Neoweb.nl

energie uit het buitenland halen

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Energiemarkt

• *
  • 2
  • +1/-0
energie uit het buitenland halen
« on: September 15, 2009, 05:29:52 PM »
Ik zit al enige tijd met een vraag. Misschien weet een van jullie het antwoord erop.

Is het mogelijk om mijn energie voorziening zelfstandig uit het buitenland te halen? Bijvoorbeeld ik sluit zelfstandig een contract af met een franse/zweedse leverancier voor de levering van elektra en gas voor mijn woning.

Wat komt daar allemaal bij kijken? Hoe gaat het met daadwerkelijk transport?

Ik hoop dat een van jullie hierop antwoord heeft.

groeten

Offline Nlx

• **
  • 64
  • +17/-2
Re:energie uit het buitenland halen
« Reply #1 on: September 16, 2009, 03:24:44 PM »
Of het toegestaan is weet ik niet (ik vermoed van niet), maar als dat wel het geval is ben je dus in wezen zelf energieleverancier.

Je zult dan dus zelf ook de BTW en de energiebelasting moeten gaan afdragen. (Alleen daarom al denk ik dus dat het niet toegestaan is.)
Iedereen heeft het recht op mijn mening ;-)

Offline Quasar

• *
  • 37
  • +7/-0
« Reply #2 on: September 16, 2009, 04:19:25 PM »
Ik denk dat het niet mogelijk is. Waarom?
Omdat je energieleveranciers en distributeurs hebt.
De distributeurs hebben het leidingnet in eigendom beheer en verhuren dat aan de energieleveranciers, zodat "hun" gas of elektriciteit tot bij jou in de woning komt. Als je met een Zweedse leverancier aan de slag wilt, moet deze dus een contrct hebben met de (meestal regionale) distributeur.

Voorts heb je natuurlijk nog de nationale heffingen op elektriciteit en gas; Een buitenlandse leverancier moet dan al voldoende klanten in een ander land hebben, wil de administratieve last hiervan opwegen tegen de extra omzet die gegenereerd zou kunnen worden.

Dus.... helaas is Europa op het vlak van energie en brandstoffen nog verre van één.

« Last Edit: September 18, 2009, 11:26:56 AM by Quasar »

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #3 on: September 18, 2009, 06:47:07 AM »
De distributeur heeft het netwerk in beheer,niet in eigendom.
en ja je kan als particulier je energie halen waar je wilt,je zal echter duurder uit zijn omdat je zulke kleine hoeveelheden koopt,je zal ook zelf belasting en btw moeten betalen en die administratieve rompslomp is het niet waard.
Nordpool(http://www.nordpool.com/asa/) is een beurs waar je energie kan kopen.
Koop je als particulier in het noorden zal je ook vastrecht moeten betalen aan beheerders tussen de leverancier en jouw huis.Heb je geen contract met die beheerders kan dat een duur verhaal worden.