Neoweb.nl

kernfusie m.b.v. geconcentreerde lasers

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
kernfusie m.b.v. geconcentreerde lasers
« on: February 15, 2010, 04:29:05 PM »
Amerikaanse superlaser biedt mogelijkheid tot kernfusie

BRUSSEL - Amerikaanse superlaser omzeilt eerste klippen
Een gigantische Amerikaanse laseropstelling werkt naar behoren, meldt het vakblad Science. De opstelling is bedoeld om nucleaire wapens mee te testen en op termijn ook om er kernfusie mee op te wekken.

De enorme National Ignition Facility (NIF) bij het Lawrence Livermore National Laboratory in Californië werd op 31 maart vorig jaar officieel ingehuldigd. Nu beschrijven twee NIF-groepen in Science hoe ze er sindsdien in geslaagd zijn om 192 laserbundels uit de superlaser heel precies te richten op een minuscule capsule. Ze hebben kunnen aantonen dat ze met de opstelling, bij 40 procent van de totale energie (0,7 megajoules), een lege berylliumcapsule kunnen laten imploderen. Dat is een eerste stap op de weg naar kernfusie, waarvoor ze de bundels in latere stappen willen richten op een berylliumcapsule gevuld met een druppeltje zwaar waterstof – een mengsel van deuterium en tritium.

Kernfusie is de droom van veel fysici. Want als tritium- en deuteriumkernen versmelten (fuseren) tot helium, dan komt daarbij tien tot honderd keer meer energie vrij dan er werd ingestoken. Met hun gigantische laser willen de NIF-onderzoekers aantonen dat je lasers kunt gebruiken om kernfusie op te wekken op zo'n manier dat het commercieel bruikbare energie oplevert, zoals voorspeld.

De bouw van de Amerikaanse superlaser heeft twaalf jaar aangesleept. Het project kostte ruim vier miljard dollar – dubbel zoveel als begroot. Als het project op schema blijft, volgen in juli de eerste proeven met capsules met een zwaarwaterstofmengsel.

bron: destandaard

zie ook:
https://lasers.llnl.gov/

Offline Nlx

• **
  • 64
  • +17/-2
Re:kernfusie m.b.v. geconcentreerde lasers
« Reply #1 on: February 15, 2010, 07:16:41 PM »
Mooi filmpje. Het is me verder niet duidelijk hoe ze denken de vrijgekomen energie te gaan oogsten, maar om een of andere reden heb ik hier toch meer vertrouwen in dan het opsluiten van een plasma zoals bij de ITER. (En nee, dat kan ik niet onderbouwen, het is meer een voorgevoel.)
Iedereen heeft het recht op mijn mening ;-)

Offline Peter

• 423
  • +37/-7
  • Meten = Weten
Re:kernfusie m.b.v. geconcentreerde lasers
« Reply #2 on: February 16, 2010, 08:47:08 AM »
Het ziet er zeker indrukwekkend uit. Ik weet alleen niet of ze dit process goed in stand kunnen houden, zodat er een continu proces ontstaat.
Want hoe gaan ze die zwaarwatercapsules vervangen? En raakt de reactiekamer niet 'mistig' door verdampt materiaal, waardoor de lasers minder goed werken? En hoeveel energie gaat er verloren voor het maken van de lasers?

Is het zo dat een 100 Watt laser ook 100 Watt energie nodig heeft en 100 Watt kan afstaan? Lijkt me dat er ook omzettingsfactoren een rol spelen, waardoor energieverliezen optreden.

Dus ik heb wel m'n vraagtekens bij dit ontwerp, als is het wel knap, dat ze heel lokaal kernfusie kunnen opwekken.