Neoweb.nl

solar energie door verflaag / coating

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline michel

• 166
  • +22/-0
solar energie door verflaag / coating
« on: August 30, 2009, 09:41:55 PM »
Een huis tuin en keuken verf :

4e laag; transparant electrisch geleidende verf
3e laag; mix van polymerenverf p-type & silicium p-type
2e laag; mix van polymerenverf n-type & silicium n-type
1e laag; solid layer van bv. alu plaat of electrisch geleidende coating.

Deze verf zou 100% gemaakt kunnen worden met verfresten, oude kunstoffen en oude
computers.

Wat denkt u?

Offline Benjamin23

• 351
  • +30/-4
  • Dit forum is het helemaal !
Re:solar energie door verflaag / coating
« Reply #1 on: August 31, 2009, 08:46:53 AM »
Het lijkt me niet dat je efficiente zonnecellen krijgt door zonnecellen op te bouwen uit laagjes verf.

Waarom kosten zonnecellen anders zoveel geld? Het lijkt me dat er een soort nauwkeurigheid bij komt kijken en dat het process meer is, dan wat laagjes op elkaar 'verfen'.

Maar ik kan het mis hebben.
Maar hoe duur zijn je materialen om op die manier een zonnecel te maken, of hoe duur zijn die verfen?
En hoe efficient is zo'n zonnecel?

Offline michel

• 166
  • +22/-0
Re:solar energie door verflaag / coating
« Reply #2 on: August 31, 2009, 11:37:56 PM »
Het lijkt te mooi voor woorden, een aantal lagen verf en je bent voorzien van stroom.

De randafwerking van de verflaag is het moeilijkste, je moet hier als het ware galvanisch scheiden en contacten aanbrengen voor de overbrenging van de energie.

De kosten van goede verf liggen nu rond de 80 euro de liter. Het mengsel van polymeren en silicium ligt
veel hoger qua kostprijs, hoeveel kan ik nu nog niet zeggen. Je kunt met laagdikten van 60 micron werken,
deze zijn het meest toegepast in de vrmg standaard.

En e.v.t. kun je ook coaten in een 2-laags 90 micron systeem, of meerdere lagen.
Deze coatingen gaan zo maar 50 jaar mee.

Je kunt het ook goed spuiten op glas in spuitcabines, je hebt dan een gecontroleerde omgeving en je kunt
als het ware één mega cell maken met een hoge current.

Momenteel heb ik niet zoveel tijd om verf te mengen maar hier komt zeker nog een vervolg aan.
Proberen is de moeite waard.