Neoweb.nl

Stijging zeespiegel door smelten ijs en gletsjers

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
Stijging zeespiegel door smelten ijs en gletsjers
« on: September 21, 2009, 05:49:57 PM »
Wat ik me afvraag. Hoeveel landijs smelt er jaarlijks? en hoeveel stijgt de oceaan daardoor?

Ik las ergens dat er in 1990 zo'n 100 kubieke kilometer aan gletsjers smelt, en dat dat in 2006 al 220 kubieke kilometer aan ijs was.

Bij elkaar stijgt de oceaan per jaar ongeveer 0,3 mm extra door het smelten van de zuidpool en gletsjers.

Maar kloppen deze cijfers? wie kan hier een antwoord op geven?

Offline dazz

• 203
  • +20/-3
  • Neoweb is Hét Technologie Forum!
    • ronkr.goedbegin.nl
Re:Stijging zeespiegel door smelten ijs en gletsjers
« Reply #1 on: September 22, 2009, 05:17:51 AM »
Wat ik me afvraag. Hoeveel landijs smelt er jaarlijks? en hoeveel stijgt de oceaan daardoor?
Ik las ergens dat er in 1990 zo'n 100 kubieke kilometer aan gletsjers smelt, en dat dat in 2006 al 220 kubieke kilometer aan ijs was.
...

zie ook:
Klimaatverandering op Groenland  21-9-2009
via NOS-journaal

?
« Last Edit: September 22, 2009, 05:20:43 AM by dazz »

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #2 on: September 27, 2009, 06:54:10 PM »
Iskold september på toppen af Grønland

Torsdag morgen var der minus 46,0°C på toppen af Grønlands indlandsis; kaldet Summit. Det er den laveste temperatur, som er målt dér, i en september måned.

Toppen af Grønlands indlandsis (kaldet Summit). Det lyder som et koldt sted og ganske rigtigt. Torsdag morgen var temperaturen minus 46,0°C, som er det laveste der er målt i en september.
2007: 25. september klokken 06:00 UTC blev der målt minus 43,9°C.
2008: 24. september klokken 06:00 UTC blev der målt minus 45,6°C.
2009: 24. september klokken 09:00 UTC blev der målt minus 46,0°C.
Den laveste temperatur på Summit er på minus 63,3°C, og er målt i februar.

Bron: www.dmi.dk
Wat in grote lijnen betekend dat er op 24 september 2009 een rekordlage temperatuur is gemeten.Dat de gemiddelde temperatuur stijgt is een feit,maar het belangrijkste in het filmpje wat Dazz plaatste is wel dat Konrad Steffen toegeeft dat de klimaatverandering een natuurlijk process is.De opwarming kan nooit echt lang duren ,als de zon ermee kapt koelt het vanzelf weer af ;D

Het is overigens zo dat er al een enorme massa ijs onder water bevindt,deze hoeveelheid zorgt dus niet voor stijging van de zeespiegel,maar wordt wel meegerekend is de toatale afsmelting.

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #3 on: September 28, 2009, 10:28:57 PM »
Hmm, heb vernomen via de tv dat de zeespiegel 1mm per jaar stijgt door smelting van ijs.

E.e.a. hoeft niet expleciet met vervuiling te maken te hebben. Geleidelijk keert het magnetisch
veld van de aarde. Het kan zijn dat de aarde zich op termijn ompoolt. Het magnetisch veld
heeft ook invloed op ons klimaat. Het houdt een concentratie zonnestraling tegen en biedt zo ook
een beschermende functie.