Neoweb.nl

electriciteit genereren uit een boom fictie of reality?

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline michel

• 166
  • +22/-0
electriciteit genereren uit een boom fictie of reality?
« on: August 17, 2009, 09:29:48 PM »
Zou een boom genoeg electriciteit of potentiaalverschil opleveren om iets mee te doen?
Ik heb hier heel de tent co2 neutraal maar een eco-boom is voor mij wel het ulitieme verlangen, op
de geldboom na dan.

De test :

Ik heb een blauwspar getest van 7 meter hoog met een stamdiameter van 28 cm.
Het potentiaalverschil wordt gemeten tussen het grondwater en de stam.
Na een aantal metingen in de hoogte van de stam is het potentiaalverschil het grootst op het gedeelte van de stam waar de kruin begint, dus net onder het punt waar de takken beginnen. Bij deze boom ligt dat punt op 1.5 meter boven maaiveld en het grondwater ligt 1 meter beneden maaiveld.

Het potentiaalverschil wordt gemeten over een afstand van 2.5 meter.

De cijfers bij 2 electroden, 1 plus en 1 min via de spanningszoeker meter :

Voltage : -0.2 V, DC
Amperage : -3.7 A
Wattage : 0.74 W

Deze cijfers verbazen mij enorm, na zo'n simpele test.
Als ik deze test ga uitbreiden met 10 electroden in serie bereiken we wellicht :

Voltage : -5 V, DC
Amperage : -92.5A
Wattage : 18.5 W

Wel is het zo dat voor dat ik aan deze proef begon wist dat de spanningen in een boom
meestal radiaal optreden, dus vandaar uit ben ik gaan meten.

Zou je deze energie via de netinverter aan eneco kunnen leveren?

Hahahah.... Geen biomassa, maar biobomen.

Toevoeging : Het alleen mogelijk bomen onderling parallel te schakelen, jammer maar het is niet anders.

« Last Edit: August 17, 2009, 10:21:29 PM by michel »

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
Re:electriciteit genereren uit een boom fictie of reality?
« Reply #1 on: August 18, 2009, 10:59:42 AM »
Mijn eerste vraag is, waardoor wordt dit potentiaal verschil opgewekt? Of wat is de bron van het potentiaal verschil.

Je kan namelijk ook een citroen gebruiken als batterij, maar er zijn nog geen serieuze pogingen van groenteboeren of telers om energie te leveren uit citroenen.

(overigens wel grappig idee.. electriciteit uit bomen)

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #2 on: August 18, 2009, 04:26:46 PM »
Wat de bron van het potetiaalverschil is, is zeker niet het zonlicht, want in het donker is
het potentiaalverschil net zo groot. Volgens bronnen op internet kan het de sapstroom(kanalen)
van de boom zijn die het potentiaalverschil opwekken.

Maar aan 0,2 Volt heb je nog niet veel, je moet dit opschalen naar hogere voltage's.
In Amerika doen ze de electriciteit van de boom gebruiken om een boom te checken op bosbrand.
De sensors worden gevoed door de boom zelf.

Het potentiaalverschil kan ook temaken hebben met de ph waarde van de grond.

Een boom heeft natuurlijk wel een lange levensduur dus het zou een duurzame energie oplossing kunnen zijn.
Wel vraag ik me af als je energie van een boom ontrekt of dit nadelig is voor het leefproces van de boom.

En wat ik mij ook afvraag is al zou het lukken, hoeveel energie draagt een boom in zich? Je
zou hier een maatstaf voor kunnen bedenken naargelang de hoogte en de dikte van de boom.

« Last Edit: August 18, 2009, 04:34:10 PM by michel »

Offline Nlx

• **
  • 64
  • +17/-2
« Reply #3 on: August 18, 2009, 09:15:11 PM »
Wel vraag ik me af als je energie van een boom ontrekt of dit nadelig is voor het leefproces van de boom.

Aangezien de energie ergens vandaan moet komen vermoed ik dat er toch ergens in de boom een chemische reactie plaats vindt die er niet thuishoort. Dat hoeft geen probleem te zijn als dat in geringe mate is, maar waar ligt voor een boom de grens?

Kwestie van proberen denk ik. Legt de boom het loodje kun je er altijd nog genoeg (duurzame) joules aan warmte uithalen  ;D
« Last Edit: August 18, 2009, 09:57:31 PM by Nlx »
Iedereen heeft het recht op mijn mening ;-)

Offline Peter

• 423
  • +37/-7
  • Meten = Weten
« Reply #4 on: August 19, 2009, 08:50:39 AM »
Is er ook niet een film waar mensen als batterijen dienen?
Een film die begint met een M.. en eindigt op atrix  ;)

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #5 on: August 21, 2009, 10:09:44 AM »
Heb een waterstofgenerator aangesloten op de boom en een dag laten staan.
Je ziet wel activiteit, maar dit is heel minimaal.

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
« Reply #6 on: September 19, 2009, 10:39:02 AM »
Schakeling ontwikkeld voor boom-elektriciteit

Door elektrodes in een boom te prikken, kan een geringe hoeveelheid elektriciteit worden afgetapt. De prik die een boom kan leveren is vooralsnog ontoereikend voor alledaagse toepassingen, maar speciale elektronica kan erop werken.

Wanneer een elektrode in een boom en een tweede elektrode in de omringende grond wordt geprikt, kan een kleine elektrische stroom worden afgetapt. Tot een jaar geleden was de gangbare theorie over de herkomst van die elektriciteit dat dezelfde redox-reactie die verantwoordelijk is voor het opwekken van stroom door twee elektrodes van verschillende metalen in een aardappel of een stuk fruit te steken, ook bij boom-elektriciteit een rol speelde.

De elektrode in een boom en die in de grond mogen echter van hetzelfde materiaal gemaakt zijn, hetgeen die klassieke uitleg uitsluit. Een nieuwe theorie, geopperd door MIT-onderzoekster Andreas Mershin, stelt dat een verschil in pH-waarde tussen de boom en de grond verantwoordelijk is voor het potentiaalverschil. De spanning die een boom levert, is met 20mV tot enkele honderden millivolts echter te gering voor praktische toepassingen. Elektrotechnicus Babak Parviz van de Washington-universiteit heeft echter een zogenoemde voltage boost converter ontwikkeld om de spanningen te benutten.

De versterker slaat gestaag lading op en kan periodiek een bruikbare spanning leveren van 1,1V. Teneinde de booster op gezette tijden zijn spanning te laten afgeven, ontwikkelde Parviz een klok die eveneens door de boom van spanning wordt voorzien. De klok dankt zijn timing aan een quantumtunneling-effect van elektronen door een isolator en vergt 350mV en slechts één nanowatt. De spanning die bomen kunnen leveren, zou in de toekomst kunnen worden ingezet om sensors aan te drijven die ecologische metingen aan de boom en de directe omgeving doen.

bron : Tweakers.net

zie ook:
http://uwnews.org/article.asp?articleID=51869