Neoweb.nl

het 7Q-PROJEKT

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline lmeuris

• *
  • 10
  • +1/-0
    • 7Q PROJEKT
het 7Q-PROJEKT
« on: January 23, 2010, 10:44:50 AM »
met mijn eerder gemeld project ben ik al ver gevorderd: 12 volt door het hele huis. Helaas geen website kunnen opstarten, maar, dank zij GOOGLE, een BLOG! zie: http://7qprojekt.blogspot.com/
Daar vindt U alle informatie inclusief foto's. Gaarne Uw mening hier over. Mijn gedachten gaan uit om dit in de toekomst te integreren in nieuwe woonhuizen. Is dit haalbaar?? hoe te handelen bij eventueel spanningsverlies?? gaarne Uw mening en advies....
7Q PROJEKT: een 12 volt systeem in huis t.b.v. verlichting, afzuigventilatoren en oplaadpunten voor kleine electronica. Alles gevoed door een 75 Ah accu welke wordt geladen door 2 zonnepanelen

Offline Nlx

• **
  • 64
  • +17/-2
Re:het 7Q-PROJEKT
« Reply #1 on: February 08, 2010, 10:30:11 PM »
met mijn eerder gemeld project ben ik al ver gevorderd: 12 volt door het hele huis. Helaas geen website kunnen opstarten, maar, dank zij GOOGLE, een BLOG! zie: http://7qprojekt.blogspot.com/
Daar vindt U alle informatie inclusief foto's. Gaarne Uw mening hier over.
Ik heb daar ook wel eens over nagedacht maar uiteindelijk kun je niet veel met die 12V. De verlichting is goed te doen, wat adapters elimineren ook (alhoewel de nieuwe 'schakelende' adapters ook een goed rendement hebben en zelfs vrijwel niks meer verbruiken als je ze losgekoppeld van het apparaat in het stopcontact laat zitten) maar dan houdt het wel zo'n beetje op.

Mijn gedachten gaan uit om dit in de toekomst te integreren in nieuwe woonhuizen. Is dit haalbaar??
Gezien de kosten/baten denk ik van niet. En dan heb ik nog niet eens nagedacht over wat het voor het milieu betekent als er in elke woning een 2e draadboom wordt aangebracht. (+ wandcontactdozen, lasdozen, zekeringkast enz. enz.)

hoe te handelen bij eventueel spanningsverlies?? gaarne Uw mening en advies....
Welk spanningsverlies bedoel je? Het verschil tussen de spanning aan de bron en de spanning bij de verbruiker? Tja, daar kun je maar 2 dingen tegen doen: Kabel met een lagere weerstand gebruiken (dikkere kabel dus) of de spanning verhogen van de bron zodat er minder stroom hoeft te lopen door de kabel waardoor je dus minder spanningsverlies hebt over de kabel maar dat is juist de reden dat de spanning van je stopcontact 230V is.
Iedereen heeft het recht op mijn mening ;-)

Offline lmeuris

• *
  • 10
  • +1/-0
    • 7Q PROJEKT
« Reply #2 on: March 07, 2010, 09:08:59 AM »
Op dit moment is mijn 12 volt-installatie een feit: alles is aangesloten op een 24 A/h accu en die blijkt zwaar genoeg. Afwachten is het opladen van de accu: ik heb waarschijnlijk nog te weinig zonnepanelen: bij volle zon kan ik waarschijnlijk tussen de 2 en 3 A laadstroom verkrijgen, bij de donkere dagen zal; ik moeten bijladen. Eindeffect: alle verlichting die normaal sávonds hier in huis aan is heb ik dus voor niets!! Daar komen van de zomer nog 3 afzuigventilatoren bij. Ook gebruik ik al enkele 12 volt-aanluitingen voor het opladen van gsm's en een nintendo DS. Voor meer info's en foto's zie mijn blog: http://7qprojekt.blogspot.com/
7Q PROJEKT: een 12 volt systeem in huis t.b.v. verlichting, afzuigventilatoren en oplaadpunten voor kleine electronica. Alles gevoed door een 75 Ah accu welke wordt geladen door 2 zonnepanelen

Offline lmeuris

• *
  • 10
  • +1/-0
    • 7Q PROJEKT
« Reply #3 on: January 30, 2011, 11:28:38 AM »
laatste stand van zaken, zie mijn blog: http://meuris7qprojekt.blogspot.com/
De installatie is bijna gereed en na het zoeken van veel oplossingen werkt alles naar wens

Offline lmeuris

• *
  • 10
  • +1/-0
    • 7Q PROJEKT
« Reply #4 on: April 24, 2011, 09:58:22 PM »
 :police: Mijn projekt is nu officieel: afgelopen week een keuring van een erkend elektricien gehad ( vanwege de verzekering) en alles is goed gekeurd. Hij had 1 aanbeveling: een hoofdschakelaar om gelijktijdig accu, zonnepanelen en noodvoeding uit te schakelen. Deze komt er dus nog bij. Ik mag achteraf zeggen dat het een heel leerzaam projekt was: alles werkt zoals ik het gedacht had!! Op dit moment werkt alles en alle aansluitpunten worden (overdag) goed gebruikt om het een en ander op te laden. Bij de energieafrekening eind vorig jaar bleek dat ik al € 600,00 verdiend had op de stroomkosten!! Het systeem staat op zich: alle gebruikte verlichting binnen en buiten brandt gratis, dat geldt ook voor de 4 afzuigventilatoren en alle oplaadpunten in huis.
Daarbij blijft dit alles werken als de stroom eens uitvalt. wat mij betreft: projekt 100 % geslaagd !!!