Neoweb.nl

pop pop boot (knatterboot) schaal 1:1

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline michel

• 166
  • +22/-0
pop pop boot (knatterboot) schaal 1:1
« on: December 29, 2009, 01:37:30 AM »
Je kent ze wel de bootjes pop pop. Een stoompulse motor of in het duits een knattermotor.

Deze kleine bootjes werken met een kaarslicht en kunnen varen.
We gaan hier een grote versie 1:1 van een oude stalen roeiboot maken, maar zou dit ook werken?

De ketel voor deze boot is gering maar heeft toch een stoomproductie van
ca 122 kg/uur. Hoeveel pk is dit dan?

100% 7 bar pulse is ca 3pk
50% 3 bar pulse is ca 1.5 pk

Ben benieuwd....

Ik moet hier meer van weten, het pulseeffect zou ook een mooie onderwater turbine generator kunnen zijn met candle light natuurlijk....

Offline michel

• 166
  • +22/-0
Re:pop pop boot (knatterboot) schaal 1:1
« Reply #1 on: December 30, 2009, 12:18:55 AM »
Ik heb ondertussen even gekeken naar een stationaire pulse motor voor duurzame energie opwekking.

Meteen zijn er al voordelen te bekennen. Het toepassingsgebied van deze motor is vrij groot.

Wat nu bij mij opkomt is het volgende :
1.Je kunt met een membraamklep een waterpomp of een drukverhoger bouwen.
2.Je kunt vertakken door meerdere buizen op de ketel te plaatsen naar verschillende gebruikers.
3.Je kunt een (onder)watercilinder gebruiken om stroom op te wekken met de drijfstang naar het droge.

Offline Peter

• 423
  • +37/-7
  • Meten = Weten
« Reply #2 on: December 31, 2009, 09:39:29 AM »
Lijkt me gaaf om een grote versie werkend te zien!

Misschien een vraag die niet direct te beantwoorden is, maar wat is het rendement van zo'n flash-steamers, hot-air-boat, toc-tocsmotor? Lijkt me niet al te hoog.  ;)

Ik heb trouwens wat websites gevonden over pop-pop bootjes.

http://www.sciencetoymaker.org/boat/boatGallery.html
http://www.nmia.com/~vrbass/pop-pop/

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #3 on: December 31, 2009, 07:50:13 PM »
Denk dat het rendement te vegelijken is met een sterling motor. Als je een mooi industriëel concept hebt
kun je zeker 80% en hoger halen. Het is een mooie energiebron met weinig poespas.

Je ziet al snel dat er 2 soorten zijn. Eéntje met een spiraal en ééntje met een membraam.
Verder heb ik nog geen varianten gezien op een zonneboiler met een vergrootglas na dan.

Offline dfennema

• *
  • 3
  • +2/-0
« Reply #4 on: March 22, 2010, 08:33:32 AM »
Wat een leuk idee! Er wordt echter al een relatie gelegd met een stirling motor en een rendement van 80%.  Dergelijke rendementen worden alleen behaald bij motoren onder hoge druk, met regenerator en een groot temperatuurverschil th tl. Als er al een parralel is met stirling, dan is deze met een combinatie van een fluidine, een laminair flow accoustic stirling engine. Beide kenmerken zich door lage rendementen 2-4%. Misschien kun je je plan iets wijzigen door een catamaran achtige romp en om het lekker groen te houden fresnel lenzen? O0

Offline merkator

• 330
  • +25/-4
  • Zeker Weten? Neoweb.nl...
« Reply #5 on: March 22, 2010, 09:01:09 AM »
fresnel lenzen? O0

Wat wil je hier bereiken met een fresnel lens? Een fresnel lens is toch bedoeld als lens om (zon)licht te concentreren.
Hier komt toch geen zonne-energie bij kijken?

Offline dfennema

• *
  • 3
  • +2/-0
« Reply #6 on: March 22, 2010, 10:12:58 PM »
Om het groen te maken moet je natuurlijk geen fossiele brandstoffen gebruiken. Dus je zou een schotel  kunnen gebruiken om zonlicht te concentreren. Je wilt hoge temperatuur dus een collector is onvoldoende heet. De schotel is vaak wat zwaar en neemt door de vorm veel ruimte in. Dus in plaats daarvan zou je een fresnel lens kunnen gebruiken, deze is plat. Brandpunt op de motor.. puf puf. Misschien.. ik weet niet of dat kan zou je het licht uit het brandpunt door een glasvezelkabel naar de motor kunnen sturen. Nadeel is wel dat het in Nederland 40% van het zonlicht direct licht is en dat je overdag dus 60% van de tijd niet vooruit komt. ;D