Author Topic: vraagstuk spanner  (Read 5645 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sven

• Guest
vraagstuk spanner
« on: March 19, 2004, 11:18:34 AM »
Door middel van een schroefspanner G wordt een trekkracht T uitgeoefend in de starre stang AB van het vierkantig vlakke frame ABCD zoals in de figuur weergegeven.
Bepaal de krachten uitgeoefend in de andere starre stangen. Welke staan onder trek – of drukkracht?
De diagonalen AD en BC kruisen vrij in E.
Er zijn vrij scharnierende verbindingen in A,B,C en D.

Neoweb.nl

vraagstuk spanner
« on: March 19, 2004, 11:18:34 AM »

hans

• Guest
Re:vraagstuk spanner
« Reply #1 on: March 19, 2004, 08:11:49 PM »
of ik snap de vraag totaal niet of we worden allemaal een beetje voor de gek gehouden.  :o De trekkracht in stang AB wordt door dezelfde stang opgenomen, de reaktiekracht van de stang op de spanner is een drukkracht, even groot als de trekkracht. Op de rest van het stelsel wordt geen enkele invloed uitgeoefend.
Groet,  Hans

Offline boeger

• undefined
  • Newbie
  • *
  • Waardering: +11/-6
  • "Only two things are infinite, ...."
« Reply #2 on: March 21, 2004, 12:31:43 PM »
AB is niet een stang, het moet betaan uit 2 stangen. Anders komt de rest van het frame niet onder spanning te staan. Maar even vanuitgaande dat dat een foutje is in e vraagstelling:

de punten A en B worden naar elkaar toe getrokken. Door de diagonalen (duwkracht dus) is de enige richting die AB op kan naar boven. BD en AC voorkomen dit met een trekkracht. CD levert dan nog een trekkrachtje

sven

• Guest
« Reply #3 on: March 21, 2004, 12:48:07 PM »
"Door middel van een schroefspanner G wordt een trekkracht T uitgeoefend in de starre stang AB " tuurlijk dat in de schroefspanner de stang AB onderbroken is

Offline Peter

• Board Technicus
  • Sr. Technology Member
  • Waardering: +37/-7
  • Meten = Weten
« Reply #4 on: March 21, 2004, 05:23:14 PM »
zo ziet het er op de tekening niet uit.

Ik heb ooit een natuurkunde vraag gekregen voor een tentamen en toen stelde ze de vraag: Wat kun je in de spoel doen?

Ze verwachten natuurlijk dat er een stuk ijzer in moet, maar ik zei:"Je kan in de spoel een rondje rennen, of een liedje zingen, of een filmpje kijken"

Eerst gaven ze me punten in mindering, maar toen ik mij ging verdedigen, kreeg ik toch gelijk.

Ze hadden moeten zeggen:"Wat kun je in de spoel doen, om de magnetische kracht te vergroten?"

Dan had ik heus wel het juiste antwoord gegeven.

Uiteindelijk konden ze er wel de lol van inzien, omdat ik het dus eigenlijk gewoon al wist.

sven

• Guest
« Reply #5 on: March 21, 2004, 10:05:10 PM »
als ik (en dat zou trouwens nooit in me opkomen om zo'n ... antwoorden te geven) zo antwoord = 0,0

wat doe jij als je huis in de fik staat, gaan lopen