Neoweb.nl

John Carmack bouwt werkende maanlander

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Digihans

  • *****
  • 1.794
  • +86/-8
  • Gender: Male
  • E=MC2
John Carmack bouwt werkende maanlander
« on: September 19, 2009, 10:31:05 AM »
John Carmack bouwt werkende maanlander

Armadillo Aerospace, een bedrijf dat is opgericht door id Software-directeur John Carmack, heeft een werkende maanlander gebouwd. Het bedrijf maakt daarmee kans een miljoen dollar te winnen in een wedstrijd van de NASA.

Maanlander van Armadillo AerospaceHet team van Armadillo Aerospace gaat aan de leiding in de Northrop Grumman Lunar Lander Challenge, een wedstrijd die is uitgeschreven door de NASA. Voor deze wedstrijd moeten teams proberen om een door raketten aangedreven 'ruimteschip' op te laten stijgen tot een hoogte van minimaal 50 meter, daarna 50 meter zijwaarts te laten vliegen en vervolgens veilig te laten landen. Na de landing mag het voertuig bijtanken, waarna het de route nogmaals in omgekeerde volgorde moet afleggen. De vlucht moet bovendien minimaal 180 seconden duren.

De 860 kilogram zware Scorpius van Armadillo Aerospace, een bedrijf dat in 2000 werd opgericht door id Software-programmeur John Carmack, heeft de test inmiddels succesvol uitgevoerd. De twee concurrerende teams hebben tot 31 oktober om hetzelfde te bereiken. Als dat niet lukt, wint Armadillo Aerospace de wedstrijd en daarmee de hoofdprijs van 1 miljoen dollar.

De NASA wil met de wedstrijd technologie laten ontwikkelen die in de toekomst bij nieuwe vluchten naar de maan bruikbaar is. In 2008 vond een voorronde plaats van Lunar Lander Challenge en ook toen was Armadillo Aerospace succesvol. Destijds was een vlucht van minimaal 90 seconden nodig. De 180 seconden die in dit jaar geƫist worden, is de tijd die nodig is om vanaf de maan op te stijgen en in een baan om het hemellichaam te komen.

Carmack was uiteraard erg blij met het resultaat. 'Omdat de Lunar Lander Challenge hoge eisen stelt, kan de Scorpius met een paar aanpassingen ook echt de ruimte in. We gaan snel tests met grotere hoogtes doen. Vanaf onze thuisbasis in Texas kunnen we 1800 meter bereiken, en als dat lukt gaan we in New Mexico testen waar de grenzen werkelijk liggen. Er is al een wachtlijst voor universiteiten die ons schip voor wetenschappelijk onderzoek willen gebruiken. Het worden spannende maanden voor de commerciƫle ruimtevaart.' Toch is Armadillo Aerospace niet meer dan een hobbyproject voor Carmack. Doordeweeks is hij directeur en programmeur van id Software, waarmee hij klassieke shooters als Wolfenstein 3D, Doom en Quake opleverde. Met dit bedrijf werkt hij momenteel aan schiet- en racespel Rage.

bron: Tweakers.net

zie ook:
http://www.space.com/missionlaunches/090913-lunar-lander-challenge.html

Verder lijkt dit een beetje op de Xprize, waar een prijs wordt uitegeloofd voor de eerste die een werkend ruimteschip kan maken.
http://www.neoweb.nl/forum2/index.php/topic,250.0.html