Neoweb.nl

vochtig toiletpapier slecht voor het riool?

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
vochtig toiletpapier slecht voor het riool?
« on: June 02, 2009, 06:07:15 PM »
Het is verboden om de doekjes door het toilet te spoelen, maar de meeste mensen doen dat toch.
Op 3fm hoor je nu een commercial voor vochtig toiletpapier.
Maar kunnen die doekjes nu echt kwaad voor het riool en/of de waterzuivering?

Offline Robert

• 3.076
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Re:vochtig toiletpapier slecht voor het riool?
« Reply #1 on: June 02, 2009, 06:09:04 PM »
Op milieucentraal staat o.a. dit: http://www.milieucentraal.nl/pagina.aspx?onderwerp=Riool%20en%20verstopping

Rioolwater bevat vuil water van huishoudens, de industrie en vaak ook regenwater. Rioolwaterzuiveringsinstallaties maken er schoon water van en lozen dat op het oppervlaktewater. Het riool zit soms verstopt als gevolg van afval dat mensen door het toilet spoelen.
Hoe meer vervuiling het rioolwater bevat, des te meer energie en geld het kost om het te zuiveren. Niet alleen het zuiveren van rioolwater kost veel geld, ook het schoonhouden van het riool en de pompen is duur. Deze kosten ziet u terug in de hoogte van het gemeentelijke rioolrecht.
Tips

* Alles wat uit het menselijk lichaam komt, droog toiletpapier en restanten van voedingsmiddelen die door het zeefje in de gootsteen kunnen mogen via de gootsteen en het toilet in het riool.
    * Restanten van huishoudelijke reinigingsmiddelen mag u door de gootsteen of het toilet spoelen.
    * Reinigingsdoekjes en vochtig toiletpapier mogen, ook al zeggen de fabrikanten soms anders, niet door het toilet.
    * Lever medicijnen in bij de apotheek of drogist.
    * Lever verf en terpentine in bij de gemeente.

Offline Metalcad

• *
  • 1
  • +1/-0
« Reply #2 on: June 30, 2009, 04:14:51 PM »
Vochtig toilet papier is inderdaad slecht, stichting rioned (http://www.riool.net/riool/pages/showPage.do?instanceid=31&itemid=3607&style=default) schat dat 60% van de verstoppingen in huis aansluitingen van deze vochtige doekjes komt.
Dit kost de samenleving EU 25 milj. aan huis aansluitingen en EU 30 milj.  voor de waterzuiverings pompen (komt terug in de waterschapsbelasting).
Als alternatief kun je met een product als de whype (www.whype.eu) gewoon toiletpapier gebruiken, waardoor het riool niet meer verstopt.

Offline loadrunner

• 152
  • +23/-0
« Reply #3 on: July 02, 2009, 12:41:44 AM »
Op de ouderwetse manier, klein flesje water en zachte zeep om te spoelen.
Als alles gemakkelijk gaat, hebben we niets te doen.

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
« Reply #4 on: July 02, 2009, 02:33:25 PM »
Of zoals ze in Turkije hebben. Zo'n waterstraaltje.
En in Japan heeft het toilet zelfs een electronisch oog dat een waterstraal kan richten en daarna föhnen ze de boel zelfs droog  :o  ;)

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #5 on: July 08, 2009, 09:47:38 PM »
Vochtig toilletpapier?ik woon al een tijdje niet meer in Nederland en wil graag weten wat vochtig toilletpapier is.
Ik moet het even uitleggen.
Waar ik woon rijden we in de zomer op quads en in de winter op snowscooters.
de dichtsbijzijnde winkel is 30 km.
Het dichtsbijzijnde verkeerslicht is geloof ik ongeveer ergens in Åre of Levanger.
Voor alle duidelijkheid ,ik weet wel wat toillet papier is en als ik doortrek wordt het zeiknat.
Wordt vochtig toillet pappier minder nat dan gewoon toillet papier,wie is hier nou gek aan het worden?
Vochtig toillet papier...zijn er werkelijk mensen die het kopen?

Ik had een heel verhaal over het gierige gedrag en het drogen van toilletpapier ,maar dat heb ik weggehaald.
Bij voorbaat mijn excuses voor mijn sarcasme.

Offline loadrunner

• 152
  • +23/-0
« Reply #6 on: July 09, 2009, 01:40:55 AM »
wetties, wet tissues, vochtig geparfumeerde desinfecterende doekjes.

omdat ze niet oplossen in water, zijn ze slecht voor het riool
Als alles gemakkelijk gaat, hebben we niets te doen.