Neoweb.nl

Houtkachel => "stoom"turbine => electrische auto opladen

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline michel

• 166
  • +22/-0
Houtkachel => "stoom"turbine => electrische auto opladen
« on: June 08, 2009, 05:30:59 PM »
Electra inkopen kost heel veel geld, je kunt ook gratis laden met een veel hogere output
Meterkast voorbeeld : 20Amp, 4400Watt = 4.4 Kwh laadvermogen per groep.
Tevens is ons electrisch net niet berekend op het thuisladen van electrische auto's.

Neem een woning met de volgende installatie :

Houtkachel met interne stoomgenerator, 34 KW (is nog klein) = 34000 Watt
Stoomturbine met dc-dynamo, 34 KW

Voor het idee is onderstaand filmpje door mij gemaakt,

Voor het idee wordt gebruik gemaakt van explosieve stoomvorming. Dit is ook
meerdere malen getest.

Het standaard proces :
Een waterketel die 80% gevuld is met gedistileerd water. Het ketelniveau
wordt op peil gehouden door een voedingspomp en de stoom wordt opgewekt doordat het water kookt.
In je systeem zit ook nog een condensor, die achter de turbine zit. Het nut is dat de afgewerkte stoom dan
geforceerd afkoeld en daardoor ook nog een vacuum trekt in de turbine zodat het vermogen nog meer
toeneemt, zie het als een hoogrendement systeem.

Het alternatieve proces, explosieve stoomvorming :
Het voordeel van explosieve stoomvorming is niet dat het rendement toeneemt, maar dat
de kracht/tijd verhouding enorm stijgt. Tijdens explosieve stoomvorming is de factor uitzetting
van 1 druppel water direct 1600x volume terwijl dit in een normaal proces geleidelijk gaat.
Het is als het ware een druppel op de gloeiende plaat waar je de direct de maximale energie uit haalt.
Het werkt het beste door het water gedoseerd in te spuiten, net als bij een injectiemotor.
Het systeem werkt ook op lagedruk, d.w.z. onder de 3 bar.

Op het onderstoom.nl forum staat ook een topic van dit systeem.
Het nadeel daar is dat het onderwerp expliciet op stoom moet doelen en niet op electrische auto's.

Een stoomtubine is een simpel onverslijtbaar systeem, zie "de laval" turbine's met 4 straalpijpen.

Het is een goede oplossing voor de toekomst en voor de zuinige mensen onder ons.

Voor tekeningen van een combinatie houtkachel met cv omloop en inzetunit voor stoom, mailen naar michelwijnja@gmail.com

Er zijn ondertussen een aantal testopstellingen geweest, welllicht komt eind van de week de nieuwe stoomketel
binnen welke gaat dienen als power source voor het echte werk.
Dit is dan een apart systeem buiten het hout cv systeem.

Dit is mijn huidige systeem :

Hout cv kachel 34kw
Buitenshuis ondergrondse boiler 300 liter
Buitenshuis ondergrondse indirecte warmwater wisselaar 40KW
Vloerverwarming 150m2, 8 groepen
Buitengroep voor zwembad
Automatische zoneverdeling met besturing

« Last Edit: June 08, 2009, 11:09:24 PM by michel »

Offline michel

• 166
  • +22/-0
Re:Houtkachel => "stoom"turbine => electrische auto opladen
« Reply #1 on: June 21, 2009, 04:58:00 PM »
Er zijn niet veel reactie's op het thuisladen van electrische auto's, kennelijk is de benzine nog
te goedkoop.

Ben nu aan het kijken of ik een kleine turbinemotor om kan toveren
tot een combinatieturbine.

Je krijgt dan in het klein een vliegtuigmotor (jet engine) met aan de
inlaatzijde een bypass systeem. het bypass syteem is als bij de laval stoomturbine's, dus een secundair systeem met 4 straalpijpen waar de stoom uit komt, dit draait mee op de orginele rotor en stator. Op dezelfde inlaatrotor word ook de koude lucht naar binnengeblazen via de orginele inlaatcycli. Om het turbo effect op de orginele motor te krijgen wordt i.pl.v. brandstof (kerozine) inspuiten een houtkachel gebruikt. Boven de verbrandingskamer bevindt zich een stoomspiraal welke dient als startmotor voor de turbine.

Offline Robert

• 3.076
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
« Reply #2 on: June 21, 2009, 08:53:58 PM »
Voor het idee is onderstaand filmpje door mij gemaakt,

Peukie erbij..  ;) (niet zo gezond.. maar goed)

Het idee is wel interessant. Alleen vraag ik me af of je energiebron (hout of kerosine) wel zo efficiënt wordt omgezet.
De kachel straalt immers een hoop warmte uit. Daarbij is het proces wel 'explosief', maar daardoor weer niet volcontinu.

Ik vraag me dus af hoe goedkoop of duur uiteindelijk 1kw/h uit dit systeem gaat kosten. Hout en kerosine/benzine is immers ook niet gratis.

Maar zowieso respect voor het feit dat je een werkende testopstelling hebt gemaakt. Ook het vaccuum concept is wel interessant om het rendement enigszins te verhogen.

Offline Stoney3K

• *
  • 9
  • +4/-0
« Reply #3 on: June 21, 2009, 09:40:27 PM »
Ik denk zelf dat  je verder zou kunnen komen met een microturbine-opstelling waarbij je de restwarmte ook nog voor de CV of warmwatervoorziening kan gebruiken. De uiteindelijke brandstof maakt in dat geval niet zo heel veel uit -- gasturbines draaien op nagenoeg alles, van hout(-skool) tot (bio)diesel, kerosine of propaangas.

Let er ook op dat je aan 34kW aan gelijkstroom nog niet zoveel hebt ;)... je zal het toch om moeten kunnen zetten in 400V/32A (max. 20kVA) of 400V/63A (max. 40kVA) krachtstroom. Terugleveren aan het net kan in dat geval altijd nog.

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #4 on: June 28, 2009, 02:39:51 PM »
Die dingen worden in het hoge noorden al geproduceerd,niet met stoom(teveel administratieve rompslomp).
Het rendement is wel lager,maar het is in gebruik veel veiliger
Gewoon een turboagg(die dingen koop je tegenwoordig voor 400 euro).
Dus ga nou niet het wiel opnieuw uitvinden.
Wil je een bijdrage leveren ,zoek dan een app wat betaalbaar is,een klein kompact app wat genoeg energie levert voor een modaal huishouden tegen een normale prijs.

Offline D.Heusden

• 409
  • +28/-5
  • van nanotechnologie tot ruimtevaart
« Reply #5 on: June 29, 2009, 08:18:34 AM »
Die dingen worden in het hoge noorden al geproduceerd

Hoe heet dit apparaat dan expliciet? en waar wordt dit geproduceerd? of door wie?

Ik vind het wel een interessante ontwikkeling.
Als het meer rendement oplevert, kunnen bijna alle energiecentrales efficienter werken!

Offline loadrunner

• 152
  • +23/-0
« Reply #6 on: June 30, 2009, 01:34:11 AM »
Ik moest meteen denken aan een stoommachine, misschien is er een soort van "hittecel" mogelijk een materiaal, of een cilinder die een natuurkundige reactie geeft( zoals de hotpads die je in je jas kan stoppen, en door te koken in water weer kan opladen, waar de energie opgeslagen is in de vloeistof tot je op t metalen dingetje klikt)

Als je dit kan uitbreiden, dan zou je alleen maar water hoeven bij te vullen ende cilinder hoeven te wisselen, die dan water aan de kook brengt in je auto of vrachtwagen. Of als het veilig kan een nucliaire cilinder. Die geeft genoeg hitte, de uitstoot is alleen maar stoom, en je hebt aandrijving.

Als alles gemakkelijk gaat, hebben we niets te doen.

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #7 on: June 30, 2009, 11:38:22 PM »
Die dingen worden in het hoge noorden al geproduceerd

Hoe heet dit apparaat dan expliciet? en waar wordt dit geproduceerd? of door wie?

Ik vind het wel een interessante ontwikkeling.
Als het meer rendement oplevert, kunnen bijna alle energiecentrales efficienter werken!
Compower,Turbec en enkele andere.
Beste voorbeeld is wel Capstone.
Tot slot nog de ST05 van Dieter Viebach,een stirling motor met weinig vermogen ,maar wel stil en geen speciale aanpassingen als de brandstof verwisseld moet worden.
Oftewel één motor voor alle soorten brandstof.
Wordt genoeg gedaan als het gaat om microturbines of energibesparing.
« Last Edit: June 30, 2009, 11:44:31 PM by Harrie »

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #8 on: July 03, 2009, 12:10:34 AM »
De apparaten die loadrunner beschrijft zijn in principe ook te gebruiken om electra op te wekken.
Deze zijn qua voeding niet echt op hout ingesteld, wat bij mij wel een criterium voor dit apparaat is. Nederland kan in zijn eigen houtvoorraad voorzien en bovendien is hout een co2 neutrale brandstof.

Wat mr. van Heusden zegt over een hittecel komt meer in de buurt van het principe wat ik bedoel en haalt
bijna de woorden uit mijn mond door te zeggen dat er een reactie plaatst vind in een materiaal of cilinder.

Om het systeem te verduidelijken ben ik met 2 typen bezig die in 1 systeem verwerkt zijn :

1. De warmtebron, speciale geisoleerde houtkachel om stoom te maken d.m.v. stoomexplosie in een ketel.
    - De stoomexplosie vindt plaats door een injector gedoseerd met een microprocessor op 3-4 bar water te   
       laten injecteren, dit is getest en de injector doet het goed op water viscociteit en is veelbelovend.
    - Het secudaire systeem van deze houtkachel is een aansluiting op het cv systeem, zo kun je
       via een warmtewisselaar ook voorverwarmt water injecteren. En je cv systeem neemt de restwarmte van 
       de kachel op. De cv houtkachel van mij geeft standaard al 80% rendement.

2. De aandrijving, combinatie turbine met als warmtebron de houtkachel
   - 1e combinatie, turbine effect door verbrandingskamer vervangen door houtkachel, warmteverschil
      inlaatzijde (compressie), uitlaatzijde (expansie) = stuwkracht op freeweel.
   - 2e combinatie, op dezelfde stator en rotorbladen word aan de buitenzijde een de-laval turbine geplaatst.

Het urgenste nu is nr.1.

Offline loadrunner

• 152
  • +23/-0
« Reply #9 on: July 04, 2009, 01:31:46 AM »
Als we schoon hout kunnen kweken, die alleen de CO2 vrijmaakt die we er in hebben gestopt(fotosynthese) is er geen vervuilend aspect. de CO2 balans blijft dan gelijk, de CO2 die dan word uitgestoot word weer door de bossen opgenomen.

Dan hoeven we alleen nog maar naar rendement te kijken. zeg maar de energie die is gebruikt om het hout te kweken, onder andere: vervoer en arbeid.

En bos groeit uit zich zelf, Als we de machines die de bomen verwerken in het proces ook met deze energie werken, Dan hebben we een lus, en kunnen we de koolwaterstoffen langzaam aan gaan negeren. Je zou een extra accu kunnen meenemen die wordt opgeladen, en bij wisselstations(zo noem ik dan de toekomstige tankstations) kunnen omruilen met een lege accu, in ruil voor hout. Vrachtwagens hebben het systeem nodig vanwege zware lasten, en auto's kunnen hun lege accu met de volle omruilen, en betalen een premie, om de bossen te kunnen laten groeien. 100x goedkoper dan benzine, een boompje planten kost 5 euro, en daar kan een auto 100 kilometer op rijden(als je de accu van tegenwoordig pakt, die draagbaar is)

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #10 on: July 04, 2009, 03:16:57 PM »
Hout CO2 neutraal?Wat te denken van olie.Olie is een produkt afkomstig van plantresten,ook CO2 neutraal dacht ik zo.
Daarnaast is hout wat geplant,geoogst ,gezaagd en getransporteerd moet worden verre van CO2 neutraal.
Niets is co2 neutraal gezien er grondstoffen nodig zijn om apparaten te bouwen.
Vooralsnog is internationaal gezien de economische groei belangrijker dan het millieu en helaas is niemand er ingeslaagd om de economie te laten groeien zonder de bevolking te laten groeien.
Maar goed het idee is interessant ,zeker dat met de condenser,ik persoonlijk zou daar een peltierelement van maken,die dan ook nog eens energie levert,heel weinig,maar toch

Offline Nlx

• **
  • 64
  • +17/-2
« Reply #11 on: July 05, 2009, 07:16:33 PM »
Hout CO2 neutraal?Wat te denken van olie.Olie is een produkt afkomstig van plantresten,ook CO2 neutraal dacht ik zo.

Met 1 belangrijk verschil: De CO2 van de olie is miljoenen jaren geleden onttrokken aan de atmosfeer (en toen was het CO2 gehalte van de atmosfeer veel hoger dan nu!) en lag al die tijd veilig diep onder de grond opgeslagen. Die breng je door de olie te gebruiken weer terug in de atmosfeer, dus het CO2 gehalte van de atmosfeer stijgt daardoor.

Hout van duurzaam beheerde bossen (zolang je maar compenseert door dezelfde hoeveelheid terug te planten dus eigenlijk alle hout) geeft alleen de CO2 vrij die tijdens de groei aan de atmosfeer is onttrokken. Dus samengevat: Hout is wel degelijk CO2 neutraal, olie absoluut niet.

« Last Edit: July 05, 2009, 11:16:42 PM by Nlx »
Iedereen heeft het recht op mijn mening ;-)

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #12 on: July 06, 2009, 07:02:44 AM »
Isde aanmaak van aardolie ineens gestopt?(in veel gevallen is dat helaas wel zo,door veranderde omstandigheden zoals,druk,temp en zuurstof gehalte kan het proces gestopt zijn.)
Olie is netzo CO2 neutraal als hout,als je maar netzoveel verbrandt als er geproduceerd kan worden.
Dat het miljoenen jaren duurt is niet eens relevant,het is een continu process.
« Last Edit: July 06, 2009, 07:15:06 AM by Harrie »

Offline Peter

• 423
  • +37/-7
  • Meten = Weten
« Reply #13 on: July 06, 2009, 08:37:16 AM »
De huidige samenstelling van 'droge' lucht

Stikstof (N2)      78.09%
Zuurstof (O2)    20.94%
Argon (Ar)    0.93%
Koolstofdioxide (CO2)    0.03%

De concentratie CO2 was vroeger echt veel hoger! Er bestond in het begin zelfs geen vrije zuurstof in de atmosfeer!
Bijna alle zuurstof is ontstaan uit bacterien en planten die de CO2 hebben omgezet.

Dus ja, olie is CO2 neutraal op een tijdschaal van miljarden jaren, maar als we nu in 150 jaar alle olie opstoken (en kolen.. en gas.. en turf.. en bossen etc), dan stijgt de concentratie CO2 naar te hoge waardes. Daardoor is het bijvoorbeeld nu in Nederland al bijna 10 jaar lang iedere maand 1 tot 6 graden warmer!!

Dus olie is voor de huidige samenstelling van de atmosfeer niet CO2 neutraal!!

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #14 on: July 06, 2009, 12:38:17 PM »
Dat schreef ik dus ook:
"Olie is netzo CO2 neutraal als hout,als je maar netzoveel verbrandt als er geproduceerd kan worden."
Hoewel het een interessante discussie is ,is het project van Michel net zo interessant.
Ik zie mezelf als de schuldige en beloof de discussie over CO2 neutrale brandstoffen zoals olie,hout of gas testoppen,bij voldoende interesse zal er ongetwijfeld iemand zijn die er een nieuw topic over willen starten.

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #15 on: July 08, 2009, 01:48:42 AM »
Hallo, bloed zweet en tranen....

Na de conversatie over co2 neutrale brandstoffen breng ik jullie toch weer bij het omvormen van warmte naar electriciteit, en dan heb ik het niet over sterling motertjes maar over grof geweld... steam is mean.

Afgelopen zondag is de water-injectie 4bar, (stoomexplosie) getest op de houtkachel turbine (ca 500W) hier in de tuin. Het resultaat is een gillende turbine. (ca 20.000 t/min). Niet veel bijzonders maar het werkt wel
op 0.5m2

Ik zoek eigenlijk nog een proefkonijn, haha.

Electrische auto's laden doe je met grof geweld, vandaar geen turbine van 500W.
De volgende test moet ca 5000 W opleveren. Wie o wie durft er mee te doen?

michelwijnja@gmail.com

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #16 on: July 08, 2009, 10:45:17 PM »
Om te beginnen "sterlingmotor" bestaat niet.
Het is STIRLING.Om precies te zijn Robert Stirling.
Stirling is stijgende in popularitiet omdat niet iedereen gecharmeerd is van "gillende turbines".
Ik zou graag willen weten wat het voordeel van explosieve stoomvorming is.
Het argument "tijd/kracht" is niet voldoende.
Onder dezelfde omstandigheden kost het altijd dezelfde hoeveelheid energie om water te verdampen.uitgaande van het feit dat de begin T hetzelfde is.
daarnaast sprak je eerder over een De Laval turbine,met 4 straalpijpen.
dat was erg fascinerend omdat vier het moeilijkst te balanceren is.Vijf ventielen is doorgaans het meest gebruikt,als het gaat om DeLaval.
de meest gebruikte turbine om stroom mee op te wekken zijn reactie turbines(als ik me niet vergis was het Parson)
Dus waarom jouw keus voor een DeLaval turbine?

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #17 on: July 09, 2009, 01:49:50 AM »
Harrie,

Sterling of stirling maakt voor mij niet zoveel uit, we begrijpen allebij wat het is. Ik zelf ben niet zo
goed in namen onthouden.

Over sterling is de populariteit idd. stijgende, het is een oplossing voor lagetemperatuursystemen waar
je rekening moet houden met een laag rendement. Piezzo principe sterlings zijn van de laatste tijd vanwege
de geringe mechanische overbrengingen, zie Remeha cv's.

Over een stoomturbine om een electrische auto op te laden, en het voordeel van explosieve stoomvorming;

- Je maakt in een fractie T(tijd) een uitzettingsfactor V(volume)=1600x aan door het water te verdampen in een andere aggregatietoestand.
*Je hebt dan 0 bar met een maximale cross flow als output op je turbine. (direct effect)
** Een conventionele ketel 80% gevuld is nooit zo effectief en direct controleerbaar als een stoomexplosie ketel. Het is eigenlijk een gadget onder de stoomketels, en door het kleine volume neemt het rendement toe.
"Onder dezelfde omstandigheden kost het altijd dezelfde hoeveelheid energie om water te verdampen.uitgaande van het feit dat de begin T hetzelfde is."
Klopt als een bus alleen begin T kun je messen van 0 naar 99 in deze reeks is de energie gelijk aan de forumulevorm, alleen nu is de installatie vele malen kleiner dus minder warmteverlies. De delta T kan wel oplopen tot 300 graden.

- Je kunt met water-injectie de output doseren in Ms. anders gezegd een klokfrequentie van 20.000 HZ is niks. Je hebt volledige controle over de turbine in Us, als je dat zou willen, gerelateerd aan het gevraagd electisch vermogen, ofwel een variabele turbine regeling zonder enig mechanisch component. De core bestaat uit een injector en een microprocessor en een aantal sensoren. That's all.

- Het nadeel is een critisch proces. Maar hoe critisch moet je zijn als een computer geen fouten kan maken?
Hetgeen wat je systeem fout doet, heb je aan jezelf te danken. Dat weet ik nog uit de programmatie van het robot tijdperk.

- Of een laval 4 of 5 straalpijpen heeft, dat is net als een 4 of 5 cilinder volvo. Je hoort het verschil.
De 5 cilinder loopt mooier....

- Delaval turbines, zijn niet kapot te krijgen, simpele rotor, alles is super simpel.
- Ik zou ook een combi turbinemotor kunnen bouwen, maar die is veel te ingewikkeld qua onderhoud voor een particulier huishouden.

« Last Edit: July 09, 2009, 01:58:09 AM by michel »

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #18 on: July 09, 2009, 07:09:37 AM »
Stirling draait ook op hogere temperaturen  en dat is nou zo mooi.
Het systeem is stiller en in principe te gebruiken overal waar een temp verschil is.
Het rendement is laag omdat de ontwikkeling stilgestaan heeft tov DeLaval turbines.
het grappige is eigenlijk dat hobbybouwers fantastische ontwerpen hebben gemaakt met een hoog rendement.
Maar wat is rendement als het gaat om energie die anders verloren gaat.
De motor is te gebruiken als krachtbron warmtepomp en koelmotor.
De brandstof: alles wat branden wil en restwarmte.
Ik kan me heel goed voorstellen dat er mensen zijn die die motor als de ultieme motor zien.

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #19 on: July 15, 2009, 10:41:24 PM »
Hoi Harrie,

Wat je zegt over de sterlings is waar, zou er een goede energieopwekker op de markt zijn, koop ik hem gelijk,
mits de prijs gunstig is.

Wellicht kun je hem nu als onderdeel (of spare part) van remeha kopen?

Heb nu een vlampijpketel staan in de tuin, ik hoop hier meer vermogen uit te halen.

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #20 on: July 23, 2009, 08:56:07 PM »
Ik ben benieuwd naar het project ,vooral waar de explosieve stoomvorming z'n intrede doet.

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #21 on: September 17, 2009, 12:11:37 AM »
Na wikken en wegen naar de beste oplossing vandaag toch het materiaal voor de nieuwe turbine gehaald.
Het gaat om massieve stukken rvs 316 van rond 200mm.
Uit deze stukken wordt de stoomturbine geheel gemaakt. Het gaat hier alleen om het aandrijf gedeelte.
De condensor, ketel/spiraal/ voedingspomp etc valt hier nog buiten.

De tekeningen van de turbine zijn gelukkig klaar. Het is een turbine voor het opwekken van electra m.b.v. een houtkachel.

Volgens mijn berekeningen heeft de turbine via de netinverter een opbrengst van 4,28 euro per uur met een stroomtarief van 20 cent. De turbine draait dan 25.000 toeren/min en gebruikt 29 gram water per seconde.
Ik ga dan uit van 1160.8 KJ/KG (265.26 boiling temp.). Voor de turbine heb ik 80% rendement aangehouden.

Al zou er een standaard wisselspanning dynamo op de turbine aangesloten zijn, dan zou er bij 3000 toeren/min 2.57 Kw/h aan stroom uit komen.

Wel ben ik nog bezig om een aantal dingetjes na de turbine zo efficient mogelijk te creërem, met name een snelle condensor. Ik zit te twijfelen over een condensor/radiateur, een warmtewisselaar in de vorm van buizen of een hele snelle condensor, een eigen idee d.m.v. koude waternevel vermengen met afgewerkte stoom. Ik denk dat de koude waternevel de ultieme condensor zou kunnen zijn.

update 28 september :

Een mooie permanent magneet wisselstroom dynamo voor de wkk is de hybride aandrijving van een honda civic.
Deze heb vorige week gezien op de ecomobiel beurs te Rotterdam. Het is een 15KW wisselstroom dynamo, aandrijfmotor, en startmotor in één. Ik heb alleen de functie van de 3 fase's nodig voor op de netinverter.
De 3 fase wisselspanning van de dynamo gaat via 3 gelijkrichters de netinverter in. Het stroombereik van de netinverter is van 0 naar 400 volt dc. Het mooie is dat een netinverter ook nog een maximal power point tracker heeft,
een hybride auto heeft dit volgens mij nog niet.

De opname van de motor is mooi te combineren in een ander systeem. De prijs van deze dynamo is ca 1500 euro.
Voor die prijs kun je hem zelf niet maken.

Dit is een bovenaanzicht van de rotor van de stoomturbine, uit rvs304, wordt gedraaid uit massief rond 200mm.
De rotor heeft 2 aandrijfseries die elkaar half overlappen.

Hier een doorsnede van de rotor met de behuizing en de in- en outputkanalen.

Via preston te UK had ik prijzen opgevraagd van een oude delaval turbine, deze koste nog 2000 euro.

update 22 november :

« Last Edit: November 23, 2009, 01:33:05 AM by michel »

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #22 on: November 22, 2009, 06:36:19 PM »
Zie boven de update, tekeningen van de houtkachel cv met stoomturbine.

De kachel heeft een cv zijdig gedeelte,
een stoomgedeelte,
een cv condensor en een waterstraalcondensor gecombineerd.
een turbine met wisselstroomdynamo met daarachter gelijkrichters voor op
een solar netinverter om stroom terug te pompen het net in tot -2000 KW/h.
« Last Edit: November 22, 2009, 06:39:11 PM by michel »

Offline loadrunner

• 152
  • +23/-0
« Reply #23 on: November 22, 2009, 11:53:15 PM »
Ik zag op discovery channel, een hout vergasser, waarmee je een brandbaar gas krijgt die alleen waterdamp en co2 uitstoot, de schadelijke stoffen zouden niet meeverbranden. Als dit draagbaar word voor in een auto, zie ik er een mogelijkheid in.

het geeft rendement, want de vergasser wordt op gang gehouden met een deel van het gas.

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #24 on: November 23, 2009, 01:46:01 AM »
Een houtvergasser werdt ook in de oorlog gebruikt om auto's aan te drijven.
Je zou het idd. kunnen gebruiken in je auto, je stopt je lpg tank van je auto vol met houtsnippers en
schroeft hem weer dicht. Ik denk dat ik het gat van de tankmeter zou gebruiken, dit zijn 4 inbusboutjes
en het gat is vrij groot.
daarna stook je de tank via de buitenzijde naar 300 graden. Je hebt dan houtvergassing en je auto gaat ongetwijfeld starten op je bestaande lpg installatie. Gasdruk bouwt de tank vanzelf op. Tot 30 bar, daarna
gaat de het kogelventiel met veer afblazen. Ik vraag me nu gelijk af, of het gas dan ook vloeibaar wordt en niet explodeerd met deze hoge temperaturen. Ik denk dat het veiliger is om geen druk op te bouwen.

Vergassing is weer in opkomst, zie ook het topic torrefactie conversie technologie.

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #25 on: December 06, 2009, 10:43:42 PM »
Hoi Loadrunner en andere,

Ik heb onlangs het advies gekregen om met een iemand contact op te nemen die een volvo met een
houtvergasser heeft uitgerust. Hij zou alles weten van deze techniek en goede adviezen kunnen geven.

Ga ik zeker doen om het rendement op te schroeven...

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #26 on: December 31, 2009, 07:54:17 PM »
Heb een paar foto's gemaakt van de hout cv kachel die electra kan opwekken.
Het zijn foto's gemaakt tijdens de productie vandaag.
De turbine is ruim 2 KW gekozen en kan bij goede testen worden vervangen
door een ruime 3 KW versie.

« Last Edit: December 31, 2009, 07:58:46 PM by michel »

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #27 on: January 08, 2010, 12:11:44 AM »
Electrical and heating power source on wood.
Steam turbine, Electric power wood stove, wkk, bio energie, sterling, etc.

This is a prototype production model wood stove for combined house heating systems and
electrical generation ; power plant.

This product is new and designed for export worldwide.

Binnenkort wellicht een nieuw filmpje op youtube...

Dit is zijn de foto's van vandaag.

« Last Edit: January 08, 2010, 12:22:52 AM by michel »

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #28 on: January 11, 2010, 06:56:41 PM »
Hierbij enkele nieuwe foto's van het project. Je ziet de condensor met daarboven het aandrijfgedeelte.
Ook is er een foto met de asla en een foto zoals het ooit in de tuin begonnen is met een biertie erbij.
Wie vindt het mooi worden?

« Last Edit: January 11, 2010, 07:05:51 PM by michel »

Offline Nlx

• **
  • 64
  • +17/-2
« Reply #29 on: January 16, 2010, 08:12:31 PM »

Wie vindt het mooi worden?
Nou, lelijk is hij zeker niet. Cool project zo  ;D

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
« Reply #30 on: January 18, 2010, 09:57:21 AM »
Ziet er zeker wel indrukwekkend uit. Ben benieuwd hoeveel electriciteit je eruit krijgt.
Al ben ik niet echt een voorstander van het verbranden van hout, tenzij de bossen duurzaam worden verbouwd.

Aangezien het een vrij massief apparaat is, zal het geheel ook wel opwarmen en z'n warmte vasthouden.
Is die warmte misschien nog te gebruiken voor (het voorverwarmen van) een boiler, of andere verwarming?

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #31 on: January 18, 2010, 09:00:56 PM »
De restwarmte is idd. voor een boiler, vloerverwarming, radiatoren, van alles.

Vanavond heb ik hem voor het eerst aangestoken.

Morgen ga ik proeven doen met de ketelbatterij.
Dan kan ik al vrij snel zeggen hoeveel pk's deze kachel heeft op de uitgaande as.

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #32 on: January 19, 2010, 07:16:23 PM »
Heb vandaag proeven gedaan met 1 ketel van de 8 stuks.

Hier zijn de specs :

Brandstof ;
3kg vuren hout, gedroogd

ketelvulling;
3 Liter kraanwater

Starttijd;
18.40, vuur aangestoken
18.44, watertemperatuur 40 graden C
18.47, stoom + kleine beetje water uit motor
18.49, continu stoom
18.52, motor draait
19.05, vermogen wordt minder
19.10, motor draait nog net

De motor heeft perfect gedraait op 1 ketel.
Alles boven verwachting.

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #33 on: January 19, 2010, 08:39:39 PM »
Hoi, hierbij het filmpje van vandaag op youtube;

http://www.youtube.com/watch?v=xUg_4r1qyIU&feature=player_embedded

En dezelfde met condensor, dan hoor je alleen de lagers. Dit is voor in de huiskamer.
« Last Edit: January 19, 2010, 10:45:28 PM by michel »

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
« Reply #34 on: January 20, 2010, 12:55:36 PM »
Dat draait als een zonnetje met die lagers!
Nu nog een dynamo of iets dergelijks aansluiten.

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #35 on: January 20, 2010, 04:43:49 PM »
Nieuwe film met 3 ketels en zonder condensor.

Je kunt hier goed zien waar de dynamo komt te hangen. Het vermogen is nu al buiten verwachting
met een bescheiden houtvuurtje.

Ik moet van een vrachtwagendynamo 24V 100Amp. minimaal 100 volt dc spanning maken om te kunnen inverteren op de netinverter in de meterkast.

Weet iemand hoe je dit simpel en eenvoudig kan bouwen.
Ik zelf dacht aan een gelijkrichter met opampen erachter.

http://www.youtube.com/watch?v=2CZH1tLcz2A

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #36 on: January 21, 2010, 06:32:38 PM »
Heb vandaag een dynamo getest op de houtkachel gehaald uit een sloopauto.
Beter eerst even een kleinere dynamo proberen dacht ik.

Dynamo 12V, 60A.
Accu 12V, 150A.

Dit alles heb ik aangesloten op de houtkachel met ook een dashboard lampje om het veld
van de spoel te kunnen bekrachtigen.

En de dynamo schakeld in (lampje gaat uit) bij iets van 400-700 toeren denk ik.
Dit doet ie netjes.

Dan is het zaak om vooraf de druk op te voeren heb ik wel gemerkt. Boven de 2 bar keteldruk gaat het lampje volledig uit en laat de dynamo de accu bij. Onder de 2 bar keteldruk blijft de dynamo schommelen aan/uit.

Deze dynamo is 720 Watt, zegmaar 0.72 KWh bij volle belasting. Nu is de accu aardig leeg, dus het kan
dat ie nu erg veel wegtrekt, althans zo lijkt het. Ik heb 1 lekke ketel, de meest rechtse lekt op de lassok.
Dit is jammer, maar zo ontsnapt er aardig wat stoomdruk.

Dan probeer ik morgen op 2 ketels verder te werken.

Het valt mij op dat het veld van een dynamo bekrachtigen al heel veel energie kost. Ik weet niet precies hoeveel, maar het is aardig wat. Misschien is het beter om op een stappenmotor over te stappen.
Ik moet hier namelijk 100-320 Volt dc in de meterkast hebben om te kunnen inverteren.

Wie kan er even met mij mee denken?

Offline Nlx

• **
  • 64
  • +17/-2
« Reply #37 on: January 21, 2010, 06:46:36 PM »
Ik moet van een vrachtwagendynamo 24V 100Amp. minimaal 100 volt dc spanning maken om te kunnen inverteren op de netinverter in de meterkast.

Weet iemand hoe je dit simpel en eenvoudig kan bouwen.
Ik zelf dacht aan een gelijkrichter met opampen erachter.
Een OpAmp kan niks voor je betekenen in die opzet. En met een vermogen van 2,4KW zou ik kiezen voor of een dynamo die al gelijk de benodigde spanning afgeeft (van een oude windmolen o.i.d?), of een netinverter die wel 24V aan de ingang kan gebruiken.

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #38 on: January 23, 2010, 07:56:05 PM »
Hoi Nlx,

Een netinverter met 24 volt ingang zal idd. de beste oplossing zijn i.c.m. een 24 volt dynamo.

Voor mijn huidige netinverter zou wellicht een bypass ook nog mogelijk zijn;

Een 24V dynamo dc uitgang
Een 24V accu
Een 24V dc-ac omvormer naar 220V wisselspanning
Een gelijkrichter op de 220V uitgang van de omvormer

Een netinverter zal veel meer rendement geven, één probleem met een dynamo heb je een accu nodig
om het veld te kunnen bekrachtigen. Dus een permanent magneet dynamo is nog beter.

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #39 on: February 03, 2010, 10:18:47 PM »
Dit is de niveau schakelaar/vlotter voor de stoomketels. Met behulp van deze vlotter, er zit een reed contact in het dunnere buisje voorbij de schroefdraad kan ik de ketels automatisch laten voeden en op niveau houden doormiddel van een voedingspomp. Als voedingspomp heb ik voorlopig een normale cv pomp. Voor autonome systemen gebruik ik dan een 12 Volt centrifugaalpomp. Of een combinatie met een omvormer 12 V => 230 V
Gr. Michel

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #40 on: February 16, 2010, 12:39:04 PM »
Hallo allemaal,

Hierbij de film van het intervieuw over de houtkachel dat vorige week is afgenomen door grenswetenschap.nl

Ben benieuwd naar jullie reacties!!

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #41 on: February 18, 2010, 07:44:33 AM »
Ik heb het niet helemaal begrepen.
Is de instalatie klaar ,of niet?
Wat is de uitgaande temp. van de rookgassen?
Is daar nog meer energie uit te halen?

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #42 on: February 20, 2010, 12:21:32 AM »
Hoi Harry,

De installatie in de film werkt, nu is het tijd om de fouten eruit te halen en naar een hoger rendement
te gaan.

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #43 on: February 21, 2010, 10:26:21 PM »
Vreemde gewaarwording dat je boeken leest uit Rotterdam, November 1915.
"Het scheeps-stoomwerktuig" Deel I & 3, van Lichtenbelt, de beste man is destijds afgestudeerd aan de Universiteit te Delft.

Bijna 100 jaar later zijn de mensen nog steeds bezig met energie opwekking en de huidige trend is biomassa.
Vroeger hadden ze ketels die ook al speciaal waren ingericht om biomassa te verstoken. Ze konden takken en gras via een zijdeur de stookruimte inschuiven. 100 jaar later is er weinig verschil. Het enigste verschil is de microprocessor die een 5/2 ventiel kan sturen om een piezzo generator aan te drijven. Vroeger moest alles mechanisch en tegenwoordig kan men terugvallen op netspanning. Mits die nog na 2012 overal aanwezig is.

Mijn nieuwse ontwerp gaat richting een 4 traps stoomturbine met condensor.
Aangesloten op de rookgasafvoer kan iedereen dit item gebruiken om stroom op te wekken op zijn eigen kachel. In duistland heeft LIon, een factor van 1 op 8 gehaald. 8KW Cv tegenover 1 KW electrisch.

Een stoomturbine is voor hogere vermogens dus ideaal!!!

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #44 on: July 03, 2010, 12:34:17 AM »
Een nieuwe rookgaswisselaar (flash steam boiler) voor het project.

De test op de houtkachel (rocket stove)

De turbine met daaronder condensor

Een proefstuk van de turbine rotor

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #45 on: July 04, 2010, 09:42:57 PM »
Dit is een proefversie om te kijken in hoeverre de schoorsteentrek wordt vermindert.
Het resultaat is veelbelovend.

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #46 on: July 05, 2010, 10:53:31 PM »
Ben nu bezig aan een modificatie. Ik wissel van binnenbuis van 42x2mm
naar rvs hydrauliekpijp 22x3mm. Deze buis kan een paar honderd bar hebben.
Doordat ik hem per rotor 0.5mm indraai met de draaibank, laat ik hem daarna opnieuw afpersen op hoge druk. Een buis uit één stuk kan theoretisch nooit gaan lekken in het rookkanaal. Ook is er een modificatie aan de rotors gedaan om ze nog sneller te kunnen monteren m.b.v. een borgtang.

De hydrauliekbuis is uit één stuk gemaakt en gebogen, deze kun je met 22mm knelkoppelingen aan je cv of stoom systeem koppelen.

Wie weet er nog een mooie oplossing voor een onderhouds deksel,
zie plaatje. Iets wat geen rookgas kan lekken en er nooit af kan vallen.
Het prototype van het plaatje is waarschijnlijk zaterdagavond klaar.

Deze heeft 20 rotors met een totale rookgas-oppervlakte van 0.67m2.

Gr. Michel

« Last Edit: July 08, 2010, 11:48:19 PM by michel »

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #47 on: July 07, 2010, 09:32:40 PM »
Electra inkopen kost heel veel geld,
Tevens is ons electrisch net niet berekend op het thuisladen van electrische auto's.

Er is hoop:),hoewel het project interessant is ,is het tijd voor een geintje.
heb je geld om deze te kopen ,dan kan het stroomverbruik je waarschijnlijk weinig schelen:

Offline Robert

• 3.076
  • +269/-11
    • Neoweb
« Reply #48 on: July 10, 2010, 04:01:18 PM »
Ik zie dit wel als de toekomst.

Misschien dat de Formule-1 ook een gigantische impuls naar elektrisch kan geven door alleen nog elektrische F1 auto's toe te laten.
Dan kunnen ze de accu's / batterypacks in de spits wisselen.

Ook een mooi spacie dashboard

Offline Robert

• 3.076
  • +269/-11
    • Neoweb
« Reply #49 on: July 10, 2010, 04:03:35 PM »
wat betreft de 'stoom turbine'. Behoorlijk wat roet ontwikkeling op die rotoren. Is het niet mogelijk om de rook eerst te filteren? of verliest het dan veel snelheid? Of misschien schonere brandstof gebruiken (biogas, of het hout vergassen en dat als brandstof?)