Neoweb.nl

windmolen idee

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline michel

• 166
  • +22/-0
windmolen idee
« on: May 18, 2010, 10:26:11 PM »
Ik loop al een tijdje met het idee om stroom op te wekken met windenergie.
De windmolens die te koop zijn vindt ik nogal duur.

Vaak is het probleem bij windmolens ook vergunningen, horizonvervuiling, etc.

Mijn idee is om een serie van 8 savonius molens naast elkaar te zetten en met elkaar te koppelen om
zo een aardig electrisch vermogen op te kunnen wekken.
Het probleem van horizontaal koppelen heb ik aan den lijve ondervonden.

Als koppeling heb ik v-snaren, fietskettingen etc geprobeerd. Dit alles is drama!! Op de foto
zie je een soort locomotiefas aan de bovenzijde en aan de onderzijde van de savonius draaien.
De zogenaamde krukas ligt 90 graden verschoven om problemen zoals tegendraads vastlopen te voorkomen. Met één krukas op 2 molens lukt het namelijk niet om de molens synchroon te laten draaien.
Met twee krukassen is alles opgelost.

Als motor heb ik een asynchrone 3 fase motor gebruikt, gewone 380V motor.
M.b.v. 3 condensatoren werkt hij nu als generator. Toen heb ik een 3 fase gelijkrichter gebouwd van
6 diodes. En alles kan nu op de netinverter draaien!. Dit heb ik op een 4-takt motor met poelie getest.

Nu is het verder bouwen naar 8 stuks en een paar degelijke krukassen maken ter vervanging van de bestaande.
Ook de tonnen moeten nog met rvs draad geschoord worden omdat ze nu wat uitzakken wat
verder geen kwaad kan.

Als de electromotor een verhouding van 1:1 heeft met de tonnen dan
meet ik 5 HZ. Er moet dus iets van een versnellingsbak tussen komen.

Reacties zijn welkom..

Offline Benjamin23

• 351
  • +30/-4
  • Dit forum is het helemaal !
Re:windmolen idee
« Reply #1 on: May 19, 2010, 08:34:38 AM »
Mooi initiatief. Die Savonius windmolens zou je ook donkergroen kunnen schilderen, waardoor ze in het landschap eruit gaan zien als een struik of een heg. Als dit idee werkt, zou je wellicht boeren in polderlandschappen kunnen benaderen om zoiets aan de randen van hun velden te plaatsen.

Maar ik begrijp ook dat je nog met wat probleempjes zit om het allemaal geod werkend te krijgen.
Is het niet beter om iedere Savonius Turbine op een eigen (kleinere) dynamo te zetten, en waarbij je alle stroom uiteindelijk bundelt?

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #2 on: May 19, 2010, 11:36:47 AM »
Ja als je de stroom afzonderlijk zou opwekken, dan kom je al snel in de permanent magneet motoren
terecht.

De oplossing met de asynchone motor is doorgaans een goedkopere oplossing. Je moet dan
wel 50Hz draaien om je magneetveld te kunnen bekrachtigen m.b.v. de condensatoren.
Een versnellingsbak met een verhouding 1:10 is dan nodig. Als het magneetveld er eenmaal is,
kun je gerust het toerental verlagen, niks aan de hand. Zogezegd het toerentalbereik is vrij groot.

Het is opzich wel leuk voor in het landschap. Als je het frame boven de sloten plaatst, heb je er ook geen last van met maaien. Je moet dan in de polder een gigantisch lang verlengsnoer gebruiken. Dus dan is wisselspanning weer en goede keus.

Offline Nlx

• **
  • 64
  • +17/-2
« Reply #3 on: May 19, 2010, 08:02:29 PM »
Je blijft leuke experimenten doen.

Zo maar een schot in het wilde weg: Is het niet beter om de 2 'molens' t.o.v. elkaar 90grd te verdraaien?

Ik kan het niet onderbouwen met cijfers o.i.d. maar mijn gevoel zegt me dat het dan toch net ff iets beter draait.

Iedereen heeft het recht op mijn mening ;-)

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #4 on: May 19, 2010, 11:04:39 PM »
Ja, dat verdraaien is idd. beter omdat je dan het koppel verdeelt tijdens de rotatie.
Vandaag heeft de molen heel de dag gedraait zonder problemen.

Offline Robert

• 3.076
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
« Reply #5 on: May 20, 2010, 08:33:32 AM »
In hoeverre is de vorm van de rotor van belang? Nu vangt de rotor wind, maar zal een deel ook terugstromen naar de andere rotor (door het midden).
Zou een volledige S-vorm (dus zonder gat in het midden) niet beter zijn? Of is dat gewoon de beperking van het basismateriaal (de olievaten) die zijn gebruikt?

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #6 on: May 20, 2010, 07:56:28 PM »
Dat is nou precies de bedoeling van een savonius,door de lucht gedeeltelijk naar de andere helft te laten stromen ontstaat er minder werveling aan de holle kant van de ton als deze tegen de wind in draait.
Dat laatste is gelijk het nadeel van een savonius,dat altijd 1 helft de andere helft afremt
Gelukkig zijn er mensen in de wereld die niet zo gauw opgeven en iets bedacht hebben.
Een voorbeeld is tesnic,niet dat zij het bedacht hebben ,maar het is een leuk model.leuk bedacht .
Niet dat het nou geniaal is ,maar gewoon omdat ik een fanatiek fan van Tesla ben ;D
Er zijn heel eenvoudig een aantal schoepen geplaatst die de luchtstroom stuurt.

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #7 on: May 20, 2010, 08:14:06 PM »

Reacties zijn welkom..

Ik wil wel even reageren ,maar weet niet echt hoe.
Het komt bij mij een beetje onduidelijk over.
Er zijn tegenwoordig 600 watt molentjes te koop voor ca 750 pleuroos.
Das niet duur,ex mast weliswaar,maar het begint te laden bij 1,8 m/s.
Dus mijn vraag is ,wil je zo goedkoop mogelijke stroom hebben ,of wil je gewoon wat zelf in elkaar zetten?
Is het eerste het geval : de terugverdientijd is altijd meer dan men berekend heeft,renteverlies wordt namelijk nooit meegerekend.
Is het tweede het geval:een pmg zelf in elkaar prutsen is een ervaring,die het waard is om te filmen.

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #8 on: May 20, 2010, 11:31:18 PM »
Robert,

Die savonius sleuf in het midden die werkt in het voordeel. De maat van de sleuf staat in verhouding met de diameter van de Savonius. Hier is op internet e.e.a. over te vinden.

Het kan ook zonder sleuf net als
bij een windmeter met van de halfronde bolletjes. Ik heb hier zo'n windmeter (gekoppeld aan het weerstation), als deze begint te draaien dan draait de savonius ook. Een savonius draait eigenlijk altijd.
Ik heb destijds een proefversie oliedrum gemaakt, gewoon om is te kijken. Deze heeft ruim een jaar gedraait. Onderhoud 0,0. Deze typen windmolens hoef je ook niet te remmen of stil te zetten bij storm.

Harrie,
Ben ook aan het kijken voor zo'n molen die jij noemt.
600 Watt is dan het maximum en ik denk dat het toch tegenvalt qua opbrengst.

Bij mij is het de bedoeling voor de stroom. Mijn zonnepanelen hebben vandaag 8Kwh teruggeleverd,
daar kan een windmolentje niet van 600 Watt niet tegenop. Solar is dus top.
In de wintermaanden heb je bijna niks aan solar. Dan is windenergie toch wel een mooi alternatief.

Bij 1 savonius heb je ca 0.6m2 nuttig proppellor oppervlak. Daar gaan ze bij windmolens vanuit.
Een windmolen die jij noemt is een snelloper en heeft meer oppervlakte, waarschijnlijk een rotor van
1.8m dus meer opbrengst want meer m2 (2.54m2)

Doordat ik geen last wil met buren, gemeente (leges) heb ik zitten peinzen en kwam tot deze oplossing.
Nu kan ik 8 van deze savonius molens koppelen met het locomotief as idee. Als je de krachten dan bundeld, dan
heb je 8 * 0.6 = 4.8m2 rotor oppervlakte.

Als je dan een vergelijking maakt tussen de 600 Watt molen met 2.54m2 dan is
de savonius met 4.8m2 , 1133 Watt maximaal.

De motor is nu een asynchrone 3 fase motor uitgerust met 3 condensatoren.
Deze koste mij niets. De oude olietonnen kosten mij ook niks. Het hout is ook gratis.

Ik wil wel even knutselen want die stroom, daar kun je nog jaren lang plezier van hebben.
« Last Edit: May 22, 2010, 08:04:52 PM by michel »

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #9 on: May 22, 2010, 10:45:58 AM »

De aanschaf kosten van PV panelen liggen aanzienlijk hoger.

Ikzelf zou nooit zo'n molentje kopen voor thuisgebruik.
Bij windturbines wordt gesproken over swept area,ik kan geen goed nederlands woord vinden ,maar het is iets anders dan oppervlakte.

Een hawt is de meest efficiente turbine ,grotere modellen kunnen een rendement van 35% bereiken.
Een Savonius komt op ongeveer 10% rendement uit.
Maar kan zoals je zelf al geschreven hebt ook werken bij hogere windsnelheden.
Er zijn echt hele leuke molentjes gebouwd door hobbyisten leuke modellen die men als kunst zou kunnen beschouwen.
Wat betreft jou idee om  8 van die dingen aan elkaar te koppelen.
Niet doen.Doordat ze zo dicht bijelkaar staan treedt er werveling op en remmen ze elkaar af,daarnaast heb je ernorme overbrengingsverlies.
Wil je echt een goed systeem ,dan zal je toch moeten investeren ,naast tijd zou ik overwegen om te investeren in een PMG

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #10 on: May 22, 2010, 08:02:09 PM »
Harrie,

Ik begrijp jouw mening.

Als je het model van een savonius bekijkt dan heb je aan één kant een luchthapper en aan de
andere zijde een luchtafduwer. Vandaar die 10%.

Als savonius molens in serie staan dicht bij elkaar dan zorgt de luchtafduwer ervoor dat de naastgelegen molen meer energie krijgt in de luchthapper.

Tijdens de testfase heb ik de molens een aantal dagen afzonderlijk laten draaien, zonder koppeling.
Ze draaien dan al vaak synchroon van zichzelf.

Soms zie je de één ook harder draaien dan de andere, maar dit komt dan door de windrichting.
« Last Edit: May 22, 2010, 08:04:28 PM by michel »

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #11 on: June 05, 2010, 08:51:59 AM »
Als savonius molens in serie staan dicht bij elkaar dan zorgt de luchtafduwer ervoor dat de naastgelegen molen meer energie krijgt in de luchthapper.

Er zijn gratis windtunnelmodellen op het net.De meeste laten echter niet zien hoe de luchtstroom zich gedraagt en de site die dat wel deed ben ik kwijt.Ik zal het daarom proberen uit te leggen
De linker schoep genaamd "L"
De rechter schoep genaamd "R"
R staat recht in de wind.
L fungeert als een trechter en laat een groot deel van de lucht in R stromen.
Doordat overlap slechts gedeeltelijk is gaat de meeste lucht eruit aan de buitenkant van R.
Dit zorgt ervoor dat de lucht geen kant op kan en dus voor overdruk zorgt op L van de ernaast liggende molen.
Dat is de reden waarom men  molens is gaan bouwen met meerdere schoepen.

Op youtube staat het vol met zulke molens

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #12 on: June 06, 2010, 05:50:00 PM »
Het probleem van windmolens zie ik nu in. Zonder permanent magneet generator ben je nergens.
Voor kleinschalige toepassingen kun je geen asynchrone generator gebruiken. Je komt gewoon
niet aan je HZ. Ook overbrengingen etc. is het drama.

Waar kun je heel simpel magneten op de kop tikken? Kun je bijvoorbeeld oude luidsprekers gebruiken?

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #13 on: June 07, 2010, 07:52:08 AM »
In nederland en belgie weet ik het niet ,ik koop ze in Zweden of in Duitsland .
Zweden is voor jou nu voordelig ,gezien de koers van de kronor.
Supermagnete.de snelle leverantie ,koperdraad bij Elfa of Bevi,ligt eraan hoeveel ik nodig heb.
De eerste die jezelf gaat bouwen wordt wat moeilijk.
Hoe groot moet ie worden,welke magneten
Welke diam koperdraad,hoeveel windingen
hoeveel phase,Y oF D koppeling etc etc etc.
Ga je er echt mee door ga dan voor ronde spoelen en magneten.Dat is het makkelijkst.
Er zijn behoorlijk wat site met hoe of wat en vooral waarom.
Geen enkele site verteld hoeveel tijd er gaat zitten in het zoeken naar onderdelen.
Links komen nog

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #14 on: June 08, 2010, 06:55:36 AM »
http://www.instructables.com/id/DIY-1000-watt-wind-turbine/step2/Build-the-coil-disk/
http://www.cy-magnetics.com/
http://www.supermagnete.de/eng/index.phpWat de magneten betreft,goedkoop is niet altijd goed en de kwaliteit wordt aangegeven in een cijfercode die ook prijsbepalend is.
http://www.bevi.se/download/bevikatalogen/produkter/lindningsmaterial/BEVI_lindningstrad.pdf
Deze link heb ik geplaatst om je een indruk te geven wat koperdraad ongeveer kost ,helaas is juist deze pagina alleen in het zweeds.
Hugh Piggot heeft een goede site.
Windstuffnow.com heeft ook goede instructies.
Otherpower.com is ook een informatieve site.
Toch ondanks alle goede en vooral overzichtelijke informatie die er te vinden is ,is het niet makkelijk om juist voor jou specifieke energibehoefte een pmg te bouwen,vooral niet als het de eerste is.
Ik adviseer daarom ook om eerst een prototype te bouwen ,vooral wat betreft het hanteren van de magneten,de wat zwaardere magneten zijn bepaald geen speelgoed.

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #15 on: June 09, 2010, 08:35:28 PM »
Hoi Harry, bedankt voor de links. Ik ga ze bestuderen. Het hout- stoom - electra project is in een stroomversnelling gekomen. Hier is de pmg ook perfect voor.

Dit is by the way ook een mooi exemplaar:

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #16 on: June 10, 2010, 09:04:25 AM »
Ja ziet er goed uit ,ik zit hier toevallig ook met zo'n ding te prutsen,echt duur zijn ze niet,maar de motor is niet gemaakt voor continu drift en het toerental per volt is vrij hoog

Offline loadrunner

• 152
  • +23/-0
« Reply #17 on: June 16, 2010, 10:32:01 PM »
Ik had ooit een windmolen gemaakt met een oude sinaasappelpers als motor...

(zo kwam ik op het idee: Ik was  deze aan het schoonmaken, en zag een vonk toen ik hem handmatig draaide. met de volt meter kwam ik uit op 220 volt toen ik er aan draaide)

Zo had ik er een propellor opgezet, gemaakt van balsahout. De windmolen heeft het 12 uur gedaan, toen was deze doorgebrand, het voltage werd te hoog en ik had er niet aan gedacht om er een rem op te zetten.

Een werkstuk voor school natuurkunde "project duurzame energie", had er toch een 8,5 voor gekregen.

De winnaar had een schuddynamo voor de fiets bedacht, die je mobieltje oplaad( te bevestigen aan het been)

alleen waren beide al helaas gepatenteerd, de schuddynamo door Shell Oil Company notabene.
Als alles gemakkelijk gaat, hebben we niets te doen.