Neoweb.nl

Opslaan van Energie

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Offline dvcgraphics

• **
  • 55
  • +9/-0
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Milieu
Opslaan van Energie
« on: May 23, 2010, 10:42:42 AM »
Hallo allemaal;

Ik ben belg en wou graag weten of het in Nederland goedkoper zou zijn om een Elektrische auto te kopen.
Adressen van autoombouwers naar plug inn + ervaringen ermee zijn ook welkom.
Ik ga weldra 21,000wP aan zonnepanelen hebben waarvan ik maar 10,000wP gebruik (want ik heb er nu al 10500wP en zal er nog eens zoveel bijleggen in Augustus. (ik heb een groot dak recht in het zuiden)
Ik zou dus ook heel graag een Elektrische auto kopen in de nabije toekomst om zo die overige Elektriciteit niet gratis weg te geven aan mijn Elektriciteitsleverancier + mijn lichte vrachtwagen verbruikt diesel en dit is ook slecht voor de natuur. dus vang ik een paar vliegen in 1 klap :-)

Mijn vragen zijn dus:
Zijn er nog andere manieren dan een Elektrische wagen om Energie op te slaan.
(Want nu zie ik een Auto op Elektriciteit als een grote batterij die de teveel geproduceerde Elektriciteit.)

Hoeveel km zou ik kunnen rijden met 11000wP?

Ik ken niet zoveel van elektriciteit en al die codes zoals Watt, volt, en de relatie tussen al die codes
Ik ken er een beetje van maar ik zou ook graag wat experimenteren met de groene stroom die ik produceer met die zonnepanelen.

Zijn er sites waar er leuke experimenten zijn om Elektriciteit op te slaan? Ik wil natuurlijk geen schok van 400 volt, dus graag sites waar alles goed uitgelegd wordt. héhé

Offline michel

• 166
  • +22/-0
Re:Opslaan van Energie
« Reply #1 on: May 23, 2010, 11:14:10 PM »
Hoi, bij benadering zal ik proberen een en ander te verduidelijken.

Stel je rekent met 1000 zonuren per jaar. Dit is een gemiddeld getal gemeten over 30 jaar.
In België kan dit getal ietsje anders zijn.

1000 x 11 Kwp (11000Wp) = 11000 KW

Een kleine electrische auto begint ergens bij 30 KW motorvermogen.
Als je dit vermogen 100% aanspreekt gedurende 3 uur per dag dan zit je ongeveer op
een actieradius van 300Km.

De accu van de auto heeft dan per dag 90 KW nodig.
11000 KW / 90 KW = 122 ladingen ofwel rijdbare dagen met een actieradius van 300 km.
Over 365 dagen gezien is dit ca 1/3 inschakelduur. Op zich niet verkeerd.

Vraagstelling:
De te veel geproduceerde electriciteit niet terugleveren aan het net maar op een andere manier opslaan,
buiten de electrische auto om.

Ik denk dat je wederom op een (buffer) accupakket uitkomt met bijvoorbeeld onderstaande functies;
1. kan alsnog dienen als acculader voor de electrische auto,
laadspanning omvormen van 12Vdc naar 14.4 Vdc
2. kan dienen als stroomvoorziening in huis via een omvormer, 12V dc => 220V ~
3. kan dienen om alsnog stoom op het net te inverteren bij hoog-laag tarief verschil kun je
dit in je voordeel doen. (doen ze in Amerika al met electrische auto's)
-dc input naar netinverter. Dit is een truukje. De omvormer bij punt 2 geeft 220V ~, via een gelijkrichter
heb je dan 220V dc. Deze spanning kan je netinverter verwerken omdat deze hoogstwaarschijnlijk een inputbereik van bijvoorbeeld 100 - 400 Vdc heeft.

Een andere vorm van electrische energie opslaan is niet echt rendabel. Waterstof, brandstofcellen,
etc kunnen electrische energie opslaan, een accu is gewoon het beste voor nu.
Electrische energie in warmte omzetten is zonde, daar is electra veel te kostbaar voor.

Er is in Nederland een auto ombouwer, weet eff niet waar. Iets met een kleine witte honda of suzuki auto.
Tegenwoordig kun je in Nederland zelf bij het rdw je auto laten keuren naar E.
De regelgeving is hiervoor aangepast. Google maar is op Matra Murena. Deze man
heeft zelf zijn auto omgebouwd en hier een site van gemaakt met veel info.

Groetjes Michel
« Last Edit: May 23, 2010, 11:23:55 PM by michel »

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #2 on: May 24, 2010, 07:29:06 AM »
http://www.elektrischeauto.nl/modellen/

Viel de subsidie toch een beetje tegen?
« Last Edit: May 24, 2010, 07:39:44 AM by Harrie »

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
« Reply #3 on: May 24, 2010, 02:50:25 PM »
Ik vind het echt vreemd dat je nog niet overal je eigen stroom terug kan leveren aan het stroomnet.
In Duitsland is dat wettelijk vastgelegd, waardoor er een enorme impuls voor zonnepanelen is gekomen.
Doen ze dat nog niet in België en Nederland??

Offline dvcgraphics

• **
  • 55
  • +9/-0
« Reply #4 on: May 25, 2010, 03:35:30 PM »
Ik vind het echt vreemd dat je nog niet overal je eigen stroom terug kan leveren aan het stroomnet.
In Duitsland is dat wettelijk vastgelegd, waardoor er een enorme impuls voor zonnepanelen is gekomen.
Doen ze dat nog niet in België en Nederland??
Je kan ze wel inleveren, maar je krijgt er niks voor.
Waarom zou ik de elektriciteitsmaatschappijen nog rijker maken?

Offline dvcgraphics

• **
  • 55
  • +9/-0
« Reply #5 on: May 25, 2010, 03:36:23 PM »
http://www.elektrischeauto.nl/modellen/

Viel de subsidie toch een beetje tegen?

Viel goed mee, maar ik kan er 21000wP leggen, waarom zou ik het dan niet doen als ik nog eens erbij gratis kan rijden met de auto?

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #6 on: May 25, 2010, 09:36:46 PM »
heel eenvoudig ,omdat als ik me goed herinner jij iets van 0,15 pleuroos van de netbeheerder zou krijgen en een auto (ook een elektrische ) kost meer.
Bovendien (en ik wil je niet ontmoedigen) een elektrische auto vergt speciaal opgeleid personeel en dat is niet overal te vinden,ik weet niet hoe het in België is ,maar hier is het waardeloos.Verkopen gaat goed maar voor reparatie moest ik naar göteborg of drie weken wachten en dat stond niet in de garantievoorwaarden.

Offline dvcgraphics

• **
  • 55
  • +9/-0
« Reply #7 on: May 25, 2010, 10:48:51 PM »
heel eenvoudig ,omdat als ik me goed herinner jij iets van 0,15 pleuroos van de netbeheerder zou krijgen en een auto (ook een elektrische ) kost meer.
Bovendien (en ik wil je niet ontmoedigen) een elektrische auto vergt speciaal opgeleid personeel en dat is niet overal te vinden,ik weet niet hoe het in België is ,maar hier is het waardeloos.Verkopen gaat goed maar voor reparatie moest ik naar göteborg of drie weken wachten en dat stond niet in de garantievoorwaarden.
Nee hoor, hier in Belgie krijgen we niks, misschien dat ik vroeger schreef van wel, maar ze hebben de wet hier weer eens veranderd. Zoveel kan er wel niet aan een auto komen zeker? Renault komt weldra met enkele auto's op de markt op Elektriciteit, deze zou je wel in elke Garage meten kunnen laten vermaken (als er dan iets kapot zou gaan, want er zijn veel minder bwegende delen dan een auto met een motor. http://www.renault-ze.com/benl/#/benl/electric-car-project-actors.html

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #8 on: May 25, 2010, 11:29:10 PM »
Restitutie.

In nederland mag je tot 2000KWh terugleveren tegen de prijs incl. btw. (restitutie)
Daarboven wordt de kale stroomprijs vergoed.

Offline dvcgraphics

• **
  • 55
  • +9/-0
« Reply #9 on: May 26, 2010, 01:29:22 AM »
Restitutie.

In nederland mag je tot 2000KWh terugleveren tegen de prijs incl. btw. (restitutie)
Daarboven wordt de kale stroomprijs vergoed.

Maar de benzine of de diesel zal altijd hoger liggen dan 0,15€ per km

Offline Benjamin23

• 351
  • +30/-4
  • Dit forum is het helemaal !
« Reply #10 on: May 26, 2010, 08:35:07 AM »
Ik vind 300 km wel heel erg veel om per dag te rijden!  ;)
Ik weet niet hoeveel 'dvcgraphics' rijdt? Maar ikzelf rijdt per dag hooguit 50km! (en in de weekenden nog minder)

De Nissan Leaf schijnt een mooie volledige elektrische auto te zijn die ook nog eens betaalbaar is.
(In Nederland inclusief btw zo'n 32.000)
De Nissan leaf kun je gewoon met 220volt opladen.

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #11 on: May 26, 2010, 11:50:12 PM »
Restitutie is een middel van de overheid om misbruik te voorkomen.

Bij stroomproductie maakt het niet uit of je deze stroom teruglevert of verkoopt. Ten alle
tijden ben je gebonden aan 19% btw.

Dat je zelf je electrische auto op kan laden m.b.v. zonnepanelen, dat is jouw voordeel, geen 19%, geen
energietax etc.

Is stroom voordeliger dan diesel of benzine. Hier een voorbeeld.

1 liter benzine = 9.1 Kwh (dit getal is natuurlijk zonder mechanische omzetting)

benzine is nu ca 1.45 euro per liter = 0.159 euro per kwh bij benzine.
Bij een auto die wellicht 50% rendement heeft na mechanische omzetting ben je altijd factor 2 goedkoper
uit met electra. De efficientie van een benzine auto heb ik niet zo bij de hand. 1:10, 1:20?

zie ook http://www.energiefeiten.nl
« Last Edit: May 27, 2010, 12:05:32 AM by michel »

Offline dvcgraphics

• **
  • 55
  • +9/-0
« Reply #12 on: May 27, 2010, 12:20:47 PM »
Dus, hoe hoger de Benzine wordt in de toekomst, hoe voordeliger wordt voor mij.
Want ik denk dat 1,45€/liter nog veel zal stijgen in de toekomst.
Je moet wel alles rekenen hé.

Ik betaal 40,000€ voor mijn installatie (op 20 jaar intrest inbegrepen) heb toch elektriciteit nodig als ik een auto op elektriciteit koop)
Ik trek 3 keer 3440€ terug van de belastingen
ik trek 250€ terug van stad Blankenberge
Ik trek 70,000€ terug van de GCS op 20 jaar (en deze voorlopig niet belastbaar want deze neem ik 100% op privé)
Ik betaal 20 jaar geen  benzine meer.

Ik denk dus dat het verschil tussen een wagen op Elec of op benzine wel HEEEL groot is.
Vergeet niet dat elke keer de prijs aan de pomp omhoog gaat ik denk van goed dat ik veranderd ben.

Ik denk dat je situatie per situatie moet zien natuurlijk.

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #13 on: May 28, 2010, 08:13:35 AM »

Bij stroomproductie maakt het niet uit of je deze stroom teruglevert of verkoopt.

Nu ben ik al een tijdje weg uit nederland en mijn kennis van de nederlandse taal is niet meer wat het was,maar hier lees ik toch iets wat niet helemaal klopt.
 "terugleveren" en "verkopen"
Hoezo terugleveren?Ik koop dus stroom van de leverancier en dat lever ik weer terug ofzo?
Even voor de duidelijkheid:Stroom die je zelf opwekt en aan een ander levert heet geen terugleveren.
Dat heet verkopen ,dus als je een contract hebt met zo'n tent en er staat "terugleveren "in het contract ,kan je het zo verscheuren.
Taalkundig en praktisch klopt het niet en juridisch houdt het nooit stand bij een konflikt.

Dat is natuurlijk helemaal een lachertje.De overheid heeft zelf een systeem opgebouwd waar sprake is van een monopool en gezien de kleine prijsverschillen sprake kan zijn van kartelvorming.

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #14 on: May 29, 2010, 01:13:29 AM »
Harrie,

Ik had het beter in- & verkoop kunnen noemen, er zit idd een woordfout in.

Met die restitutie krijg je tot 2000Kw een vergoeding inclusief btw, daarboven excl. btw.
Als je altijd incl. btw mag terugleveren, dan heb je vette winst, dat bedoel ik met misbruik.

Dat de overheid iets temaken heeft met kartelvorming, dat weet ik niets van af, vertel.

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #15 on: May 30, 2010, 07:14:48 PM »
Wat ik nog wel wil toevoegen aan het item electrische auto is dat het een oneerlijk 
kat- & muis spelletje is.

Ik heb als voorbeeld nu een Volvo V50 1.6 diesel, die rijdt 1:20. Betaal hiervoor ruim 100 euro wegenbelasting per maand. Er zijn nu nieuwe diesels op de markt met 0 wegenbelasting, onbegrijpelijk????

Als ik deze auto ombouw naar Electrisch E-kenteken, laat hem keuren bij rdw met de berekeningen erbij,
dan betaal ik 0 euro per maand wegenbelasting. Heb er dan een accupakket in voor een actieradius van
20Km want dat maakt niks uit. Kwanta kosta 3750 euro voor de zelfbouwer.

Let op, de aandrijfmotor is electrisch, nu neem ik separaat een diesel aggregaat mee die de stroom opwekt
voor een actieradius van 800 Km op een aanghanger of bijgeplaatst in de motorruimte van de auto.
Kortom, het hele overheidsverhaal klopt ergens niet. Strakjes gaan we met electrische voertuigen toch rekeningrijden vanwege het begrotingstekort. Er komt heus wel een slimmerik die een apparaat uitvindt die
niks meer kost als een nieuwe tom tom.

Snelheidsovertredingen krijg je dan om de week binnen. Ze lezen je rekeningrijden kastje uit en doen
de factuur op de bus. Dat is pas makkelijk geld verdienen. Er is een woord voor maar ben het eff. kwijt.

« Last Edit: May 30, 2010, 07:24:37 PM by michel »

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #16 on: June 03, 2010, 07:48:28 AM »
Dan zit je dus met een dieselmotor met een rendement van 40% en een elektromotor met een rendement van rond de 85%,dat is dus niet goedkoop en gebasserd op het vermogens verlies denk ik niet dat er een wet hoeft te komen om dat soort praktijken aan te pakken .
Hooguit een wetje om dat soort mensen tegen zichzelf te beschermen.

Offline Nlx

• **
  • 64
  • +17/-2
« Reply #17 on: June 03, 2010, 07:16:37 PM »
Dan zit je dus met een dieselmotor met een rendement van 40% en een elektromotor met een rendement van rond de 85%,dat is dus niet goedkoop en gebasserd op het vermogens verlies denk ik niet dat er een wet hoeft te komen om dat soort praktijken aan te pakken .
Dat is niet helemaal waar.

Een dieselmotor met een rendement van 40% had je immers al voordat je hem ombouwde naar elektrisch dus dat maakt niet uit.

Je krijgt dan wel het verminderde rendement van de dynamo en de elektro motor voor je kiezen, maar als dat je € 100,- wegenbelasting per maand scheelt haal je dat er ERG makkelijk uit.  ;D
« Last Edit: June 03, 2010, 08:26:36 PM by Nlx »
Iedereen heeft het recht op mijn mening ;-)

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #18 on: June 03, 2010, 11:19:12 PM »

In NL weet je gewoon niet waar je aan toe bent.

Je koopt een dure electrische auto en denkt een super inverstering te doen. Een jaar later kun je alsnog gaan betalen omdat rekening rijden wordt ingevoerd.

Voor de electrische auto moeten ze een garantie stellen. Ze moeten garanderen dat
er de komende 20 jaar geen vervoer-accijns op electrische auto's worden geheven.
Dan weet je wat en neemt het consumenten vertrouwen weer toe op dit gebied.

Nu zeggen ze vandaag, bpm, wegenbelasting etc. hoef je niet te betalen. Maar indirect laten ze je gewoon sudderen tot er weer een verandering komt. Het draait niet om electrisch vervoer maar om de knaken die
de overheid kan verdienen.

Er zijn veel te veel Wetten en Regels. Garantiestellingen op "groene" producten dat moeten ze geven.

Of het nu diesel is qua indirecte energiebron voor een electrische auto, het gaat mij om de "groene garantie".

Groene stoom moet gebruikt worden voor electrisch vervoer,
en anders is het allemaal één grote fake bedoeling!!

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #19 on: June 04, 2010, 07:46:14 AM »
Dat is niet helemaal waar.

Een dieselmotor met een rendement van 40% had je immers al voordat je hem ombouwde naar elektrisch dus dat maakt niet uit.

Je krijgt dan wel het verminderde rendement van de dynamo en de elektro motor voor je kiezen, maar als dat je € 100,- wegenbelasting per maand scheelt haal je dat er ERG makkelijk uit.  ;D
Die dieselmotor die jij in gedachten hebt weegt een paar honderd kilo(michel sprak over een aggregaat)voor die motor die jij in je hoofd heb zitten heb je nog een generator nodig,naast de ombouwkosten heb je dus een goedgekeurde trekhaak nodig een aanhanger en een E rijbewijs.
Totaal kom ik uit op een kostenplaatje van rond de 8000 euro.voor 8000 euro kan je je hele auto laten bekleden met zonnepanelen,lichtgewicht,flexibele panelen die ook opladen als je stilstaat,geen aanhanger,geen herrie en extra subsidie.
Nu niet nog een keer komen met zo'n "slimme" opmerking,dit was de laatste keer dat ik serieus inga op zoiets .

Offline Nlx

• **
  • 64
  • +17/-2
« Reply #20 on: June 04, 2010, 04:36:58 PM »

Nu niet nog een keer komen met zo'n "slimme" opmerking,dit was de laatste keer dat ik serieus inga op zoiets .

Je begrijpt dat ik dit: Een dieselmotor met een rendement van 40% had je immers al voordat je hem ombouwde naar elektrisch dus dat maakt niet uit. noemde omdat jij het rendement van een dieselmotor meenam in je argument....? (Terwijl je die in beide gevallen nodig hebt, dus dat maakt niet uit.)

(Terzijde: ik bepaal nog altijd zelf wat voor opmerkingen ik maak, heb ik jou niet voor nodig. Nee, echt niet.)

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #21 on: June 04, 2010, 10:32:13 PM »
moet je toch eens leren lezen en vooral dat bericht waar ik op reageer.
echt een waardeloze reactie.

Offline Digihans

• 1.794
  • +86/-8
  • E=MC2
« Reply #22 on: June 04, 2010, 11:47:08 PM »
Kom op mensen...  be nice ;-) anders krijgen de moderators het nog druk..

Offline Nlx

• **
  • 64
  • +17/-2
« Reply #23 on: June 05, 2010, 12:02:29 AM »
moet je toch eens leren lezen en vooral dat bericht waar ik op reageer.
echt een waardeloze reactie.
Ik wou er maar geen woorden meer aan vuil maken. :o

Mocht je ooit in staat zijn volwassen te discussiëren, geef dan maar een seintje. ;D

Offline Harrie

• 206
  • +21/-5
« Reply #24 on: June 05, 2010, 07:52:27 AM »
Volwassen discuseren?Ga je de boel een beetje omdraaien?

Michel heeft zijn auto in de tekst al om laten bouwen voor 3750 euro en wil met een aggregaat de actieradius verhogen.
Die motor van jou heb je dus helemaal niet meer die is vervangen,jij nu begreip?
Dat bedoel ik met leren lezen ,ja duidelijk nu?

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #25 on: June 06, 2010, 05:16:26 PM »
Mooi, iedereen op het puntje van zijn bureaustoel en ik zit lekker relaxed op de bank.
Lijkt wel een kippenhok met haantjes hier. Welke haan heeft de grootste kam?

Waar het mij om gaat :

1.Diesel of andere fossiele brandstoffen gebruiken als directe en indirecte energiebron incl. U235 voor het
aandrijven van electrisch vervoer welke wegenbelastingvrij is. Ik snap niet dat sommige diesel auto's
wegenbelasting vrij zijn bestempeld, onbegrijpelijk.

2.Garantiestellingen voor electrisch vervoer betreft rekeningrijden, het investeringsvoordeel voor de consument op langere termijn garanderen.

Offline Nlx

• **
  • 64
  • +17/-2
« Reply #26 on: June 06, 2010, 06:21:06 PM »
Mooi, iedereen op het puntje van zijn bureaustoel en ik zit lekker relaxed op de bank.
Ik ook hoor, ik wacht gewoon op mijn gemak op een seintje. Maar die verwacht ik niet binnen een jaar of 5, wellicht als hij zijn brommer rijbewijs heeft gehaald... ;D

Waar het mij om gaat :

1.Diesel of andere fossiele brandstoffen gebruiken als directe en indirecte energiebron incl. U235 voor het
aandrijven van electrisch vervoer welke wegenbelastingvrij is. Ik snap niet dat sommige diesel auto's
wegenbelasting vrij zijn bestempeld, onbegrijpelijk.
Ik begrijp je insteek. Interresante gedachte. Met een aggregaat van continu 10 a 15KW in combinatie met een klein accupakket om de vermogenspieken bij accelereren op te vangen zou je al genoeg moeten kunnen hebben.

2.Garantiestellingen voor electrisch vervoer betreft rekeningrijden, het investeringsvoordeel voor de consument op langere termijn garanderen.
Gaat niet gebeuren. De overheid weet dat in de toekomst er steeds meer auto's onder de huidige voordeligere tarieven gaan vallen. Simpelweg alle betreffende belastingen verhogen wordt lastig aangezien dan het milieuargument niet meer kan worden misbruikt. Dus wat doe je dan? Juist, dan voer je rekeningrijden in. Daar ga je dan met je milieuvriendelijke auto.  :-X
« Last Edit: June 06, 2010, 06:25:46 PM by Nlx »

Offline michel

• 166
  • +22/-0
« Reply #27 on: June 06, 2010, 06:42:46 PM »
Jij snapt mij, +je erbij in het kippenhok, leg je vandaag toch nog eieren.