Neoweb.nl

NXP verbetert rendement zonnepanelen

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Online Robert

• 3.080
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
« on: May 13, 2010, 07:08:31 PM »
De in Eindhoven gevestigde halfgeleiderfabrikant NXP heeft een controle- annex convertermodule voor zonnepanelen ontwikkeld die een optimaal rendement moet garanderen. De module schakelt panelen die onvoldoende bijdragen uit.

Volgens de ontwikkelaars van de module bij NXP leiden niet optimaal presterende zonnepanelen op het dak van een huis tot een rendementsverlies van de hele opstelling. De prestatievermindering kan optreden als een deel van de panelen in de schaduw ligt, bijvoorbeeld als de zon door een schoorsteen of boom wordt geblokkeerd. Dit verlies kan oplopen tot twintig procent. NXP gebruikt in zijn rekenvoorbeeld negen zonnepanelen, waarbij het verlies aan geleverd vermogen kan worden gecompenseerd door een extra paneel te plaatsen.

Een goedkopere oplossing zou echter bestaan uit het integreren van convertermodules in elk paneel, waardoor slecht functionerende panelen tijdelijk worden uitgeschakeld, zodat het totale vermogen niet afneemt. Die integratie van eenvoudige deltaconverters in elk paneel, in plaats van een enkele voor de hele opstelling, zou goedkoper zijn dan het plaatsen van extra panelen en het rendement met maximaal tien procent kunnen verbeteren.

Volgens NXP kunnen de modules ook een waarschuwingssignaal aan de beheerder van de zonnepanelen afgeven als een paneel onvoldoende energie levert ten opzichte van de andere panelen. De oorzaak van de verminderde energieopbrengst, bijvoorbeeld vuil of bladeren op een zonnepaneel, kan dan worden weggenomen. De door NXP ontwikkelde elektronica voor de controle- en convertermodules is nog niet te koop; het bedrijf is op zoek naar bedrijven die zonnepanelen produceren en interesse hebben in de schakelingen.

zie ook:
http://www.nxp.com/

Offline Nlx

• **
  • 64
  • +17/-2
Re:NXP verbetert rendement zonnepanelen
« Reply #1 on: May 14, 2010, 02:35:37 PM »
Volgens het plaatje zouden 9 extra converters 3 tot 6 x goedkoper moeten zijn dan 1 extra zonnepaneel.

Oftwel voor het geld van 1 zonnepaneel zou je tussen de 27 en 54 converters moeten kunnen krijgen.

Nou, dat wil ik wel eens zien gebeuren.  ;D
Iedereen heeft het recht op mijn mening ;-)

Online Robert

• 3.080
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
« Reply #2 on: May 14, 2010, 08:26:48 PM »
een convertor kost natuurlijk niet de prijs van een volledig zonnepaneel, dus ik denk inderdaad dat de convertors bij kunnen dragen aan een lagere prijs voor (efficiente) zonnepanelen.

Wat heb je immers aan een zonnepaneel dat geen rendement biedt?

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #3 on: May 15, 2010, 12:09:32 AM »
Het aansluiten van de zonnepanelen afzonderlijk zou meer voordelen hebben qua energieopbrengst.

Ik weet dat de zwaardere netinverters van pv panelen soms meerdere ingangen hebben om schaduwgebieden
zo veel mogelijk te kunnen ondermeinen.
E.e.a. heeft ook te maken met de ligging van het dakvlak bij meerdere pv panelen.

Een pv paneel of zonnecel werkt als een diode. Het is vergelijkbaar met een rood led lampje die je wel is op printplaten ziet branden. Deze kun je maar op één manier aansluiten.

Het kan zijn dat als tussenliggende panelen minder opbrengst geven dan naastliggende panelen die in dezelfde stroomkring er een vermogensverlies optreedt. Om dit vermogensverlies te bewijzen zal ik een
test uitvoeren met een pv paneel.

De test werkt als volgt:
Ik leg het pv paneel in het donker en sluit er een batterij aan op de ingaande zijde.
Ik meet van te voren aan de ingaande zijde het voltage en het amperage van de batterij.
Aansluitend meet ik aan de uitgaande zijde van het pv paneel het voltage en het amperage opnieuw.

Het waargenomen verschil van voltage & amperage is het vermogensverlies.

« Last Edit: May 15, 2010, 12:11:52 AM by michel »

Offline loadrunner

• 152
  • +23/-0
« Reply #4 on: May 15, 2010, 11:58:47 PM »
Binnenkort heb ik 30 zonnepanelen, dus kan ik met mijn groentetuintje en waterbron 100% onafhankelijk zijn van alle stijgende prijzen. gas heb ik niet nodig.
Als alles gemakkelijk gaat, hebben we niets te doen.

Offline bashanna

• 775
  • +55/-6
  • yourney to the future
« Reply #5 on: May 16, 2010, 11:08:55 AM »
Netjes.. 30 zonnepanelen!! wat voor afmeting zijn deze zonnepanelen?? En wat voor vermogen? Of hoeveel energie verbruik je nu dagelijks?