Neoweb.nl

Gemeenten in groene energie

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Robert

• 3.076
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
« on: July 29, 2009, 01:54:35 PM »
Tientallen provincies en gemeenten hebben plannen om een eigen energiebedrijf te beginnen. Deze ondernemingen moeten de burger van betaalbare groene energie voorzien.

Dat blijkt uit een inventarisatie van adviesbureau Tensor Energy. Het bureau wist in elk geval 34 lokale initiatieven in kaart te brengen. ,,En daar komen nog steeds plannen bij,’’ vertelt directeur Thomas The.

Veel provincies en gemeenten hebben hun aandelen in de energiebedrijven Essent of Nuon onlangs voor een flink bedrag verkocht. De opbrengst willen ze vaak gebruiken voor het opzetten van een bedrijf dat duurzame energie produceert, staat in het onderzoeksrapport van Tensor Energy. Essent en Nuon zijn zelf ook ooit ontstaan uit fusies van allerlei kleine, lokale energiebedrijven.

Minister Maria van der Hoeven (Economische Zaken) vindt het goed dat lokale overheden duurzame energie stimuleren, laat haar woordvoerder weten. ,,Maar de gemeenten mogen geen algemene middelen gebruiken om te gaan concurreren met het bedrijfsleven.’’

Energiebedrijf Greenchoice zegt dat de gemeenten vaak een aanjagende rol vervullen en de uiteindelijke oprichting van een duurzaam energiebedrijf veelal aan de markt overlaten. Ook Greenchoice voorziet dat er op die manier in het komende jaar tientallen lokale energiebedrijven ontstaan. Greenchoice is bij een aantal van deze initiatieven betrokken.

bron: ad.nl

Offline michel

• 166
  • +22/-0
Re:Gemeenten in groene energie
« Reply #1 on: August 14, 2009, 10:52:33 PM »
Gemeenten en energie? hmmm. Ik wou dat ze bij ons betaalbare energie konden leveren met
het oogpunt op co2 neutale energie, anders hoeft het van mij niet.

Je kan beter zelf in energie participeren. Leg het dak van een bedrijfshal in de buurt vol met solar voor een
termijn van 30 jaar en wedden dat je hier een goede deal sluit.

Het dak van het gemeentehuis wil ik ook wel doen tegen een redelijke vergoeding.
Gemeentes zijn om te vergaderen en de markt is om iets te doen.