Neoweb.nl

De klimaatoplossing: witte daken

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline dazz

• 203
  • +20/-3
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
    • ronkr.goedbegin.nl
« on: May 15, 2009, 04:29:43 AM »
Via New-energy-tv een nieuwe aflevering:

Het wereldwijd glanzend wit schilderen van onze daken helpt om de aarde te behoeden tegen het broeikaseffect...

-
Wil iemand reageren?
« Last Edit: December 05, 2009, 09:10:02 AM by dazz »

Offline Benjamin23

• 351
  • +30/-4
  • Dit forum is het helemaal !
Re:De klimaatoplossing: witte daken
« Reply #1 on: May 15, 2009, 08:30:10 AM »
Zowieso zijn witte daken gunstig. In de zomer weerkaatsen witte daken namelijk de zonnewarmte en hoeft er binnen minder gekoeld te worden.

Maar ik vraag me af of het effect echt zo groot is.
De daken van huizen vormen slechts een relatief klein oppervlak in vergelijking met het totale oppervlak van de aarde.

Ik heb wel eens een documentaire gezien waar ze wit folie uitrolde over een stukje ijs, om zo het smelten te vertragen. En dat werkte ook!
Alleen moet iemand die folie wel uitrollen. En als er sneeuw op valt en weer smelt, wordt het folie grijs en grauw en is het effect juist tegenovergesteld! Ook groene aanslag zoals mos, moet geen vat krijgen op de witte folie.

Je zou je dus voor kunnen stellen dat in de toekomst grote partijen weiland of water bedekt worden met enorme lappen folie.
Maar het moet wel goed onderhouden worden .

Ook zou je een groot stuk folie kunnen ontvouwen in de ruimte, zodat het zonlicht er gewoon niet doorkomt.
Het voordeel is dat deze folie niet smerig wordt en tevens gemakkelijk verplaatst kan worden.
Maar wat zijn de effecten van al die aanpassingen?

Stel je houdt de polen kunstmatig koel door ze in de schaduw te zetten. Wat gebeurt er dan met windstromen etc??

Offline Robert

• 3.071
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Re:De klimaatoplossing: witte daken
« Reply #2 on: May 15, 2009, 08:52:23 AM »
Tja, en zoals die kerel al zei. Als je je dak niet wilt verfen, zet er dan zonnepanelen op.
Hetzelfde geldt met zo'n folie in de ruimte. Maak er gewoon één groot opvouwbaar zonnepaneel van. Dan snijdt het mes aan 2 kanten. (schaduw + zonne-energie)