Neoweb.nl

Smog oorzaak, gevolg en oplossingen

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Offline D.Heusden

• 409
  • +28/-5
  • van nanotechnologie tot ruimtevaart
Smog oorzaak, gevolg en oplossingen
« on: May 15, 2009, 10:59:21 AM »
Smog
Smog is luchtvervuiling. Het woord smog is een combinatie van de Engelse woorden smoke en fog. Letterlijk vertaald betekent smog: door rook en uitlaatgassen vervuilde mist.

Bespreek hier alles over Smog.
Over de oorzaken van Smog, de gevolgen van smog voor mensen en de natuur en eventuele oplossingen om het smog probleem op te lossen.

Offline D.Heusden

• 409
  • +28/-5
Re:Smog oorzaak, gevolg en oplossingen
« Reply #1 on: May 16, 2009, 01:35:54 PM »
Eén van de grootste oorzaken van smog in rurale gebieden is het vervoer en zware industrie zoals olierafinaderijen .

Ik speelde vroeger simcity en hoe groter je stadje groeide, des te meer luchtvervuiling (smog) ontstond er langs de industriegebieden en snelwegen.
En zo is het met smog ook in het echt. fabrieken en auto's zorgen voor de meeste uitstoot van roetdeeltjes en fijnstof (smog).

In simcity bouwde ik later mijn steden allemaal met spoorrails. Een trein rijdt immers op electriciteit en heeft geen uitstoot waar die rijdt. En werkelijk waar.. mijn stadje was superschoon! Dus geen last meer van smog!

Maar ja, om in het echt voor ieder huis een spoorlijn of tramlijn neer te leggen om het smogprobleem te verhelpen, is iets te veel van het goede.. of niet?
Qua investering is het misschien veel geld, maar het levert super veel werkgelegenheid en de treinen en trams kunnen ook weer bemand worden.
Daarnaast zijn straatstenen en stratenmakers ook niet gratis!

Met een beetje fantasie zou je deze voertuigen zelfs automatisch kunnen laten rijden.

Offline Robert

• 3.071
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
« Reply #2 on: May 16, 2009, 01:52:18 PM »
Als iedereen een electrische auto rijdt, heb je ook geen last meer van smog! En dan kun je het bestaande wegennet ongemoeid laten.

Maar als we allemaal het geld van de aanschaf van een auto zouden stoppen in een publiek vervoerssysteem, denk ik dat je uiteindelijk veel goedkoper uit bent.

Offline D.Heusden

• 409
  • +28/-5
« Reply #3 on: May 16, 2009, 01:54:27 PM »
Een tram, metro of (zweef) trein, die om de 5 of 10 minuten langs komt, is veel efficienter. Je vervoert namelijk veel meer mensen in één keer.
Daarnaast weet ik neit wat duurder is: een stuk klinkerweg, asfvaltweg of een paar stalen balken voor een trein?