Neoweb.nl

grote besparing energie / besparing grondstoffen

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline lmeuris

• *
  • 10
  • +1/-0
    • 7Q PROJEKT
grote besparing energie / besparing grondstoffen
« on: November 14, 2009, 03:14:34 PM »
Nu de LED-lampen met razend tempo zijn opkomst beleefd, ben ik met een idee bezig. Ik wil nog niet teveel op de details in gaan en het is ook geen uitvinding waar ik geld aan kan verdienen. Het gaat over een tweede systeem in huis, overal LED-verlichting en de mogelijkheid makkelijker zonnepanelen te koppelen aan de installatie. Men is, wat de verlichting betreft en kleine electronica, niet meer afhankelijk van de stroomleverancier. Denk alle netvoedingen en ingebouwde voedingen die iedereen gebruikt weg en denk daarbij ook aan het besparen van de grondstoffen van die dingen. Energiecrisis, calamiteiten: geen probleem; het licht in huis is er nog altijd. Ik voeg U het overzicht van dit idee toe. Ik probeer in contact met vakmensen te komen om hierover in discussie te gaan, want er moet wel het een en ander bekeken worden. Ik heb ook al de NEN in Delft gecontacteerd want daar worden de voorschriften ontwikkeld. Verder ook nog het ministerie van VROM..In mijn eigen huis ben ik er al mee bezig maar ik kan maar in stukjes uitbreiden omdat ik er niet direct het geld ervoor heb.....
L.J. Meuris, Sittard
7Q PROJEKT: een 12 volt systeem in huis t.b.v. verlichting, afzuigventilatoren en oplaadpunten voor kleine electronica. Alles gevoed door een 75 Ah accu welke wordt geladen door 2 zonnepanelen

Offline michel

• 166
  • +22/-0
Re:grote besparing energie / besparing grondstoffen
« Reply #1 on: November 17, 2009, 04:40:33 PM »
Op zich een mooi idee van led verlichting op een apart 12Volt circuit vanuit je meterkast.

Als de sahara wordt volgelegd met solar willen ze ook een langeafstand dc stroomnet aanleggen. Het
is dan nutteloos om er weer 220V wisselspanning van te maken. Dus ik ben het wel met je eens, alleen is de tijd nog niet zover om op bijvoorbeeld een 48 volt gelijkspanning stroomnet over te stappen.

Ik denk dat je voor verlichting een 220V led (diode) moet gebruiken die draait op wisselspanning met daarvoor een gelijkrichter. Als het net in de toekomst gelijkspanning wordt, hoef je niets te veranderen, de gelijkrichter doet dan niks meer. Een diodebrug van 2.5 volt dc kan volgens mij ook naar 230 volt dc gebracht worden.

Het probleem van led lamp is de dimming functie. In een led lamp zitten een aantal ledjes, deze ledjes zouden stuk voor stuk op een digitale stappenschakelaar moeten worden aangesloten zodat er een dimfuntie onstaat.

Offline lmeuris

• *
  • 10
  • +1/-0
    • 7Q PROJEKT
« Reply #2 on: November 17, 2009, 06:06:36 PM »
gedeeltelijk geef ik je gelijk: de essentie achter het idee is echter de mogelijkheid dat de bewoner zelf zijn stroomcircuit kan voeden: in geval van grote nood zelfs met zijn autoaccu!! Ik doel natuurlijk meer op het gebruik van bv zonnepanelen en zodoende dus geheel onafhankelijk van de energieleverancier wat betreft alle verlichting in huis en de kleine elektronica. Ik heb toevallig gisteren even berekend hoeveel watt ik nodig heb voor ALLE verlichting in mijn huis indien ik alles vervang met LED-lampen: 82 Watt !!! Ook het idee dat je straks ieder klein apparaat zoals je telefoon kan insteken zonder netvoeding....
Verder zijn er al LED-dimmers op de markt en bij dit project worden er sowieso 3 aders gelegd van de lamp naar de doos voor de schakelaar ivm een LEDdimmer. Deze dimmer kan dan een kleine schakeling bevatten speciaal voor 12VOLT aan LED's..
wat ik nog niet weet is het spanningsverlies dat alles teweeg brengt. Zolang de stroomverbruikers klein blijven zal dat wel meevallen: aan de LED-verlichting zul je het niet merken en de kleine electronica heeft achter zijn 12 VOLT-aansluiting een gelijkrichter en een voedingsstabilisator, het zou dus kunnen meevallen.......
7Q PROJEKT: een 12 volt systeem in huis t.b.v. verlichting, afzuigventilatoren en oplaadpunten voor kleine electronica. Alles gevoed door een 75 Ah accu welke wordt geladen door 2 zonnepanelen

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #3 on: November 21, 2009, 08:57:09 PM »
Hey Imeuris,

Hier op het dak ligt voor een kapitaal aan solar, maar als de stroom uitvalt, valt ook de netinver uit. Probleempje? Nee, ik sluit dan een grote accu aan op een kleine omvormer zodat er weer 230 volt op komt te staan, wel de hoofdschakelaar uitzetten. De netinverter kan dan weer synchroniseren en inschakelen.
Wel een brommend geluid in de meterkast, dit door de blokgolf van een goedkope omvormer. Een zuivere sinus is wel vereist in de meterkast, haha.

Waar jij op doelt is een apart lagespanning dc circuit. Dit is wel handig voor verlichting, computers telefoons etc. Maar ik zie dit niet zo snel gebeuren met de huidige wisselspanning infra struktuur.

Als we ooit is gaan konoliseren in de ruimte, gaan we ongetwijfeld over op gelijkstroom.

Offline lmeuris

• *
  • 10
  • +1/-0
    • 7Q PROJEKT
« Reply #4 on: November 21, 2009, 09:28:33 PM »
toch denk ik dat het gebeuren gaat, gezien de reacties die ik op de diverse forums mocht ontvangen. Ik heb al een uitnodiging ontvangen van de NEN in Delft en ook de vereniging "eigen huis" heeft me gecontacteerd. Verder heb ik al 2 mensen gevonden die bezig zijn met een nieuwbouw en de kans is groot dat ze inderdaad een 2e leidingnetwerk gaan aanleggen. Vooral als je wat verder gaat denken, op grote schaal dus, wordt het interessant: een wereld zonder netvoedingen!! Heel ver weg, dat wel, maar niet ondenkbaar. Mijn eigen huis zal over ongeveer een jaar op deze manier "bestukt" zijn, dus alle verlichting op 12 VOLT, enkele afzuigventilatoren en ook misschien al wat wandcontactdozen met 12 VOLT. Vreemd is deze manier niet; bij bv. EUROCONTROL is een 24 VOLT-circuit aktief... Op dit moment heb ik nog het probleem dat de 6 zonnepaneeltjes met dit grijze weer de accu niet vol krijgen en met een netvoeding een paar uurtjes moet bijladen, s'zomers heb ik laadstroom over en daar moet ik nog wat mee gaan doen. Omvormen naar 230 VOLT zal ik niet doen, daar ik geen geld heb om een grote zonnepaneel te kopen en ook liever niet afhankelijk van mijn stroomleverancier wil zijn. De huidige panelen die ik gebruik zijn die van VELLEMAN a € 44,00 per stuk en bij volle zon zo'n laadstroom kunnen leveren van ongeveer 330 mA per stuk, het type is meen ik SNL06 zo uit mijn hoofd. De huidige accu is 12 Ah, dus nog zeer klein, maar ik hoop in de toekomst eentje van het formaat autoaccu te kunnen gebruiken. Ik heb uitgerekend dat als ik al mijn lampen in huis tegelijkertijd aan maak, dat maar 82 WATT in totaal is; LED-lampen natuurlijk!
Dan zie je dus dat het makkelijk is je hele verlichting op zonne-energie te laten lopen....

Offline lmeuris

• *
  • 10
  • +1/-0
    • 7Q PROJEKT
« Reply #5 on: January 30, 2011, 11:27:15 AM »
 :police:laatste nieuws: mijn 12 volt installatie is bijna klaar. Intussen al 1 "echte" zonnepaneel en een 30 Ah accu in gebruik. Besparing afgelopen jaar aan stroomkosten: bijna € 500,00 !!! voor de laatste stand vanz aken en foto"s zie mijn blog: http://meuris7qprojekt.blogspot.com/