41:53 AM »
Senter Novem en het ministerie van economische zaken belemmeren al 30 jaar de subsidies voor zonnecelpanelen.
Alle reclame van hen voor zonenergie, is pure fake..
Subsidies zijn voor de minima nodig.
Ben je rijk genoeg om 20 m2 te plaatsen? Dan kan ik je met mijn ervaring voorspellen dat een goede kwaliteit zonpaneel gerust 100 jaar zonder capaciteitverlies mee kan. Overigens ben ik de enige die deze voorspelling durft te doen.
Dat komt om dat ik 30 jaar 2 panelen aan het testen ben. De resultaten zijn verbluffend goed.
Zelfs de buitenzijden zijn nog als nieuw ondanks dat 10 van de 30 jaar deze panelen regen, zand-stormen, de luchtvervuiling van de maasvlakte, en de zoute zee stormen in Hoek van Holland hebben moeten verduren.
12 jaar stonden ze op het balcon in de Agniesestraat 77 te Rotterdam. [ Meest, met lucht-vervuilende buurt van Nederland] de laatste 11 jaar zijn ze zonder capaciteit verlies werkzaam op een camping.
De energiebedrijven zijn sinds kort verplicht een tussenmeter te plaatsen, zodat je op een zonnige dag 30-40 kilowatt terug levert aan het net.
Je achterkleinkinderen zullen je geboortedag zeker na 100 jaar nog vieren voor jouw wijsheid.
Zelfs enkele meters kunnen al met 12 volt gadgets een hoop gemak geven.
Ooit werd een wet geschapen waar aanvragen voor een patent op een perpetuum mobile niet meer werden behandeld.
Maar toen was energiegebruik van de zon nog niet algemeen bekend.  Dus kunnen we stellen dat de zonnecellen een perpetuum mobile is wat nu erkend is.
Bij de instelling van die patentwet ging men er van uit dat niets zo maar kon gaan bewegen zonder er energie aan toe te voegen.
Nu blijkt dat het dagelijkse daglicht al energie geeft, valt de patentwet van toen met zijn speciale P-M-regel door de mand.
Wat de regels voor plaatsing betreft, heb ik kort geleden nog een proces van Patrimonium Woningstichting te Rotterdam verloren. Hun regel : "niets op het dak"
De architect die de flats in de Agniesestraat 77 had ontworpen in 1983, vond dat het gewoon wel kon.
Proceskosten 1200 euro.
De rechter, een vrouw deed net of zij voor mij was, maar de uitspraak was vernietigend.
Overigens wil ik je kennis laten nemen van het koken op zon in Nederland.
www.hoekvanholland.biz en kies de topics voor zon-koken.
Ook vind je dar meer nfo inzak zonpanelen.

Hallo, ik wil misschien een zonnepaneel op m'n dak gaan bouwen, maar waar begin ik?
Wat is het beste zonnepaneel? hoe lang gaat zo'n pv-paneel mee? Hoe sluit ik een zonnepaneel aan op de electriciteitskabels? Wat heb ik allemaal nodig? Wat zijn betrouwbare leveranciers van zonnepanelen?
Heb je een bouwvergunning nodig voor de plaatsing van zonnepanelen of zijn er regels voor de plaatsing van zonnecellen?
Waar moet ik op letten bij het plaatsen van een zonnepaneel? Wat voor onderhoud komt er bij een zonnepaneel kijken? Hoeveel energie levert zo'n zonnepaneel? Is er nog iets van subsidie voor zonnepanelen?

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
« Reply #3 on: February 12, 2009, 10:04:28 AM »
Misschien wat zaken om rekening mee te houden als je zelf een zonnepaneel wilt bouwen:

Zonnepaneel met Heliostaat
Met een Heliostaat kun je je zonnepaneel automatische richten op de zon.
http://en.wikipedia.org/wiki/Heliostat

Verder wat cijfers m.b.t. de efficientie van zonnepanelen. (in laboratoria)
- monokristalijne zonnecelen behalen een rendement van ongeveer 25%
- multijunction concentrators behalen een rendement van zo'n 41% (Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems)
- organische zonnecellen behalen nu een rendement van zo'n 5,9% (Plextronics)

Offline dazz

• 203
  • +20/-3
    • ronkr.goedbegin.nl
« Reply #4 on: July 21, 2009, 05:57:48 AM »
Hallo, ik wil misschien een zonnepaneel op m'n dak gaan bouwen, maar waar begin ik?...
Ik dacht dat http://www.new-energy.tv/allereportages.php een handige link zou kunnen zijn, maar weet het niet zeker.
Veel video's over duurzame energie, en ook over zonnepanelen.

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #5 on: July 23, 2009, 08:16:28 PM »
Ik persoonlijk ben geen voorstander van PV panelen,maar vind het een goede oplossing als het gaat om zgn off-grid oplossingen.

Ten eerste moet je uitrekenen hoeveel je wilt produceren.
dan moet je uitzoeken of je (en welke) vergunning je nodig hebt,
Dan moet je uitzoeken of je in aanmerking komt voor subsidie(laat je niet afschrikken door lokale kneusjes,die beweren dat er geen potje voor is en ondertussen de subsidie in hun eigen zak steken.
De EU heeft er een potje voor.
Ik raad af om het eventuele overschot terug te leveren aan het net(let wel er wordt gesproken over terugleveren en niet over verkopen)Dat kost vaak meer dan dat het oplevert.
Sla het op(niet in een batterij)in de vorm van warmte of maak een deal met de buren.
Let wel dat een PV paneel de duurste vorm van energie opwekking is,daarom is het zeer zeker niet rendabel om een zonnepaneel aan te schaffen.

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #6 on: July 23, 2009, 08:42:12 PM »
Senter Novem en het ministerie van economische zaken belemmeren al 30 jaar de subsidies voor zonnecelpanelen.
Alle reclame van hen voor zonenergie, is pure fake..
Subsidies zijn voor de minima nodig.
Ben je rijk genoeg om 20 m2 te plaatsen?
Misschien fake voor de minima die twee paneeltjes hebben( en terecht).
Voor diegenen die het hele dak volleggen zijn er genoeg mogelijkheden.
Verder ben je niet de enige die die voorspelling durft te doen ,durf ik ook.
Ik durf ook te voorspellen dat het nooit iets wordt met kleinschalige zonnepaneelprojectjes.
Ik durf ook te beweren dat als jij die centjes op de bank had gezet het nu meer dan verdubbeld was.
Ik durf ook te beweren dat 20m2 nooit never geen 30 kW oplevert.(het maximale vermogen wordt gemeten bij een optimale zoninstraling ergens rond de evenaar.
.

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #7 on: July 23, 2009, 08:53:16 PM »
Misschien wat zaken om rekening mee te houden als je zelf een zonnepaneel wilt bouwen:

Zonnepaneel met Heliostaat
Met een Heliostaat kun je je zonnepaneel automatische richten op de zon.
http://en.wikipedia.org/wiki/Heliostat

Verder wat cijfers m.b.t. de efficientie van zonnepanelen. (in laboratoria)
- monokristalijne zonnecelen behalen een rendement van ongeveer 25%
- multijunction concentrators behalen een rendement van zo'n 41% (Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems)
- organische zonnecellen behalen nu een rendement van zo'n 5,9% (Plextronics)

Een zonnevolger vergt een andere constructie,de prijs is dan plotseling dubbel zo duur(voor een 120 watt paneel)
Wat betreft de zonneconcentrator,die is alleen functioneel als er een zonnevolger gebruikt wordt.
de concentrator is uitermate gevoelig voor vuil en dient of beschermt te worden ,of goed schoongehouden te worden.
maakt men gebruik van een concentrator ,kijk dan uit voor de maximale bedrijfstemperatuur van het paneel.
(die vaak niet gemeten wordt)

Offline dazz

• 203
  • +20/-3
    • ronkr.goedbegin.nl
« Reply #8 on: July 25, 2009, 06:55:07 AM »
Zuinige ZonnePanelen?
Alles Weten over Zonne energie? Zoek, Vind en Denk Hier mee!
www.OverEnergie.nl/ZonneEnergie

Vorig bericht zag ik ergens en dacht aan deze rubriek.

Offline Robert

• 3.076
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
« Reply #9 on: July 27, 2009, 08:25:55 AM »
Een zonnevolger vergt een andere constructie,de prijs is dan plotseling dubbel zo duur(voor een 120 watt paneel)
Wat betreft de zonneconcentrator,die is alleen functioneel als er een zonnevolger gebruikt wordt.
de concentrator is uitermate gevoelig voor vuil en dient of beschermt te worden ,of goed schoongehouden te worden.
maakt men gebruik van een concentrator ,kijk dan uit voor de maximale bedrijfstemperatuur van het paneel.
(die vaak niet gemeten wordt)

Het kan toch niet zijn, dat een simpele draaischijf net zo duur is als een zonnepaneel? Natuurlijk worden die dingen niet gratis gemaakt, maar qua techniek stelt dat echt weinig voor.

Een heliostaat bestaat volgens mij uit niet meer dan 2 ronde schijven, wat kogellagers en een motortje die wordt aangestuurd door een simpele routine. Verder heb je een frame nodig om het zonnepaneel aan te bevestigen en misschien een stukje plastic om de motor en de chip te beschermen tegen het weer. Natuurlijk kun je het moeilijk maken met software die uitrekent waar de zon zich bevindt. Of draadloze communicatie met een computerprogramma, die de ideale positie doorgeeft etc. Maar volgens mij het is het ook van te voren uit te rekenen hoe de zon in een bepaald coördinaat de komende 1000 jaar over de aarde draait.
Desnoods maak je een website met daarop een soort database met alle coördinaten ter wereld en bijbehorende volgpatronen.
Als je dan zo'n paneel op je dak installeert, moet je een code ingeven en weet het apparaat welk traject hij moet volgen.

Misschien een gat in de markt: Goedkope Heliostaten!

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #10 on: July 28, 2009, 06:25:27 PM »
Je moet vooral het duurste niet vergeten.
De panelen zelf dienen beschermt te worden tegen wind.Dat vergt iets meer dat wat kogellagers en een motortje,het hoeft maar 1 keer in de 20 jaar flink te waaien en je pensioentje is foetsie.
De meeste zonnevolgers zijn erop gebouwd om in de grond verankerd te worden.
Ik weet geen eens of er zonnevolgers zijn om op een dak te plaatsen.

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #11 on: July 28, 2009, 11:17:31 PM »
Ik heb ook zelfbouw panelen, deze kosten veel minder als kant en klare panelen.
Het zit onder de 1 euro terwijl ze hier meer dan 3,5 euro per watt kosten.
Ik heb ze via ebay in amerika besteld, zoek maar op ebay, evergreen solar, rebecca is de verkoper.
Je moet wel even geduld hebben voordat ze aankomen, ik heb er ca 3-4 weken op gewacht,
het inklaren bij de douane kost veel tijd, dit kun je zien via track en trace.

Met zelfbouw navoering, iets wat mij aanspreekt, moet je er idd een microchip aan hangen. Gelukkig
kan ik dit zelf bouwen.

Mijn idee voor de aansturing van de ideale zonnestand is om een stuk of 3 solar cellen of lux componenten onder verschillende hoeken te plaatsen op een paaltje zodat je kan meten tussen de afzonderlijke cellen welke het meeste vermogen geeft. Het meeste vermogen geeft de ideale paneelstand aan.

Ondertussen 17 aug. draait de netiverter aardig terug, betere investering kan je niet hebben.
Nooit verwacht dat als de wasmachine aan staat de meter nog terug kan draaien.
Hiervoor heb ik geen diy panelen gebruikt maar kant en klaar spul.

Met diy panelen moet je veel geduld hebben, maar het werkt zeker zo goed. Je kunt er ook kunstwerken mee maken
zoals solar palmbomen voor in de tuin etc.

« Last Edit: August 17, 2009, 09:38:28 PM by michel »

Offline markV6

• *
  • 3
  • +1/-0
« Reply #12 on: January 06, 2010, 07:11:09 PM »
Een heliostaat systeem heb ik gemaakt. Het een een printje met processor die zonder computer de stand van de zon uitrekent en de spiegel dan zo richt dat deze altijd op de zelfde positie gericht is. Ik had het zelf suntrack genoemd. Je kunt het natuurlijk ook gebruiken om recht op de zon te richten.

http://home.tiscali.nl/markhome/index.html?suntrack/suntrack

Offline dsiepman

• *
  • 1
  • +0/-0
« Reply #13 on: February 15, 2011, 10:07:22 PM »
Ik ben sinds kort ook bezig met het zelf vervaardigen van zonnepanelen. Dus: losse zonnecellen, glas, folie, etc kopen en zelf alles aan elkaar solderen. Bovendien ga ik alles met behulp van EVA (ethyleen vinyl acetaat) aan elkaar lassen tot één waterdicht geheel. Hiertoe heb ik een eenvoudige oven gebouwd waarin ik de sandwich aan elkaar kan lassen. Om een luchtbelvrij resultaat te krijgen trek ik alles vacuüm.

Ik ben op zoek naar anderen die soortgelijke projecten overwegen of zelfs al aan het uitvoeren zijn. Zo kunnen we problemen vermijden door ideeën en kennis uit te wisselen.

Ik heb op http://my-eco-projects.nl/zonnestroom/zonnepanelen-lamineren-met-een-zelfbouw-oven al een korte inleiding geschreven over hoe ik mijn panelen wil gaan " bakken" . De verdere aanpak zal ik op korte termijn ook daar neerzetten, samen met de nodige foto's.

Ik heb de indruk dat het werken met EVA nog niet echt gemeengoed is in Nederland, terwijl het materiaal in bijvoorbeeld de VS steeds meer opduikt op zelfbouwfora. Het lijkt een goede oplossing tegen het ogenschijnlijk onvermijdelijke vocht in de meeste zelfbouwpanelen.

Reacties welkom!

O ja: als het allemaal gaat lukken dan heb ik straks 400 Wp voor 1 euro per Wp!