Author Topic: dunnelaagchromatografie  (Read 6839 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Lotte91

• Newbie
  • *
  • Waardering: +1/-0
dunnelaagchromatografie
« on: November 05, 2009, 01:17:56 PM »
Hallo,
Ik heb op school een proef moeten doen met dunnelaagchromatografie met pijnstillers.
We hebben verschillende pijnstillers gebruikt als monster en een aantal referentie monsters.
Ik heb nu de Rf-waarden uitgerekent, en nu moet ik de kwalitatieve samenstelling bepalen van de monsters
aan de hand van de Rf-waarden.
Hoe moet ik dit doen?

Neoweb.nl

dunnelaagchromatografie
« on: November 05, 2009, 01:17:56 PM »

Offline Digihans

• Board Technicus
  • Technology Guru
  • Waardering: +86/-8
  • E=MC2
Re:dunnelaagchromatografie
« Reply #1 on: November 06, 2009, 10:51:57 AM »
Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Dunnelaagchromatografie

"Dunnelaagchromatografie (DLC of TLC, van het Engelse Thin Layer Chromatography) is een chromatografische methode waarbij de stationaire fase bestaat uit een dunne laag absorberend materiaal zoals silicagel, aluminiumoxide of celose op een stevige ondergrond, meestal glas, aluminium of kunststof. De mobiele fase beweegt over de stationaire fase door de capillaire werking soms geholpen door de zwaartekracht of een elektrode potentiaal."

RF-Waarde
De RF-waarde is karakteristiek voor een stof.
Om aan te kunnen geven hoe snel stoffen tijdens papier- en dunnelaagchromatografie meelopen met een vloeistof (ook wel loopmiddel), maakt men gebruik van de RF-waarde. De RF-waarde geeft de relatieve meeloopsnelheid (rate of flow) van een stof aan.

Uitleg dunnelaagchromatografie
Op een stukje filtreerpapier zijn naast het te onderzoeken mengsel (1) ook twee referentiestoffen opgebracht (2 en 3). Dit papier is in een bakje met loopmiddel gezet. Na enige tijd heeft het front bijna de bovenkant van het papier bereikt. (zie bijlage)
Met een liniaal kun je de afstand opmeten die bijvoorbeeld stof 3 heeft afgelegd. Deze afstand noemen we a.
Ook is de afgelegde weg van het vloeistoffront te bepalen. Hiertoe meten we de afstand van de opbrengpunten tot aan het front. Deze afstand noemen we b.
De RF-Waarde kunnen we nu berekenen door a te delen door b.

De RF-Waarde is dan de afgelegde afstand van de stof (a) / afgelegde weg van het vloeistoffront (b)