Neoweb.nl

Korting op financiering zonnepanelen en warmtepompen

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Greenloans

• *
  • 3
  • +0/-2
Korting op financiering zonnepanelen en warmtepompen
« on: July 28, 2009, 11:03:57 AM »
Door de overheid zijn naast de SDE subsidieregeling nog twee regelingen ontwikkeld die financiering van duurzame toepassingen aantrekkelijker maken. De eerste is de Groenregeling, waarmee met korting groen geld kan worden uitgeleend aan particulieren en de tweede is de Garantieregeling Energie Besparingskrediet. GreenLoans is de eerste partij in Nederland die al deze voordelen combineert en zo een goedkopere groene lening aanbiedt dan welke andere financiële instelling. www.greenloans.nl

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
Re:Korting op financiering zonnepanelen en warmtepompen
« Reply #1 on: July 28, 2009, 11:59:36 AM »
Op zich is het een goed streven om consumenten aan te sporen om duurzame producten aan te schaffen, maar ik weet niet of het verstandig is om dit met geleend geld te doen.
We weten inmiddels allemaal hoe de kredietcrisis is ontstaan: GELEEND GELD!

Ik heb even vergeleken en de meeste persoonlijke leningen met een looptijd van 5 jaar hebben een rente-tarief van 6,9% of meer. (tot 16,2% bij DEFAM !!! wat een oplichters..)
Dus op zich is 6,6% wel de goedkoopste lening als je dan toch perse duurzaam wil investeren. Maar ik weet niet waar die 6,6 op is gebasseerd? Is dat een persoonlijke lening? of een doorlopend krediet? Want een doorlopend krediet heb je bij andere aanbieders al vanaf 5,5% rente.

Aan de andere kant krijg je via subsidie een deel van je aankoopbedrag terug. Dus dat voordeel maakt de rente weer een beetje goed.
Maar die subsidie is in eerste instantie bedacht om 'dure' duurzame energie uit zonnepanelen en zonneboilers te kunnen laten concurreren met normale energie.

Ik hoor wel van veel mensen dat zonnepanelen meer opleveren dan ze kosten. Zelfs zonder subsidie! Dus dan loont het zeker om een zonnepaneel aan te schaffen. (zelfs met geleend geld.)

Waar kan ik subsidie voor zonnepanelen en warmtepompen aanvragen?
De subsidie wordt geregeld in de regeling Stimulering Duurzame Energieproductie (SDE). U kunt zelf de subsidieaanvraag voor zonnepanelen digitaal indienen via  http://www.senternovem.nl/  Wilt u graag dat u alles uithanden wordt genomen? Dan adviseren wij u de aanvraag te doen via een van onze partners. Ecostream, http://www.ecostream.nl/ Eneco, http://www.eneco.nl/ ZenRenewables, http://www.zenduurzaam.nl/. Zij kunnen u assisteren bij uw subsidieaanvraag. De regeling sluit oktober 2009. De toekenning verloopt volgens het "wie eerst komt, eerst maalt"- principe.

Offline Greenloans

• *
  • 3
  • +0/-2
« Reply #2 on: July 28, 2009, 03:09:59 PM »
Beste DigiHans,

Het gaat om een vaste persoonlijke lening van 15 jaar, zonder afsluitkosten, rente fiscaal aftrekbaar. De rente is per 1/8 5,8% en is daarmee goedkoper dan elke hypotheek in de markt (100% executiewaarde). Bij deze lening hoef je geen notaris, makelaar of intermediair te betalen. De regeling wordt uitgevoerd door de Nationale Hypotheek Garantie en het ministerie van VROM.

Lenen kost geld, klopt. Maar met de voordelen (lagere energiekosten) kan je de netto maandlasten in de meeste gevallen redelijk compenseren. Zo kan je ook iets aan een beter milieu doen als je het spaargeld niet hebt staan of wilt bewaren voor andere onverziene uitgaven.

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
« Reply #3 on: July 28, 2009, 03:41:59 PM »
5.8% ... dat klinkt zeker niet slecht!

Kun je misschien ook een rekenvoorbeeld geven?

Stel ik koop een zonnepaneel van 15.000.
Hoeveel krijg ik daarvan terug door subsidie?  (Dus wat voor lening moet je dan nog afsluiten)

En hoe hoog worden de jaarlijkse kosten voor de lening? (is die overigens aflossingvrij? of met volledige aflossing?)

En wat is er van die lening weer fiscaal aftrekbaar??

En is de rente variabel? of kun je 'm ook vastzetten?

Offline Greenloans

• *
  • 3
  • +0/-2
« Reply #4 on: July 28, 2009, 10:34:22 PM »
op de website www.greenloans.nl is een rekentool om de maandlast te bereken. De subsidie moet worden aangevraagd bij SenterNovem. Dit is een subsidie in de vorm van een vergoeding tot 52 euro cent per KWu. De overheid betaalt daar ongeveer 32 eurocent aan mee, de rest komt uit een vergoeding door de energieleverancier (normale kostprijs energie). De rente van de lening is gedurende de gehele looptijd vast, dus de maandlast blijft gelijk. De lening is op basis van annuïteit, in het begin is de rentecomponent groter dan de aflossing dan aan het eind. Maar kijk even op de website, daar staat een uitgebreide Q&A.

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #5 on: July 28, 2009, 10:53:10 PM »
Aangezien greenloans er aan verdient kan de bijdrage van de betreffende persoon gezien worden als reklame(sommigen noemen het spam).
reklame kost geld ,dus trek je beurs maar open ,je hebt mazzel dat ik de site niet beheer.

Offline Robert

• 3.076
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
« Reply #6 on: July 29, 2009, 12:29:33 AM »
Van mij iedereen die denkt een 'duurzaam' produkt te hebben dit op neoweb verkondigen.
De discussie zal vanzelf een product 'maken' of 'kraken'.

Uiteraard wil er iemand hier geld verdienen met (groene) leningen. En veel mensen zijn niet gecharmeerd van leningen en geld lenen. Maar het idee erachter is op zich best groen.

Een 0% hypotheek zou nog mooier zijn! Dat mensen gewoon een standaard bedrag betalen voor energie, en dat een bank geld investeert in de zonnepanelen voor de consument. De energie die deze panelen opleveren dekken dan de kosten van het financieren. Oftewel de lening wordt betaald met de energie die het oplevert. Dan ligt het risico wel bij de financierden, maar als zonnepanelen echt zo duurzaam zijn, zal dit meer dan 6% opleveren!
Welke hypotheekmaatschappij of bank durft dat aan!

En ondanks dat dit inderdaad naar spam riekt (alleen de naam al 'greenloans', denk ik dat het niet lang duurt of iedere leenboer zal een groene hypotheek / groene lening aanbieden.
Dus het is misschien nog goed voor de concurrentie ook!

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #7 on: July 29, 2009, 08:48:52 AM »
De overheid betaalt daar ongeveer 32 eurocent aan mee, de rest komt uit een vergoeding door de energieleverancier (normale kostprijs energie).
Begrijp ik het goed dat de verkoop van energie aan leverancier een vergoeding genoemd wordt en belastingvrij is?
En voor hoelang ?