Neoweb.nl

Wetenschappers ontwikkelen micro condensators als accu-alternatief

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Robert

• 3.071
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
Berkeley-onderzoekers ontwikkelen accu-alternatief
Dankzij een aan het Berkeley Lab ontwikkelde techniek kunnen micro-condensators met een hoge capaciteit in de toekomst in elektronica worden geïntegreerd. De condensators kunnen als chips worden geproduceerd.

Het procedé dat John Chmiola van het Lawrence Berkeley National Laboratory samen met zijn collega's heeft ontwikkeld, moet de integratie van supercondensators in elektronica als energiebron mogelijk maken. Daarmee zouden de gebruikers van energie en de leveranciers ervan in één stap worden geproduceerd. Chmiola denkt daarbij aan een geïntegreerde energievoorziening voor micro-electromechanical systems, of mems. Niet alleen zou dat een efficëntere lay-out voor elektronica betekenen, ook zou redundantie in de stroomvoorziening eenvoudig kunnen worden ingebouwd.

Bovendien claimt het Berkeley-team dat de minuscule supercondensators die volgens hun productiemethode worden gemaakt tweemaal zoveel energie kunnen opslaan als huidige condensators. Zij etsten elektrodes van een aaneengesloten koolstoffilm op een ondergrond van titaancarbide. Dit metaal laat zich op ongeveer dezelfde temperaturen verwerken als halfgeleiders, wat de productie eenvoudiger maakt dan bij voorgaande generaties supercondensators het geval was.

In samenwerking met micro-batterijen zouden de micro-supercondensators voor betere prestaties en een langere levensduur van de elektronica moeten zorgen. De condensators zijn ongevoelig voor laad- en ontlaadcycli die de levensduur van conventionele, oplaadbare batterijen verkorten. Toekomstige ontwikkelingen moeten de productie van de condensators verder gelijktrekken met mems-productie en de energie-inhoud verder verhogen. Ook moeten de beschikbare spanningen met behulp van variaties in het gebruikte elektrolyt naar wens worden aangepast.

bron: Tweakers.net

Zie ook:
http://www.physorg.com/news191245172.html

Offline michel

• 166
  • +22/-0
Re:Wetenschappers ontwikkelen micro condensators als accu-alternatief
« Reply #1 on: May 13, 2010, 12:39:53 AM »
Super uitkomst,

De electronica wordt dan alleen een stuk gevaarlijker.

Als je die condensator per ongeluk aanraakt krijg je bijvoorbeeld in 1 seconde 12V met 120Ah door je vinger.
Dit wordt dan toch verboden want het is een ideaal hulpmiddel om van een flitsamtenaar een geroosterde boterham te maken.

Offline Nlx

• **
  • 64
  • +17/-2
« Reply #2 on: May 13, 2010, 01:28:05 PM »
Super uitkomst,

De electronica wordt dan alleen een stuk gevaarlijker.

Als je die condensator per ongeluk aanraakt krijg je bijvoorbeeld in 1 seconde 12V met 120Ah door je vinger.
Dit wordt dan toch verboden want het is een ideaal hulpmiddel om van een flitsamtenaar een geroosterde boterham te maken.

Het maakt totaal niets uit of je (voor mijn part met 2 handen) een accu vastpakt van 12V 1Ah of een accu van 12V 1200000000000Ah

12V blijft 12V.

(Er zit wel een flink verschil in de gevolgen van een eventuele kortsluiting, dat dan weer wel.)
« Last Edit: May 13, 2010, 01:32:16 PM by Nlx »
Iedereen heeft het recht op mijn mening ;-)

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #3 on: May 30, 2010, 08:18:07 PM »
Dat laatste regeltje tussen de () doet me wel goed.
Neem mij maar met een korreltje zout, ik weet niet beter.

Stap 1:
Zet je multimeter op Ohm.

Stap 2:
Meet je zelf maar is op met een multimeter met de - in je linker hand en de + in je rechterhand of andersom.

Stap 3:
Lees je interne weerstand af.

Stap 4:
Trek je conclusie.

Stap 5:
Doe je strijbout in het stopcontact en doe bijde handen contact laten maken met de zool, niet als
de strijkbout al warm is, dan ben je dom.

Stap 6:
Meet nu nog is je interne weerstand

Stap 7:
Wat is nu je conclusie betreffende je eigen ontlading cq eigen condensator?

Zeg robert hoe kom jij aan 266 + punten?
Ik denk dat ik ook maar op mezelf ga stemmen, grapje.

« Last Edit: May 30, 2010, 08:23:54 PM by michel »

Offline bashanna

• 775
  • +55/-6
  • yourney to the future
« Reply #4 on: May 30, 2010, 10:03:03 PM »
Ik weet niet hoeveel titanium er in zo'n condensator gaat of hoeveel titanium er wereldwijd verkrijgbaar is, anders is het misschien een mooie oplossing als tegenhanger voor de lithium accu's en dergelijke.
En hoe vaak kun je een condensator opladen in tegenstelling tot een chemische accu?

Offline Nlx

• **
  • 64
  • +17/-2
« Reply #5 on: May 30, 2010, 10:18:59 PM »
Dat laatste regeltje tussen de () doet me wel goed.
Neem mij maar met een korreltje zout, ik weet niet beter.
Geeft niks, ik volg je stap voor stap, maakt niet uit...

Stap 1:Zet je multimeter op Ohm.
Stap 2: Meet je zelf maar is op met een multimeter met de - in je linker hand en de + in je rechterhand of andersom.
Stap 3:Lees je interne weerstand af.
Stap 4:Trek je conclusie.
Mijn 'Fluke 12' zegt op dit moment, als ik echt keihard in de meetpennen knijp,  5,96 MOhm. (Maar om eerlijk te zijn, ik had circa 1 a 2 MOhm verwacht.)

Conclusie, bij 12V een verwaarloosbare stroom die MAXIMAAL door mijn lichaam kan lopen.

Stap 5:Doe je strijbout in het stopcontact en doe bijde handen contact laten maken met de zool, niet als de strijkbout al warm is, dan ben je dom.
Stap 6:Meet nu nog is je interne weerstand
Ehmmmm.... Bedoel je als ik die strijkbout nog vast heb, of wat?

Stap 7:Wat is nu je conclusie betreffende je eigen ontlading cq eigen condensator?
OW, bedoel je het zo... Welnu, mijn Fluke geeft als capaciteit circa 0,2 uF aan. (Varieert afhankelijk hoe hard ik in de meetpennen knijp tussen de 0,17 en 0,24 uF)

Conclusie: Volstrekt, maar dan ook volstrekt, ongevaarlijk bij 12V DC.

(Medische eisen:geen spanning toegestaan bij randapparatuur die hoger is dan 42V AC of 60V DC, onder die grootheden kan er normaliter niks misgaan.)
« Last Edit: May 30, 2010, 11:09:23 PM by Nlx »
Iedereen heeft het recht op mijn mening ;-)