Neoweb.nl

Waar gaat het echt om? Je kernwaardes ontdekken!

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Robert

• 3.071
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Waar gaat het echt om? Je kernwaardes ontdekken!
« on: October 31, 2009, 11:44:17 AM »
Neem hier even de tijd voor.. dit is een enorme eye-opener!!

Stel je voor..  je komt op een begravenis van iemand die je heel goed kent... je loopt de kerk/aula in en ziet allemaal bekenden die je goed kent... Bekenden uit je famillie, vriendenkring, de vereniging of collega's van je werk... Je hoort de muziek op de achtergrond en ziet mensen huilen.. Op een verhoging in de zaal ligt een houten kist.. je loopt naar de kist en kijkt in de kist en ziet jezelf liggen!!

Dan stappen mensen die voor jou belangrijk zijn naar voren en beginnen een praatje over jou te houden..
Hoe zou je willen dat zij over jou praten??

Hoe zou je willen dat je famillie over je praat?
Hoe zou je willen dat je collega's over je praten?
Hoe zou je willen dat je vrienden over je praten?

Neem hier echt even de tijd voor!!
Het brengt je namelijk tot de belangrijkste waarden in je leven!
Schrijf deze doelen gerust op! Zo weet je voor jezelf wat echt belangrijk is.

Stop nu dus met verder lezen en schrijf op, wat je zou willen dat die mensen over jou zeggen!

....
....

Als je deze oefening hebt gedaan, heb je de meest diepliggende doelen van jezelf ontdekt!
Maar wat heb je daaraan? wat kun je daarmee? En hoe kun je die doelen bereiken?

Je zult zien dat veel activiteiten en doelen in je huidige leven, niet in lijn zijn met de echte diepere doelen in je leven!

Alles wat je doet, moet je helpen om je diepste doelen te bereiken. Ik geef je graag de tools om die doelen ook echt te gaan bereiken!

Als je je doelen hebt opgeschreven, moet je de volgende vragen proberen te beantwoorden en kijken wat echt belangrijker voor je is.

Wat is belangrijker? je carriere? of je gezin?
Wat is belangrijker? genotsmiddelen? of een gezond lichaam?
Wat is belangrijker? aardig zijn? of altijd maar afgeven op buitenlanders?
Wat is belangrijker? het milieu? of je eigen lolletjes?
Wat is belangrijker? veel geld verdienen? of mensen helpen en klaar staan voor vrienden/familie?
Wat is belangrijker? vrienden? of je hobby's?
Wat is belangrijker? je hobby's? of het bereiken van je diepste doelen?

....
....

Wat voorbeelden.

Collegiaal of niet?
Stel je wilt herinnerd worden als iemand die op z'n werk collegiaal is, en altijd een lolletje maakt.
Maar in je huidige leven, kom je altijd te laat op je werk, loop je de kantjes ervan af en ga je liever je eigen gang, dan met collega's te overleggen.

Klopt je doel dan met je huidige leven?

streven naar een persoonlijk doel?
Stel je wilt herinnerd worden als een begenadigd sporter of muzikant.
Maar in je huidige leven, zit je in je vrije tijd liever achter de tv of de pc?

Klopt je doel dan met je huidige leven?

Sociaal en betrokken?
Stel je wilt sociaal zijn en overkomen als iemand die altijd voor een ander klaar staat.
Of stel je wilt helpen om de wereld leefbaar te houden, qua milieu / armoede etc.
Moet je dan op een PVV van Wilders stemmen?

Klopt je doel met je huidige leven?

Gezin op de eerste plaats?
Je wilt herinnerd worden als een man die klaar staat voor z'n gezin. Maar je werkt zoveel dat je je famillie eigenlijk nooit ziet?
Wat is dan belangrijker? dat je veel geld hebt om lekker luxe 3 weken met je gezin op vakantie te kunnen gaan? of dat je de rest van het jaar je gezin amper hebt gezien?

....
....

Als je echt in contact komt met je diepste doelen, worden keuzes steeds makkelijker.
Al je dagelijkse activiteiten, vanaf dat je opstaat totdat je naar bed gaan, moeten in overeenstemming zijn met je diepste doelen.

Roken, drugs, (overmatig)drankgebruik zijn zinloos.
Niemand wil herinnerd worden als iemand die altijd maar laveloos was? of zich te pletter rookte?
Dus waarom doe je het nog?

Je weet nu hoe je het kan veranderen! DOE HET!

Geld, dure auto's, luxe kleding en merkartikelen.
Denk je echt dat je beoordeeld wordt op de auto waar je in rijdt of dat iemand op je begravenis zegt:"pietje was een fantastisch persoon, die maarliefst 1 miljoen bij elkaar wist te verdienen! Wat fantastisch was dat voor hem!"
Het najagen van geld is daarom geen doel!

Dat betekend niet dat je geen geld mag verdienen! In tegendeel. Als je werk in lijn is, met diepere doelen, zoals 'het milieu', 'sociaal' etc. Mag je daar best de vruchten van plukken. Maar wat je met die vruchten doet, moet ook in lijn zijn met je diepste doelen! Deel je je vruchten? Of laat je liever een deel van je vruchten verroten, zodat niemand er wat aan heeft?
Wat heeft het voor zin om een Bentley te rijden van 3 ton, als er voedselbanken zijn die tekort komen?

Waar is die auto voor bedoeld in de eerste plaats?
Om je van A naar B te brengen.
Er zijn genoeg (kleine en milieuvriendelijke) auto's die ook beschikken over airco, navigatie, cruise-control etc.
Of wat draag wit lederen bekleding bij aan het brengen van A-naar-B?
Of wat brengt verlaagde bumpers en sportvelgen mee voor het brengen van A-naar-B?
Gebruik dat geld liever voor het bereiken van je diepste doelen! Koop er LED-lampen voor (als milieu één van je doelen is)

Veel mensen vergeten door de rijkdom waar het echt om gaat.

En zo is het ook met werk. Iedereen moet tegenwoordig werken om aan geld te komen.
Maar waar werken we voor?
Werken we voor het geld? om je familie te onderhouden? of werk je liever minder om meer tijd aan je familie te besteden?
Of werk je zoveel om een hoger doel te bereiken?

Door die bovenste oefening te doen en je doelen op te schrijven, kun je bij iedere keuze de juiste beslissing nemen.

Er bestaat namelijk niet zoiets als moeten!
...
...

Meer over moeten/willen/doen de volgende keer.

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
Re:Waar gaat het echt om? Je kernwaardes ontdekken!
« Reply #1 on: October 31, 2009, 07:19:38 PM »

Wat heeft het voor zin om een Bentley te rijden van 3 ton, als er voedselbanken zijn die tekort komen?

Waar is die auto voor bedoeld in de eerste plaats?
Om je van A naar B te brengen.
grappig verzonnen,maar wel een beetje ondoordacht.
ten eerste weet ik niet wat een Bentley kost tegenwoordig in Nederland,mar hier kost een beetje Bentley iets meer.
Ten tweede klopt het hele verhaal niet,het komt over als filosofisch gebrabbel en toch wordt Bentley met een hoofdletter geschreven.
Ten derde staat het vol met gramatische fouten,iemand die serieus wil overkomen ,maar niet de moeite neemt om dit soort fouten te corrigeren ,is moeilijk serieus te nemen.
Ik ga niet meer tijd besteden aan dit soort onzin.
straks laat ik mij in mijn Bentley naar een feest rijden ,ga me daar helemaal kapot zuipen en rij zelf terug.

Offline Robert

• 3.071
  • +269/-11
    • Neoweb
« Reply #2 on: November 01, 2009, 12:40:59 AM »
Een beetje flauwe opmerkingen op iets wat toch echt serieus bedoeld is.  ??? Wat boeit het of Bentley met hoofdletters staat geschreven of niet?
En waar woon jij? Een bentley (zonder hoofdletters) kost al gauw zo'n 280.000 euro. Het gaat ook neit om het exacte bedrag, maar om de gigantische prijs in geld, waarmee ook andere dingen gedaan kunnen worden.
En grammaticale fouten wil ik graag verbeteren. Het gaat om de essentie. Niet om de manier waarop het geschreven is.

Blijkbaar heb je niet de moeite genomen om echt na te denken over wat belangrijk is in je JOUW leven, anders had je zo'n opmerking niet eens gemaakt. Of is afzeiken of bagatelliseren de manier waarop je herinnerd wil worden?   ;)
« Last Edit: November 01, 2009, 12:44:48 AM by Robert »

Offline merkator

• 330
  • +25/-4
  • Zeker Weten? Neoweb.nl...
« Reply #3 on: November 01, 2009, 10:02:28 AM »
Wel grappig! Toen ik het las, schrok ik even op het moment dat ik mezelf in die kist zag liggen.
Verhelderend stukje. Het zorgt er inderdaad voor dat je de belangrijke dingen in het leven weer eens duidelijk voor je ziet.

Ik ben wel benieuwd wat er de volgende keer komt!

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #4 on: November 01, 2009, 07:25:59 PM »
Een beetje flauwe opmerkingen op iets wat toch echt serieus bedoeld is.  ??? Wat boeit het of Bentley met hoofdletters staat geschreven of niet?
En waar woon jij? Een bentley (zonder hoofdletters) kost al gauw zo'n 280.000 euro. Het gaat ook neit om het exacte bedrag, maar om de gigantische prijs in geld, waarmee ook andere dingen gedaan kunnen worden.
En grammaticale fouten wil ik graag verbeteren. Het gaat om de essentie. Niet om de manier waarop het geschreven is.

Blijkbaar heb je niet de moeite genomen om echt na te denken over wat belangrijk is in je JOUW leven, anders had je zo'n opmerking niet eens gemaakt. Of is afzeiken of bagatelliseren de manier waarop je herinnerd wil worden?   ;)
Het is een heel belangrijk argument.
Het profiel wat neergezet wordt is politiek aan de linker kant(of heel erg misleidend).
Je "moet "geld geven aan de voedselbank.
Je "moet" led -lampen kopen.
Die paar voorbeelden van anti materialisme geeft op mij een manipulerende indruk.
Genoeg nu over "het doel "in jouw leven.
Even wat recht zetten:
Led lampen zijn minder energie besparend dan men denkt.
Een ouderwetse gloeilamp geeft licht en warmte.
Bijvoorbeeld een lamp van 60 wat geeft ongeveer dubbel zoveel energie in licht en warmte.
De energie kosten voor het produceren van dezelfde hoeveelheid licht is voor led-lampen ongeveer drie maal zo hoog.
De bentley:Koop ik een bentley zorg ik ervoor dat er een paar mensen geld mee verdienen,die kunnen dan hun bijdrage leveren aan goede doelen ,of dat nou de wereldvoedselbank is of artsen zonder grenzen.
Diezelfde bentley geef ik gratis aan een goed doel(welk dat mag jij bepalen) , zodra heel nederland stopt met het verspillen van voedsel en grondstoffen.
Daarna gaan we samen een biertje drinken en filosoferen over kernwaardes.

Het is nooit mijn bedoeling geweest iemand te beledigen of "af te zeiken",het was gewoon een spontane reactie op een tekst die recht tegenover mijn principes staat.
mijn excuses daarvoor.

Offline Robert

• 3.071
  • +269/-11
    • Neoweb
« Reply #5 on: November 02, 2009, 08:58:46 AM »
Allereerst sorry als "afzeiken" te hard klinkt. Zo hard bedoel ik het niet.

Het ging er meer om dat ik een stukje probeer te maken, wat je doelen inzichtelijk maakt. En dan komt er iemand die in 3 zinnen (zonder verdere uitleg), het er niet mee eens is. De redenen die je nu geeft zijn veel duidelijker.
En misschien heb je daar ook wel een punt.

Dankzij het geld van rijke mensen, worden er vaak grote innovatieve stappen gemaakt.
Denk bijvoorbeeld aan iemand die zegt:"Ik wil een auto die veilig is! En het maakt me niet uit wat het kost!"
Uiteindelijk zullen die veiligheidsmiddelen ook in goedkopere auto's komen en door massaproductie voor iedereen beschikbaar komen.

Of een Richard Branson, die met z'n geld een ruimtevaart organisatie begint! Die gebruikt z'n geld dan voor een doel, dat de mensheid op een hoger plan kan tillen. Al is ruimtevaart op zich misschien niet direct de beste keuze voor de mensheid.
Misschien had hij z'n geld beter kunnen besteden aan onderzoek naar Altzheimer, Aids, Kanker o.i.d.

Op het moment dat je je diepste doelen weet, kun je de juiste keuzes maken.

Verder denk ik dat echte goede waarden voor de mensheid synchroon lopen met leefregels uit diverse geloven. Maar het gevaar zit hem juist in de onzin dingen die ook in de tig vertalingen van de bijbel/koran/torah staan.

Neem bijvoorbeeld de 10 geboden. Ook al ben je geen Christen of Moslim, dan nog zijn die leefregels voor de meesten van ons belangrijk!
Maar in de bijbel staat ook iets over de relatie tussen man en vrouw. Dat die heilig is. En iets over het helpen van mensen die anders zijn.
Maar vaak geven orthodoxe christenen, joden en moslims fel af tegen homo's. (die door een speling in het DNA zo zijn geworden).
Zij zijn dus anders, en zouden gewoon geaccepteerd moeten worden, maar ondertussen worden homo's zwaar veroordeeld en in bepaalde Arabische landen zelfs het normaal leven onmogelijk gemaakt!

Als we echt zouden kijken naar onze diepste doelen, weegt het helpen en accepteren van 'anderen' zwaarder dan een huwelijk.

En dat is eigenlijk wat ik probeer over te brengen. Dat de diepste doelen naar boven komen. Dat mensen in gaan zien, dat het niet allemaal om vertier en jezelf verrijken gaat. En daarnaast dat je door duidelijke doelen te stellen, alles kunt bereiken!

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #6 on: November 03, 2009, 07:42:23 AM »
Richard Branson,heeft meer geld gestoken in health centres dan in dat ruimteprogramma.
Virgin Unite is meer succesvol en effectief dan de grote hulporganisaties die vaak een rendement hebben van minder dan 20%.

Wordt vervolgd.

Offline Benjamin23

• 351
  • +30/-4
  • Dit forum is het helemaal !
« Reply #7 on: November 03, 2009, 08:43:27 AM »
Je talenten moet je niet in de grond stoppen. Als je genoeg geld hebt, moet je er ook wat nuttigs mee doen. Ook als je genoeg tijd hebt, zou je er wat nuttigs mee kunnen doen.
Het is aan een ieder zelf om te bepalen wat nuttig is. Dat sommigen ruimtevaart als onnodig bestempelen, wil nog niet zeggen dat daar geen geld naar toe moet. Dat andere het milieu of het CO2-probleem onzin vinden, betekent niet dat we er dan maar niets aan moeten doen.
Ik verwonder me ook wel eens over de energie die wordt gestoken in vreemde projecten.
Waarom opkomen voor het welzijn van dieren, als het welzijn van de mensen niet eens goed is geregeld? Het is dus niet zo, dat ik tegen dierenwelzijn ben, maar het is vreemd, dat sommigen wel geld schenken aan fondsen voor dieren, maar niet aan fondsen voor bijvoorbeeld mensen die verhongeren.
Overigens denk ik dat dierenleed of bio-industrie ook niet goed te praten is, maar het is zo dubbel. Daarbij heb ik zeker respect voor de mensen die zich hard maken voor dierenleed.

Kortom: wat is goed? en wat is goed? of wat is beter?

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #8 on: November 07, 2009, 05:19:08 PM »
een echte eyeopener.
Wie geeft jou het recht alles omver te schoffelen tenwille van jouw welzijn?
Wat is het verschil tussen een mens en een dier? oftewel wat is een dier?
Welke andere species slacht elkaar af ?(1, ik wil slechts 1 voorbeeld)
Technisch gezien is er slechts 1 verschil,wij zijn geboren om anderen het leven onmogelijk te maken.
geld heeft er in feite niets mee te maken,geld kan niet gegeten worden aardappelen wel.
Om het simpel te stellen ,1 kilo aardappels is in principe meer waard dan 1 kilo goud,waar of niet ?
verder is het welzijn van de mens wel goed geregeld,maar zijn er soortgenoten die er  aan hebben,wat dus betekend dat het welzijn afhankelijk is van de goedwilligheid van egoisten.
Biologisch gezien betekend dat dat de species homo sapien onderverdeeld kan worden in :
homo sapien
homo sapien idioteacea
homo sapien egoistica
homo sapien indoctrinaceae
of het de juiste benaming is weet ik niet ,maar ik denk dat het wel aardig verzonnnen is.

Offline Robert

• 3.071
  • +269/-11
    • Neoweb
« Reply #9 on: December 21, 2009, 10:10:04 PM »
Veel mensen leven maar raak voor een knaak. Ze worden geleefd.
Als er iets gebeurd, reageren ze met een soort auto-piloot.

Dieren reageren ook op die manier.. als een soort instinct... Maar wij mensen kunnen denken, reflecteren, creatief met situaties omgaan. Wij hoeven geen slachtoffer te worden van gebeurtenissen.
Bij iedere gebeurtenis in je leven, kun je een keuze maken.
Je hoeft niet op de manier te reageren, zoals je normaal zou reageren.

Als een vriend vraagt.. "Wil je me helpen met verhuizen morgen?" En je zegt:"Sorry, maar ik moet overdag werken". Dan is dat een keuze die je maakt.
Je kan ook je baas opbellen en vragen of je vrij kan krijgen. Of misschien kun je wel vrij krijgen, maar wil je je vrije dagen besteden aan je familie. Het zijn allemaal keuzes die je kunt maken.

Iedere dag, Ieder uur, Iedere minuut heb je een keuze.
Natuurlijk zijn sommige dingen onontkoombaar. Als je bijvoorbeeld op een kantoor werkt, komen er emailtjes op je af, die alleen jij kan beantwoorden. Als dat teveel tijd kost, kun je iemand opleiden om dat voor je te doen. Maar ook inkomende telefoongesprekken of iemand die je wat wil vragen, kun je niet zomaar afkappen. Natuurlijk kun je daar weer een secretaresse voor inzetten. Maar als bijvoorbeeld je zoontje komt met een probleem met school, kun je 'm niet altijd afschepen.

Als je weet dat je niet reactief hoeft te reageren, maar ook zelf keuzes kunt maken. Kun je al je dagelijkse bezigheden staven aan je diepste doelen. Is je carriere een belangrijk doel voor je, dan zul je je vriend misschien in de steek laten. Andersom kunnen je vrienden ook belangrijk voor je zijn. Maar misschien hoef je niet de hele dag te helpen.

Om je keuzes op waarde in te schatten, is het belangrijk om je diepste doelen helder te hebben.
Als je graag wilt dat je familie je als een hartelijk familiemens herinnerd, dan is een carriere waarbij je je familie weinig ziet misschien niet de juiste keuze.

Maar je kan pas keuzes maken, als je je doelen helder hebt.