Neoweb.nl

Zonnewarmte direkt en goedkoop benutten

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline jbourbon

• *
  • 7
  • +2/-0
Zonnewarmte direkt en goedkoop benutten
« on: November 05, 2009, 03:16:43 AM »
Passieve zonnekollektor voor luchtwarmte.

Als je een blinde buitenmuur op het zuiden hebt kun je bij voldoende zonlicht heel goedkoop een bijverwarming maken.

Een simpele houten kast van minimaal 8 cm dik met een glasafdekking (bij voorkeur van dubbelglas) is voldoende.
Onder en bovenin de muur dient binnen de kast een opening te worden gemaakt.
Ongeveer 100 cm2 per 3 m2 oppervlakte van de kast.

Tussen de glasplaat en de muur dient een dubbele laag muggengaas van zwart aluminium te worden geplaatst.
Die kan eenvoudigweg ook op een lattenframe worden bevestigd dat bij een inwendige dikte van de kast van 8 cm op 4 cm afstand van de muur moet worden geplaatst.

Door het plaatsen van een solar-ventilator in de onderste aanvoeropening wordt een en ander nog effectiever.

Voor een ruimte van ongeveer 20 m2 en een kollektoroppervlakte van 4 m2 kan bij zonneschijn tot 5 graden warmte toename worden bereikt.

Uiteraard is het klimaat in NL niet het meest geschikte door het vaak ontbreken van veel zon in de winter, maar vooral in voor en najaar is ook in NL met dit systeem heel veel energie te besparen.

Op zonnige dagen kan de temperatuur boven en binnenin de kast oplopen tot 150 graden. Uiteraard is de binnenkomende lucht in de kamer erachter veel lager door de luchtstroming.

Door de "kast" netjes en zorgvuldig te konstrueren hoeft de gevel er niet slechter uit te zien dan normaal.
Het is ook mogelijk er een soort "venster" of "portaal" look aan te geven, waardoor de gevel er alleen maar mooier door wordt.

Zomers dienen de aan en afvoeropeningen te worden geblokkerd om juist die warme lucht niet binnen te krijgen. Dat is echter door de hoge stand van de zon zomers sowieso niet een erg groot probleem. Door een aflsluitbare opening aan de boven en buitenkant te maken kan het geheel zomers zelfs als een luchtkoeler worden gebruikt.

Exakte berekeningen en meer info zijn beschikbaar via diverse websites.
Zie bijgaande schets (bijlage) voor een meer ruimtelijke indruk.

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
Re:Zonnewarmte direkt en goedkoop benutten
« Reply #1 on: November 06, 2009, 10:25:50 AM »
Mooi systeem! En ook een duidelijke tekening erbij.

Hier zie je een ook filmpje van een zonnewarmte collector gemaakt van uitgeholde aluminium blikjes:

http://www.neoweb.nl/forum2/index.php/topic,5081.0.html

Offline jbourbon

• *
  • 7
  • +2/-0
« Reply #2 on: November 06, 2009, 10:35:00 PM »
Ja, dat systeem kende ik ook al. Dit is wel een mooie en goed uitgevoerde versie.
Er zijn inmiddels varianten ontwikkeld die de blikjes horizontaal plaatsen, zodat er een langzamere, maar uiteindelijk veel hetere, luchtstroom ontstaat. De effectiviteit zou daarmee zeer toenemen, zeker bij minder zonneschijn. Wel is het gebruik van een ventilator dan eigenlijk wel noodzakelijk. Ook de konstruktie is wat ingewikkelder dan bij vertikale blijkjes.
Maar verder blijft het een mooie oplossing (vooral als je veel bier of cola drinkt  ;D)

Offline lmeuris

• *
  • 10
  • +1/-0
    • 7Q PROJEKT
« Reply #3 on: November 15, 2009, 08:54:41 PM »
wat ik niet heb begrepen uit het filmpje: hoe krijgen ze de blikjes achter elkaar vast en natuurlijk luchtdicht?? En hoe loopt de luchtcirculatie in en uit de kast?
7Q PROJEKT: een 12 volt systeem in huis t.b.v. verlichting, afzuigventilatoren en oplaadpunten voor kleine electronica. Alles gevoed door een 75 Ah accu welke wordt geladen door 2 zonnepanelen

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #4 on: November 17, 2009, 04:30:56 PM »
Dit is een goed systeem, je kan het principe ook op een schuin dak toepassen zodat het niet onderhevig is
aan vandalisme. Wel vindt ik dat de wind normaal gesproken voor enige afkoeling zorgt van het systeem.
Het systeem zou nog beter werken als het in een beschutte plaats wordt opgesteld.

Het is eigenlijk als een liquid gevulde zonnecollector alleen dan op lucht.

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #5 on: December 05, 2009, 05:33:05 PM »
Sorry ,maar het gaat iets te ver.Ik bedoel de techniek.
Ten eerste is de techniek van een lzc(luchtzonnecollector) al enkele deccenia oud.
ten tweede is de techniek al zover verbeterd dat er geen sprake meer is van kippegaas.
In het iets hogere noorden (vooral Denemarken)worden er jaarlijks meer verkocht dan ikea lampen in nederland.
Voor de achterlopers,tegenwoordig is er geen sprake meer van bierblikjes of een glasplaat.
De nieuwste versies worden geïsoleerd en hebben een rendement van ca. 35%
kan je de warmte opslaan in een kelder  dan kan dat oplopen tot 75%.
Nogmaals ,sorry ,maar neoweb kan dan wel neo zijn,maar op dit gebied zijn en blijven jullie nederlanders die aardappels meenemen op vakantie naar spanje.

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #6 on: December 06, 2009, 09:54:20 PM »
Ach wat maakt het uit, het is een mooi idee en dat respecteer ik.
Soms weet je toch niet of iets al bestaat en kom je daar later pas achter.

Offline planetmvo

• *
  • 1
  • +1/-0
    • Planet MVO
« Reply #7 on: January 07, 2010, 04:28:56 PM »
Super, hier was ik net naar op zoek!
Ook al schijnt het dan al wat langer te bestaan, ik had de informatie nog niet gevonden.
Mooi forum, dit Neoweb. Ik ga het zeker vaker bekijken!

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #8 on: January 08, 2010, 05:50:00 PM »
De nieuwere zelfbouw versie worden gemaakt van zwart golfplaat met dubbel polykarbonaat in plaats van glas en kippengaas.De zonnecel in het voorbeeld is een beetje overdreven,dat is bedoeld voor zomerhuisjes die alleen droog gehouden worden.
gebruik daarvoor een gewone ventilator met temperatuur sturing,zijn bij Conrad.nl te koop.
De inlaat dient voorzien te zijn van een filter.de grofheid van de filter is afhankelijk van de eisen die je eraan stelt,tevens moet de inlaat voorzien zijn van knaagdierenbescherming,Die schijnen het daar prettig te vinden ,vooral op koude dagen.
Enkele details:Laat in februari,de koudste maand hier is er bij helder weer rond twee uur in de middag een temperatuurs verschil van meer dan 60 graden.-5 graden in en rond de 50/55 graden uit,in de zomer komt er rond de 80 graden uit,daar drogen wij de was mee,het hout en de rest gaat terug naar de natuur.
Een eenvoudig rekensommetje:De hele zooi kostte mij rond de 200 euro .
De besparing is ongeveer 800 kW gedurende de maanden februari/mei en september/november,7 maanden*800kW*bijna 1 kronor is ongeveer een paar dagen praag per jaar.
Kijk even op 24volt.eu,daar vind je meer informatie.

Offline jbourbon

• *
  • 7
  • +2/-0
« Reply #9 on: March 30, 2010, 05:18:24 AM »
@Harry:
In mijn oorspronkelijke bericht was er geen sprake van "kippegaas".
Fijnmazig INSEKTENGAAS van ALUMINIUM, en dan ook nog dubbel en zwart (gespoten), is bepaald iets anders.
Of dat minder efficientie opleverd dan die verzinkte IJZEREN "zwaluwstaart" platen of vergelijkbaar is maar de vraag!

Overigens is het isoleren van de bak aan de achterkant eerder een vraag van hoe de muur is waartegen het geheel wordt geplaatst dan van meer effectiviteit. Bij een zwaar geisoleerde buitenmuur of houten wand is isolatie natuurlijk raadzaam zoniet noodzakelijk.
Een dunne (halfsteens bv) niet geisoleerde muur daarentegen laat een gedeelte van de verzamelde warmte ook door en slaat die bovendien op. Dan is isoleren naar binnen toe niet de meest logische stap. In dat geval hoef je niet eens een "bak" te maken, maar kun je volstaan met alleen een frame en glasafdekking. De "verloren" warmte door het ontbreken van isolatie krijg je "terug" door de warmte die de muur zelf opslaat en naar binnen afgeeft. Dubbele beglazing is daarbij (en meestal) wel belangrijk. Ook de zijkkanten van de "bak" of in dit geval frame isoleren heeft zin.

Overigens schijnen de polycarbonaat platen die wel voor afdakjes gebruikt worden ook heel goed te werken.
Dat zijn van die dubbele platen met vertikale "verbindingen". Ze zijn te krijgen in allerlei diktes, vanaf geloof ik 6 mm tot 2 cm. Het is echter wel een soort "mat" polycarbonaat, dus of daar veel verlies door optreedt weet ik niet.

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #10 on: March 30, 2010, 08:22:35 PM »
Ok,Insektennet dus.het gaat om de luchtstroom en de op te warmen massa,die moet een beetje in evenwicht zijn,gaas in welke vorm dan ook geeft te weinig warmte af omdat de hoeveelheid lucht te groot is.In dat geval is geperforeerd plaat beter.
isolatie is noodzakelijk omdat het opwarmen van een geïsoleerde buitenmuur verspilling is van energie.
Nu het laatste wat ik ervan denk en aan de pratijk heb ondervonden.
Overdruk of onderdruk.
ja dat schijnt belangrijk te zijn bij ventilatie,in een gewoon woonhuis wordt onderdruk d.m.v een afvoerluchtventilatie geadviseerd.
In grote gebouwen is er vaak sprake van overdruk in kombinatie met luchtbehandeling,iets anders dan ventilatie ,dus.
Belangrijk is het om de luchtvochtigheid in de gaten te houden ,hoe dat nu precies zit met zelftrek en mechanische ventilatie ben ik nog niet helmaal achter ,er komt meer bij kijken ,zoals radongehalte en dat schept behoorlijk wat verwarring.
Ik zal proberen u op de hoogte te houden van mijn bevindingen.

Offline jbourbon

• *
  • 7
  • +2/-0
« Reply #11 on: March 30, 2010, 10:01:52 PM »
Harry, het soort insektengaas van aluminium dat ik bedoel heeft nauwelijks openingen. Als je 2 lagen over elkaar zet is het net zoiets als een geperforeerde plaat, maar dan veel goedkoper. Door die 2 lagen ontstaat er dan ook zoiets als een golfplaat, maar dan met oneindig veel kleinere golfjes. werkt echt heel goed. Misschien is dit type "gaas" niet zo bekend in NL, dat zou kunnen. Het beste van 2 werelden dus eigenlijk (golfplaat en geperforeerde plaat)
Het is ook geen echt "draad", het zijn eigenlijk allemaal miniatuur reepjes aluminium die op elkaar gelast zijn.

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #12 on: April 04, 2010, 09:41:00 AM »
ik begrijp wat je bedoelt ,maar heb moeite me voor te stellen dat het net zo goed werkt als een "gewone "zonnecollector.De tijd dat de lucht verwarmd wordt is namelijk een aspect wat behoorlijk belangrijk is.
De lucht zal meerdere malem door het gaas geleid moeten worden om op temp. te komen.
Of een ventilator met variabele snelheid,zodat de snelheid aangepast kan worden aan de uitgaande temperatuur.
Voordeel is natuurlijk weer dat gaas goedkoper is en het gaat er niet om om die laatste 10% rendement eruit te persen ,dat brengt hogere kosten met zich mee.