Neoweb.nl

Onderzoekers ontdekken nanosupergeleider

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Robert

• 3.071
  • +269/-11
  • Neoweb.nl: Als het nieuw is, zie je het op neoweb
    • Neoweb
« on: May 26, 2010, 08:43:09 AM »

Natuurkundigen hebben een supergeleidend materiaal ontdekt dat zijn eigenschappen al bij een dikte van minder dan één nanometer vertoont. De nieuwe supergeleiders zouden onder andere in micro-elektronica toepasbaar zijn.

Tot voor kort werd aangenomen dat supergeleiding zich alleen op macroscopisch niveau voordoet. Het fenomeen, waarbij de elektrische weerstand van een materiaal tot nul daalt, is nu voor het eerst op nanoschaal waargenomen. Natuurkundigen van het Nanoscale and Quantum Phenomena Institute van de universiteit van Ohio hebben supergeleiding op moleculair niveau aangetoond in een organisch zout. De draden van dit materiaal vertoonden supergeleiding bij een dikte van 0,87 nanometer en een minimale lengte van 3,5 nanometer.

Het organische zout, (BETS)2-GaCl4, werd op een substraat van zilver aangebracht, waarmee overigens aan een belangrijke voorwaarde voor de massaproductie van nano-supergeleiders in elektrische circuits werd voldaan. Nanodraden die hoge stromen moeten verwerken, worden snel te warm, omdat de weerstand snel stijgt bij afnemende diameter. Nano-supergeleiders zouden die barrière voor de bouw van nano-apparaten moeten slechten.

Het supergeleidende materiaal moet echter nog tot 10 Kelvin, ongeveer 263 graden Celsius onder nul, worden gekoeld, wat de praktische toepasbaarheid vooralsnog beperkt. De natuurkundigen zoeken nog naar nanomaterialen die ook bij hogere temperaturen supergeleidend zijn.

bron: Tweakers.net

zie ook:
http://www.ohio.edu/research/communications/nano_superconductor.cfm

Offline dvcgraphics

• **
  • 55
  • +9/-0
  • Neoweb:Innovatie, Technologie, Duurzaamheid & Milieu
Re:Onderzoekers ontdekken nanosupergeleider
« Reply #1 on: May 28, 2010, 09:58:02 PM »
Hopelijk kopen die oliereuzen weer niet alle patenten op!!!

Offline andreysun

• *
  • 1
  • +0/-0
Re:Onderzoekers ontdekken nanosupergeleider
« Reply #2 on: September 10, 2010, 11:50:03 AM »
(sorry dat ik je idee nu al de grond in boor)
.. ik heb altijd goede hoop dat er echt ooit iemand is, die een perpetuum mobile uitvindt, maar ik weet nu al bijna dat je idee niet gaat lukken. Je hebt namelijk te maken met de "wet van behoud van energie" , daar is nog nooit iemand onderuit gekomen.

Maar misschien kunnen we je helpen om het idee aan te passen of waar mogelijk te laten zien dat het echt niet mogelijk is.

Wat is precies je idee? Of nee.. laat me raden  ugg schuhe

Ga je door de snelheid van de auto een windmolen op het dak laten draaien? die weer energie geeft voor de electro motor?

Ga je met dynamo's ugg stiefelop deugg wielen electriciteit maken om waterstof te maken, waarop de auto kan rijden?

Of doe je iets met magneten? perslucht? hoe werkt jouw idee?